Spelindustrin bemöter Stop Killing Games

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Vem har bett om ett offline läge till ett online spel är frågan? Om jag kan slänga upp en dedikerad WoW server på 20 minuter så går det att lösa till alla andra framtida online spel. Den tekniska biten är inte problemet, vi löste detta för 20 år sedan.

Är du en utvecklare eller vad är din insikt? Genuint intresserad för jag har kollat på intervjuer och läst vad många andra utvecklare tycker och alla tycker att förslaget är bra och tar pratar om mindre problem som absolut går att lösa, utan större problem.

Här är en bra video att kolla på ifall du vill höra från en utvecklare:

https://www.youtube.com/watch?v=xAVNxAVal1U

Du har all rätt att ifrågasätta min "insikt". Ja, jag är utvecklare och har arbetat i flera stora projekt i över 20–25 år. Jag har även ägnat mig en hel del åt 3D-modellering, grafisk formgivning och mycket annat. Faktum är att jag till och med arbetade som grafiker på ett välkänt spelföretag, även om det var länge sedan. Men jag gör inga anspråk på att vara expert inom området.

Det jag skrev står jag fast vid. Jag kan bara konstatera att du förenklar problematiken, verkligheten är betydligt mer komplex. Det är inte BARA att slänga in "lite" extra funktionalitet, eller bara att snygga till gränssnitten, eller bara att bygga upp en lättförståelig dokumentation. Det krävs ofta omfattande resurser, du skulle bara veta hur de allra flesta system faktiskt ser ut på baksidan. Oftast har systemen utvecklats under hård press där man tvingats ta flera genvägar, och de flesta av de genvägarna är garanterat på baksidan av systemet. Att det finns system som är bra nog att lämna över tvivlar jag inte på, men de är absolut en minoritet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det kan jag ha respekt för, samtidigt är ju det här forumet fullt av vuxna människor som rimligtvis redan idag borde kunna läsa villkoren för vad man betalar för.

Provade precis köpa ett spel via Epic Games, för att ge lite indikation på hur tydligt allt är idag:

"Lägg i varukorgen" -> "Gå till kassan" -> "Gör beställning" -> "Tack för din beställning"... That's it.
På mailkvittot finns "Beställningsinformation" om vad jag beställt, övrig information om ångerrätt inom 14 dagar eftersom jag bor i EU-land, samt en länk till min "köphistorik" på Epic

Hittills har jag aldrig fått tillfälle att läsa EULA, men det kommer väl innan jag installerar, föreställer jag mig?

I vilket fall som helst så har jag luskat fram EULAn till det spel jag köpte: 13 sidor i strl 12, på engelska (samt på 12 ytterligare språk/regioner, totalt ca 150 sidor).

Om jag inte hinner läsa EULA innan min ångerrätt är passerad, eller om jag faktiskt vill tolka informationen i EULA och inte hinner gå igenom alla 150 (13) sidor juridisk bajstext inom de fjorton dagarna? Vad har jag gjort då? Kastat pengarna i sjön?
EULA är för övrigt inte juridiskt bindande i Sverige om jag inte missminner mig, så för oss gäller den inte i vilket fall som helst? Jag har köpt ett spel och förväntar mig att kunna spela detta spel.

(I köphistoriken på Epics hemsida står det faktiskt "Purchased", men det är å andra sidan på Epics egen hemsida, där de naturligtvis lätt kan ändra på ordalydelsen utifrån gällande domslut.)

Även om ditt "motstånd" är något demonstrativt (och till viss del visar på hur "lätt" det är att vara Grima Ormstunga som viskar i beslutsfattarnas öra ) så bjuder det in till diskussion och ger balans till tråden.

Permalänk
Medlem

Ett exempel på ett spel som drabbas är Anthem som stänger ner sina servrar januari 2026 och då kommer du inte ens att kunna spela sp-delen offline. Tänk om det blir samma sak för film och musik? Kan vara en skiva du köpt som du sen plötsligt inte kan använda för att du behöver koppla upp dig mot en server för att verifiera, totalt värdelöst.

