Permalänk
Medlem

Rikbanken sänker styrräntan med 0.25 till 2%

https://www.riksbank.se/sv/statistik/rantor-och-valutakurser/...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Påverkar oftast enbart den rörliga räntan och inte de långa från 1 år och framåt.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Påverkar oftast enbart den rörliga räntan och inte de långa från 1 år och framåt.

70% av svenskarna har rörligt.

Bundna handlar om bankernas bedömning om framtiden och att det skulle bli en eller ett par räntesänkngar i år var en lågoddsare men tydligen sänkte Swedbank 1 års bundet med 0.10 idag också.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

70% av svenskarna har rörligt.

Bundna handlar om bankernas bedömning om framtiden och att det skulle bli en eller ett par räntesänkngar i år var en lågoddsare men tydligen sänkte Swedbank 1 års bundet med 0.10 idag också.

Så må det vara. Men bankerna lånar på den öppna marknaden och påverkas främst av globala aspekter när de kommer till räntorna som binds på 1 år och framåt. På denna länk SWAP RATES [SEK] så ser du vad bankerna för just stunden lånar på de längre löptiderna.

Fastighetsägare och exempelvis BRF:er lånar på denna öppna marknad där offerter lämnas för just den tidpunkten/datum man efterfrågar och då lägger bankerna på sina marginaler.

Ser man till vad Swedbanks listränta är idag (hemsidan) för t.ex. 1 åriga räntan är den på 3.64% och snitträntan 2.84%. De lånar denna för just stunden 2.04% på den öppna marknaden.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har köpt bostad och har tillträdesdag 26 juni. Jag skrev på bolåneavtalet 12 juni, rörlig ränta och mitt erbjudande blev 2,99 %, från listräntan 4,24 % och därav 1,25 % rabatt. (SEB). Idag sänkte man rörliga räntan med -0,20 till 4,04 %.

Min fråga är: Eftersom jag har rörlig ränta i mitt avtal, visst är det ränteläget på tillträdesdagen som gäller dvs att min ränta också borde bli 0,20 % lägre, eller kräver det att jag ringer banken och omförhandlar? Det är fortfarande en vecka kvar till inflytt.. 😋 Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Hej!
Jag har köpt bostad och har tillträdesdag 26 juni. Jag skrev på bolåneavtalet 12 juni, rörlig ränta och mitt erbjudande blev 2,99 %, från listräntan 4,24 % och därav 1,25 % rabatt. (SEB). Idag sänkte man rörliga räntan med -0,20 till 4,04 %.

Min fråga är: Eftersom jag har rörlig ränta i mitt avtal, visst är det ränteläget på tillträdesdagen som gäller dvs att min ränta också borde bli 0,20 % lägre, eller kräver det att jag ringer banken och omförhandlar? Det är fortfarande en vecka kvar till inflytt.. 😋 Tack för svar!

Ja lånet tas ju inte ut förrän på tillträdesdagen, så det vore märkligt om det inte skulle utgå från den dagens rörliga listränta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Hej!

Tillträdesdagen är det nog inte, utan dagen då lånet placeras vilket såklart skulle kunna vara samma.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Hej!

Ring och kolla. Bankerna tar varje chans att tjäna extra pengar på de som inte bråkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Ja lånet tas ju inte ut förrän på tillträdesdagen, så det vore märkligt om det inte skulle utgå från den dagens rörliga listränta!

Jag håller med och en god vän som jobbar på Swedbank säger samma, men SEB har varit lite luriga förut så känner mig inte säker..

Skrivet av Json_81:

Tillträdesdagen är det nog inte, utan dagen då lånet placeras vilket såklart skulle kunna vara samma.

Du har rätt såklart.. Men det är samma i det här fallet

Skrivet av strutsboll:

Ring och kolla. Bankerna tar varje chans att tjäna extra pengar på de som inte bråkar.

Jag gör nog det faktiskt om det inte dyker in någon här som är stensäker på att så bekräftar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Hej!

Beror på hur ditt avtal är utformat. Om du avropade från en offert och skrev på den räntan som står i offerten så blir det 2,99%. Om du avropade att ta tillträdesdagen som räntejusteringsdatum med 1,25% rabatt så blir det den nya räntan.

När jag pratade med bankerna sist så kunde dom endast ge skarpt erbjudande 30 dagar innan tillträde.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Beror på hur ditt avtal är utformat. Om du avropade från en offert och skrev på den räntan som står i offerten så blir det 2,99%. Om du avropade att ta tillträdesdagen som räntejusteringsdatum med 1,25% rabatt så blir det den nya räntan.

När jag pratade med bankerna sist så kunde dom endast ge skarpt erbjudande 30 dagar innan tillträde.

