Jag ville dela med mig av det här ifall det är nån annan som har problem med idle-tempen på sitt grafikkort.
Mitt Gainward RTX 3090 Phoenix har alltid legat på runt 45 grader i idle, vilket inte är jättehögt för ett 3090-kort, men det har ändå irriterat mig eftersom många verkar kunna hålla sitt kort på runt 30 grader.
Jag har experimenterat mycket med fläkthastigheter på både chassifläktarna och grafikkortets fläktar, jag har bytt kylpasta på kortet, jag har försökt lite av varje men lyckades aldrig få kortet under 40 grader.
Och ikväll snubblade jag över en tråd på Reddit sedan jag såg att kortet maxade på memory clock i Afterburner hela tiden, även om jag inte gjorde nånting alls på datorn. Där skrev en person att det kan bero på inställningar i Nvidias kontrollpanel och det var de exakta inställningarna som jag för några år sedan hade läst att man ska ha för att få bättre prestanda. Så naturligtvis har jag haft de inställningarna ända sen dess.
Ikväll ändrade jag dem och startade om datorn och vips så sjönk tempen på grafikkortet som ett ankare. Från 40-45 grader i idle ner till 25-27 grader. I skrivande stund ligger GPU-tempen på 27 grader och GPU Hot Spot ligger på 37 grader med Afterburners automatiskt inställda 30% fläkthastighet.
Så om du har dessa två inställningar på maximal/hög prestanda så är det troligtvis det som orsakar dina höga temps, byt istället till normal och kvalitet:
I samma veva passade jag också på att undervolta grafikkortet genom Afterburner med hjälp av denna guide. Jag vet inte hur mycket det hjälpte med tempsen, men det skadar åtminstone inte.