Det borde i så fall stå tydligt i köpvillkoren att: "du äger inte produkten, du hyr den.". Det var annat förr när man köpte spel på skiva, då fick man behålla spelet på riktigt och kunna installera när man vill. Installerade till exempel Wolfenstein 2009 för ett par veckor sedan via skiva som jag köpt på tradera då det inte går att köpa någon annanstans.

Jag köper spel i så stor utsträckning som möjligt på gog och skiva för att få behålla det jag köpt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Upplever att det finns de här som verkar gå lobbyisternas ärende, minst sagt intressant.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så trösklarna in på spelmarknaden, som redan genomgår ett slags blodbad, ska bli ännu högre?

Eller helt enkelt lägre?
Skapa en undergenre som heter "microtransaction games eller pay to win" inom en genre "games for rent" där möjligheten från utgivaren att direkt stänga ner spelet för alla finns; låt sedan resten av spelen gå köpa - sparar 23480 timmar mer eller mindre meningslös serverkodning per spel och ger utvecklarna tidiga val om vad som förväntas.
Insikten om att onlinekrav på single player-spel är meningslöst kanske gör att spel snarare får en billigare väg in då de i förlängningen inte behöver chansa sig till en serverkraft som skall kunna hantera 200 000 samtidiga spelare och det bara blev 208. Eller tvärtom.

Tycker tanken om patent som någon tidigare i tråden lyfte initialt låter ganska vettig. Skulle i förlängningen kunna ge stor möjlighet till kraftig utveckling inom mjukvaruindustrin. Finns naturligtvis risker med detta också, men...

Permalänk
Skrivet av magma86:

Det borde i så fall stå tydligt i köpvillkoren att: "du äger inte produkten, du hyr den.".

Det står tydligt i köpvillkoren att det är just så här...

Visa signatur

Vill du gå med i en svensk Path of Exile 2-community på Discord?
https://www.poe2.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag tror att om ni läser igenom villkoren för det ni betalar för (det du kallar köper), så är det inte så många som faktiskt köper spel idag.

Jag köper spelen på GOG. Så, jo jag köper och äger dem.
Alla spel jag köpt på GOG ligger på min NAS.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Du har all rätt att ifrågasätta min "insikt". Ja, jag är utvecklare och har arbetat i flera stora projekt i över 20–25 år. Jag har även ägnat mig en hel del åt 3D-modellering, grafisk formgivning och mycket annat. Faktum är att jag till och med arbetade som grafiker på ett välkänt spelföretag, även om det var länge sedan. Men jag gör inga anspråk på att vara expert inom området.

Det jag skrev står jag fast vid. Jag kan bara konstatera att du förenklar problematiken, verkligheten är betydligt mer komplex. Det är inte BARA att slänga in "lite" extra funktionalitet, eller bara att snygga till gränssnitten, eller bara att bygga upp en lättförståelig dokumentation. Det krävs ofta omfattande resurser, du skulle bara veta hur de allra flesta system faktiskt ser ut på baksidan. Oftast har systemen utvecklats under hård press där man tvingats ta flera genvägar, och de flesta av de genvägarna är garanterat på baksidan av systemet. Att det finns system som är bra nog att lämna över tvivlar jag inte på, men de är absolut en minoritet.

Fast att utvecklare tagit genvägar, varit pressade eller har gjort andra dåliga lösningar är inget konsumenten är intresserad av eller borde bli lidande av. Konsumenten är intresserad av att den köpta produkten fungerar. Jag förstår inte det här vurmandet att det är så oerhört svårt och jobbigt allting för att det är en digital och inte en fysisk produkt.

