Permalänk
Medlem

Kylare till min nya dator

Tjena!

Jag har beställt en dator med följande komponenter, men jag är osäker på vilken kylare jag ska beställa, blir orolig att ram-minnet kommer att vara ivägen ifall jag köper en för stor. Vad rekommenderar ni med lite mer erfarenhet än mig gällande detta, bör jag bara välja en som passar höjd mässigt och inte oroa mig över längd/djup med tanke på ram-minnerna.

Chassit är från min tidigare dator

Mina delar: https://komponentkoll.se/bygg/QvnnZ

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MunkMomo:

Tjena!

Jag har beställt en dator med följande komponenter, men jag är osäker på vilken kylare jag ska beställa, blir orolig att ram-minnet kommer att vara ivägen ifall jag köper en för stor. Vad rekommenderar ni med lite mer erfarenhet än mig gällande detta, bör jag bara välja en som passar höjd mässigt och inte oroa mig över längd/djup med tanke på ram-minnerna.

Chassit är från min tidigare dator

Mina delar: https://komponentkoll.se/bygg/QvnnZ

Tack!

Ha hm... Varför inte köra 9800X3D när den kostar 1000kr mer? Hur mycket pengar vill du kasta på en kylare är frågan Du kan max ha en 16CM hög där. Dvs väldigt många av alla AM5 platsar in i chassit.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ha hm... Varför inte köra 9800X3D när den kostar 1000kr mer?

Förmodligen för att detta är deras budget, plus lite för kylaren?

Permalänk
Medlem

Nån gång får man väll stoppa sig själv från att tänka "Bara 1000kr till" haha. Men jag är blir mest orolig att de kommer slå till ram-minnerna, men de kanske bara är spöktankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Förmodligen för att detta är deras budget, plus lite för kylaren?

En kylare som klarar 7800X3D och 9800X3D kostar runt 500kr, min kostar 449kr. Behövs inget mer en det.

Däremot är 9800X3D i snitt 22% snabbare i singelcore en 7800X3D för 1000kr mer, det är en väldigt stor skillnad kontra det man betalar då det är samma moderkort.

Men du bestämmer OP ^^ Dina pengar, vill bara inte att du rippas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

yeah förstår , men för mina ändamål så är 7800x3d, mycket mer än tillräckligt då jag inte spelar så tunga spel egentligen, mest cs2 och lite citybuilding spel

Men uppskattar hjälpen och omtänksamheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MunkMomo:

Nån gång får man väll stoppa sig själv från att tänka "Bara 1000kr till" haha. Men jag är blir mest orolig att de kommer slå till ram-minnerna, men de kanske bara är spöktankar?

Förstår dig haha, därför jag alltid ber folk om en legit budget så man inte kastar in "en maxad" utan vad man faktiskt har råd med.

Kylare - Kör denna själv

Detta är kylaren jag kör med på min 9800X3D, har alltid kört Noctua förr men nu när dem höjt sina priser så otroligt är det inte ens värt att tänka på. Tex 2 - 3 grader mindre för 800kr mer är inte någon diskussion.

Då köper du en bättre kylpasta tex Thermal Grizzly för 100kr istället + en billigare kylare och bam så har du samma temps iallafall.

Anledningen till att jag tipsar om 9800X3D är att den snittar över medianen för vad en generation brukar förbättras, du snittar 22 - 31% mer i singelload och multiload med den, det är ett brutalt hopp i prestanda för en väldigt liten peng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MunkMomo:

yeah förstår , men för mina ändamål så är 7800x3d, mycket mer än tillräckligt då jag inte spelar så tunga spel egentligen, mest cs2 och lite citybuilding spel

Men uppskattar hjälpen och omtänksamheten!

Förstår, du väljer OP Hoppas bara du blir nöjd med ditt bygge!.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Förstår dig haha, därför jag alltid ber folk om en legit budget så man inte kastar in "en maxad" utan vad man faktiskt har råd med.

Kylare - Kör denna själv

Detta är kylaren jag kör med på min 9800X3D, har alltid kört Noctua förr men nu när dem höjt sina priser så otroligt är det inte ens värt att tänka på. Tex 2 - 3 grader mindre för 800kr mer är inte någon diskussion.

Då köper du en bättre kylpasta tex Thermal Grizzly för 100kr istället + en billigare kylare och bam så har du samma temps iallafall.

Anledningen till att jag tipsar om 9800X3D är att den snittar över medianen för vad en generation brukar förbättras, du snittar 22 - 31% mer i singelload och multiload med den, det är ett brutalt hopp i prestanda för en väldigt liten peng.

Alright , den verkar inte heller så "djup/lång", så jag lär köra på den också.

ÄR det denna kylpasta?
https://www.inet.se/produkt/5320121/thermal-grizzly-kryonaut-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Förstår, du väljer OP Hoppas bara du blir nöjd med ditt bygge!.

Taclk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MunkMomo:

Alright , den verkar inte heller så "djup/lång", så jag lär köra på den också.

ÄR det denna kylpasta?
https://www.inet.se/produkt/5320121/thermal-grizzly-kryonaut-...

Japp. Testade att köra Arctic Silvers nya och... Den var legit stenhård. Var som att trycka ut cement, satt o tänkte... Och hur ska detta flyta ut?.

Kryonaut är bland den bästa kylpastan som går att få tag i, det är ljusår kontra den förmonterade. För den är väldigt lätt att göra rent också.

Ska du tvätta rent så kör du vinylhandskar, kaffefilter och Ipaclean som du kan köpa på Kjell o CO och andra ställen, ha det på filtret först sen gör rent. Du kommer behöva göra det på kylaren om det kommer med förinstallerad kylpasta Den är det bara tvätta bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alright! Tack för tipset! Lär få hem datorn på onsdag , så vi får se hur det går

Permalänk
Medlem

Haha håller tummarna för dig, alltid kul med nytt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite sent inlägg ser jag nu, men iallafall:
Skaffar du en dubbeltornskylare så får du nästan räkna med att den hamnar lite över RAM:et...
Men om du har lågt RAM på ca 30 mm höjd (som tex de Fury Beast som du valt) så är det normalt inte ett problem
Själva kylflänsen har generellt en liten urgröpning så den inte slår i RAMet, och en vanlig 120mm fläkt får normalt plats ovanför.

Praktiskt exempel: Jag har Fury Beast RAM och en Thermalright Phantom Spirit 120 och jag behöver inte skjuta upp fläktarna högre än kylarens höjd.

...

En del singletornskylare kan gå helt fritt från RAM - speciellt om du bara bara två stickor.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har redan beställt allting, och märkte i efterhand att dem var lite höga såklart. Vill gärna ha en dubbeltornskylare men orkar inte med att skicka fram o tillbaka, har redan vart utan dator i 2 månader xD ¨

Men de du säger hade vart helt enkelt bästa lösningen