LG G3 med receiver - olika HDMI-profiler på samma port?

Permalänk
Medlem

LG G3 med receiver - olika HDMI-profiler på samma port?

Jag har en LG G3 OLED som jag har en receiver kopplad till, och receivern i sin tur har både mediaspelare och dator inkopplat. Har ett problem med att TV:n verkar inte riktigt hänga med i att det är två olika enheter som kommer in via samma HDMI-kabel från receiverns output. Jag vill kunna ha "Game Optimiser"-läget aktiverat med PC mode och 120Hz när jag använder datorn, och "Cinema"-läget med TruMotion mm när jag tittar på mediaspelaren.

Det är alltså så här det är anslutet:
Dator -> Receiver -> TV (HDMI 1)
Mediaspelare -> Receiver -> TV (HDMI 1)

Finns det något man kan ställa in i TV:n så att den förstår att det finns flera enheter som kommer in via samma HDMI input och att den behöver hålla med olika profiler? Eller måste jag gå den hårda vägen och koppla in en separat HDMI-kabel från datorn så att bild från datorn går till TV:n direkt och ljud går med en separat kabel till receivern?

Min tanke för att koppla in datorn med separat HDMI skulle alltså innebära:
Dator -> TV (HDMI 2)
Dator -> Receiver (HDMI ljud)
Mediaspelare -> Receiver -> TV (HDMI 1)

Permalänk
Medlem

Nej. Hade du haft tex en konsol med ALLM så hade det fungerat så som du vill men grafikkort har inte stöd för ALLM så det går inte.

Men du kan ansluta datorn direkt till TVn på en annan port och använda eARC för att skicka ljudet till din receiver. Inga extra kablar behövs.

Din receiver ska vara ansluten till din TVs eARC-port, vilket verkar vara HDMI 2.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Är inget proffs så ta det jag skriva med en nypa salt och verifiera själv. Men en HDMI switch som har stöd för EDID och auto-switching kanske kan fungera?

Typ: https://noerdic.se/products/nordic-hdmi2-1-audio-extractor-sw...

Tog bara första bästa jag hittade på google, så kanske finns bättre/billigare osv.

Edit: Frågade CHATGPT, blir osäker om TVn faktiskt ändå kommer byta profil. Säkrast är som du förslog och bara köra en separat HDMI från datorn.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej. Hade du haft tex en konsol med ALLM så hade det fungerat så som du vill men grafikkort har inte stöd för ALLM så det går inte.

Men du kan ansluta datorn direkt till TVn på en annan port och använda eARC för att skicka ljudet till din receiver. Inga extra kablar behövs.

Din receiver ska vara ansluten till din TVs eARC-port, vilket verkar vara HDMI 2.

Ja jag kommer nog att göra så, receivern är faktiskt redan på HDMI 2, jag skrev om det till 1 och 2 i mitt ursprungliga inlägg bara för enkelhets skull. Men det är ett bra tips att köra med bara en till HDMI-kabel från datorn till TV:n och sen få ljudet ut via eARC, visste inte att det gick att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Är inget proffs så ta det jag skriva med en nypa salt och verifiera själv. Men en HDMI switch som har stöd för EDID och auto-switching kanske kan fungera?

Typ: https://noerdic.se/products/nordic-hdmi2-1-audio-extractor-sw...

Tog bara första bästa jag hittade på google, så kanske finns bättre/billigare osv.

Edit: Frågade CHATGPT, blir osäker om TVn faktiskt ändå kommer byta profil. Säkrast är som du förslog och bara köra en separat HDMI från datorn.

Ja nä, jag orkar inte med flera kablar och ännu fler enheter i vardagsrummet, och ganska dyrt var det också. Det blir bara en till HDMI-kabel från datorn till TV:n

Permalänk
Rekordmedlem

Hur behandlar receivern video?
Du kanske har inställningar i den som påverkaom ignalen går rakt igenom eller processas på nått sätt, jag har i vart fall det i min så att läsa manualerna och kolla menyerna är inte fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag måste återuppliva den här tråden lite igen eftersom beteendet hos TV:n är ytterst märkligt.
Nu har jag kopplat in datorn med en egen HDMI-kabel direkt till TV:n och ljudet går ut till receivern med eARC, det funkar bra, men sen när jag byter till mediaspelaren så går TVn in i nåt läge där inställningarna för TruMotion mm. inaktiveras. Det märks tydligt när man bläddrar i menyerna i Kodi, och om man startar film eller serier. Det som gör saken ännu skummare är att om videomaterialet är kodat med Dolby Vision så byter TVn till en annan profil igen, som nu har TruMotion och annat aktiverat.

Alltså jag förstår inte varför TV:n ska krångla så här, varför låser den ut mig ur inställningar när jag tittar på "vanligt" (icke DV) material via mediaspelaren? Nån som vet hur jag kan komma åt det här problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag måste återuppliva den här tråden lite igen eftersom beteendet hos TV:n är ytterst märkligt.
Nu har jag kopplat in datorn med en egen HDMI-kabel direkt till TV:n och ljudet går ut till receivern med eARC, det funkar bra, men sen när jag byter till mediaspelaren så går TVn in i nåt läge där inställningarna för TruMotion mm. inaktiveras. Det märks tydligt när man bläddrar i menyerna i Kodi, och om man startar film eller serier. Det som gör saken ännu skummare är att om videomaterialet är kodat med Dolby Vision så byter TVn till en annan profil igen, som nu har TruMotion och annat aktiverat.