Alla personer som har insyn i sin respektive bransch inser hur mycket problem och jobbigt allting är att lösa, men vi konsumenter förväntar oss att det vi betalar för ska fungera. Det måste ju vara oerhört komplext bara för att få fram all el vi använder, men skulle inte lampan lysa när vi trycker på knappen eller all mat i kylen bli förstörd så är det ju liksom inte att vi konsumenter förstår och accepterar att det är svårt att få fram tillräckligt med el så det är ok att det inträffar ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Video Games Europe svarar efter att initiativet nått en miljon underskrifter.

Läs hela artikeln här

"eller om samtalen i stället kommer att föras mer bakom lykta dörrar framöver."

Ordet du söker efter är 'lyckta'.

Gällande ämnet, så har jag barn och inte tid/ork att hänga med i hårdvarukarusellen, och för det lilla jag spelar, skulle jag absolut inte lägga 30 papp på ett grafikkort. Det leder till att jag inte köper de nyaste och hetaste spelen, utan håller mig till sånt som redan varit ute på marknaden ett tag. Och där är det definitivt ett problem - någon nämnde 'The Crew', som jag t.ex. inte ens hunnit installera ännu.

Men det får väl bli så att jag håller hårdare i plånkan framöver.

Det kanske inte är vad industrin hoppas på, men för mig är det nog bara bra.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

På steam står det annat och tydligare dessutom:
https://www.sweclockers.com/nyhet/39805-steam-tydliggor-att-k...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att Spelindustrins affärsmodell måste förtydligas, så att det utan tvivel framgår att man inte har ”köpt” spelen; såsom man inte har köpt musik på Spotify, eller film på Netflix.

Antingen förtydligas detta, eller så får Spelindustrin faktiskt börja göra avsteg från sin affärsmodell.

Uppenbarligen är det inte tydligt idag, därför existerar konfliktlinjen.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Vi tillåts ju inte ens ha chat-appar längre, så tanken att dom ska gå in och låta "er" ta över en tjänst med potentiellt miljontals användare är minst sagt naiv.

Varför skulle man lägga ner ett spel med miljontals användare menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det jag skrev står jag fast vid. Jag kan bara konstatera att du förenklar problematiken, verkligheten är betydligt mer komplex. Det är inte BARA att slänga in "lite" extra funktionalitet, eller bara att snygga till gränssnitten, eller bara att bygga upp en lättförståelig dokumentation.

Jag tycker att du gör det mer konplext än vad det är. Tanken är förstås att om det lagstiftas om detta så gäller det nya spel. Det är inte som att EU kommer införa ett direktiv som gäller retroaktivt.

Om det skulle gå igenom, så kommer utvecklarna av nya spel troligen veta om detta något år innan det börjar gälla.

Det som jag ser som en risk är att man går runt problematiken genom att endast erbjuda faktiska prenumerationer istället för att som idag låtsas att det är en prenumeration till fast pris på obestämd tid.

Permalänk
Medlem

Jag är bias i detta då jag själv jobbar inom industrin. Men personligen så skulle jag vilja se ett förbud för single player spel där dessa inte går att spela längre för DRM-servrarna inte är online längre. Där finns det verkligen ingen anledning. Sedan tycker jag att det hade kanske varit rimligt att utgivarna måste lämna ut spelkoden men utan assets när spelet är dött. Anledningen är att assets har ofta ett IP kopplat till sig som ägs av någon. Vem vet, det kanske kommer en version 2 av spelet längre fram, men inte ens av samma studio. Det är väldigt vanligt.

Att tvinga på spelstudiona en lokal server för _ALLA_ spel är inte med dagens sätt att bygga spel på rimligt. Kommer det en sådan lag kommer spelutvecklarna sluta utveckla en väldigt stor del av alla onlinespel. Anledningen finns att läsa i artikeln redan.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Att tvinga på spelstudiona en lokal server för _ALLA_ spel är inte med dagens sätt att bygga spel på rimligt. Kommer det en sådan lag kommer spelutvecklarna sluta utveckla en väldigt stor del av alla onlinespel. Anledningen finns att läsa i artikeln redan.

