Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Har en biltema portabel AC för 37kvm
https://www.biltema.se/hem/flaktar-och-inomhusklimat/luftkond...

Tycker den låter mer från kompressorn nu på andra året, kör den i fönster tätning och den är väl lika kass som första året, kyler bra i ett rum och stänger du av blir det varmt direkt.

Har ett uterum funderade på ställa den ute o mata in kalluften med slang, går det modda?
Eller slänga skiten och aldrig köpa AC mer?, mäter 60db och det är pinsamt att ha folk över i maskinrummet..
Bor i lägenhet, tips mottages.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mju007:

Har en biltema portabel AC för 37kvm
https://www.biltema.se/hem/flaktar-och-inomhusklimat/luftkond...

Tycker den låter mer från kompressorn nu på andra året, kör den i fönster tätning och den är väl lika kass som första året, kyler bra i ett rum och stänger du av blir det varmt direkt.

Har ett uterum funderade på ställa den ute o mata in kalluften med slang, går det modda?
Eller slänga skiten och aldrig köpa AC mer?, mäter 60db och det är pinsamt att ha folk över i maskinrummet..
Bor i lägenhet, tips mottages.

Ta bort spjället på framsidan, borra ett slang-stort hål i en träplanka och silvertejpa fast träplankan där spjället satt. Dra sen slangen från träplankans hål, in genom en ventil

Detta gör att du tar luft utifrån, kyler den och skickar in den kalla luften till rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Ta bort spjället på framsidan, borra ett slang-stort hål i en träplanka och silvertejpa fast träplankan där spjället satt. Dra sen slangen från träplankans hål, in genom en ventil

Detta gör att du tar luft utifrån, kyler den och skickar in den kalla luften till rummet

Och så ställer jag den på uterummet? Ska testa 🤣
Hur får man bort spjällen utan att förstöra ACn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mju007:

Och så ställer jag den på uterummet? Ska testa 🤣
Hur får man bort spjällen utan att förstöra ACn?

Det här bygger mycket på att ditt uterum är välventilerat och helst ligger på skuggsidan. Blir det för varmt i uterummet kommer den kylda luften inte vara så mycket kallare än vad du redan har inne.

Ang spjället beror detta på hur just din AC är byggd.
Ibland så är spjället byggd i lite mjukare plast, då går det bara att rycka loss och sen försiktigt böjas för att sättas tillbaka. Annars kan du bli tvungen att skruva isär ACn, detta brukar innebära att de flesta paneler måsta tas bort.

Jag har gjort denna mod själv fast lite komplexare vid mina föräldrars sommarstuga. Jag ställde ACn i en bod bredvid där jag sover och kopplade röret till en väggventil. För att slippa gå ut och in i boden lödde jag fast kablar på kretskortet som jag drog genom ventilen till en brytare i rummet där jag sover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Elgiganten har en intressant tvådelad AC nu.

Midea Porta Split

Jag köpte en sån här från Proshop för att ersätta/komplettera en Electrolux Chillflex.

Upplever den som mycket tystare trots att kompressorn sitter i inomhusdelen. Kylde effektivt ner vårt kontor/gästrum på vinden nu över helgen när inomhustemperaturen var på god väg över 25 grader. Drog ca 5-600W som mest men det var utan ECO-läget. Går även att styra med en app över Wifi för att tweaka inställningar ytterligare och se förbrukningshistorik, temperaturloggning m.m.

Min installation kan tveksamt kallas "portabel" då jag tänker ha den på samma ställe under hela säsongen. Den är för tung för att bära upp och ner mellan våningsplan regelbundet men är relativt enkel att rulla runt annars. Kommer nog plocka in utedelen om vi reser bort en längre tid.

Fönsterfästet som medföljer till utedelen är tyvärr främst anpassat för fönster som öppnas inåt (kanske mer vanligt i Tyskland där den tillverkas?) så jag fick vara lite kreativ. Det finns även ett fäste man kan köpa till för montering i takfönster eller franska balkonger.

I mitt fall är detta en bra kompromiss mellan en fast LLVP och en traditionell en-slangs-AC men det beror mycket på förutsättningarna där den ska användas (och budget så klart).

https://imgur.com/a/MlQTt3y

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Jag köpte en sån här från Proshop för att ersätta/komplettera en Electrolux Chillflex.

Upplever den som mycket tystare trots att kompressorn sitter i inomhusdelen. Kylde effektivt ner vårt kontor/gästrum på vinden nu över helgen när inomhustemperaturen var på god väg över 25 grader. Drog ca 5-600W som mest men det var utan ECO-läget. Går även att styra med en app över Wifi för att tweaka inställningar ytterligare och se förbrukningshistorik, temperaturloggning m.m.

Min installation kan tveksamt kallas "portabel" då jag tänker ha den på samma ställe under hela säsongen. Den är för tung för att bära upp och ner mellan våningsplan regelbundet men är relativt enkel att rulla runt annars. Kommer nog plocka in utedelen om vi reser bort en längre tid.

Fönsterfästet som medföljer till utedelen är tyvärr främst anpassat för fönster som öppnas inåt (kanske mer vanligt i Tyskland där den tillverkas?) så jag fick vara lite kreativ. Det finns även ett fäste man kan köpa till för montering i takfönster eller franska balkonger.

I mitt fall är detta en bra kompromiss mellan en fast LLVP och en traditionell en-slangs-AC men det beror mycket på förutsättningarna där den ska användas (och budget så klart).

https://imgur.com/a/MlQTt3y

Det där fästet såg inte super stabilt ut eller kanske bara är bilden

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det där fästet såg inte super stabilt ut eller kanske bara är bilden

Det är definitivt stabilare än vad det ser ut, men eftersom det är en "portabel" produkt så är den inte tänkt att monteras likt en fast installerad LLVP t.ex.

Kan vara värt att nämna att just min förutsättning med ett lutande tak under fönstret inte stöds med det medföljande fästet. Jag har dock läst att tillverkaren kan skicka ut en ny uppsättning fötter för just detta fall om man hör av sig till dem, vilket jag gjorde häromdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Det är definitivt stabilare än vad det ser ut, men eftersom det är en "portabel" produkt så är den inte tänkt att monteras likt en fast installerad LLVP t.ex.

Kan vara värt att nämna att just min förutsättning med ett lutande tak under fönstret inte stöds med det medföljande fästet. Jag har dock läst att tillverkaren kan skicka ut en ny uppsättning fötter för just detta fall om man hör av sig till dem, vilket jag gjorde häromdagen.

Intressant för på bilden ser den kanppt fastsatt ut bortsett från karbinhaken 🤣

Får kika i manualen men visuellt ser den ut att sitta under blecket? Och inte över

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Intressant för på bilden ser den kanppt fastsatt ut bortsett från karbinhaken 🤣

Får kika i manualen men visuellt ser den ut att sitta under blecket? Och inte över

Jag har fäst den under blecket och sedan vilar den på taket med benen (plus haken som du nämner, men den är mest tänkt som en säkring när man flyttar enheten).

Edit: enligt manualen ska fästet sitta på insidan av fönsterkarmen men det passar inte mina fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Jag har fäst den under blecket och sedan vilar den på taket med benen (plus haken som du nämner, men den är mest tänkt som en säkring när man flyttar enheten).

Edit: enligt manualen ska fästet sitta på insidan av fönsterkarmen men det passar inte mina fönster.

Den verkar enligt manualen förlita sig på sin egen motvikt,så att montera den under så förlorar den nog en del av sin "hävstångseffekt" för att klara vikten?

Intressant lösning men kommer aldrig få ha en sådan i en lägenhet då den inte verkar speciellt stabil även med stativet

https://manuals.plus/m/afb83e0b9378603e4a6927122470a84e1e2f23...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

https://www.nytimes.com/2025/06/11/style/midea-air-conditione...

Tyvärr bakom betal men det är ju ett eventuellt problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.nytimes.com/2025/06/11/style/midea-air-conditione...

Tyvärr bakom betal men det är ju ett eventuellt problem

Vad jag kan se verkar det gälla en annan modell, men problemet finns väl egentligen i alla portabla ACs då kondensvatten alltid bildas vid kylning. Viktigt att låta enheten torka ordentligt mellan körningar och tömma ut allt vatten innan förvaring över vintern.

Portasplit-modellen samlar på sig vatten i inomhusdelen som sedan pumpas ut genom en slang till utedelen som tömmer det i en dräneringsslang (i mitt fall ner i en hängränna).

https://www.cpsc.gov/Recalls/2025/Midea-Recalls-About-1-7-Mil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Vad jag kan se verkar det gälla en annan modell, men problemet finns väl egentligen i alla portabla ACs då kondensvatten alltid bildas vid kylning. Viktigt att låta enheten torka ordentligt mellan körningar och tömma ut allt vatten innan förvaring över vintern.

