Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte det någon väljer? De flesta kör väl stora,då är det 40k för 4m lägenhet enligt min granne

Det är typ några enstaka procent som väljer stora paketet hörde jag på någon nyhetsrapportering, så nej det tror jag inte.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är typ några enstaka procent som väljer stora paketet hörde jag på någon nyhetsrapportering, så nej det tror jag inte.

Som sagt så var det han som sade 40k, nu tittar jag själv och max verkar ju vara 28k

Och se som säger det är avdragsgillt, så är det enbart vid vinst, alla säljer inte med vinst när man drar av all renovering+avgifter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Som sagt så var det han som sade 40k, nu tittar jag själv och max verkar ju vara 28k

Och se som säger det är avdragsgillt, så är det enbart vid vinst, alla säljer inte med vinst när man drar av all renovering+avgifter

Märkligt att titta på värstingversionerna när man skriver vad det kostar, är väl bättre att titta på instegsversionen som räcker utmärkt för de alla flesta och som de flesta väljer. Iaf, du skrev att Hemnet kostar "20-40k" vilket alltså inte stämmer.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Märkligt att titta på värstingversionerna när man skriver vad det kostar, är väl bättre att titta på instegsversionen som räcker utmärkt för de alla flesta och som de flesta väljer. Iaf, du skrev att Hemnet kostar "20-40k" vilket alltså inte stämmer.

Nej det verkar inte stämma, sen verkar priset variera per kommun... Skiljer någon tusenlapp

Men 10-30k iaf för Hemnet...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av blunden:

Jag har relativt låg belåningsgrad och har alltid fått bättre ränta än SBAB ger, oftast betydligt bättre. Jämförde precis igen och även nu låg SBAB dåligt till. Det bygger dock givetvis på hur väl man lyckas förhandla samt hur hungriga storbankerna är just då.

Vilken bank har du?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Vilken bank har du?

Handelsbanken. Skulle dock tro att de flesta storbanker kan ge bättre ränta än SBAB.

Det fina med SBAB och andra som inte har förhandling är ju just att man slipper den biten. Att de skulle ha lägre ränta än det går att förhandla sig till har dock nog aldrig varit sant.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Detta är precis varför skitföretaget Hemnet kunnat öka sina priser med typ 1000% på tio år. Det är dags att göra upp med helvetet vi gemensamt skapat.

Mäklare får kickback från Hemnet så säljer gärna på oss skiten.

På tal om kick-back från Hemnet

https://omni.se/a/73zdyB

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Om denna artikel stämmer
https://omni.se/maklare-far-betalt-av-hemnet-atgarder-overvag...

Så lär det vara fler än "någon procent"
359m utbetalda kickbacks på ett år

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om denna artikel stämmer
https://omni.se/maklare-far-betalt-av-hemnet-atgarder-overvag...

Så lär det vara fler än "någon procent"
359m utbetalda kickbacks på ett år

De har kickback på allt i varierande grad, även om Hemnet lögnaktigt kallar det för "administrationsersättning" på baspaketet.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Handelsbanken. Skulle dock tro att de flesta storbanker kan ge bättre ränta än SBAB.

Det fina med SBAB och andra som inte har förhandling är ju just att man slipper den biten. Att de skulle ha lägre ränta än det går att förhandla sig till har dock nog aldrig varit sant.

Förhandlat tidigare med SEB, de kunde inte ge lika bra ränta som Stabelo, sen hade jag Stabelo när räntan var som lägst och de var alltid billigast. Sen när räntorna ökade så ökade Stabelo mest av alla, och då var SBAB ett bättre alternativ. Jag har inga problem att förhandla men de blir jobbigt i längden.

Antar också att de lån du syftar på också är ett bundet och inte ett rörligt lån?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De har kickback på allt i varierande grad, även om Hemnet lögnaktigt kallar det för "administrationsersättning" på baspaketet.

