Här är Logitech MX Master 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Om du talar om Logitech MX Master 3S...
Med den mekaniska knappen så kan du ha två olika lägen.
1. Den som du nämner med ett rull-läge som anpassar sig efter steg för steg rull eller friktionslös rull.

Och den andra...
2. Bara friktionslös rull.

Jag har en 3S själv, och det går att både växla läge och ändra funktion på den knappen via mjukvara. Jag har även haft äldre Logitech-möss där knappen mekaniskt växlade läge, de kändes helt annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har en 3S själv, och det går att både växla läge och ändra funktion på den knappen via mjukvara. Jag har även haft äldre Logitech-möss där knappen mekaniskt växlade läge, de kändes helt annorlunda.

Intressant 🤔

Har aldrig prövat något i mjukvaruväg.

Har en själv i handen nu.
Jag trycker på den mekaniska knappen vid behov för att ändra läge.

Testade ett par andra möss jag har här.
MX Anywhere 3...
Samma funktion som Logitech MX Master 3S, klickar på knappen ovanför hjulet för att ändra rull-läget.
MX Anywhere 2...
Här klickar man på själva hjulet för att växla läge. men det är bara mellan steg-läge och fri-läge.

Permalänk
Medlem

Det är den bästa mus jag haft, har den på jobbet och underbart med alla knappar. Genom.deras mjukvara så gör de olika saker beroende på program så det är grymt användbart att sätta in F knappar t ex istället. Så både musdesignen och mjukvaran är toppenbra 🙂

Permalänk
Medlem

Haha vad är det för faktakoll på nyheten? Känns lagom Aftonbladet.

Citat:

Här är Logitech MX Master 4S

Den kommer heta MX Master 4. MX Master 2, 2S, 3, 3S osv..

Citat:

MX Master 2S och 3S hör till de populäraste mössen på marknaden utanför gamingsegmentet. De släpptes 2017 respektive 2019 och det har alltså gått sex år sedan den senaste uppdateringen.

MX Master 3S släpptes 2022. "Nästan" sex år sen - om man delar på två

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Haha vad är det för faktakoll på nyheten? Känns lagom Aftonbladet.

Den kommer heta MX Master 4. MX Master 2, 2S, 3, 3S osv..

MX Master 3S släpptes 2022. "Nästan" sex år sen - om man delar på två

Kom för att skriva detta. Logitech började med ”S” på slutet för att kopiera Apple, som gjorde så med iPhone ett tag (iPhone 4, 4s, 5, 5s etc). Detta är alltså den sjunde MX Master.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

låt mig gissa, 2970 kr och Logitechs mjukvara är obligatorisk

Listpriset kommer säkert att vara astronomiskt så att försäljare kan sälja den för halva priset och ändå vara dyrt. Programvaran är dock bättre numer (åtminstone på Windows).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Gillar scrolhjulet på mastern men den är på tok för tung för mig, ont i handleden efter en halv dag. Numera kör jag en lättviktsmus, xlite pulsar v2. Supernöjd men scrollhjulet är ganska meh.

Samma, Pulsar X2H här. Känns ovant att gå tillbaka till 140g mus efter det. Men saknar verkligen infinity-scroll.

Hoppas innerligt att vikten kan krypa under 100g denna gång!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Har haft ett par generationer av MX Master, och kommer säkert köpa denna också. Men hade gärna offrat lite av batteritiden för en aningen högre poll-rate, och som många andra sagt, sänkt vikten en liten aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Håller med om underbar design men pollingraten gör den oanvändbar. Så sjukt långsam påverkar all effektivitet

Använder man den på jobbet för kontorsarbete (som jag gör) med en 60hz skärm så är den helt underbar. Älskar min 3s på jobbet, den har även en grymt bra batteritid.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Använder man den på jobbet för kontorsarbete (som jag gör) med en 60hz skärm så är den helt underbar. Älskar min 3s på jobbet, den har även en grymt bra batteritid.

