Fedora kan slopa 32-bitarsstöd

Permalänk
Melding Plague

Fedora kan slopa 32-bitarsstöd

Kan påverka möjligheten att köra Steam och många spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som en storm i ett vattenglas. Steam/Proton etc. är generellt klart enklast/smidigast att köras i flatpaks oavsett.
Därav kommer det fortsätta fungera för alla som vill spela på fedora-baserade grejer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Känns som en storm i ett vattenglas. Steam/Proton etc. är generellt klart enklast/smidigast att köras i flatpaks oavsett.
Därav kommer det fortsätta fungera för alla som vill spela på fedora-baserade grejer också.

Det har inte varit min erfarenhet. Granted, den paketerade varianten och flatpakvarianten har i mångt och mycket fungerat exakt likadant men jag har haft vissa mindre problem med nätverk i ett spel och andra lagringsenheter i flatpakvarianten som jag ej haft i den paketerade.

Kommandona för att installera via dnf eller flatpak är ungefär lika enkla att skriva..så jag ser inte hur flatpak är "klart enklast" riktigt.

Jag gillar Fedora delvis pga hur progressivt det är men det är en bila som har två sidor. Well, testar flatpakvarianten igen om jag blir tvungen.

Det skulle drabba fler saker än Steam och är hittills bara ett förslag.

Valve får gärna göra Steam till en 64-bitars applikation.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det har inte varit min erfarenhet. Granted, den paketerade varianten och flatpakvarianten har i mångt och mycket fungerat exakt likadant men jag har haft vissa mindre problem med nätverk i ett spel och andra lagringsenheter i flatpakvarianten som jag ej haft i den paketerade.

Kommandona för att installera via dnf eller flatpak är ungefär lika enkla att skriva..så jag ser inte hur flatpak är "klart enklast" riktigt.

Jag gillar Fedora delvis pga hur progressivt det är men det är en bila som har två sidor. Well, testar flatpakvarianten igen om jag blir tvungen.

Problemet med flatpak är ju med hantering av sökvägar/mappar/filer. (ja det finns flatseal och dylikt, men det är ju inte en bra lösning över lag.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Kräver verkligen Steam 32-bitstöd? Går fint att installera på mina Apple M-chip i alla fall.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Kräver verkligen Steam 32-bitstöd? Går fint att installera på mina Apple M-chip i alla fall.

Eple-varianten av Steamklienten har Valve gjort till 64bit tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En fråga, Nobara Linux är ju Fedora baserat också...
Skulle detta innebära att Nobara inte funkar så bra med alla steam spel också då?
Jag sitter själv med Nobara på en burk och det funkar så himla bra så som det är nu.

Jag fattar att 32- bit kommer att försvinna på sikt, men synd om det inte går att lösa på något sätt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dreijer:

Valve gör uppenbarligen väldigt mycket rätt.

Men på en punkt är de rejäla rövhattar och det är just hur mycket de drar benen efter sig både kring Steam-klienten (seriöst, hur kan den 2025 vara 32-bit på Windows???) och än värre är att de också gör detta för deras SteamWorks SDK (även om man där inte laggar fullt lika mycket som för Steam-klienten).

MacOS är ett bra exempel här. Det är snart 5 år sedan M1 lanserades, i stort sett alla relevanta program hade en ARM64 version inom 2 år efter den lanseringen.

Går jag igenom alla program på min dator som är igång just nu är det 2st som fortfarande kräver Rosetta 2: Steam-client och Epic Game Launcher...

När Apple på WWDC2025 sa att Rosetta 2 kommer tas bort i MacOS 27 poppade det helt plötsligt upp en ARM64 native version av Steam-client på beta-kanalen. Så uppenbarligen var det inget problem att fixa en sådan (varför skulle det vara det för en Electron App???), men Valve verkar alltid vänta så länge som de bara kan. Inte så de saknar ekonomiska resurser...