Jag köper inte det här argumentet. En sån här lag skull innebära att utvecklare måste bygga servermjukvaran med ett framtida släpp till communityn i åtanke. Kan inte föreställa mig att detta på något sätt skulle stoppa utgivare och utvecklare från att skapa onlinespel i framtiden, det är alldeles för mycket potentiella pengar i det för att dom skulle överge en sån marknad, och kostnaden att ändra hur man utvecklar en specifik del av spelet är minimal i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Att hålla singleplayer spel igång, dvs fria från online certifiering bara för att kunna starta upp borde inte vara särskilt svårt för ett bolag/distributör att implementera om det skulle behövas (det motsatta borde ju innebära jobb och mer kod). Att tillhandahålla serverbinärer efter att en multiplayer titel inte längre anses generera tillräckligt med inkomst borde heller inte vara svårt. iD software valde t.ex att släppa Quake Live på Steam och offentliggöra serverbinärer när de släppte taget om titeln. Hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag är bias i detta då jag själv jobbar inom industrin. Men personligen så skulle jag vilja se ett förbud för single player spel där dessa inte går att spela längre för DRM-servrarna inte är online längre. Där finns det verkligen ingen anledning. Sedan tycker jag att det hade kanske varit rimligt att utgivarna måste lämna ut spelkoden men utan assets när spelet är dött. Anledningen är att assets har ofta ett IP kopplat till sig som ägs av någon. Vem vet, det kanske kommer en version 2 av spelet längre fram, men inte ens av samma studio. Det är väldigt vanligt.

Fast jag köper inte att det inte är rimligt. Varför skulle det inte gå att lägga upp en privat server för en Fortnite/Rocket League/Fall Guys/PubG-match? På samma sätt som jag kan lägga upp server för CS 1.6/Quake 3 etc.

Om det du syftar på som står i artikeln är om vår data så kan de ju sluta samla in en massa onödig data om oss? Hur rättighetsinnehavare skulle bli ansvariga för något som en privat användare gör med deras mjukvara förstår jag inte heller. Är utvecklarna av operativsystem ansvariga för att hackare använder (jag har ingen aning vad de använder, men antar det inte är Windows ) dem i sina attacker mot företag? I de enda fallen det är problematiskt är väl MMORPG, men såvitt jag vet så finns/fanns det privata WoW-servrar så uppenbarligen går det att lösa.

Det är ingen som kräver att alla spel ska skeppas med möjligheten att spela lokalt eller att det ska lämnas servrar som ska underhållas och betalas, det som efterfrågas är en möjlighet att ha fortsatt tillgång till din produkt efter att företaget lagt ner supporten (precis som det fungerar i alla branscher). Är utvecklarna för inkompetenta för att lösa det trots att det är ett krav från dag 1 av spelets utveckling så kanske de borde byta bransch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast att utvecklare tagit genvägar, varit pressade eller har gjort andra dåliga lösningar är inget konsumenten är intresserad av eller borde bli lidande av. Konsumenten är intresserad av att den köpta produkten fungerar. Jag förstår inte det här vurmandet att det är så oerhört svårt och jobbigt allting för att det är en digital och inte en fysisk produkt.

Alla personer som har insyn i sin respektive bransch inser hur mycket problem och jobbigt allting är att lösa, men vi konsumenter förväntar oss att det vi betalar för ska fungera. Det måste ju vara oerhört komplext bara för att få fram all el vi använder, men skulle inte lampan lysa när vi trycker på knappen eller all mat i kylen bli förstörd så är det ju liksom inte att vi konsumenter förstår och accepterar att det är svårt att få fram tillräckligt med el så det är ok att det inträffar ibland.

FAST de där genvägarna är ofta viktiga pusselbitar för att projekten ens ska nå marknaden. I de allra flesta fall kan konsumenten använda tjänsten under flera år, i många fall helt utan månadskostnader. Det är inte heller ovanligt att en ny version tar vid där den gamla slutar, eller att de dör ut av sig själva.