Sjukt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har nyligen köpt ett hus från 2006 där inga renoveringar gjorts.
Vi kommer renovera för cirka en miljon kr, i princip en totalrenovering som inkluderar allt utom fasad, tak och fönster.
Nya badrum, nytt kök, ny tvättstuga, ny värmepump, nytt golv och nya ytskikt i alla rum osv.

Utöver detta kommer vi ändra om i planlösningen. Vi tar ett 20m2 stort badrum och styckar av för att kunna göra ytterligare ett sovrum med nytt fönster i fasaden.

Kan en sådan, i mina ögon stor renovering, möjliggöra omvärdering av det amorteringsgrundande beloppet? Eller är det ett måste att boytan utökas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Vi kommer renovera för cirka en miljon kr, i princip en totalrenovering som inkluderar allt utom fasad, tak och fönster.
Nya badrum, nytt kök, ny tvättstuga, ny värmepump, nytt golv och nya ytskikt i alla rum osv.

Utöver detta kommer vi ändra om i planlösningen. Vi tar ett 20m2 stort badrum och styckar av för att kunna göra ytterligare ett sovrum med nytt fönster i fasaden.

Kan en sådan, i mina ögon stor renovering, möjliggöra omvärdering av det amorteringsgrundande beloppet? Eller är det ett måste att boytan utökas?

Prata med banken om ert specifika fall men det är nog svårt enligt de svar jag fått tidigare, kravet var mer eller mindre att utöka boytan alternativt totalrenovera något som var fallfärdigt (dvs inte 20 år gammalt).

Permalänk
Skrivet av xervz:

Väldigt tveksamt att det skulle räknas som tillräckligt för att omvärdera det amorteringsgrundande värdet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Prata med banken om ert specifika fall men det är nog svårt enligt de svar jag fått tidigare, kravet var mer eller mindre att utöka boytan alternativt totalrenovera något som var fallfärdigt (dvs inte 20 år gammalt).

Frågade banken men de gav ett väldigt svävande svar, att man inte kan svara på det idag utan det är en individuell bedömning man gör efter allt är klart. Tänkte att någon annan här inne kanske varit igenom en liknande frågeställning.

Väldigt tveksamt att det skulle räknas som tillräckligt för att omvärdera det amorteringsgrundande värdet.

Tack för svar till er båda. Då har jag inte särskilt höga förhoppningar till att det kommer gå.
Vi har inte räknat med att det ska gå att göra, så det är inte hela världen

Permalänk
Medlem

Apropå att omvärdera efter renovering. Köpte ett hus i höstas som jag nu renoverat i ett drygt halvår. Huset är 30 år och i bra grundskick men väldigt slitet invändigt.

Följande är gjort:

Exakt alla ytskikt är vidgjorda. Har målat samtliga väggar och tak. Alla golv är slipade alternativt bytta till ny ekparkett.

Stora badrummet är helrenoverat från grunden av entreprenör med kvalitetsdokument.

Samtliga eluttag och brytare är bytta och Plejd är installerat.

Alla vitvaror bytta.

Alla dörrblad, trycken etc bytta

Yale Doorman på båda ytterdörrar.

Fasad ommålad.

Nytt trädäck runt huset inkl. trappa ner till baksidan av souterrängdelen.

Källaren renoverad från förråd / verkstad till boende standard med isolering, nya innerväggar samt uppdaterad från direktverkande el till luft/luft.

Köpte för 6,5. Har petat in en miljon och ganska många egna arbetstimmar. Tittar man på värderingar i området verkar priserna rent allmänt gått upp ca 7%.

Funderar på om man kanske kunde värdera upp huset något för att utöka lånet med 500 tkr eller så och ändå ligga kvar under amorteringsgränsen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Apropå att omvärdera efter renovering. Köpte ett hus i höstas som jag nu renoverat i ett drygt halvår. Huset är 30 år och i bra grundskick men väldigt slitet invändigt.