Verkar skilja sig då. Vår kontakt på Swedbank var tydlig med att "den faktiska räntan sätts ju dock inte förrän på tillträdesdagen, så saker kan ju fortfarande ändras", när vi diskuterade det hela några veckor innan det datumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Verkar skilja sig då. Vår kontakt på Swedbank var tydlig med att "den faktiska räntan sätts ju dock inte förrän på tillträdesdagen, så saker kan ju fortfarande ändras", när vi diskuterade det hela några veckor innan det datumet.

Du och jag kan bara spekulera utan att ha avtalet framför oss.

Det enklaste sättet att ta reda på vad som gäller är att läsa sina avtal. Det står säkert någonstans vilket datum som gäller för räntejustering.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Vår kontakt på Swedbank var tydlig med att "den faktiska räntan sätts ju dock inte förrän på tillträdesdagen, så saker kan ju fortfarande ändras", när vi diskuterade det hela några veckor innan det datumet.

Det är min erfarenhet också. Men oavsett så handlade det om rörlig ränta, så skulle sänkningen missas p.g.a. anledning så justeras det när nästa 3-månaders period startar. You win some, You loose some.

Som @Drickz skriver, kolla i avtalet vilken dag som gäller för räntan.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Du och jag kan bara spekulera utan att ha avtalet framför oss.

Det enklaste sättet att ta reda på vad som gäller är att läsa sina avtal. Det står säkert någonstans vilket datum som gäller för räntejustering.

Jag hittar varken bu eller bä gällande detta i något av dom 50+ sidor med bolåneavtal, pantbrev, allmänna villkor etc. Nu spelar det ju ingen större roll som någon nämner ovan. Gällande att "avropa från offert", hur skulle det annars gå till? Oavsett har jag ju redan skrivit på, men SEB vad väldigt noga med att jag helst skulle skriva på minst 2v innan tillträde för att se till så alla handlingar är i ordning... Man kan ju ge sig fan på om läget varit det omvända med förväntad höjning hade det inte varit lika bråttom.. Jag väntar in och ser hur det blir!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Jag hittar varken bu eller bä gällande detta i något av dom 50+ sidor med bolåneavtal, pantbrev, allmänna villkor etc.

Du har väl läst igenom och tagit dig tid att begrunda vad dessa 50+ sidor innebär innan påskrift som man ska göra?

Leta upp delen om ränta. Ska bl.a. finnas med hur den beräknas (360 vs 365 dagar på ett år o.s.v.), där någonstans borde det står vad som är räntejusteringsdag. T.ex. dagen avtalet skrevs under, något specifikt datum eller annat.

Måste f.ö. säga att Avanza stack verkligen ut mot gammel-bankerna. Ett par sidor med all relevant-avtalstext i en font som gick att läsa jämfört med gammel-bankernas buntar i minimal font.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det är bara så skönt att slippa amortering. Lite mer utrymme för dåliga tider.

Detta är vanligt feltänk; det är bättre att ha dom 500k på banken och lite amortering att göra vid dåliga tider än att ha kapitalet låst i huset. Du vet ju inte nu vad du behöver pengar till, och inte säkert att möjligheten att låna upp existerar längre vid dåliga tider.

Det är klart, har man svårt att inte röra pengarna utan går och köper en båt eller något så är det ju säkrare att amortera…

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Hej!

Om någon undrade; Fick INTE räntesänkningen som SEB gjorde på listräntan 19 juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Om någon undrade; Fick INTE räntesänkningen som SEB gjorde på listräntan 19 juni.

De gånger jag tagit bolån så säger de alltid att räntan sätts på tillträdesdagen...
Enda gången det inte sker är om man ber om en räntesäkran innan. Dock väldigt få banker som verkar veta vad det är. Särskilt under början av ränterusningen så var det flera av mina kompisar som frågade om det inför sina tillträdesdatum men i 8 fall av 10 behövde banktjänstemännen rådfråga en mer erfaren för att förstå vad de menade.

Men självklart nu när räntan riskerar att gå neråt och bankerna kan förlora pengar så standardiserar de räntesäkran...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Mycket märkligt. Blev din rabatt alltså lägre? För listräntan har ju gått ner, men du har samma nettoränta. Kan du se rabatten specificerad? Det kan jag hos Swedbank i alla fall.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

De gånger jag tagit bolån så säger de alltid att räntan sätts på tillträdesdagen...
Enda gången det inte sker är om man ber om en räntesäkran innan. Dock väldigt få banker som verkar veta vad det är. Särskilt under början av ränterusningen så var det flera av mina kompisar som frågade om det inför sina tillträdesdatum men i 8 fall av 10 behövde banktjänstemännen rådfråga en mer erfaren för att förstå vad de menade.