Ska vi nu tvinga företag att hålla igång projekt som inte längre är lönsamma, eller där resurserna behövs på annat håll, eller åtminstone bygga upp ett bra system och dokumentation så att det enkelt kan lämnas över, då kommer färre projekt nå marknaden. I alla fall så länge konsumenterna inte är redo att betala mer och vänta längre, vilket de inte är.

Att jämföra eldrift med drift av onlinespel är direkt naivt. El klassas som samhällsviktig verksamhet. Här krävs det oftast monopolverksamhet för att få företag intresserade av att investera. Men det finns säkert platser på jorden där eldrift är ett problem, och då handlar det sannolikt inte helt sällan om just ekonomi.

Som sagt, det är enkelt, det man kräver här kostar tid, pengar och resurser, vem betalar?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Jag tycker att du gör det mer konplext än vad det är. Tanken är förstås att om det lagstiftas om detta så gäller det nya spel. Det är inte som att EU kommer införa ett direktiv som gäller retroaktivt.

Om det skulle gå igenom, så kommer utvecklarna av nya spel troligen veta om detta något år innan det börjar gälla.

Det som jag ser som en risk är att man går runt problematiken genom att endast erbjuda faktiska prenumerationer istället för att som idag låtsas att det är en prenumeration till fast pris på obestämd tid.

Nej, det är du som förenklar det. Jag utgår såklart från nyutveckling, att kräva något sådant retroaktivt är förvirrat.

Att bygga upp det man kräver innebär tid, resurser och pengar. Vem betalar? Det är ju tydligt att konsumenterna redan anser att spel är dyra nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Då är det inga köpvillkor!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Varför skulle man lägga ner ett spel med miljontals användare menar du?

Har du köpt ett spel så spelar ju antalet användare inte så stor roll, varje användare kostar pengar, och till slut tar pengarna slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ska vi nu tvinga företag att hålla igång projekt som inte längre är lönsamma, eller där resurserna behövs på annat håll, eller åtminstone bygga upp ett bra system och dokumentation så att det enkelt kan lämnas över, då kommer färre projekt nå marknaden. I alla fall så länge konsumenterna inte är redo att betala mer och vänta längre, vilket de inte är.

Om en tvingande lag införs som säger att utvecklare måste släppa servermjukvaran efter ett spels nedstängning och att det skulle leda till att vissa spel inte längre kan nå marknaden, det ser jag noll problem med. Det finns gott om rimliga konsumentskyddslagar som hindrar konsumentexploaterande produkter från att nå marknaden.

Det här är en så otroligt låg tröskel att passera att det är så jävla förbryllande hur folk ens kan se det som ett jätteproblem.

Permalänk
Medlem

Låter som att den så kallade "spelindustrin" är orolig för att deras värdelösa live service spel ska bli dyra att hantera i längden. Enklare om man bara kan stänga ner de som floppar och pumpa upp nya liksom.

Villen parodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Om en tvingande lag införs som säger att utvecklare måste släppa servermjukvaran efter ett spels nedstängning och att det skulle leda till att vissa spel inte längre kan nå marknaden, det ser jag noll problem med. Det finns gott om rimliga konsumentskyddslagar som hindrar konsumentexploaterande produkter från att nå marknaden.

Det här är en så otroligt låg tröskel att passera att det är så jävla förbryllande hur folk ens kan se det som ett jätteproblem.

om konsument kan man absolut tycka att tröskeln är låg, men för speltillverkarna är det ett stort åtagande på flera sätt.

