Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

<klipp>

routern försörjer också en switch i v.rum som delar med sig av signal till tv osv..
Och en utgång på router går direkt till en philips hue dosa.
<klipp>

Skrivet av tcntad:

Där är problemet, allt ska kopplas till routern annars får man dina problem.
1 vit kabel direkt till dator?
1 port till router som delar på annat
Dra den vita till routern, se till att den är i routerläge såklart. starta om alla enheter inkl router och switch.

Stämmer det med att datorn är inkopplad på switchen i vardagsrummet, och som är kopplad via den vita kabeln till bredbandsboxen?
Håller med @tcntad att du ska koppla switchen till en av de gula uttagen på routern.

Efter att du har gjort detta - kan du köra ipconfig på din dator igen (du bör nog starta om den eller ha den avstängd när du gör omkopplingen - enklast så utan att köra en massa andra kommandon).

Hoppas detta enkla löser allt för dig - om inte så blir det nog nästa steg att resetta routern - men då behöver du gå in igen och sätta namnet och lösen på ditt WiFi.
Det bör sitta en etikett med standard användare och lösenord (de som sätt från fabrik) - kolla innan du gör en reset så att du inte står med en pappersvikt efterteråt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Som fler redan sagt så ska detta gå att lösa enkelt

Enbart svarta kabeln från fiberkonvertern, och den ska då gå till WAN uttaget på router.
Sen tar du den vita (som idag går in i fiberkonverteran) och drar den ner till routern istället (en av de gula uttagen)
Det borde räcka tycker jag (efter omstart av alla prylar för säkerhets skull)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Hej

Jag skall läsa igenom ert förslag och försöka förstå vad som blev fel samt fixa det nästa helg, Nu 4 dagar kvar till semester och nu tar jag mig fram på hörntänderna...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Salvion:

Hej

Jag skall läsa igenom ert förslag och försöka förstå vad som blev fel samt fixa det nästa helg, Nu 4 dagar kvar till semester och nu tar jag mig fram på hörntänderna...

Nästa helg?
Allt du behöver gör att att koppla vita nätverkskabeln som går från "fiberlådan" upp till datorn, in i routern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Hej

Skrivet av tcntad:

Nästa helg?
Allt du behöver gör att att koppla vita nätverkskabeln som går från "fiberlådan" upp till datorn, in i routern...

Ja har varit där TS är med jobbet där det är så mycket att allt annat än mat och hygien fått "vara".... Vi får veta till helgen om det funkar

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

https://photos.smugmug.com/Dator/i-636nGKw/0/NCkdB6FqDGhKsDTXVhPPL24MnhrwBbG7PbrSBrLRg/M/Tracert-M.jpg

Doh..borde ha förklarat kopplingarna noggrannare
Ja den svarta kabeln går från inkommande in i routern på "blålapp" internet symbolen vad jag förstår.
Sedan tar jag en av dom 4 portarna till det väggfasta uttaget som att monterat vid inflytt till en av dessa och där uttaget i väggen sitter i v.rum går direkt till pc.

Inga andra datorer.

routern försörjer också en switch i v.rum som delar med sig av signal till tv osv..
Och en utgång på router går direkt till en philips hue dosa.

En sak som kan tilläggas är att för 3 lägenheter sedan när jag bodde i Strängnäs en kort tid hade jag telenor fiber med en media dosa som var trasslig att få fart på och då fick jag pilla i inställningarna i routern, något med media inställning men minns inte mer.
Efter den bostaden hade jag ytterligare en bostad med samma operatör där allt funkade utan problem i nästan 3 år, och slutligen innan denna bostad hade jag 6 månader Telia i Södertälje helt utan problem
(alla fiber)

Leverantören kan bara dela ut 255 adresser som en grupp lägenheter delar på och när det är många uppkopplade samtidigt då låses det så att alla bara får tillgång till en enda IP adress. Det är därför det har fungerat men plötsligt slutat fungera. Fler är uppkopplade med fler prylar och då är dom där 255 adresserna slut.

Du har hela tiden haft allt i routern felinställt och/eller kopplat kablar fel hela tiden men det bara råkat vara så att det fanns gott om adresser och då har det råkat fungera men inte nu längre.

löses genom att
1 Kolla att alla kablar är kopplade rätt. Det som kommer utifrån skall kopplas in på WAN.
2 Inställningar i routern skall rättas till och det gör du genom något som kallas "Surfa in på Routern" (AP läget skall stängas av) * (Läs nedan)
3 får man inte till det då kan det vara bra att "Reseta" då blir den som när den var ny, det kan vara så att den som tidigare haft Routern har pillat och ställt in massa saker och du själv har gjort något obra och då är den enklare att bara resetta den.