Men självklart nu när räntan riskerar att gå neråt och bankerna kan förlora pengar så standardiserar de räntesäkran...

Jag har ju inte bett om räntesäkran, däremot är jag ju tvungen att skriva på mina bolånehandlingar ca 5 dagar innan tillträde...

Skrivet av Waliant:

Mycket märkligt. Blev din rabatt alltså lägre? För listräntan har ju gått ner, men du har samma nettoränta. Kan du se rabatten specificerad? Det kan jag hos Swedbank i alla fall.

Ja precis, jag kan se min rabatt som var 1,25 %, därav 2,99 % i och med listräntan 4,24 %. Nu sänktes listräntan mellan min tillträdesdag och bolåneavtalet till 4,04 % men min ränta blev ändå 2,99 % så egentligen har jag bara fått 1,05 % rabatt, kan man väl argumentera. Nu är det lite skitsamma men ska nog ringa å bråka lite bara för att se. Lite hela poängen med rörlig ränta är väl just sånna här saker, och då ska det ju gälla åt båda håll. Går ju bara att spekulera i men skulle Riksbanken höjt räntan med 2 % från ingenstans är jag ju rätt säker att det hade stått 4,99 % nu 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Jag har ju inte bett om räntesäkran, däremot är jag ju tvungen att skriva på mina bolånehandlingar ca 5 dagar innan tillträde...

Ja precis, jag kan se min rabatt som var 1,25 %, därav 2,99 % i och med listräntan 4,24 %. Nu sänktes listräntan mellan min tillträdesdag och bolåneavtalet till 4,04 % men min ränta blev ändå 2,99 % så egentligen har jag bara fått 1,05 % rabatt, kan man väl argumentera. Nu är det lite skitsamma men ska nog ringa å bråka lite bara för att se. Lite hela poängen med rörlig ränta är väl just sånna här saker, och då ska det ju gälla åt båda håll. Går ju bara att spekulera i men skulle Riksbanken höjt räntan med 2 % från ingenstans är jag ju rätt säker att det hade stått 4,99 % nu 😉

Om du loggar in på seb.se (dvs i webben, inte i appen) så kan du se din rabatt, kolla så att den stämmer överens med det du har blivit lovad.

Förövrigt är jag orimligt irriterad på att SEB "bara" har sänkt sin listränta med 20 punkter när riksbanken och ALLA (?) andra banker har sänkt sin listränta med 25 punkter.. Har ju minimal betydelse på sista raden, men känns ändå som man blir blåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Om du loggar in på seb.se (dvs i webben, inte i appen) så kan du se din rabatt, kolla så att den stämmer överens med det du har blivit lovad.

Förövrigt är jag orimligt irriterad på att SEB "bara" har sänkt sin listränta med 20 punkter när riksbanken och ALLA (?) andra banker har sänkt sin listränta med 25 punkter.. Har ju minimal betydelse på sista raden, men känns ändå som man blir blåst.

Sbab 0,22 också irriterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Ränterabatten är samma där, 1,25 %. Tänkte ringa men var 52 min kö. Kul dock att det var en robotröst som läste upp automatiskt när man valde bolån att dom nu sänkt sin rörliga ränta, tyvärr inte för mig 😋 Tvivlar inte att det är juridiskt korrekt enligt avtal, men lite fult också som du säger med 20 punkter bara också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Skrivet av ingulf:

Sbab 0,22 också irriterande

Sjukt nöjd med avanza pb bolån (lyckades till slut nå upp till nivån genom att flytta pensioner), de arbetar med påslag istället och räntan justeras samma dag som riksbanken ändrar styrräntan

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Ränterabatten är samma där, 1,25 %. Tänkte ringa men var 52 min kö. Kul dock att det var en robotröst som läste upp automatiskt när man valde bolån att dom nu sänkt sin rörliga ränta, tyvärr inte för mig 😋 Tvivlar inte att det är juridiskt korrekt enligt avtal, men lite fult också som du säger med 20 punkter bara också..

Det blev ju för att du skrev på innan räntan faktiskt sänktes (styrräntan den 25/6, banken kan ju även släpa ett antal dagar innan de justerar och det finns ingen garanti att de matchar styrräntesäkningen), så du fick den ränta som gällde dagen du skrev på, men det justeras till vad det nu är för ränta på din bank när nästa 3-månaders period börjar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Frågan är väl egentligen vad du blivit lovad. Har banken lovat dig en rabatt om 1,25% på listräntan på utbetalningsdagen, eller har de lovat dig en ränta om 2,99% ?
Det bör framgå i förhandsinformationen vad som faktiskt är avtalat, eftersom banken är bunden till detta erbjudande.