Nu kan man säga "det är bara en launcher och det fungerar ju uppenbarligen att köra den 32-bit i Windows". Det är en sanning med en hel del modifikation. Det finns en del säkerhetsrelaterade orsaker varför man bör undvika 32-bit applikationer idag, vissa skyddsmekanismer fungerar bättre i 64-bit miljöer.

Sen finns också problemet att när det nu börjar bli väldigt få applikationer som är kvar på 32-bit är det allt fler bibliotek som får allt mindre testning i 32-bit läge då helt enkelt "ingen" längre använder det läget. Så 32-bit applikationer kommer av den anledningen få potentiellt fler buggar (det har redan hänt i Linux kärnan där väldigt få idag kör 32-bit kärnor).

För att svara på din fråga: även Intel-versionen av Steam-klienten är 64-bit på MacOS. Och nu finns även en ARM64-native version i beta. Så att göra en 64-bit klient till Windows måste vara ett totalt icke-problem.

Det löser inte stöd för spel som är 32-bit. Men det kan komma att lösas genom att Wine i sig blir 64-only (något man jobbar på och verkar nära release-ready). En sådan version av Wine kan fortfarande köra Windows 32-bit binärer, likt hur man kan spela 32-bit spel på MacOS via t.ex. CrossOver (som använder Wine under huven fast mappat mot MacOS i stället för Linux).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

Det vore ju synd om han la ner Bazzite, jag har kört den i snart ett år i min dator och kunde inte vara nöjdare. Är Steam i flatpak verkligen så oanvändbart? Det skulle ju vara alternativet. Eller är det mest ett problem för de där handhållna sakerna, som Bazzite också fungerar på?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Det enkla har just varit med att hålla rätt versioner av systembibliotek för att få saker att fungera så bra som möjligt tillsammans över tid. Steam har alltid varit rätt "smutsigt" att installera tycker jag, delvis på grund av just 32bits biblioteken men också andra libbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Best_Bob:

En fråga, Nobara Linux är ju Fedora baserat också...
Skulle detta innebära att Nobara inte funkar så bra med alla steam spel också då?
Jag sitter själv med Nobara på en burk och det funkar så himla bra så som det är nu.

Jag fattar att 32- bit kommer att försvinna på sikt, men synd om det inte går att lösa på något sätt.

Med tanke på att Eggy skapat Nobara för att spela på så lägger han väl i värsta fall bara till 32bit paketen i sitt egna repo. Jag sitter själv på Nobara och är inte det minsta oroad.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 9070 XT Red Devil, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6800 XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det vore ju synd om han la ner Bazzite, jag har kört den i snart ett år i min dator och kunde inte vara nöjdare. Är Steam i flatpak verkligen så oanvändbart? Det skulle ju vara alternativet. Eller är det mest ett problem för de där handhållna sakerna, som Bazzite också fungerar på?

Känns som överdriven reaktion, lägga ner ett helt projekt för det.. men ärligt talet vem bryr sig. Ublue projektet och övriga spins kommer vara kvar. Steam kommer finnas på flatpak. Dom som använder bazzite kan bara switcha till en annan ublue image eller liknande.

Bazzite som bygger på Fedora silverblue/konoite är enkla att lägga till/ändra, dvs du kan göra en egen image väldigt enkelt. Så försvinner bazzite kommer någon annan image. Jag gör min egna exempelvis..

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det enkla har just varit med att hålla rätt versioner av systembibliotek för att få saker att fungera så bra som möjligt tillsammans över tid. Steam har alltid varit rätt "smutsigt" att installera tycker jag, delvis på grund av just 32bits biblioteken men också andra libbar.

Alright, fair enough. Över tid har jag inte märkt nåt problem med dnf-versionen och hade jag tänkt mer som du hade jag nog kört en Atomic-variant : )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:
Skrivet av Hakinger:

Det låter (i den länkade artikeln) som att det främst handlar om köra en SteamOS-liknande setup (oavsett handhållet eller ej):
"For people repeatedly saying to just use the Flatpak of Steam, that wouldn't work either for the use case of projects like Bazzite and how most of their users actually use the project to be like SteamOS, where it boots into a special gamescope session for Steam Big Picture Mode - it just wouldn't work with it."