Portasplit-modellen samlar på sig vatten i inomhusdelen som sedan pumpas ut genom en slang till utedelen som tömmer det i en dräneringsslang (i mitt fall ner i en hängränna).

https://www.cpsc.gov/Recalls/2025/Midea-Recalls-About-1-7-Mil...

Problemet är enligt artikeln att den pumpar för långsamt bort vattnet.
Sen är kondens inget problem för en ac som kyler ? Aldrig behövt tömma min,enbart på värme/avfuktning

Enbart sämre modeller kräver kondens avrinning vid kyla vad jag vet om

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är enligt artikeln att den pumpar för långsamt bort vattnet.
Sen är kondens inget problem för en ac som kyler ? Aldrig behövt tömma min,enbart på värme/avfuktning

Enbart sämre modeller kräver kondens avrinning vid kyla vad jag vet om

Det samlas kondens även på de i kylning men det avångas och skickas ut med utblåset, grejen är att de brukar inte få ut absolut allt vatten som samlas så det kan vara kvar en del när den stängs av. Om du kört AC'n ett tag och sen stänger av den så hör du ofta vatten som droppar i den efter den är avstängd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Det samlas kondens även på de i kylning men det avångas och skickas ut med utblåset, grejen är att de brukar inte få ut absolut allt vatten som samlas så det kan vara kvar en del när den stängs av. Om du kört AC'n ett tag och sen stänger av den så hör du ofta vatten som droppar i den efter den är avstängd.

Jag vet och min har knappt haft något ändå, jag har testat att tippa och tömma dagen efter och fått någon droppe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet och min har knappt haft något ändå, jag har testat att tippa och tömma dagen efter och fått någon droppe

Är ju en hel del faktorer som kan påverka det, har inte haft problem med min heller men det betyder inte att det är omöjligt att det kan bli problem. Speciellt om det är hög luftfuktighet (rätt sällan ett problem) med dålig luftkvalité så går risken upp att mögel kan börja formas innan det torkar. Oftast inte ett problem för flesta här i Sverige skulle jag gissa med vårat klimat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Samma här. Använt portabel AC från Electrolux 10+ år och aldrig samlats kondensvatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzer:

Samma här. Använt portabel AC från Electrolux 10+ år och aldrig samlats kondensvatten.

Låter som problemet är på en viss konstruktion?
Jag har också Electrolux...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har fått en Mitsubishi Hero fast AC installerad i vardagsrummet, så lyckan är stor just nu. Väldig lyx att kunna styra sitt inomhusklimat med AC. Innedelen hörs knappt när man kör den på underhållskyla så att säga och utedelen hörs i princip ännu mindre. Ska installera en likadan på övervåningen.

Sovrummen saknar dock AC, så där fortsätter vi köra portabel AC i tre av rummen. Jag tycker det funkar helt ok då rummen inte är fasligt stora och jag fryser t om ofta. Nackdelen är att man måste ha fönstret på glänt och så låter de en hel del, men jag har inga problem att sova med det. Alternativet vore mycket värre då jag finner det riktigt obehagligt att sova i varm temperatur.

Jag skulle helst installera fast AC i alla sovrum, men då blir det en fasligt massa pumpar, alternativt dragningar på fasaden om man väljer multisplit. Kan dock vara värt det. Förhoppningsvis kommer ACn på övervåningen kyla sovrummen också till viss del. Man kan ju också sova på soffan när det är som varmast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzer:

Har fått en Mitsubishi Hero fast AC installerad i vardagsrummet, så lyckan är stor just nu. Väldig lyx att kunna styra sitt inomhusklimat med AC. Innedelen hörs knappt när man kör den på underhållskyla så att säga och utedelen hörs i princip ännu mindre. Ska installera en likadan på övervåningen.

Sovrummen saknar dock AC, så där fortsätter vi köra portabel AC i tre av rummen. Jag tycker det funkar helt ok då rummen inte är fasligt stora och jag fryser t om ofta. Nackdelen är att man måste ha fönstret på glänt och så låter de en hel del, men jag har inga problem att sova med det. Alternativet vore mycket värre då jag finner det riktigt obehagligt att sova i varm temperatur.

Jag skulle helst installera fast AC i alla sovrum, men då blir det en fasligt massa pumpar, alternativt dragningar på fasaden om man väljer multisplit. Kan dock vara värt det. Förhoppningsvis kommer ACn på övervåningen kyla sovrummen också till viss del. Man kan ju också sova på soffan när det är som varmast.

