Permalänk

Kan inte skriva "r och R"

Problem, Kan inte skriva "r och R" utan att trycka "caps lock" och "shift" samtidigt för liten bokstav och bara "shift" för stor bokstav.
MEN det funkar som det ska ingame i menyer och liknande! Har testat med ett Deltaco bord och ett typ "kontorsbord", ingen skillnad. StRulet sker på Win 10. Har inget annat att testa med.

Tacksam föR hjälp!

Permalänk
Rekordmedlem

Kollat tangentbordslayout och språkval i win ?
Om de är korrekta så byt till fel, starta om och kolla att de är fel, byt tillbaka till rätt och starta om och prova igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske självklart, men har du startat om datorn? Nån gång ibland kan knappar fastna inne (i mjukvara) och bete sig lite sådär.

Tänk på att välja "starta om" och inte stänga av / starta igen (vilket med standardinställningar inte faktiskt startar om windows).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Tack fö tipsen! Ska kolla spåkintällningen. Ha statat om utan esultat.

TACK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixeljerk:

TACK!

Tillför inget särskilt här men jag garvade bra när jag läste detta som det står...

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Tillför inget särskilt här men jag garvade bra när jag läste detta som det står...

Inte jag heller. Tankarna gick osökt hit

Hoppas det ordnar sig!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Inte jag heller. Tankarna gick osökt hit

Hoppas det ordnar sig!

Eller denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixeljerk:

TACK!

Du har testat med ett nytt tangentbord eller hur?

Hade ett Tangentbord där siffran "6" dog förra söndagen

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

hej!
Jodå har testat med tre olika bord, ingen skillnad. Man får väl vänja sig kanske...... men det bli väldigt mycket onödigt knappande!

r kan man väl vara utan, värre med 6..

Permalänk
Medlem

Starta datorn i felsäkert läge och testa om det fungerar skriva r. Funkar det är det troligen någon mjukvara eller drivers som strular.
Installerat något nytt eller Windows update senaste tiden?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@pixeljerk

Bara så frågan är ställd.
Är det en stationär eller bärbar dator?
Det borde inte vara något problem med flera tangentbord såvida du inte råkar ha mer än ett inkopplat samtidigt OCH det ena strular eller att det är något i windows som ställer till det.
Byte av tangentbordslayout i Windows borde dock lösa problemet...

Prova öppna "On-Screen Keyboard" kortkommandot om du skriver i startmenyn, kommandotolken eller kör-ruta är " osk.exe ".
Om det är någon av standardknapparna som är konstant nedtryckt så borde det synas här.

Permalänk

Tack fö alla tips.

Hej igen.

Daton ä en stationä som används nästan enbat till gaming och mail. Inget nytt ha installeats och inga uppdateinga gjoda föe bokstavs tasslet. Ska fotsätta att pova mig fam. Felsäket läge ä ju en ba böjan, så jag fotsätte....

Tack fö alla goda åd!

Mvh
Pixeljek

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar det i on-screen keyboard som ovan?

Du skulle också kunna fixa ett USB-minne med live-Linux på och testa ett annat OS, så vet du om det är något med din Windows-installation som strular. Det kräver ingen installation eller något, bara ett tillfälligt USB-minne som du kan tömma igen efteråt.

Du kan t ex följa denna guide, men bara steg 2, 3 och 4. I slutet efter boot väljer du "Try Ubuntu" så kommer du till ett skrivbord där du kan testa att skriva osv. (Man kan till och med testa att skriva när man väljer tangentbordslayout några steg innan.)

Oavsett resultat är det bara ta ur minnet och starta om datorn så är du tillbaka i Windows.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kolla upp "Sticky Keys" eller "Filter Keys"