Skrivet av sleepyoh:

Känns som överdriven reaktion, lägga ner ett helt projekt för det.. men ärligt talet vem bryr sig. Ublue projektet och övriga spins kommer vara kvar. Steam kommer finnas på flatpak. Dom som använder bazzite kan bara switcha till en annan ublue image eller liknande.

Bazzite som bygger på Fedora silverblue/konoite är enkla att lägga till/ändra, dvs du kan göra en egen image väldigt enkelt. Så försvinner bazzite kommer någon annan image. Jag gör min egna exempelvis..

Grejen är väl just att när ett litet projekt ställs inför att de kommer behöva göra mycket mer arbete själva för att öht kunna stå kvar på samma punkt där de redan är, dessutom vad gäller helt central funktion, så kan jag ju förstå att det upplevs som hopplöst.

Samtidigt är det väl uttalandet i någon mån en fråga om "förhandling", att försöka förmå Fedora att inte rycka mattan med en gång.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det låter (i den länkade artikeln) som att det främst handlar om köra en SteamOS-liknande setup (oavsett handhållet eller ej):
"For people repeatedly saying to just use the Flatpak of Steam, that wouldn't work either for the use case of projects like Bazzite and how most of their users actually use the project to be like SteamOS, where it boots into a special gamescope session for Steam Big Picture Mode - it just wouldn't work with it."

Grejen är väl just att när ett litet projekt ställs inför att de kommer behöva göra mycket mer arbete själva för att öht kunna stå kvar på samma punkt där de redan är, dessutom vad gäller helt central funktion, så kan jag ju förstå att det upplevs som hopplöst.

Samtidigt är det väl uttalandet i någon mån en fråga om "förhandling", att försöka förmå Fedora att inte rycka mattan med en gång.

Bazzite använder ju Fedora som en bas men dom gör en jävla massa magi redan med paket från 20 olika copr, dom har sina egna repon där med och det är mer bash scripts än vad en männska kan förstå på en kväll. Att behöva paketera steam och dom libs som behövs borde vara väldigt görbart, dom har ett helt gäng som jobbar med projektet. Förstår att det är mer jobb, men det är definitivt görbart.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Detta kommer ske oavsett frågan är egentligen endast hur 32-bit ska fasas ut och när.
WoW64-wine fungerar till det jag testat, Arch linux går även de över till WoW64-wine som standard.
Det som krävs för att använda WoW64-wine är att wine-prefix återskapas vilket kan vara lite bökigt men något som måste ske tids nog så lika bra att bita i det sura äpplet.

https://gitlab.winehq.org/wine/wine/-/releases/wine-9.0#wow64
https://www.linux.se/arch-linux-forenklar-wine-nu-med-ren-wow...
https://archlinux.org/news/transition-to-the-new-wow64-wine-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Valve gör uppenbarligen väldigt mycket rätt.

Men på en punkt är de rejäla rövhattar och det är just hur mycket de drar benen efter sig både kring Steam-klienten (seriöst, hur kan den 2025 vara 32-bit på Windows???) och än värre är att de också gör detta för deras SteamWorks SDK (även om man där inte laggar fullt lika mycket som för Steam-klienten).

MacOS är ett bra exempel här. Det är snart 5 år sedan M1 lanserades, i stort sett alla relevanta program hade en ARM64 version inom 2 år efter den lanseringen.

Går jag igenom alla program på min dator som är igång just nu är det 2st som fortfarande kräver Rosetta 2: Steam-client och Epic Game Launcher...

När Apple på WWDC2025 sa att Rosetta 2 kommer tas bort i MacOS 27 poppade det helt plötsligt upp en ARM64 native version av Steam-client på beta-kanalen. Så uppenbarligen var det inget problem att fixa en sådan (varför skulle det vara det för en Electron App???), men Valve verkar alltid vänta så länge som de bara kan. Inte så de saknar ekonomiska resurser...

