Efter 21 år: Dustin slopar försäljning till konsumenter

Permalänk
Melding Plague

Efter 21 år: Dustin slopar försäljning till konsumenter

Stod endast för två procent av totala försäljningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt! Men samtidigt har jag nog främst handlat från Dustin.se framför DustinHome.se även som privatperson.

Permalänk

Lite av problemet är ju att det var länge sen de hade konkurrenskraftiga priser, iom att enda sättet att man vill handla där är om man har nåt avtal med de för bättre priser

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Inte förvånad faktiskt.
Minns inte när jag köpte något från Dustin senast.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Många goda minnen av Dustin!

Kommer ihåg deras julkalender på tiden då dom va dagens inet! gjorde en hel del med fynd där

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Länge sen de hade det bästa priset på något jag velat köpa. Ingen större förlust.

Permalänk
Medlem

Var det inte DustinHome som hade bra reor tidigare?
Har dock inte handlat hos dom på flera år.

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna handlat av Dustin över disk nu när dom finns i byn sedan några år, men dom har ju aldrig någonting i lager.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Som student handlade man där flitigt när de hade riktigt bra erbjudande för studenter, men det var många år sedan det. Det är ju en gigantisk återförsäljare inom teknik så det är nog inte helt uteslutet att de kommer tebax nån gång i framtiden för privatpersoner.

Permalänk

Då förstår jag varför de bara skänkte mig en router när jag ville returnera den som privatperson. Äh behåll den sa de.

Tråkig nyhet, dustin är en trygg och svensk säljare även om man inte handlar där så mycket då priset alltid går först vid nätshopping.

Permalänk
Medlem

Förr brukade man ju köpa en hel del från Dustin, men det känns som att deras sortiment blivit allt mer företagsinriktat med åren. Tråkigt eftersom de haft ett lite annorlunda sortiment jämfört med många andra butiker, men att sälja företagsprylar till privatpersoner är väl inte en tillräckligt stor niche antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Som student handlade man där flitigt när de hade riktigt bra erbjudande för studenter, men det var många år sedan det. Det är ju en gigantisk återförsäljare inom teknik så det är nog inte helt uteslutet att de kommer tebax nån gång i framtiden för privatpersoner.

Inte omöjligt när vi snart bara har två försäljare med fokus på datorer och datordelar (plus NetOnNet och elgiganten)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Trodde inte deras privatförsäljning var sååå låg andel av helheten, men med det i åtanke så förstår jag absolut de går tillbaks till sina rötter och bara säljer till företag!

Förr i tiden var de ju konkurrenskraftiga i pris och hade även ett brett utbud, utöver att de hade bra service och rykte...
men nu känns det som priserna nästan alltid halkar lite efter

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det kändes lite trist, men som så många andra var det länge sen jag gjorde några inköp därifrån, i alla fall större sådana.

Innan man gick över helt till e-handel kunde jag traska ner till vår lokala datorbutik så kunde man plocka hem vad man ville fraktfritt från Dustins katalog och till samma pris, så då kom de flesta inköpen därifrån.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

För ungefär 15 år sedan handlade man en del på Dustin som student då de hade bra extrapriser etc för studenter. Men sen fanns det bättre och billigare butiker och har inte blivit något där på evigheter.

Försökte tydligen köpa Metroid Dread Special Edition i 2021, men fick meddelande att de tagit in fler ordrar än de kunde skicka. Bra sista intryck

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Lite av problemet är ju att det var länge sen de hade konkurrenskraftiga priser, iom att enda sättet att man vill handla där är om man har nåt avtal med de för bättre priser

Senaste grejerna jag köpt hem (hårddiskar till hemmaservern) var faktiskt Dustin bäst prismässigt. Tror att även min CPU köptes där just för prisets skull när det begav sig (men det var några år sen nu).

Tror snarare att hemanvändare antingen inte hittade dit eller mindes dem från när de definitivt inte var konkurrenskraftiga i pris för konsumentprodukter.

