Kommentar: Jag har blivit den där gubben - och det är helt okej

Permalänk
Melding Plague

Kommentar: Jag har blivit den där gubben - och det är helt okej

Medelålderskrisen uteblev till förmån för ett oväntat lugn, när Fredrik vänder blicken inåt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt skrivet, känner igen mig själv i texten.

Visa signatur

▰ RX 9070 XT Sapphire Pulse ▰ Ryzen 7 9800X3D
▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32GB 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2
▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem

Stor igenkänningsfaktor, speciellt EFT 😂 och som av en slump även kommer till Steam snart.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Är där jag med, även om jag pillar en del med egen server, men i övrigt... nej.
Jag har dock fritid då jag står utan både sambo och barn, men jag lägger hellre min tid på vänner, häng nere på stan, mitt fotograferande och egen utveckling än att djupdyka ner i teknik.

Förresten, gissar detta skall vara "voltmoddade"? "Vi som en gång boltmoddade på tonårsrummet...", annars tar jag gärna en förklaring då det inte är en term jag känner igen och blev direkt nyfiken på om jag missat något riktigt coolt i mina egna tonår

Permalänk
Medlem

En stor skillnad är automatisk överklockning idag. Vi gubbar har ofta råd att betala lite mer för vassare modeller. Det ska bara funka är viktigare nu.

Jag har lött om resistorer, ritar med blyertspennor, flashat specialbios, byglat jumpers och pillat med timings och klockor.

Dock är jag intresserad av att skaffa en NAS.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Japp! Sweclockersgubben i logotypen! 😃

Kul att du hittade till Sweclockers redaktion och du skriver ofta på ett nytt sätt än man är van vid. Igenkänningsfaktorn är hög!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Haha ja, det känns igen. När jag skulle byta ut hela nätverket hemma så föreslogs Ubiquiti. Kändes direkt som att det skulle bli alldeles för mycket pill och felsökning, så jag landade på Zenwifi.

Jag pillar gärna med IT på jobbet, men hemmavid ska sakerna "bara fungera".

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Jag tror att många äldre medlemmar här känner igen sig. Och det har ju faktiskt blivit enklare i takt med att PC-tekniken har mognat och många saker kan hanteras automatiskt.
Men du, på med slips och kavaj (eller cardigan) och ta en bild ur samma vinkel som Sweclockersgubben!

Permalänk
Medlem

Äsch. Den dagen jag åker in till elgiganten och ber säljarna om goda råd, ungefär den dagen ser jag det som helt över...

Permalänk
Medlem

Som flera andra känner jag också igen mig.
Sen ang tycker jag överklockning osv är inte samma sak idag. Idag betalar man extra för överklockning så ibte ibtressant för mig. En gång i tiden var det för att maxa prestanda på en budget.
Spelreor eller day 1 releaser bryr jag mig inte heller om, spelar dom spel jag vill när jag vill.
Det enda jag kan säga att åldern fört med sig är att jag ogillar "konsoler" mer och mer.
Där är ju många tvärt om man börjar med konsol ist för PC vilket för mig är helt ofattbart speciellt idag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

Det fanns mer pretanda att hämta förr i tiden. Gjorde ett litet återbesök till år 2000 ungefär och klockade Duron tidigare i år

Numera ska datorn vara tyst och stabil.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Bra skrivet!

Är så glad att Fredrik började på Sweclockers redaktion...alltid intressanta och trevliga läsningar!

Permalänk
Medlem

Stor igenkänningsfaktor ja 😅
Nu är ungarna dock vuxna, så blivit mer speltid senaste åren, så det har vänt med speltid , nu kan jag gamea när jag vill och har ork 😅. Och ibland mp med grabben eller nåt spel ihop på konsolerna 😁
Har också en katt som spyr hårbollar ibland 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det är det märkliga. Jag grottar ner mig i detaljer på jobbet, men kunde inte bry mig mindre på hemmaplan. Hårdvaran är förvisso vassare än någonsin, men inte blir 9800X3D:n PBO:ad, eller RX 9070 XT:n undervoltad, när barnen bråkar i vardagsrummet och katten kräks i hallen. Igen.

I min värld är det inte alls märkligt. Alla får prioritera baserat på livssituation.
Väldigt ofta blir det ju att man rör sig från "har tid men inte ekonomiska resurser" till "har ekonomiska resurser men inte tid" vad gäller sina intressen.

I just det avseendet har du ju "hackat systemet" genom att ha ett jobb där du lär få ett avsevärt utlopp för dina intressen. Det är väl en av de bästa lösningarna som många öht har en chans att uppnå.

Skrivet av Nyhet:

Inga NAS:ar backar upp min data, för om det inte finns på Steam, Spotify eller YouTube så har det ingen plats i mitt liv längre. Datorupplevelsen är min-maxad för att trimma bort allt digitalt fett. Kabeldragningen, jo, den kunde väl ha gjorts lite bättre för två år sedan. Vi tar det nästa datorbygge.