Det är dock en intressant tanke, man undrar hur många spel som faktiskt hade drivits vidare av konsumenterna. Man får ändå ha i åtanke att det krävs tid, pengar och oftast en tillräckligt stor spelarbas. Dessutom är det inte ovanligt att spelarna går över till nya versioner. Det finns säkerligen flera fall men frågan är hur vanligt det verkligen blivit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

FAST de där genvägarna är ofta viktiga pusselbitar för att projekten ens ska nå marknaden. I de allra flesta fall kan konsumenten använda tjänsten under flera år, i många fall helt utan månadskostnader. Det är inte heller ovanligt att en ny version tar vid där den gamla slutar, eller att de dör ut av sig själva.

Att jämföra eldrift med drift av onlinespel är direkt naivt. El klassas som samhällsviktig verksamhet. Här krävs det oftast monopolverksamhet för att få företag intresserade av att investera. Men det finns säkert platser på jorden där eldrift är ett problem, och då handlar det sannolikt inte helt sällan om just ekonomi.

Som sagt, det är enkelt, det man kräver här kostar tid, pengar och resurser, vem betalar?

Man behöver inte lämna över nåt som är fullt fungerande, om det i det aktuella fallet fungerar dåligt. Man kan t ex släppa källkoden för serversidan "as is", eller släppa en beskrivning av kommunikationsprotokollet och andra detaljer som behövs för att kunna bygga det på nytt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Återigen, som konsument bryr jag mig inte om det måste tas genvägar i bakgrunden för att produkten ska nå mig. Jag bryr mig om att min produkt fungerar, gör den det utan att nämnda genvägar drabbar/skadar produkten så är ju det bra men tar utvecklarna genvägar som förstör produkten nu eller i framtiden är det dåliga lösningar och ska inte implementeras. Gäller alla produkter, inte bara digitala spel.

Som jag förstår det så finns det ingen som ska tvinga företag att hålla igång någonting de inte vill hålla igång. Det som efterfrågas är att kunna fortsätta använda sin köpta produkt, på precis samma sätt som vi gjort förut (ser att du har ett konto från 2004 så du måste väl varit med på LAN-tiderna? Quake, Heroes, Worms, UT, CS o.s.v ) och på precis samma sätt som vi gör med allting annat i hela samhället. Förstår inte vad du menar med dokumentation eller överlämning, missar jag någonting?

Jag tog el som exempel för att det är något komplext som vi alltid förväntar oss ATT det fungerar, men väldigt få av oss har någon aning om HUR det fungerar. Lite samma som det är med onlinespel och servrar. Jag har accepterat att jag aldrig kommer fatta hur det fungerar att när jag klickar på huvudet på en gubbe i CS2 här hemma i Uppsala så är det en snubbe i Krakow som blir förbannad några millisekunder senare.

Går väl att ta en promille eller två av budgeten på de där hundratals miljonerna som används till spelutveckling? Jag tror inte det här är något som påverkar mindre indieföretag, utan det är giganterna som påverkas - och ska jag vara helt ärlig tror jag inte det har med ekonomi att göra utan kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man behöver inte lämna över nåt som är fullt fungerande, om det i det aktuella fallet fungerar dåligt. Man kan t ex släppa källkoden för serversidan "as is", eller släppa en beskrivning av kommunikationsprotokollet och andra detaljer som behövs för att kunna bygga det på nytt.

Det skulle kunna skada varumärket avsevärt. Som sagt, de flesta projekt ser inte särskilt vackra ut på insidan. Man kan inte bara skicka ut sin källkod hur som helst. Visst, i framtida projekt kan man höja standarden, men det kommer förstås med andra konsekvenser för projektet.

Och visst, som konsument vill man gärna tro att det är ordning och reda bakom kulisserna, men i de allra flesta fall är det en illusion. Lite som hur livsmedel faktiskt hanteras i restaurangköket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Sånt skitsnack.

Jag klarar mig utan censur, så löser vi den punkten.
Sluta sälj och samla in min användardata då, så har vi löst den med.
Vilken spelutveckling?! Concorde? Mindseye?

Oh my sweet summer child.
Det problemet har vi redan löst.
Du skickar med mjukvara för att sätta upp en egen dedikerad server så kan du antingen spela själv eller hyra en så andra kan få spela med dig.