Följande är gjort:

Exakt alla ytskikt är vidgjorda. Har målat samtliga väggar och tak. Alla golv är slipade alternativt bytta till ny ekparkett.

Stora badrummet är helrenoverat från grunden av entreprenör med kvalitetsdokument.

Alla vitvaror bytta.

Fasad ommålad.

Källaren renoverad från förråd / verkstad till boende standard med isolering, nya innerväggar samt uppdaterad från direktverkande el till luft/luft.

Köpte för 6,5. Har petat in en miljon och ganska många egna arbetstimmar. Tittar man på värderingar i området verkar priserna rent allmänt gått upp ca 7%.

Funderar på om man kanske kunde värdera upp huset något för att utöka lånet med 500 tkr eller så och ändå ligga kvar under amorteringsgränsen.

Då du bytt uppvärmning så kanske det går men resten är väl bara vanligt underhåll egentligen?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Följande är gjort:

Alla vitvaror bytta.

Fasad ommålad.

Inget av det där ska tillåta omvärdering av amorteringsgrundande värdet enligt reglerna då det är vanligt underhåll men sen kan ju bankerna strunta i / tänja på reglerna om de vill, så det kan ju vara värt att prova om man vill. Och är underhållet extremt eftersatt när man köper fastigheten så kan det möjligtvis gå även fast det är vanligt underhåll som det handlar om.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Då du bytt uppvärmning så kanske det går men resten är väl bara vanligt underhåll egentligen?

Ja, funderar lite på taktik. Skulle vi sälja skulle vi få 8 miljoner ungefär. Kollade upp vad bankens egna värdering är och just nu står huset i 8,2 miljoner där i varje fall, men det gör ju ingen glad eftersom jag köpte för 6,5 och det är vad som gäller. Om man fixar en värdering från mäklaren? Kanske om man byter bank?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Om man fixar en värdering från mäklaren? Kanske om man byter bank?

Du kan alltid fixa en omvärdering av en av banken betrodd mäklare och låna mer, men det amorteringsgrundande är vad det är och reglerna är vad de är om man vill göra det inom 5 års gränsen. Byte av bank löser inte amorteringsgrundande värde.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Du kan alltid fixa en omvärdering av en av banken betrodd mäklare och låna mer, men det amorteringsgrundande är vad det är och reglerna är vad de är om man vill göra det inom 5 års gränsen. Byte av bank löser inte amorteringsgrundande värde.

Okej, ja vi har ingen panik. Vi ligger på 49% belåning. Och har egentligen ingen anledning att göra något annat än att sitta lugnt i båten och fortsätta hålla huset i bra skick. Sen om 4,5 år när tunneln är klar ut till Ekerö tänkte vi värdera om och eventuellt bygga till en 30 m2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Okej, ja vi har ingen panik. Vi ligger på 49% belåning.

Kan ju alltid låna upp lite, amortera ner och stoppa när ni når 50% på nytt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kan ju alltid låna upp lite, amortera ner och stoppa när ni når 50% på nytt.

Ja, det är bara så skönt att slippa amortering. Lite mer utrymme för dåliga tider.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ställde frågan till min bankman tidigare i våras just angående omvärdering inom 5år efter renovering, och vad definitionen av "omfattande renovering" faktiskt är.

Fick till svar att det ska till utbyggnad eller nybyggnation, dvs utökning av bo/biyta för att man ska få lov att ändra amorteringsunderlaget med tajtare intervall än 5år.

I mitt fall så var ombyggnad av ett förråd till garage, byggnation av uteplats och renovering av badrum ej tillräckligt. Enligt honom så hade han gärna gjort en omvärdering, men FI(?) var tydligen stenhårda på just den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Förhandlat tidigare med SEB, de kunde inte ge lika bra ränta som Stabelo, sen hade jag Stabelo när räntan var som lägst och de var alltid billigast. Sen när räntorna ökade så ökade Stabelo mest av alla, och då var SBAB ett bättre alternativ. Jag har inga problem att förhandla men de blir jobbigt i längden.