När man resetar då kommer den glömmer allt, lösenord och sånt kommer försvinna om du byt ut det till ett eget. Alltså du kommer inte komma in på den via wifi direkt.

Du bör komma in din dator via kabel för att lättast komma åt den. "Surfa in" på min router som det kallas.

*

* Surfa in på min Router läs här.

i webbläsaren i webbsidefönstret, skriv 192.168.50.1 tryck enter, Där kan användarnmanet vara Aministratör lösenordet står på etiketten på routern, jag bukar ta ett foto så att det blir enkelt.
så här surfar man in på sin router https://youtu.be/LrWhr-g6z7k?si=DR03vlZjyls08Ae0&t=61

man kan följa alla stegen i klippet om man har resettat. bra om man kollar genom hela klippet innan man startar.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Leverantören kan bara dela ut 255 adresser som en grupp lägenheter delar på och när det är många uppkopplade samtidigt då låses det så att alla bara får tillgång till en enda IP adress. Det är därför det har fungerat men plötsligt slutat fungera. Fler är uppkopplade med fler prylar och då är dom där 255 adresserna slut.

Du har hela tiden haft allt i routern felinställt och/eller kopplat kablar fel hela tiden men det bara råkat vara så att det fanns gott om adresser och då har det råkat fungera men inte nu längre.

löses genom att
1 Kolla att alla kablar är kopplade rätt. Det som kommer utifrån skall kopplas in på WAN.
2 Inställningar i routern skall rättas till och det gör du genom något som kallas "Surfa in på Routern" (AP läget skall stängas av) * (Läs nedan)
3 får man inte till det då kan det vara bra att "Reseta" då blir den som när den var ny, det kan vara så att den som tidigare haft Routern har pillat och ställt in massa saker och du själv har gjort något obra och då är den enklare att bara resetta den.

När man resetar då kommer den glömmer allt, lösenord och sånt kommer försvinna om du byt ut det till ett eget. Alltså du kommer inte komma in på den via wifi direkt.

Du bör komma in din dator via kabel för att lättast komma åt den. "Surfa in" på min router som det kallas.

*

* Surfa in på min Router läs här.

i webbläsaren i webbsidefönstret, skriv 192.168.50.1 tryck enter, Där kan användarnmanet vara Aministratör lösenordet står på etiketten på routern, jag bukar ta ett foto så att det blir enkelt.
så här surfar man in på sin router https://youtu.be/LrWhr-g6z7k?si=DR03vlZjyls08Ae0&t=61

man kan följa alla stegen i klippet om man har resettat. bra om man kollar genom hela klippet innan man startar.

Då är jag inne på fjärde dagen med strul.

Först kopplade jag om kablarna.

Inkommande från den lilla vita lådan till switch som sitter i lägenheten (ej ändrad)

Från denna switch hade jag 2 kablar, den första till lägenheten egen tp kabel ut i v.rum och vägguttag, där hade jag en kabel till mitt sovrum och pc.
Här tolkar jag att jag skall flytta den fasta tp kabel från lägenheten switch till min egen router...?
Och min svarta kabel som går till min egen router är den enda saken inkopplad till lägenheten switch.

Då tappar min pc Internet.

Steg 2
Försöker logga in på min routern (enligt ovan) och med den ip adress kommer jag inte in i varken Chrome eller Edge, ingen inloggnings alternativ kommer upp.

Laddar hem asus app och nu kommer jag in på min router.

Hittar inställningen och den har 2 alternativ, Router (det den står som)
Och Åtkomstpunkt AP
Jag byter till AP och startar om routern och ingen skillnad.

Som sista försök väljer jag fabriksåterställning och efter en stund får jag ett felmeddelande "ingen åtkomst"

Dessutom så ser jag inte längre inställningen med Åtkomstpunkt, och alla försök att fabriksåterställning fungerar inte.

Starta om routern och telefonen ifall endera låst sig utan att lyckas.