Jag jobbar själv på en bank, och här är det alltid Rabatten som lovas, inte räntan. Om man inte räntesäkrar.
Bolånerådgivaren ska vara tydlig med att det är just Rabatten som är garanterad och att den faktiska räntan på utbetalningsdagen är indikativ.

Oavsett hur banken jobbar och när räntan sätts, är det minsta man kan begära som konsument att informationen ska vara tydlig.
Om du upplever att du blivit lovad en rabatt på 1,25% och det inte finns något som motbevisar detta så tycker jag att du ska ta detta vidare med banken. Det minsta de kan göra är att visa dig vart i villkoren det står att det är just räntan om 2,99% som är avtalat. Det mest rimliga de kan göra är att ge dig rabatten du upplever att de lovat dig. Bråkar de, ta det via deras klagomålshantering.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Köpte hus via Fastighetsbyrån och har fått erbjudande på 2.49% ränta från Swedbank (se citatet) för att låna ~3.5mkr.
Handelsbanken, vilka har nurvarande bolån, kunde erbjuda 2.85-2.90% beroende på dagsräntan vid tillträdet. De var villiga att göra säkerhetsbyte på nuvarande lån (~1mkr, 1.25% ränta) men på totalen landade de högre än 2.49% och med mer osäkerhet då nuvarande lån löper ut i mars 2025.

Citat:

Nuvarande erbjudande gäller för nya eller befintliga Swedbanks kunder som sålt eller köpt sin bostad via Fastighetsbyrån, tar bolån i banken och tillträder sin nya bostad under perioden 1 juni 2023 – 30:e April 2026
Erbjudandet innehåller:
1 månads räntefritt bolån (gäller även vid säkerhetsbyte)
Kostnadsfritt handpenningslån under 6 mån
3 månaders kostnadsfri personförsäkring hos Swedbank Försäkring
1 år som Nyckelkund utan kostnad
50% rabatt på utvalda avtal hos Familjens Jurist.

Ränta på bolån för Fastighetsbyråns kunder som binds på ett år - 2,49 %
Gäller för tillträden innan till 2025-10-31
Kostnadsfritt överbryggningslån för alla befintliga eller nya Swedbanks kunder tom 30 September 2025.
Utöver ovan erbjudanden kommer kund som tar nya bolån även få 10% rabatt på sin hemförsäkring.

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har köpt en lägenhet och hade igår möte med banken (Swedbank) inför tillträdet som är om lite drygt en månad.

Deras rekommendation var att dela lånet i tre delar på olika löptider (såklart…). Vi kommer dock köra allting rörligt och undrade därför om det finns någon anledning att ha lånet på olika delar. Och kanske framför allt om BRF:erna tar ut en pantsättningsavgift per lånedel eller endast en för det totala lånet? Detta då vi planerar att ganska omgående flytta lånet efter tillträde.

Detta kunde inte handläggaren på Swedbank svara på då det enligt henne inte finns några sådana avgifter på lägenheter… Försöka sälja onödiga försäkringar var hon däremot bra på.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Jag och sambon har köpt en lägenhet och hade igår möte med banken (Swedbank) inför tillträdet som är om lite drygt en månad.

Deras rekommendation var att dela lånet i tre delar på olika löptider (såklart…). Vi kommer dock köra allting rörligt och undrade därför om det finns någon anledning att ha lånet på olika delar. Och kanske framför allt om BRF:erna tar ut en pantsättningsavgift per lånedel eller endast en för det totala lånet? Detta då vi planerar att ganska omgående flytta lånet efter tillträde.

Detta kunde inte handläggaren på Swedbank svara på då det enligt henne inte finns några sådana avgifter på lägenheter… Försöka sälja onödiga försäkringar var hon däremot bra på.

Enda anledningen till banken rekommenderar detta är att få dig att låsa på olika löptider och sitta fast hos banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Deras rekommendation var att dela lånet i tre delar på olika löptider (såklart…). Vi kommer dock köra allting rörligt och undrade därför om det finns någon anledning att ha lånet på olika delar.

Enda anledningen är om man ser framför sig att man senare vill binda en del av lånet, då är det ju smidigt att redan ha det i delar s.a.s. Skadar egentligen ingen om man har tre delar som alla är rörliga, ger lite flexibilitet om man får förändrad livssituation och känner att man vill binda 1/3 eller 2/3 av lånet.

Ha tre olika löptider är däremot inget att rekommendera... det är enbart fördel banken och därför de gillar att rekommendera det.

Visa signatur

Amd o Apple