Permalänk
Medlem

De har ju aldrig sett på privatpersoner som riktiga kunder sen starten, utan som nåt som katten släpat in. Lika gott att de är öppna med det nu och står för vad de alltid har varit i smyg. Ett riktigt skitföretag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vägen in till Dustin var väl via deras studentrabatt. Sedan har man handlat där ibland när de har haft rätt grejor till rätt pris

Permalänk
Medlem

Jaha, har ju läst gott om dem här på forum och fått för mig att det verkar gå bra och vara på uppgång, jämfört med andra företag nuförtiden.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De har ju aldrig sett på privatpersoner som riktiga kunder sen starten, utan som nåt som katten släpat in. Lika gott att de är öppna med det nu och står för vad de alltid har varit i smyg. Ett riktigt skitföretag.

Jag har alltid haft bra erfarenheter med dom, även vid problem var de väldigt snabba på att skicka retursedlar utan att fråga och skickat nytt direkt. Men måste erkänna att det inte blivit många köp där på senare år. Var nog säkert 5 år sedan jag köpte något från dom.
Verkar som du haft en del dåliga erfarenheter med dom.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Trist då det blir en valmöjlighet mindre.
Samtidigt har jag efter en snabb sökning kommit fram till att jag inte handlat av Dustin sedan 2013 då jag tydligen köpte ett GTX 660 Ti för 1599:-, så kan ju inte påstå att det är någon större personlig förlust.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft bra erfarenheter av Dustin. Professionella och duktiga, både i arbetslivet och för privatpersoner. De var en av de få som sålde företagsutrustning till konsumenter också, och faktiskt kunde svara på frågor om produkten utan att vara helt clueless.

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Jag har jobbat med Dustin och haft mycket kontakt med deras säljavdelning för något år sen. Då var det så att om du inte uppnår en vissa inköpssumma per kvartal (tror jag) så får du inte några rabatter, mer än de som finns öppet på deras hemsida.

Säljaren ifråga hade inte heller någon marginal för att kunna ge gratis frakt på småbeställningar, utan tillochmed uppmuntrade oss vid vissa tillfällen att åka till typ Webhallen och kvittoredovisa inköpet om det var småsaker pga att frakten ibland står för mer än 50% av den totala kostnaden av produkt och frakt.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Dustinkatalogen, den var ju en höjdpunkt!

Åh vad billigt allt var! Ända tills 18 åriga jag fattade vad moms var 😅

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan de ju inte konkurrera med priserna till privatkunder. Handlade nog där senast 2010 ungefär.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Handlat sporadiskt på dustinhome, senast 2021, men var nog topp 3 jag handlade från runt ~2010, tack vare studentrabatt och fri frakt.

-16% hänger nog inte ihop med detta beskedet men snarare en dålig delårsrapport.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Verkar gå allmänt dåligt för dem. Förlust, minskad omsättning och aktienkursen har halverats i år och är minus 96% på tre år.

Permalänk
Medlem

Amazondöden.

Lite surt, slutet på den lilla buggen där "något klantarsel" råkade glömma kvar debugmeddelandet på konsumentordrar när man inte fyllde i kundens ordernummer (vilket var aldrig på konsumentordrar) och det kom ut på följesedeln.

Permalänk
Medlem

Har handlat där en gång i mitt liv. Har nog aldrig sett någon reklam eller något på sociala medier om DustinHome så förvånar mig inte det minsta. Sparsmakad marknadsföring (om sån ens funnits) = färre kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Handlat sporadiskt på dustinhome, senast 2021, men var nog topp 3 jag handlade från runt ~2010, tack vare studentrabatt och fri frakt.

-16% hänger nog inte ihop med detta beskedet men snarare en dålig delårsrapport.

Nu syftade jag kanske primärt på utvecklingen de senaste 3 åren där aktien tappat i princip allt värde, sorry för otydlighet.