Problemet är att den är så bra att man inte vill byta till något annat när man spelar

Permalänk
Medlem

Har köttat igenom alla modellerna, "tvingat" mina kollegor att köra med dom och MX Keys (i kombo). Det kommer att garanterat bli en uppdatering av denna. Gillar verkligen att det är flera profiler och att det går så enkelt att köra över blåtand. Hittade faktiskt en bugg som jag rapporterade in och fick en uppdatering igenom, en gång i tiden. Suck, bra skit detta.

Permalänk
Medlem

Köpte en MX 3S nyligen. Ganska okej mus, men håller på att bli knäpp på skrollhjulet som när man scrollar lite för snabb får frispinn. Har blivit tvungen att stänga av scrollfunktionen för tabbar i Chrome eftersom scrollhjulet fungerar som det gör på MX:en. Det har blivit en hel del prylar från Logitech genom åren, men prisökningen de senaste åren är ju närmast absurd. Det verkar som att folk idag är beredda att lägga tusentals kronor på en mus.

Permalänk
Medlem

Mushjulet på dessa är magiskt! Har en MX 3S som min mus som reserv/för mobilt arbete. Annars kör jag Rollermouse på jobbet.

Permalänk
Medlem

Tycker nya möss är underbara, men priset och kvaliten har fått mig att avstå Logitech, den obligatoriska programvaran på 400mb+ är fullkomligt gräslig med sin informations inhämtning(ringer inte särbon lika ofta på ett år) som den ringer hem och berättar vilka program inställningar och sidor du tittar på under några timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man undrar lite om de skippat gummiytan på den nya.
Jag köper inte fler grejer med gummerad yta alltså.

Håller med dig.
Vilket skräp att smeta på när vi vid det här laget borde veta bättre.

Mitt resonemang med datormöss är att det är den produkt jag sliter ut snabbast och byter innan geggan gör sig påmind.
Men kan jag få en utan så, ja tack.
Men andra produkter håller jag mig borta ifrån

Lite intressant är det om man tittar närmare på bilden på 4:an, så ser det ut som en annan textur och liknar en hårdare plastig yta, så kanske kommer de att ändra till det.

Permalänk
Medlem

Så länge den inte är ambidexterient är det inget för mig.

Permalänk
Medlem

Den här musdesignen ser ut som att man halvt försöker närma sig en vertikal mus.

Vad tycker ni om vertikala möss? Är de oumbärliga eller ergonomisk vaporware?

Också: varför har inte Prisjakt en kategori att bocka för som heter "Vertikal", under "Funktioner"?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Vore intressant enbart och endast om:

1. Det går att spara alla relevanta inställningar direkt i musen, så att INGEN PROGRAMVARA KRÄVS.

2. Scrollhjulet agerar 100% kontinuerligt och missar aldrig steg

3. Stöd för hot-swap av switcharna

Vana trogen så kommer förstås inget av detta att erbjudas, och således fortsätter jag ignorera Logitech.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vore intressant enbart och endast om:

1. Det går att spara alla relevanta inställningar direkt i musen, så att INGEN PROGRAMVARA KRÄVS.

2. Scrollhjulet agerar 100% kontinuerligt och missar aldrig steg

3. Stöd för hot-swap av switcharna

Vana trogen så kommer förstås inget av detta att erbjudas, och således fortsätter jag ignorera Logitech.

Den första finns i deras spelmöss men inte i de här av någon anledning. Om du menar att hjulet skall snurra fritt så går det att ställa in så. Den sista förstår jag inte ens?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Den här musdesignen ser ut som att man halvt försöker närma sig en vertikal mus.

Vad tycker ni om vertikala möss? Är de oumbärliga eller ergonomisk vaporware?

De är jättebra för de som har de problemen med underarmen, annars är det väl ingen större vits med dem. Nackdelen är väl att de är värdelösa att resa med.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

När finns den till försäljning?

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Skrivet av Sn4rk:

Varför vill folk ha en tumscroll? De flesta program jag använder stöder shift+scroll för sidoscrollning?