Du skulle snarare investera i ventilation med möjlighet att köra kyla... Och då ha utbla i varje rum som typ konferensrum... Sen borde väl en innedel täcka hela våningen ( gissar dock inte alla vill ha samma temp)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du skulle snarare investera i ventilation med möjlighet att köra kyla... Och då ha utbla i varje rum som typ konferensrum... Sen borde väl en innedel täcka hela våningen ( gissar dock inte alla vill ha samma temp)

Det är inte riktigt så enkelt tyvärr. Att få kylning med utblås i varje rum som på hotell skulle kräva ett centralaggregat på taket och sen dragning till alla rum genom tak osv. Det är ett väldigt stort ingrepp och skulle inte funka för vårt hus som saknar vind. Hade jag byggt ett hus själv så hade jag definitivt utforskat det som alternativ dock.

Vad avser en pump till flera rum - det funkar absolut med något som kallas multisplit, men det finns nackdelar även med detta. T ex går en enhet ner gör alla det. Sen är effekten inte lika bra som när man har en single. Dessutom måste man även i detta fall göra en massa dragningar. För de som har vind kan det funka att dra via vinden men även då måste man göra något åt kondensvattnet och då kan man behöva krångla med en dräneringspump som låter och som kan gå sönder.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har en portabel AC som jag haft i 2 år nu, men har inte använt den direkt då den mest låter som ett jetplan och kyler tvivelaktigt...

Har kopplat på själva slangen som skall leda bort varmluften samt dragit ut den genom ett fönster, eller ny senast en ventil men tycker ändå inte det blir speciellt stor skillnad.

Behöver man koppla på någon slang invändigt också för kondensavledning eller har jag missat något ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har en portabel AC som jag haft i 2 år nu, men har inte använt den direkt då den mest låter som ett jetplan och kyler tvivelaktigt...

Har kopplat på själva slangen som skall leda bort varmluften samt dragit ut den genom ett fönster, eller ny senast en ventil men tycker ändå inte det blir speciellt stor skillnad.

Behöver man koppla på någon slang invändigt också för kondensavledning eller har jag missat något ?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Vissa modeller kan kräva att man tömmer maskinen på kondensvatten eller leder ut med en separat slang har jag för mig, men av de modeller jag ägt har det aldrig behövts när man kör maskinen på kyla. Då leds det ut med varmluften. Om rummet inte är alldeles för stort ska en portabel AC av bra kvalitet kunna kyla. För mig har det funkat jättebra, så till den grad att jag måste stänga av den ibland för att inte frysa ihjäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Vissa kräver att slangen måste ligga på ett visst sätt sen har du ju inte det mest framstående märket inom portabel ac.

När någon tillverkare skriver sina värden så får man tag det med en nypa salt (din verkar ha 10000 btu).
Men se till att det är så tätt som möjligt i rummet så går det fortare att kyla

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vissa kräver att slangen måste ligga på ett visst sätt sen har du ju inte det mest framstående märket inom portabel ac.

När någon tillverkare skriver sina värden så får man tag det med en nypa salt (din verkar ha 10000 btu).
Men se till att det är så tätt som möjligt i rummet så går det fortare att kyla

Man ska inte stirra sig blind på BTU har jag lärt mig. Man ska ha koll på den faktiska effekten i kwh om jag inte minns fel. Samma BTU-värde kan ha olika egentlig effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzer:

Man ska inte stirra sig blind på BTU har jag lärt mig. Man ska ha koll på den faktiska effekten i kwh om jag inte minns fel. Samma BTU-värde kan ha olika egentlig effekt.

Mycket möjligt,hans säger 1000W och Electrolux verkar ha 2.6kw om jag förstår deras skylt korrekt med samma btu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det någon portabel AC som ni kan rekommendera? Tänkt att ha i kontoret som är ca 10kvm och sedan flytta den till sovrummet vid behov som är ca 20kvm. Tänker mig pris ca 10k men vid behov kan jag lägga lite mer.

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Medlem

27 grader och solen ligger på duktigt på övervåningen. Installerade min portabla Electrolux igår. Full fart på den inför kvällen. Har haft den i 6 år nu, verkligen värt köpet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Här kommer min årliga rekommendation att installera fast AC istället för "portabel" om du har möjlighet. Mycket lägre ljudnivå, bättre energieffektivitet och högre kapacitet. Definitivt värt de extra pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Här kommer min årliga rekommendation att installera fast AC istället för "portabel" om du har möjlighet. Mycket lägre ljudnivå, bättre energieffektivitet och högre kapacitet. Definitivt värt de extra pengarna.

Tippar på att 87% av oss sitter i hyreslägenheter så då blir det ofta portabel som gäller.