hur påverkas din dator av många omstarter

Permalänk
Avstängd

hur påverkas din dator av många omstarter

hur påverkas datorn av många omstarter, ibland startar man om allt för ofta av olika själ, ibland är man tvungen, skadas datorn av detta beteende, eller klarar dem det.

Tråd flyttad till bättre lämpad forumdel - MOD
Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att datorer är byggda för att klara av det. Visst, om du sitter och startar om datorn 50 gånger under några minuter och håller på så varje dag så kan det väl börja slita på vissa av delarna, tänker främst hårddiskar, fläktar och eventuellt PSU. Men nej, starta du om din dator om du behöver göra det. Och när väl delar har börjat bli slitna på grund av omstarter, då är delarna redan så antika att de bör landa på skrothögen.

Permalänk
Medlem

Det beror på hur du startar om datorn. Startar du om genom att hålla inne strömknappen på datorn (hård avstängning) eller via OS (mjuk avstängning). Hårda avstängningar är sällan bra då filer kan bli korrupta på hårddisken bland annat.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmpr:

hur påverkas datorn av många omstarter, ibland startar man om allt för ofta av olika själ, ibland är man tvungen, skadas datorn av detta beteende, eller klarar dem det.

Hårdvaran klarar det utan problem, så länge du inte har ett riktigt dålig nätagg kombinerat med ruskigt dålig el i uttaget!

Däremot om du startar om på andra sätt än det vanliga typ rycker sladden eller håller in knappen på datorn så kan saker ta skada, men då är det mjukvaran som kan bli korrupt, att hårdvaran skulle ta skada av det är inte troligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

2 eller flera hårda omstarter inom 5-10 minuter, pga att pc fryser hur påverkr det datorn, är det skadligt.

klarar en relativt ny pc ca ett år gammal det utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmpr:

2 eller flera hårda omstarter inom 5-10 minuter, pga att pc fryser hur påverkr det datorn, är det skadligt.

Inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmpr:

Känns som att du borde hitta grundproblemet dock till varför datorn fryser för dig, men antar att det är just detta du felsöker just nu och där med så fryser den olägligt för dig varje gång?

Tips är att göra en ren Windows installation på datorn och även testa att byta apparatkabeln (strömkabeln) till datorn. Min brors gamla dator en gång i tiden hade precis just detta felet, dock kunde han lira 1-2h ibland utan problem men rätt som det var så hängde sig hela datorn.

Kunde inte för mitt liv hitta vad problemet var och gjorde 5-6 st ominstallationer av Windows och testade med annan disk men samma fel uppstod, dock så uppstod felet aldrig när Inet felsökte datorn, så när jag fick tillbaka datorn så testade jag med att byta kabel och tro det eller ej så var det den som var boven i hela dramat.

MVH
jensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

.. så testade jag med att byta kabel och tro det eller ej så var det den som var boven i hela dramat.

Helt galet ju, den minst "tekniska" delen i kedjan.
Kul att du hittade det dock.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Avstängd

ska titta på problemet, bra dock att det inte verkar skadligt för hårdvaran med flera hårda omstarter där man håller in power knappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Helt galet ju, den minst "tekniska" delen i kedjan.
Kul att du hittade det dock.. = )

Verkligen och frustrationen över det med tanke på att kabeln var helt ny från den nya PSUn som den kom med så kändes väldigt snopet haha.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Gäller desamma skärmar, om man stänger av dem via smart plug?
Kan de ta mer skada på sikt än att stänga av dem via knappen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Generellt sätt nej.

Vist de kan säkerligen påverka titala livslängden i nån mån men troligen snackar vi minuter över loppet av typ 10år med ett par avstängningar om dan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmpr:

jag gör ca 2-4 omstarter om dagen, min första dator klarade sig 7+ år, ram-minnet som dog till slut, antagligen inte relaterat till omstart

min nuvarande dator är ca 5 år och har inga problem med den ihuvudtaget.