Hitta ingen lämpligare kattegori. Gammalt men kanske inte retro.

Permalänk
Medlem

Hitta ingen lämpligare kattegori. Gammalt men kanske inte retro.

Hej.

Som rubriken lyder har jag ett gäng äldre prylar som jag funderar på om det ska ligga kvar i skåpet, om det ska slängas eller om någon kanske rent av vill köpa. Alla prylar jag nämner saknar tillbehör och originalkartonger

jag har ca 6 - 7 ish st gamla VGA kort. både PCI och AGP Inge märkvärdiga vad jag vet Inga Voodoo eller dylikt.
jag har 2 gamla TV kort Pinnacle med en fjärkontroll.
2 st DVD läsare/skrivare. 2 floppy diskar 3,5".
har även nån gammal typ bland de första fläktarna med LED belysning i dammigt skick nån Revolt med aluminium ram. från typ tidigt 2000. och en massa annat skit som gamla stock kylare och dylikt.

Jag har ingen uppfattning om det finns en marknad om folk försöker få liv i äldre datorer och har svårt få tag i delar eller om det fortfarande är gott om delat etc?

Beroende på svar kan jag besvära mig med bilder.

Permalänk

svårt att avgöra PCI och AGP kort från början på 2000 kan potentiellt vara aktuella även om de inte är voodoo kort iom att det finns folk som vill bygga win xp tidskorrekta datorer.

men svårt att säga exakt om det är något någon vill ha då de generellt vill ha kort som presterade bra då och kort ur budgetsegmentet är troligen relativt värdelöst så lite mer exakta modeller kan behövas på det.

TV-kort är nog ganska liten chans på dock då det troligen är Analog tv signal så inget som fungerar med dagens digitala marknät/satelitboxar men exakt modell kan behövas dock troligen inga stora pengar direkt.

möjligen för att rippa gamla VHS kassetter om det har composit/S-video ingång men troligen inte bättre än generic videograbber så vi snackar troligen priset av en påse bullar vid upphämtning eller möjligen frakten.

fläktarna är troligen inte så åtråvärda då rätt mycket hänt på 20 år och det som såldes då är generellt ganska högljutt i dagens mått.

floppyläsare kan ju ev fara attraktivt i retro segmentet då det är rätt svårt att komma över idag.

dvd läsare njae tveksamt du kan plocka upp en helt ny för typ 200:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirpelin:

2 floppy diskar 3,5".

Skrivet av Rouge of Darkness:

floppyläsare kan ju ev fara attraktivt i retro segmentet då det är rätt svårt att komma över idag.

Ja känns ju synd att kasta om de fungerar.

Permalänk
Medlem

Ahh är ungefär vad jag tänkte om delarna. GPUerna är inga märkvärdiga alls. De klarar nog inte av mycket mer än att kasta ut bild. Så min bedömning utifrån snabba svaren är att kassera allt utom floopy diskarna då. Jag har alltid tenderat vara lite av en hamster och försöker ändra på det.

Permalänk
Medlem

Upp med bilder så vi kan identifiera vad det handlar om
Nästan allt till gamla datorer börjar bli sällsynt.
Och det är många som letar exakt rätt delar till "sin första dator".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Upp med bilder så vi kan identifiera vad det handlar om
Nästan allt till gamla datorer börjar bli sällsynt.
Och det är många som letar exakt rätt delar till "sin första dator".

Något som någon vill kolla närmre på eller gäller ursprungliga bedömningen? Save A: and B:

För att förtydliga. Jag är inte ute efter någon jätte förtjänst. finns det någon kr i värde någonstans så är det välkommet i semesterresan. annars är jag mer ute efter att rädda prylarna så om det hyfsat enkelt går att hitta en ny ägare istället för att kassera så är jag all in. så Floopy diskarna lät som att det kan vara värt o lägga ut på Tradera än så länge. Övriga delar lever i Limbo just nu. Även om det skulle visa sig inte ha något pengavärde så ser jag hellre de kommer till användning till rimlig arbetsbörda före soptippen.

Permalänk
Hedersmedlem

Närmare bild på grafikkorten hade varit uppskattat. Försökte se vad agp-korten är. Intel 740?

Ena pci-kortet ser ut att vara ett ati mach64. Perfekt för den som bygger nåt kring 1996-1997-tiden och inte vill köra S3 trio eller Virge

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirpelin:

Något som någon vill kolla närmre på eller gäller ursprungliga bedömningen? Save A: and B:

<Uppladdad bildlänk>

För att förtydliga. Jag är inte ute efter någon jätte förtjänst. finns det någon kr i värde någonstans så är det välkommet i semesterresan. annars är jag mer ute efter att rädda prylarna så om det hyfsat enkelt går att hitta en ny ägare istället för att kassera så är jag all in. så Floopy diskarna lät som att det kan vara värt o lägga ut på Tradera än så länge. Övriga delar lever i Limbo just nu. Även om det skulle visa sig inte ha något pengavärde så ser jag hellre de kommer till användning till rimlig arbetsbörda före soptippen.

Ursäktar mina paint skillz:

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkar ändå som allmänuppfattningen är att det finns intressen för iallafall 1/4 av grejerna. även om det gäller att hitta rätt person.

Permalänk
Medlem

GF3-Ti200
Definitivt inte skräp.
Även om ditt kort behöver lite kärlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

https://i.postimg.cc/tnzjfJhH/20250621-164332.jpg

GF3-Ti200
Definitivt inte skräp.
Även om ditt kort behöver lite kärlek

Ja jag såg att ena kondensatorn var lite jäst på bilden. Alla delarna på bilderna fungerade när de blev liggande. Men flertalet av delarna har ju legat 15 - 20 år oxå. Kondensatorer mår inte bra av att ligga. :/ Dock relativt lätta att byta ut.