Alltså jag förstår inte varför TV:n ska krångla så här, varför låser den ut mig ur inställningar när jag tittar på "vanligt" (icke DV) material via mediaspelaren? Nån som vet hur jag kan komma åt det här problemet?

Att din TV automatiskt byter till (troligen) FILMMAKER-läget är ju endast positivt. Det läget har allt skräp inaktiverat eftersom det annars förstör bilden.

Hur som helst så får du ställa in dom olika lägena så som du vill ha dom. När TVn byter till Dolby Vision (troligen pga. att filmen har DV) så får du ställa in dess inställningar som du vill ha dom. När TVn byter tillbaka till SDR (troligen) så är det andra inställningar som gäller.

Det låter som att allt är som det ska.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att din TV automatiskt byter till (troligen) FILMMAKER-läget är ju endast positivt. Det läget har allt skräp inaktiverat eftersom det annars förstör bilden.

Hur som helst så får du ställa in dom olika lägena så som du vill ha dom. När TVn byter till Dolby Vision (troligen pga. att filmen har DV) så får du ställa in dess inställningar som du vill ha dom. När TVn byter tillbaka till SDR (troligen) så är det andra inställningar som gäller.

Det låter som att allt är som det ska.

Den byter inte till Filmmaker. Däremot byter den korrekt till Cinema (Dolby Vision) när det är DV-material. TV:n verkar vara fast i "PC mode" även när man byter input till mediaspelaren, vilket göra att en massa inställningar inte går att ändra, så nej, allt är inte som det ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Den byter inte till Filmmaker. Däremot byter den korrekt till Cinema (Dolby Vision) när det är DV-material. TV:n verkar vara fast i "PC mode" även när man byter input till mediaspelaren, vilket göra att en massa inställningar inte går att ändra, så nej, allt är inte som det ska vara.

Om den är i PC mode så får du ändra det för den ingången från TVns ”smarta system”. Har för mig att du ska hålla in Hem-knappen på fjärrkontrollen och byter ikon på den ingången till något annat än PC.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Anger man att PC:n är en just PC i inställningarna för HDMI-ingångarna (som ligger väl dolda bakom en rad steg) så kommer den tolka det som att man vill använda TV:n som en bildskärm, alltså en renodlad datormonitor. Då defaultar TV:n till PC-läge och stänger av flera TV-funktioner likt interpolering, brusfilter med mera som inte riktigt applicerar för en bildskärm. På OLED-modellerna kommer PC-läget också låsa ned ljusnivåerna till lägre och säkrare nivåer med mindre risk för inbränningsproblematik.

Är tanken att ha PC:n som en bildkälla för filmer och liknande anger man att ens PC är en Blu-rayspelare/mediaspelare eller bara generiskt "HDMI" och man når de fulla kompletta bildinställningarna. Även spelkonsol kan fungera om målet är att spela.

Har ingen LG framför mig nu men det brukar vara en lång och svårfunnen omväg för att ändra det. Smart-menyn, Tre prickar och sedan in på varje HDMI-ingång och beskriva dess funktion. Frustrerande lösning och det verkar vara någon koreansk tradition för Samsung löser det på ungefär samma och dryga sätt...

När man sedan kör Dolby Vision märker TV:n av detta och laddar alltid in andra bildinställningar oavsett övrigt default-läge. Så det är normalt.

Edit: här är mina instruktioner med hur man aktiverar/ändrar PC-läget:
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Anger man att PC:n är en just PC i inställningarna för HDMI-ingångarna (som ligger väl dolda bakom en rad steg) så kommer den tolka det som att man vill använda TV:n som en bildskärm, alltså en renodlad datormonitor. Då defaultar TV:n till PC-läge och stänger av flera TV-funktioner likt interpolering, brusfilter med mera som inte riktigt applicerar för en bildskärm. På OLED-modellerna kommer PC-läget också låsa ned ljusnivåerna till lägre och säkrare nivåer med mindre risk för inbränningsproblematik.

Är tanken att ha PC:n som en bildkälla för filmer och liknande anger man att ens PC är en Blu-rayspelare/mediaspelare eller bara generiskt "HDMI" och man når de fulla kompletta bildinställningarna. Även spelkonsol kan fungera om målet är att spela.

Har ingen LG framför mig nu men det brukar vara en lång och svårfunnen omväg för att ändra det. Smart-menyn, Tre prickar och sedan in på varje HDMI-ingång och beskriva dess funktion. Frustrerande lösning och det verkar vara någon koreansk tradition för Samsung löser det på ungefär samma och dryga sätt...

När man sedan kör Dolby Vision märker TV:n av detta och laddar alltid in andra bildinställningar oavsett övrigt default-läge. Så det är normalt.

Edit: här är mina instruktioner med hur man aktiverar/ändrar PC-läget:
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Jag har läst dessa instruktioner på flera olika ställen, men dom stämmer inte i mitt fall. För mig, och som jag även sett många andra rapportera, så syns inte HDMI-anslutningen för enheten i Home Hub och menyn med de tre prickarna, så det går inte att ändra den över huvud taget. Dvs om man har mediaspelaren inkopplad på HDMI 2 som jag har, så visas bara HDMI 1, 3 och 4 i inställningarna.

Jag verkar däremot ha hittat det verkliga problemet, det var att när jag hade [Settings -> External Devices -> HDMI Settings -> 4:4:4 Passthrough] aktiverad så tvingar TVn in enheten i PC mode och släcker ner alla bildinställningar som nämnts. När jag slog av 4:4:4 Passthrough så kunde jag direkt komma åt alla inställningar i menyerna igen och PC mode verkar ha slagits av till slut. UI:t i LGs webOS är rent horribelt för att uttrycka det milt...