Är det här ett så bra fynd som jag hoppas? HP Spectre X360 14"

Permalänk
Medlem

Är det här ett så bra fynd som jag hoppas? HP Spectre X360 14"

Dottern som studerar ska köpa ny laptop, smärtgränsen för priset är 12-13K.

Hon kommer att använda den framförallt till Adobe Creative Cloud, illustrator och PS, eventuellt enklare 3d-modellering och -rendering.

Sprang på denna från HP:
https://www.hp.com/se-sv/shop/products/laptops/hp-spectre-x360-2-in-1-laptop-14-eu0063no-b8am9ea-uuw

Det är en modell från 2024 som de säljer ut.
I mina ögon kan svagheten vara att det "bara" är 16gb ram, och det är löddat, så utökning är inte möjlig.
Men till det priset, är det ett fynd ändå?
Rekommenderat minimum ram för Illustrator är just 16 gb.

Hon kan vara utan touch/penna-funktionen, med den premissen, finns det möjligen förslag på alternativ då från någon här?

Tack på förhand!

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Hur tunga är Illustrator-filerna hon jobbar med? 16 GB i sig tycker jag är funktionellt (om än sub-optimalt), men det beror väldigt mycket på filernas komplexitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Hur tunga är Illustrator-filerna hon jobbar med? 16 GB i sig tycker jag är funktionellt (om än sub-optimalt), men det beror väldigt mycket på filernas komplexitet.

Det vet jag inte riktigt om jag ska vara ärlig, men de kommer nog inte att vara supertunga. Det mesta är utbildningsrelaterat tror jag, och skulle det vara väldigt tunga grejer som ska köras så har de tillgång till kraftfullare maskiner på skolan som nog kan hantera det bättre.

Permalänk
Medlem

För det priset är den riktigt prisvärd.

Recension: https://www.notebookcheck.net/HP-Spectre-x360-14-review-High-...

Tänk bara på att tangentbordet inte har standard layout utan deras egna version som du också ser i recensionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Har köpt HP Envy touch/360, 15", i7, i +10 års tid. Helnöjd. Det enda negativa med Spectre förutom ord priset är att den är svart inuti.
Köp!