Så nu är jag fucked 😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Inkommande från den lilla vita lådan till switch som sitter i lägenheten (ej ändrad)

Från denna switch hade jag 2 kablar, den första till lägenheten egen tp kabel ut i v.rum och vägguttag, där hade jag en kabel till mitt sovrum och pc.
Här tolkar jag att jag skall flytta den fasta tp kabel från lägenheten switch till min egen router...?
Och min svarta kabel som går till min egen router är den enda saken inkopplad till lägenheten switch.

Steg 2
Försöker logga in på min routern (enligt ovan) och med den ip adress kommer jag inte in i varken Chrome eller Edge, ingen inloggnings alternativ kommer upp.

Och Åtkomstpunkt AP

Som sista försök väljer jag fabriksåterställning och efter en stund får jag ett felmeddelande "ingen åtkomst"

Dessutom så ser jag inte längre inställningen med Åtkomstpunkt, och alla försök att fabriksåterställning fungerar inte.

Så nu är jag fucked 😕

Du ska som sagt bara ha en kabel från inkommande internet in i WAN på Asus router och routern ska stå i Router-läge. Från LAN på Asus routern kopplar du sen allt annat.

Den svarta kabeln ska alltså kopplas in på LAN på Asus routern.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Steg 2

Och Åtkomstpunkt AP

Så nu är jag fucked 😕

Följande:

1 kabel från första lådan till router. Inget annat ska in och ut ur den.

1 kabel vardagsrum-switch från ROUTER
1 kabel din dator från ROUTER

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Steg 2

Och Åtkomstpunkt AP

Så nu är jag fucked 😕

Hur var det med att uppdatera ? är det gjort ?
"Som sista försök väljer jag fabriksåterställning och efter en stund får jag ett felmeddelande "ingen åtkomst" "

Exakt som det ska vara eftersom att alla inställningar som är gjorda innan nu är borta så det är 100% logiskt och rätt så långt. återställningen är verkligen genomförd och det är bra för att alla inställningar alla gjort på den routern utan att veta vad dom håller på med är borta . det var det vi ville. Det betyder att man börjar om från början precis som man gör när man har en ny Router.

Egentligen det enda vi vet och har nytta av är att nu så har du fabriksåtertällt din router. hur du gjort med dina försök vet vi inte.

När du "återställt" Hur gör du när du försöker komma in på routern. skriv exakt nu. med vad försöker du ta dig in på din router, hur har du kopplat. exakt vad skrev du för att göra detta?

Du har en dator, en nätverkskabel, en router. Allt är fel om du nu kopplat på något annat sätt och bara för att vara hundra procent säker att du inte kopplat in din dator på WAN inget skall vara inkopplat på WAN nu.

Efter det så skall du skriva en IP adress i webbläsaren vilket jag nämnt innan. Syns inget så bör det bero på fel IP adress. (om det är så du gjort men inte nämn ett dugg av så ingen kan veta vad du gjorde för fel eller vad du det facto faktiskt gjort).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan klart vara säger på att TS köpt/fått den här routern men behållit alla inställningar från förra ägarn, bara kopplat in den och det funkade.

Tills det uppenbarligen inte fungerade längre.

Skrivet av FX9:

Följande:

1 kabel från första lådan till router. Inget annat ska in och ut ur den.

1 kabel vardagsrum-switch från ROUTER
1 kabel din dator från ROUTER

Det du säger är så klart rätt så kan man göra, det är bara det att TS säger fortfarande inte alls hur han gör/gjort mer än att nu är den fabiksåtersälld.
Tänker att för tydligheten skull och för att utesluta att han inte kopplat fel, det som ska till WAN direkt på LAN i stället, vilket jag misstänker är en del i problemet.

WAN kan man koppla in när vi fått tydlighet och klarhet från TS att WAN är kopplat till hanns ISP. Det är inte fel om den är kopplad, det förstör inget men vi måste vara säkra att nu är det kopplat rätt.

Annars kan det inte fungera så som det ska. Det kan hända igen att några ip är lediga och då kan det funka tillfälligt till det ja inte går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering.
Ok min senaste post var ifrån mobilen så den blev extra rörig förstår jag.

Jag ringde Asus support främst för att jag inte kom in på min routern, jag försökte med 192.168.50.1, 192.168.1, router.asus.com, asusrouter.com och inget lyckades, jag får bara upp en sida att sidan är inte tillgänglig typ.
Jag kommer dock in med Asus appen som jag också skrev ovan men supporten tycker att den är lite halvdan i funktionen så vi skipar den.
En sak som supporten påpekar som jag inte läst någon stans är att koppla bort alla sladdar med tillgång till internet för min pc och enbart dra en sladd mellan pc och router och sedan gör vi en fabriks återställning med den lilla knappen på routern (den hade jag aldrig tänkt på)
Och efter någon minut så POFF är jag inne på routern via webläsaren.
Och det är hit supporten kan hjälpa mig.

Jag kopplar bort den den enda sladden mellan pc/router och drar den svarta sladden från lägenhetens switch direkt till wan porten (den blå)
Och nu funkar internet på min pc.

Här slutar denna dag.

Permalänk
Medlem

Det jag nu skall försöka är att svara på era frågor.
Och ta mig in i routern igen för att ställa in den med rätt namn på wifi och lösenord och delat 2,5 och 5 wifi, men lyckas ännu inte, skall försöka att koppla direkt till routern igen och se om det är lösningen.

Just nu är det inkommande fiber svart sladd som går till routern min wan(blå ingång.
Och en sladd från min router till switch i wardagsrummet (den delar signal med PS5, Reciver och TV)
Min pc har en kabel från lgh switch som går in till vardagsrummet och därifrån till mitt sovrum, den sitter inte ihop med min egen switch i vardagsrummet, och denna tar sin signal ifrån husets switch vid inkommande i hallen, (här kan det vara ett problem? bilder kommer)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Salvion:

Det jag nu skall försöka är att svara på era frågor.
Och ta mig in i routern igen för att ställa in den med rätt namn på wifi och lösenord och delat 2,5 och 5 wifi, men lyckas ännu inte, skall försöka att koppla direkt till routern igen och se om det är lösningen.

Just nu är det inkommande fiber svart sladd som går till routern min wan(blå ingång.
Och en sladd från min router till switch i wardagsrummet (den delar signal med PS5, Reciver och TV)
Min pc har en kabel från lgh switch som går in till vardagsrummet och därifrån till mitt sovrum, den sitter inte ihop med min egen switch i vardagsrummet, och denna tar sin signal ifrån husets switch vid inkommande i hallen, (här kan det vara ett problem? bilder kommer)

Alla enheter ska kopplas till port på routern, sen om den tar väg via 17 olika switchar spelar ingen roll.
Vad menar du med "husets switch?

Kan du komma åt routern på intern IP s.a.s och även internet så stämmer det så långt.

Det enda rätta ::
Inkommande > WAN-port på router >
>> LAN-port på router > Switch > PS5, Reciever, TV
>> Dator

eller

Inkommande > WAN-port på router >
>> LAN-port på router > Switch > PS5, Reciever, TV, Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hur var det med att uppdatera ? är det gjort ?
"Som sista försök väljer jag fabriksåterställning och efter en stund får jag ett felmeddelande "ingen åtkomst" "

Exakt som det ska vara eftersom att alla inställningar som är gjorda innan nu är borta så det är 100% logiskt och rätt så långt. återställningen är verkligen genomförd och det är bra för att alla inställningar alla gjort på den routern utan att veta vad dom håller på med är borta . det var det vi ville. Det betyder att man börjar om från början precis som man gör när man har en ny Router.

Egentligen det enda vi vet och har nytta av är att nu så har du fabriksåtertällt din router. hur du gjort med dina försök vet vi inte.

När du "återställt" Hur gör du när du försöker komma in på routern. skriv exakt nu. med vad försöker du ta dig in på din router, hur har du kopplat. exakt vad skrev du för att göra detta?

Du har en dator, en nätverkskabel, en router. Allt är fel om du nu kopplat på något annat sätt och bara för att vara hundra procent säker att du inte kopplat in din dator på WAN inget skall vara inkopplat på WAN nu.

Efter det så skall du skriva en IP adress i webbläsaren vilket jag nämnt innan. Syns inget så bör det bero på fel IP adress. (om det är så du gjort men inte nämn ett dugg av så ingen kan veta vad du gjorde för fel eller vad du det facto faktiskt gjort).

Angående uppdatering så vet jag inte säkert, när jag kom in i routern var jag aningen stressad i samtal med supporten så jag han inte greja runt.
Men så fort jag kommer in igen skall jag kolla.

Permalänk
Medlem

Jag läser och svarar så fort jag kan, försöker att inte röra ihop det.

Permalänk
Medlem

Bilder på hur det är kopplat nu med siffror för att förklara vad jag talar om.

1= inkommande i från huset (tillhör lgh)
2 = Switch (tillhör lgh)
3 = Router (min)

1 har en extremt kort sladd som går in i 2
Från 2 tar jag signal med svart sladd till min router wan/blå port

Detta bara för att förklara när och hur jag får internet att funka.

Jag testade nyss också att koppla bort allt från min router och sätta en tp kabel från både lan och wan porten direkt til min pc och försöka logga in på routern men det går inte med någon av dom 4 alternativ jag skrev ovan.
Testar med både min vanliga Google Chrome och Edge.
Att jag kopplar så här är för att det är det enda sät jag kan begripa hur jag skall kunna logga in på min router.

Permalänk
Medlem

Så här tänker jag.

Borde jag inte ta kabel från 1 och koppla den direkt till wan/blå port på 3 och alla andra från 3 wan/gula portar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Bilder på hur det är kopplat nu med siffror för att förklara vad jag talar om.

1= inkommande i från huset (tillhör lgh)
2 = Switch (tillhör lgh)
3 = Router (min)

1 har en extremt kort sladd som går in i 2
Från 2 tar jag signal med svart sladd till min router wan/blå port

Detta bara för att förklara när och hur jag får internet att funka.

Jag testade nyss också att koppla bort allt från min router och sätta en tp kabel från både lan och wan porten direkt til min pc och försöka logga in på routern men det går inte med någon av dom 4 alternativ jag skrev ovan.
Testar med både min vanliga Google Chrome och Edge.
Att jag kopplar så här är för att det är det enda sät jag kan begripa hur jag skall kunna logga in på min router.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Salvion:

Så här tänker jag.

Borde jag inte ta kabel från 1 och koppla den direkt till wan/blå port på 3 och alla andra från 3 wan/gula portar?

Nej, kabeln mellan 1 och 2 ska var kvar.

Det du måste göra är att koppla den vita sladden som nu sitter i 2 (den bredvid den svarta kabeln) och koppla den till en LAN på din Asus router.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vi har sedan +20 dagar tillbaka berättat hur du ska koppla allt för att det ska fungera och det är inte gjort än:) Det är ett 10 sekunders jobb och max 1 minut om man vill starta om router/CPE/switch.

En kabel från fiberkonvertern till WAN-port på router och sen allt annat till LAN. Inget annat.

Du hade det fungerande när du pratade med Asus-supporten (som sa precis samma sak som oss) men efter det gjorde du tvärtom och kopplade fel, varför?

PS! Se till att koppla rätt i CPE'n (väggswitchen) också, hänvisar till manualen.

Permalänk
Medlem

@shugge
Det är gjort och har fortfarande internet!

@tcntad
NU förstår jag...
Jag är ledsen, jag har inte förstått tydligen, jag har försökt men helt klart misslyckats.

Att ni här tagit er tid och hjälpt mig är mycket uppskattat!
Att jag sedan "skapat" problem mellan arbete och ha tid att göra detta när ni ansträngt er för att hjälpa till, det tar jag på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nej, kabeln mellan 1 och 2 ska var kvar.

Det du måste göra är att koppla den vita sladden som nu sitter i 2 (den bredvid den svarta kabeln) och koppla den till en LAN på din Asus router.

Nej så är det väl inte.
Om 2 är en CPE så ska väl den svarta kabeln till WAN porten på routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tcntad
Då menar du 2 (Icotera i6407-55) och jag har frågat ITUX som installerat den att dom 4 portar som den har är likvärdiga, alltså ingen är specifik för tv/internet/telefoni, alla skall vara någon form av Multi...

Permalänk
Medlem

Förstår att det kan vara lite med tid när det är mycket på jobbet..

Men saker som gör oss andra lite förvirrade är vad du kallar dina enheter.

Jag antar att 1 är en fiber omvandlare som omvandlar signalerna från en fiber till en TP kabel.

Det är den vita kabeln som går in i enhet 2 som jag skulle vilja kalla för CPE .

Denna enhet har normalt funktionen att ansluta din bostad till rätt bredbandsleverantör (förenklat). I vissa fall delar den upp så att det finns en port för internet en annan för bredbands TV osv... Det funkar ofta också att koppla in enheter (datorer) i de olika portarna och så får de en egen unik publik IP adress på internet.

Det är alltså ingen brandvägg eller NAT i denna boxen.
Ditt problem tidigare (tror jag baserat på vad som skrivits) var att du kopplade en kabel från CPE till din AP och att dina enheter tog publika IP-adresser så att de tog slut.

Det är vanligt att fiberkonventerare och CPE är ihopbyggda till en enhet.

Det är därför alla skriver att du bara ska koppla EN kabel från CPE:n till din Routers WAN port. Inga kablar till någon annan switch.
Detta förutsätter att 2 är en CPE och inte en "brandvägg" som du fått från bredbandsleverantören.
Om det är en brandvägg från leverantören så behöver du ju den inte alls och kan koppla den vita kabeln till din router direkt.

På detta sätt så kommer endast Routern att få en publik IP adress och så tilldelar den privata IP adresser till alla dina enheter i bostaden.

Det är här du är just nu och ska komma in i routern för att ändra ditt SSID (namn på ditt WiFi) och sätta ett långt lösenord som bara du kan.

Samma sak med att ändra admin lösenordet och se till att stänga av möjligheten att administrera routern från Internet.

Sedan ska du definitivt uppgradera FW på routern.

Anledningen är att det finns flera sårbarheter som gör att din router kan bli "hackad" kort sammanfattning av Google:
"ASUS routers have been found to have several vulnerabilities, including authentication bypass and arbitrary firmware upload vulnerabilities. These vulnerabilities, particularly CVE-2024-3080 and CVE-2024-3912, allow remote attackers to potentially gain unauthorized access and execute arbitrary code on affected devices. ASUS has released security updates to address these issues, and users are advised to update their router firmware to the latest version and use strong passwords to mitigate these risks"

Om det inte står i uppdaterings texten att dessa sårbarheter täpps till så hade jag bytt router (titta på UniFi prylar - har flera års support för mjukvaran och är enkla att sätta upp i grundutförande - men samtidigt funktioner för avancerade saker när (om) du behöver det i framtiden).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

@tcntad
Då menar du 2 (Icotera i6407-55) och jag har frågat ITUX som installerat den att dom 4 portar som den har är likvärdiga, alltså ingen är specifik för tv/internet/telefoni, alla skall vara någon form av Multi...

Detta bekräftar att det är en CPE och att den svarta kabeln ska till WAN porten på routern

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad gör jag för fel när jag inte kan logga in på min router?

Skall jag koppla i eller ur vissa kablar? (min PC har ingen egen Wifi bara ethernetkort på moderkortet)
Har som jag skrev ovan försökt med 2 olika webläsare och direktkabel från pc till både wan och lan port på router och kommer inte in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Vad gör jag för fel när jag inte kan logga in på min router?

Skall jag koppla i eller ur vissa kablar? (min PC har ingen egen Wifi bara ethernetkort på moderkortet)
Har som jag skrev ovan försökt med 2 olika webläsare och direktkabel från pc till både wan och lan port på router och kommer inte in.

Koppla PC till en av de gula LAN portarna.

Kolla så att du får en privat adress av routern.

Kör CMD
Skriv ipconfig

Du ska få svar att din dator har en adress som börjar med 192.168.x.x
Ser du detta gå vidare med att kolla vilken adress som är default gateway.

I din webbläsare surfa till GW IP numret som adress. Beroende på så kan du behöva skriva http://192.168.x.y (<- Gateway adressen) eller https://

Får du en inloggningsida? OM ja så har du anslutit till din routers web admin.

Om inte beskriv vart det går fel i ovan steg

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gustav-P:

Nej så är det väl inte.
Om 2 är en CPE så ska väl den svarta kabeln till WAN porten på routern.

Han pratar inte om den svarta utan den vita BREDVID den svarta.

Skrivet av Salvion:

@tcntad

Det låter bra om det funkar med alla portar, då spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Han pratar inte om den svarta utan den vita BREDVID den svarta

Det låter bra om det funkar med alla portar, då spelar det ingen roll.

Du hänvisar till tidigare post i början av tråden. På bilderna två/tre post upp så ser det rätt kopplat om 1 är Fiber konverterare, 2 CPE och 3 router.

Att svart kabel från CPE ska till WAN på rotuer.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gustav-P:

Du hänvisar till tidigare post i början av tråden. På bilderna två/tre post upp så ser det rätt kopplat om 1 är Fiber konverterare, 2 CPE och 3 router.

Att svart kabel från CPE ska till WAN på rotuer.

Nej det är inte rätt kopplat eftersom den vita fortfarande sitter i CPE'n..
Shugge skrev inget om att flytta svart kabel.