Permalänk

9600 GSO kortet har jag för mig är ganska kompetent kort som jag har för mig potentiellt kan biosmoddas till någon annan version för att låsa upp artificiellt nedlåst prestanda om man har tur och fått rätt gpuchip/minnen där inte delar av chipet fysiskt brännts bort under tillverkningen av chipet.

har för mig att gpuchippet är samma som satt på 8800gts fast med nedlåsta beräkningsenheter antingen fysiskt bortbrända eller deaktiverade i bioset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har kasserat TV korten. Övrigt har jag tillfälligt packat undan igen. försöker köra ett röjar ryck här hemma. Men ska försöka göra grejerna tillgängliga på något vis för de få i världen som behöver dom ^^

Permalänk
Medlem

Har lite samma dilemma, för bra för att slänga men orka annonsera och krångla, har nog nått soundblaster gold eller awe64 eller vad de hette t ex dock PCI… så det ligger där i källaren och dammar.

Är väl lite lika prylar som du, TV-kort, AGP grafik etc..

För mig går retrogränsen nånstans vid 486 - Pentium slot 1, dock gärna 286-386.

Får väl vänta några år till så grejorna blir värda såpass att man orkar bry sig 😬

Köpte en C64 häromdagen istället 😎

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Har lite samma dilemma, för bra för att slänga men orka annonsera och krångla, har nog nått soundblaster gold eller awe64 eller vad de hette t ex dock PCI… så det ligger där i källaren och dammar.

Får väl vänta några år till så grejorna blir värda såpass att man orkar bry sig 😬

gold kortet verkar ju gå för ~300:- på ebay.

hade det dock varit ISA modellen så verkade det ligga närmre 3000:-

antagligen för att ISA var mer dominant runt den tidsperioden men fanns ju iaf även P1 (socket 7) moderkort som hade både ISA och PCI på sig dock kanske de var ovanligare så därför betydligt färre moderkort med pci från eran som cirkulerar på marknaden och inte lika eftersökt.

för mig går retrogränsen när ett spel inte längre går att spela under ett modernt OS.

så för mig från ~win xp/vista/7 och bakåt iom att vissa spel existerar som inte äns går att installera på nyare os än mindre starta utan att mer eller mindre reverse engineera hela spelet och tillverka en custom patch för att kunna starta det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

gold kortet verkar ju gå för ~300:- på ebay.

hade det dock varit ISA modellen så verkade det ligga närmre 3000:-

antagligen för att ISA var mer dominant runt den tidsperioden men fanns ju iaf även P1 (socket 7) moderkort som hade både ISA och PCI på sig dock kanske de var ovanligare så därför betydligt färre moderkort med pci från eran som cirkulerar på marknaden och inte lika eftersökt.

för mig går retrogränsen när ett spel inte längre går att spela under ett modernt OS.

så för mig från ~win xp/vista/7 och bakåt iom att vissa spel existerar som inte äns går att installera på nyare os än mindre starta utan att mer eller mindre reverse engineera hela spelet och tillverka en custom patch för att kunna starta det...

Och för tre hundra spänn orkar inte jag krångla med annonsering…

Anledningen att ISA är hetare är nog att det är många som vill ha retro från den epoken är ISA var det normala för ljudkort, doskompabilitet osv.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karaff:

Och för tre hundra spänn orkar inte jag krångla med annonsering…

Anledningen att ISA är hetare är nog att det är många som vill ha retro från den epoken är ISA var det normala för ljudkort, doskompabilitet osv.

Och det var på många sätt bättre kort. Inte samma prispress och mjukvaruemulering av funktioner.

Tidiga pci-kort i lågprisklassen var på många sätt riktigt dåliga.

Men det finns många isa-kort som är långt från imponerande också....

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Och det var på många sätt bättre kort. Inte samma prispress och mjukvaruemulering av funktioner.

Tidiga pci-kort i lågprisklassen var på många sätt riktigt dåliga.

Men det finns många isa-kort som är långt från imponerande också....

Är nog därför tanken på div no name ISA ljudkort från Win9X triggar en lätt kräkreflex. Helt värdelösa för o spela DOS-baserade spel, vilket man gjorde förvånansvärt länge efter Win95 intåg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Problemet med DOS-spel och PCI-ljudkort är avsaknaden av DMA. Det finns TSRer för en del PCI-kort som kan knyckla om adresseringen, vi kan kalla det emulation, men det fungerar långt från perfekt.

Just SB64 PCI kan runda den problematiken hårdvarumässigt med SB-Link - också känt som PC/PCI - tillsammans med moderkort som stödjer det. Tyvärr var det ganska kortlivat, i stort sett är det bara 440BX-kort som har det om jag inte missminner mig, men å andra sidan är sådana kort fortfarande relativt vanliga, och utgör i mitt tycke en helt fantastisk plattform för datorer för DOS-spel.

Kort och gott, SB64 PCI är värt att spara, även om det kanske inte är värt besväret att sälja idag

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ja. Jag kastade TV korten. Och packade ner övrigt igen. Sen har inte jag haft tid att kolla på det. känns som tiden är värd mer än besväret. Så överväger att kassera dom. Men har inte bestämt mig ännu. Alternativt att jag tar med dom på en bakluckeloppis först. Som jag planerar delta på. Har stor röjt och har saker med värde och saker med litet värde. tänkte ge alla grejer ett försök och sen ge bort till annan secondhand butik eller tippen.