Fast "fettet" har ju så mycket smak, det är en så stor del av poängen OM man faktiskt är i kategorin datorentusiast/intresserad och inte bara vill skala ned det till en strikt användarroll.

Skrivet av Nyhet:

Det är inte ett avståndstagande från tekniken – det är en ny sorts närhet.

Inte i ditt specifika fall, vad jag ser som läsare iaf. Med tanke på den tidigare beskrivningen av minmaxningen så hjälps detta förmodligen av att du har ett jobb som handlar så mycket om just tekniken och inte bara helt ytligt heller.

Men för en del blir det tydligt just ett avståndstagande från tekniken, i vissa fall ett ganska aggressivt sådant dessutom, där entusiaster snarast börjar föraktas och bespottas ur copiumångorna.

Skrivet av Nyhet:

Vi har blivit de där gubbarna vi kanske fnissade åt i forumet en gång i tiden.

... Så vem fnissar åt mig nu?

Ingen, hoppas jag. Du har ju dessutom fortfarande en tydligt teknikpositiv attityd, vilket gör hela skillnaden i hur jag ser på det iaf. 👍

Jag kan absolut relatera till att inte ha tid, och beroende på vad som tar den tiden istället kan det ju vara något positivt.
Men mer långsiktigt så är det ju iaf tydligt för mig att jag inte mår bra av att fullständigt min-maxa bort intressen för att gena mot resultat. Det blir inte tillfredställande utan bara en nödlösning som fungerar tillfälligt. Det kan vara rätt prioritering just då, men inte något som fungerar långsiktigt för mig iaf. Man får förstås välja sina strider, men att välja bort för många som man är intresserad av uppelver jag som osunt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ett mått av igenkänningsfaktor finnes, men av andra anledningar: äldre och tröttare.

Men PBO:ad 9950X3D och UV:ad 5080 har jag. HUR lågt som helst kan man ju för fan inte låta sig sjunka.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Härlig artikel!
Älskar hur Fredrik genuint ser ut som SweC-gubben! <3

Permalänk

Spel känns som obetald övertid man tvingas göra. Där man kan ställa sig frågan vad händer om man vägrar att spela? Jo, inte ett skit, ingen kommer klaga.

Nu finns det dock spel som kan vara okopplade, men vi pratar då enkla kortspel och liknande.
*edit*
Det kan låta konstigt för en som står på ”golvet och jobbar”. Men kontorstider har ofta femhundraelvamiljoner olika problem som de klurar på hur de ska lösas bäst, det är då inte så avkopplande att spela spel kan ses som ett nytt problem. Snarare är man ute efter avkoppling och något annat.

Och detta förstör spelandet, många spel känns precis som arbetet.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Ibis:

Är där jag med, även om jag pillar en del med egen server, men i övrigt... nej.
Jag har dock fritid då jag står utan både sambo och barn, men jag lägger hellre min tid på vänner, häng nere på stan, mitt fotograferande och egen utveckling än att djupdyka ner i teknik.

Förresten, gissar detta skall vara "voltmoddade"? "Vi som en gång boltmoddade på tonårsrummet...", annars tar jag gärna en förklaring då det inte är en term jag känner igen och blev direkt nyfiken på om jag missat något riktigt coolt i mina egna tonår

Boltmodda ett IBM Model M-tangentbord, så att det blir bättre feel och och bättre hållbarhet. Lite borrande och skruvande så är vi hemma

Permalänk
Medlem

Hm, myckat känns väldigt tvärtom för mig.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Det fanns mer pretanda att hämta förr i tiden.

Ja, och frågan är väl om detta är en personlig resa (jag känner också igen mig) eller om det bara är för jobbigt/dyrt/tråkigt/ovärt att skruva, bygga och trimma idag? Jag har väl inte full överblick, men jag vet inte riktigt om dagens ungdom har ärvt entusiasmen…

Permalänk
Medlem

Håller med. Men det handlar ju också om att hårdvara och datorer ändrat karaktär. Gäller inte bara datorer förresten, mobiler är lite grand samma sak.Höll på mycket med custom firmware förut, nödd och tvungen och så var det kul. Idag? Inte tid, ork eller lust med det.

Exempel : 2011 köpte jag min första Android, en billig Sony Ericsson Neo V, minnet var väl 512 Mbyte och intern lagring 1GB varav mindre än hälften var ledigt. Men för 99kr/mån i 24 månader inklusive fri datatrafik var det billigt.

Telefonen blev oerhört mycket bättre om man överklockade 40%, rootade, installerade custom ROM och länkade ett micro-sd-kort för mer lagring.

Klart man hade ork för det då, trots småbarn. Även med Nexus 4 och Galaxy S4. Men sedan jag köpte Galaxy S7 har det inte känts värt besväret. Nu har jag iofs lagt in custom Android 10 på den så dottern kan fortsätta spela Pokémon, men för egen del är det egentligen bara samtalsinspelning jag skulle se som värt att mecka med mobilen för. Min nuvarande Galaxy S21 känns inte värd att härja med, fick Android 15 för ett tag sedan. Bara att installera och sätta upp alla appar efter en renblåsning, uff.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

"Gubbarna vi kanske fnissade åt" Jo jag har varit där rätt länge!
Det är inte så viktigt att allt är rätt o draget, den värsta hårdvaran är inte längre viktig, det är ok att vara smart o köpa beggat på swec marknad.

Jag trivs o allting rullar på ändå

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nyfikenheten, är väl vad som håller oss alla taggade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Ja, och frågan är väl om detta är en personlig resa (jag känner också igen mig) eller om det bara är för jobbigt/dyrt/tråkigt/ovärt att skruva, bygga och trimma idag? Jag har väl inte full överblick, men jag vet inte riktigt om dagens ungdom har ärvt entusiasmen…

För min del har det blivit för komplext i förhållande till vad man får tillbaka i form av ökad prestanda.

Som i mitt exempel, fyra streck med en blyertspenna och en kylare som kanske kostade nån hundralapp eller två mer än standardkylarna. 600->1000mhz på mindre än 10 minuter.

Gjorde samma ska med en Duron 1400 senare, den kördes i 1900mhz på ett lågprismoderkort hela sitt liv.

Att överklocka senaste generationen Ryzen för att få samma prestandaökning... det går inte.

Sen måste jag erkänna. Tillgången på tid och pengar har förändrats för mig på 25 år. Tid finns inte längre i överflöd (inte pengar heller, men mer än studiebidraget i alla fall).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Håller med om det här och finns en viss igenkänning.
Hört liknande från andra entusiaster, inte minst de som i någon mening arbetar med IT. Det är inte heller nödvändigtvis så att de får för mycket av det som man kanske kan tro.

Mycket är att tiden är begränsad ja, om det inte är familj så många andra saker som behöver göras.

En annan del, som nog påverkar mycket också är dagens arbetsliv och de krav det ställer.
Arbetet tar både mer tid och mer energi idag än för några år sen. Med allt mer mätning och högre krav på prestation och närvaro m m. Man kan säga att 40h är 40h, men vad som ingår och krävs där har skruvats upp.
Det handlar inte längre om att göra ett bra jobb totalt sett och leverera kvalitet och värde, det är allt viktigare med volym och hur mycket man levererar timme för timme, dag för dag. Det tar mer.

Sen har arbetsgivarna också på olika sätt ökat arbetstiden el snarare den tid arbetet tar. Ex vis krav på 8-17, samtidigt som man oftast tar lunchen som en kort rast i stället. Att behöva göra mer än 40h i praktiken är mer regel än undantag. Tid för reflektion el att tänka ut lösningar för klurigare saker finns inte när det ska produceras i en rasande takt, så det måste ske medvetet el omedvetet utanför arbetstid. Mer krav på närvaro på plats gör att förberedelse och resa till arbetet tar mer tid, de som har möjlighet att arbeta på distans sparar timmar varje vecka.
Arbetsrelaterade aktiviteter i form av konferenser/kickoff:er m m sker oftare på helger, även aw/middag utanför arbetstid som kräver resa men som inte ersätts för restiden.

Även kraven i samhället i allmänhet där den kognitiva belastningen och alla beslut som behöver tas under en normal dag/vecka har blivit allt fler. Det kanske blivit enklare på många sätt ja, men samtidigt mer att hålla koll på.

Men en annan sak också är den ökade valfriheten och att man kan göra så mycket mer idag på vissa fronter och mindre på andra. Det finns så många olika varianter av allt, samtidigt som tempot med vilket det ändras och kommer nytt har ökat.
Det var mer hanterbart tidigare, nu händer det för mycket och för fort.

Med mindre tid, mindre energi, mer av det mesta att göra/besluta/hålla koll på och samtidigt stigande ålder, så blir det mindre kvar för att göra de sakerna som man har passion och intresse för. Det är inte viljan som saknas, det är de andra delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Boltmodda ett IBM Model M-tangentbord, så att det blir bättre feel och och bättre hållbarhet. Lite borrande och skruvande så är vi hemma

Jag tackar och bockar för förklaringen, då är jag med!

Permalänk
Medlem

Visst är det så men jag förstår inte det förnumstiga självgratulerandet riktigt. Ger dålig eftersmak. Lite självkritik och sarkasm hade varit roligare.

Permalänk

Jag har genom att jobba med data blivit den där gubben som spelar konsolspel och använder en mac mini som skrivbordsdator också. Dagen jag slutade datahoarda var en riktig befrielse verkligen, behöver inget mera än en raspberry pi som hemmaserver liksom.