Nu kan man säga "det är bara en launcher och det fungerar ju uppenbarligen att köra den 32-bit i Windows". Det är en sanning med en hel del modifikation. Det finns en del säkerhetsrelaterade orsaker varför man bör undvika 32-bit applikationer idag, vissa skyddsmekanismer fungerar bättre i 64-bit miljöer.

Sen finns också problemet att när det nu börjar bli väldigt få applikationer som är kvar på 32-bit är det allt fler bibliotek som får allt mindre testning i 32-bit läge då helt enkelt "ingen" längre använder det läget. Så 32-bit applikationer kommer av den anledningen få potentiellt fler buggar (det har redan hänt i Linux kärnan där väldigt få idag kör 32-bit kärnor).

För att svara på din fråga: även Intel-versionen av Steam-klienten är 64-bit på MacOS. Och nu finns även en ARM64-native version i beta. Så att göra en 64-bit klient till Windows måste vara ett totalt icke-problem.

Det löser inte stöd för spel som är 32-bit. Men det kan komma att lösas genom att Wine i sig blir 64-only (något man jobbar på och verkar nära release-ready). En sådan version av Wine kan fortfarande köra Windows 32-bit binärer, likt hur man kan spela 32-bit spel på MacOS via t.ex. CrossOver (som använder Wine under huven fast mappat mot MacOS i stället för Linux).

Tack för ett lärorikt inlägg.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ja det måste ju ändå vara en majoritet av steam användarna som har datorer från efter 2010.

Om någon sitter på en Pentium 4 eller Athlon XP så funkar ens Windows 10 på det ?
Jag ser inte riktigt anledningen till att optimera/anpassa steam klienten till 20 år gamla datorer.
Även majoriteten av Linux burkar lär vara mindre än 15 år gamla.

Är väl tänkbart att 32bitars klient kanske drar lite mindre minnesmängd än vad en 64 bitars version hade gjort.
Men många DDR2 baserade datorer och nästintill alla DDR3 baserade datorer kan utrustas med mer än 4GB RAM.
Så det kan inte vara ett jätteproblem.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Är väl tänkbart att 32bitars klient kanske drar lite mindre minnesmängd än vad en 64 bitars version hade gjort.

Nja, nu laddar man ju en dubbel uppsättning bibliotek för att köra Steam. Både de 64 bitars som redan är laddade av systemet + en massa 32 bit motsvarigheter som krävs av de få 32 bitars applikationerna.

Permalänk
Medlem

Om operativsystemen ska kasta ut 32 bit så kan ju snart processorerna göra det också

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Skulle gärna slippa lib32 men ja, grejer använder ju det fortfarande. Och jag vägrar köra flatpak, i NÖDFALL kan det vara bra på nån enterpise dist men annars, nej tack.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Om operativsystemen ska kasta ut 32 bit så kan ju snart processorerna göra det också

Det är det intel vill testa (någon nyhet typ senaste året) med x86S, problemet är bara stödet från os och programvara. Om alla gamla instruktioner försvinner blir det stökigt helt enkelt, men skulle vara kul att se någon prova

https://www.sweclockers.com/nyhet/36412-intel-foreslar-x86s-f...

Tyvärr kom denna lagom till jul senaste året:
https://www.sweclockers.com/nyhet/40339-intel-lagger-ned-x86s...

Permalänk
Skrivet av shelter:

Skulle gärna slippa lib32 men ja, grejer använder ju det fortfarande. Och jag vägrar köra flatpak, i NÖDFALL kan det vara bra på nån enterpise dist men annars, nej tack.

Är inte Steam ungefär lika illa som flatpak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Är inte Steam ungefär lika illa som flatpak?

Vad har man för val då? Heroic eller lutris med UMU kanske men det är ju ganska bökigt...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

Förslaget har mött tillräckligt mycket motstånd för att dras tillbaka tills vidare. https://lists.fedoraproject.org/archives/list/devel@lists.fed...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 64Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 9070 XT Red Devil, MO-RA 420 OS: Nobara
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6800 XT, OS: Garuda
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Finns i inlägget ovanför ditt att det har dragits tillbaka

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig