Permalänk

Flimmer = Slänga?

Hej, min Samsung tv började flimmra rejält från ingenstans. Mitt i ett program. Jag har videos på det men vet inte hur man bifogar dessa. Tror man ser problemet tydligt på bilderna jag bifogade, speciellt den med modellnummer osv. Föreställ er att hela bilden skakar konstant och att allt e ganska suddigt.

Min fråga är: Bara att slänga eller finns det någon räddning? Jag har provat fabriksåterställning, bildåterstållning, stänga av alla Eco-skit-inställningar, adaptiva ljusregleringar såsom omgivningsljus osv. Men det fortsätter bara att flimra. Senaste programvaran är installerad också.

Permalänk
Bildexpert 📺

Eftersom bilden i Samsung egna gränssnitt är påverkad är det något som indikerar att det är skärmens egna kretsar som krånglar. Av din beskrivning och bilder tolkar jag det som att flimret är att bilden omväxlande visas normalt och sedan förskjuten några pixlar nedåt och att detta växlar i panelens frekvens. Det är ju inget normalt beteende eller något som ska kunna påverkas med vanliga menyer. Det du kan testa är en full vaktmästaråterställning. Låt den stå strömlös över natten.

Om det inte hjälper är man i situationen att TV:n i praktiken är trasig annat än att man tar den till service och då är man i dilemmat om att lägga pengarna på service eller köpa en modernare TV? En MU7-modell är inget särskilt eller värt något extra att försöka laga.

Permalänk

Okej, ja det får nog bli en ny TV låter det som då. Haft en reserv-tv tillfälligt nu som är halva storleken, får sitta med kikare för att kolla serier/film 🤪 stort tack för snabbt och tydligt svar, uppskattas!