Kul att säga till entusiasterna på irc att "jag kan men vill bara inte", alltid retar det någon

Permalänk
Medlem

Känner så igen mig i det du skriver. Tiden räcker inte till helt enkelt.
Har försökt att ha lite olka "spelstationer" hemma. Flera datorplatser, nintendo switch, xbox, ps5 bara för att någon gg kanske få tid att spela något i förbifarten.
Blir tyvärr inte så mycket som man vill.
Det finns så mycket att välja på nuförtiden, allt ska gå så fort så det landar i att för det mesta så köps hårdvara och spel som det sällan spelas på. 😥

Permalänk
Medlem

<gubbgnäll>

Känner igen det där väldigt väl. Från att ha stort sett lött ihop datorer på 80-talet och lödit om oscillatorer och bytt ut minneskretsar med lödkolv på 90-talet så kan jag idag knappt bry mig längre.

En stor orsak är att tekniken har nått så långt att alla modifikationer endast ger s.k diminishing returns. Från att ha skrämt upp en Celeron 300A till 550MHz eller blyersmoddat en Athlon XP för 10-15% gratisprestanda så är det alldeles för mycket meck idag, och vad får du? 1-2% max. Och det märks inte mer än i rena siffror på en highscore-tavla. Så vad är poängen? Förutom att ligga högt på highscore-listan? De mekaniska diskarna är redan utbytta mot SSDn, de stora tjocka skärmarna är redan bytta mot platta 4K-skärmar, mobilen gör allt jag redan gjort tidigare, så alla viktiga och stora byten där du tjänar mest prestanda är redan utbytt. Kvar är marginella förbättringar.

Är för mycket som kan gå fel vid överklockning också, och kostnaden idag är astronomisk jämfört med förr. Där man då kunde betala 10000kr för en komplett dator med skärm som var ultra high end och ändå kräma ut 15-25% mer prestanda genom enkel överklockning så kan en enda komponent idag kosta lika mycket, och den går inte att överklocka i någon mängd där det gör någon faktiskt skillnad såvida du inte plöjer ner oerhört mycket tid och resurser i det, och då får du ändå ut kanske 1% mer än alla andra. Diminishing returns.. T.om tillverkarna har gjort överklockning kommersiellt och en del av automatiserade standardfunktioner (boost clock etc) som tagit det roliga ur det hela.

Jag är en gubbe idag. Jag gillar teknik fortfarande, men ny teknik gör mindre och mindre skillnad för mig. Förr var det mycket wow-faktor. Från 66MHz till 200Mhz! Från single core till quad core! Från ett 2D-kort till ett 3D-kort som kan texturera dina polygoner i realtid! Från snurrade rost i 80MB/s till hisnande 4-8GB/s heltyst och (relativt) sval SSD. Idag? Same-same, men ett par MHz mer. Same-same, med en annan siffra i modellbeteckningen till ett högre pris. Endast marginella förbättringar till ökande priser. Och större teknikskiften sker inte längre.

Idag sitter jag med en flera år gammal Ryzen 5900X, och även om man ibland sitter och klickar ihop sig en varukorg med en 9900X3D, DDR5 och nytt fint RAM så slutar det oftast med att man trycker på stora X:et i högra övre hörnet för man känner att man behöver egentligen inte det. Datorn funkar bra, men gör allt det vardagliga utan att jag känner att saker går alldeles för sakta, och man tänker att pengarna är bättre spenderade på annat. En dag blir det kanske uppgradering, men inte idag. Eller imorrn.

Och nästa år så släpps det nya modeller av samma saker jag redan har idag, marginellt snabbare och marginellt dyrare. Jag klarar mig en stund till med det jag redan har.....

Jag är gammal gubbe. Jag har inte tid eller ork att spendera dagar med att försöka snabba upp datorn någon enstaka procent och riskera att saker går sönder eller blir instabilt. Mitt Office kommer ändå inte gå snabbare, Firefox kommer inte starta snabbare eller visa websidorna snabbare, och om jag får 92fps eller 95fps i ett spel gör ingen skillnad för mig.

Jag är glad att ha varit med i den fantastiska utvecklingen vi har sett på alla IT-tekniska fronter, och tycker det är synd att dagens ungar aldrig får uppleva något liknande som vi har fått vara med om.

Idag när jag kommer hem så ska det bara funka. Orkar inte starta datorn och felsöka i 4 timmar, eller spendera en helg med att tweaka ett OS som tar bort alla optimieringar vid nästa uppgradering. När jag kommer hem så ska det bara funka. Datorn är ett verktyg, om hammaren går sönder så går jag och köper ny hammare, inte försöker jag uppfinna en bättre hammare....

</gubbgnäll>