Lär ju knappast ske på alla online spel så varför ens prata om sånt som aldrig kommer bli verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast jag köper inte att det inte är rimligt. Varför skulle det inte gå att lägga upp en privat server för en Fortnite/Rocket League/Fall Guys/PubG-match? På samma sätt som jag kan lägga upp server för CS 1.6/Quake 3 etc.

Om det du syftar på som står i artikeln är om vår data så kan de ju sluta samla in en massa onödig data om oss? Hur rättighetsinnehavare skulle bli ansvariga för något som en privat användare gör med deras mjukvara förstår jag inte heller. Är utvecklarna av operativsystem ansvariga för att hackare använder (jag har ingen aning vad de använder, men antar det inte är Windows ) dem i sina attacker mot företag? I de enda fallen det är problematiskt är väl MMORPG, men såvitt jag vet så finns/fanns det privata WoW-servrar så uppenbarligen går det att lösa.

Det är ingen som kräver att alla spel ska skeppas med möjligheten att spela lokalt eller att det ska lämnas servrar som ska underhållas och betalas, det som efterfrågas är en möjlighet att ha fortsatt tillgång till din produkt efter att företaget lagt ner supporten (precis som det fungerar i alla branscher). Är utvecklarna för inkompetenta för att lösa det trots att det är ett krav från dag 1 av spelets utveckling så kanske de borde byta bransch?

Vi samlar exempelvis inte in någon data om våra användare, förrutom vid 1.0 release vanligtvis, för vi behöver telemetrin för att optimera spelet med patchar efter release. Vi brukar patcha bort telemetrin vid första patchen. Jag vet inte om vi är unika på något sätt men jag tror inte de.

Jag vet inte exakt hur de har resonerat kring de svar som Sweclockers har snappat upp. Så detta är lite av en vild gissning.

Att driva en lokal server kräver en viss nivå av teknisk kunskap, inklusive nätverk och serveradministration. Detta kan vara ett betydande inträdeshinder för många spelare, särskilt de som inte är tekniskt kunniga. Inte alla spelare har den nödvändiga hårdvaran (tillräckligt kraftfull dator, tillräcklig internetbandbredd) för att driva en lokal server effektivt, vilket potentiellt kan leda till lagg eller instabilitet för både värden och andra spelare.

Lokala servrar kan vara sårbara för exploateringar och hackning om de inte är ordentligt säkrade, vilket potentiellt äventyrar spelets integritet och spelarnas system. Det är svårare att implementera robusta fuskförebyggande åtgärder på lokala servrar jämfört med dedikerade servrar som hanteras av spelutvecklarna.

Dedikerade servrar erbjuder en mer standardiserad och konsekvent spelupplevelse för alla spelare, oavsett deras individuella hårdvara eller internetanslutning.

Lokala servrar vara ett gångbart alternativ för vissa spelare och spel, särskilt de med en mindre spelarbas eller som kräver specifika anpassningar, men de är inte en lämplig ersättning för dedikerade servrar i alla fall. Komplexiteten i att konfigurera, underhålla och säkra lokala servrar, tillsammans med risken för prestandaproblem, gör dem opraktiska för många flerspelarspel.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja okej förstår. Så din edukerade åsikt är alltså att även på lång sikt är detta ett såpass enormt problem att vi inte ska göra det? Jag förstår att på kort sikt är det ett problem, liksom allt annat. Även krockkuddar var jobbigt i början. Men jag tror och enligt många andra erfarna utvecklare så är detta positivt om man kollar långsiktigt.

Sedan ska vi inte glömma att väldigt många spel är redan utvecklade med detta i åtanke. World of Warcraft är ett MMORPG som är enormt som detta fungerar felfritt på, alla spel Valve någonsin gjort är gjorda med detta som baktanke och det finns säkert många andra exempel. Det känns ju mer som att det är okunniga programmerare eller en ovilja hos företagen.