Använder själv en MX vertical i jobbet. Den fixade mina handledsbekymmer👍

Öh, varför vill folk INTE ha tumscroll?

Superskönt när just det du läste precis inte är på skärmen. Sen fortsätter jag med det jag faktiskt gjorde på den andra skärmen.

Enda nackdelen med tum scroll(tänker att det antagligen är liknande med shiftscroll) är att det har sämst mjukvarustöd. Det är kanske en tredjedel av programmen jag använder på jobbet som det fungerar i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Det här är ungefär vad jag behöver - något fler än två tumknappar, och dessutom en bonus med ett extra scrollhjul. Vikten på MS3 var däremot absurd. Har någon ett tips på en mus som skulle kunna passa mig? Den behöver inte vara trådlös, men lätt, och ha fler än två tumknappar. Den extra avsatsen för tummen kan jag skippa.

Logitech G-pro superlight? Eller bara vanliga G pro?

Permalänk
Medlem

MX Master är en tydligt utpräglad kontorsmus, som inte alls kan anklagas för att vara gamingfokuserad el ens gamingvänlig.
Finns ju inte hemskt många bra sådana möss, då menar jag alltså sådana av lite högre klass och med fler knappar.

Den kan upplevas som lite stor/hög och tung, men man vänjer sig någorlunda och för kontorsanvändning är prestandan tillräcklig och vikten inte lika noga som för spelande.

Nackdelen är väl priset, som kunde vara något lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

MX Master är en tydligt utpräglad kontorsmus, som inte alls kan anklagas för att vara gamingfokuserad el ens gamingvänlig.
Finns ju inte hemskt många bra sådana möss, då menar jag alltså sådana av lite högre klass och med fler knappar.

Den kan upplevas som lite stor/hög och tung, men man vänjer sig någorlunda och för kontorsanvändning är prestandan tillräcklig och vikten inte lika noga som för spelande.

Nackdelen är väl priset, som kunde vara något lägre.

Tänker du dig att du berättar för oss andra vad det är för något? Eller vill du bara berätta att du vet saker?
Hur tänker du dig att MX Master 4 påverkar detta du berättar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Tänker du dig att du berättar för oss andra vad det är för något? Eller vill du bara berätta att du vet saker?
Hur tänker du dig att MX Master 4 påverkar detta du berättar om?

Är väl inte fel att beskriva hur den är för de som inte provat el vet vad den främst är till för, även om det nämns där också i viss mån.
Då många möss i övrigt är primärt gamingfokuserade är det här något helt annat. Egenskaper som är vanliga på den ena sorten behöver inte nödvändigtvis vara samma på den andra.

Det jag sa är relevant för serien den tillhör, den nya liknar i mycket de tidigare och skillnaderna är generellt rätt små mellan de olika generationerna.
När det gäller just 4:an verkar den följa ett liknande mönster, som det verkar inget särskilt revolutionerande utan som vanligt en mindre finslipning av sitt koncept.

Permalänk
Skrivet av pi:

Jag har testat olika modeller av MX Master genom åren men upplever att 125 Hz polling rate är, som tidigare nämnt i tråden, som att dra i sirap.

Oavsett uppdateringsfrekvens på skärmen.

Permalänk
Medlem

Noice! Om de släpper en vit variant köper jag. Jag gav tjejen min MX Master 3, så blev utan jobbmus själv. Spanat lite på MX Anyware 3S, men om det kommer en ny master nu så tar jag gärna den!

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk

Ser fram mot mer information. G-Hub som alternativ mjukvara vore välkommet. Högre polling rate. Mer pålitligt sidscroll-hjul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9700X 64Gb, Rx 6600XT, Seasonic Focus GX 750W | Ryzen 7 5800X 16Gb | Ryzen 5 4600G 16Gb

Permalänk
Medlem

Nöjd med min Super X light eller vad den heter.. gav 1000 kr för den, innan dess hade jag MX master 2.

Men detta kan bli min nästa mus!