Antar också att de lån du syftar på också är ett bundet och inte ett rörligt lån?

Jag fick Handelsbanken att matcha eller gå lägre än den lägsta som inte körde förhandling (inklusive när det råkade vara Stabelo), trots att jag även hade bankens gamla bolåneskydd som inte hade någon premie.

Nej, jag pratar om rörligt lån. Jämför inte de bundna räntesatserna så noga.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xervz:

Hur sjutton har folk behandlat huset om allt måste bytas efter mindre än 20 år?

Vi har kök från 99 och bortsett från dåligt materialval i diskbänken och smak vad det gäller kakel så är inget i övrigt i behov att bytas ut.

Badrummet från 69 behöver dock åtgärdas... väntar bara på att komma ifrån behovet av skötbord och pottor först...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

En fråga gällande utökning av bolån. Har en sommarstuga med drygt 1msek i lån, vill utöka det med 500k för renovering.

Vi har idag ränterabatt på 1,34, banken meddelade nu att ränterabatten på rörligt blir 0,6. hur fungerar det? Kan man ha olika ränterabatt på delar av lånet? Låter märkligt, samt att de halverar rabatten.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

En fråga gällande utökning av bolån. Har en sommarstuga med drygt 1msek i lån, vill utöka det med 500k för renovering.

Vi har idag ränterabatt på 1,34, banken meddelade nu att ränterabatten på rörligt blir 0,6. hur fungerar det? Kan man ha olika ränterabatt på delar av lånet? Låter märkligt, samt att de halverar rabatten.

Det är väl ganska vanligt att bankerna försöker få låntagare att dela upp lånen, gärna på olika löplängd för att ge oss som låntagare sämre förhandlingsposition.
Har ni obundet lån på befintligt lån? Isåfall känns det väl lite märkligt dock, men det har väl kanske delvis att göra med att de har 3mån löptid, lite fult sätt att då dig att dela upp lånet dock imho, men jag killgissar till viss del. Antar det kanske "alltid blir så" om man utökar - dock bör de ju i de fall man har löpande avtal föreslå att "invänta" 3mån löptiden och lösa det när den nya perioden börjar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Ja eftersom det blir en ny lånedel och nytt kreditbeslut, samt att ränteläge, marginaler etc förändras över tid.
Däremot går det väl alltid att ifrågasätta rabatten på nya lånet. Vad skulle ni få i ränta efter avdragen rabatt?

Är ni inte nöjda så kolla med andra institut för att ha något att köpslå med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Det är väl ganska vanligt att bankerna försöker få låntagare att dela upp lånen, gärna på olika löplängd för att ge oss som låntagare sämre förhandlingsposition.
Har ni obundet lån på befintligt lån? Isåfall känns det väl lite märkligt dock, men det har väl kanske delvis att göra med att de har 3mån löptid, lite fult sätt att då dig att dela upp lånet dock imho, men jag killgissar till viss del. Antar det kanske "alltid blir så" om man utökar - dock bör de ju i de fall man har löpande avtal föreslå att "invänta" 3mån löptiden och lösa det när den nya perioden börjar?

Det är 3 månaders på nuvarande också. Jag tycker de bara är konstigt att de blir en ny ränterabatt

Skrivet av johanb78:

Ja eftersom det blir en ny lånedel och nytt kreditbeslut, samt att ränteläge, marginaler etc förändras över tid.
Däremot går det väl alltid att ifrågasätta rabatten på nya lånet. Vad skulle ni få i ränta efter avdragen rabatt?

Är ni inte nöjda så kolla med andra institut för att ha något att köpslå med.

Vi kommer garanterat kolla med annan bank istället. Sjukt konstigt med en halvering

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP