Spelindustrin bemöter Stop Killing Games

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag tror att om du läser villkoren för tjänsten/produkten så har dom det.

(igen, jag är med på att det här är ett kommande jätteproblem, men problemet är att ni har ingen lösning)

Om du läser förslaget så har vi absolut en lösning. Villkoren på produkten står aldrig över lagen, och om lagen säger att dom inte får ta bort åtkomst till produkter dom sålt så försvinner det resonemanget på en gång. Jag skulle till och med tippa att existerande lagar redan gör det dom gör olagligt, bara att det inte prövats rättsligt.

Permalänk
Medlem

Jag glömmer aldrig när jag och kompisen skaffade Operation Flashpoint:Dragon Rising för att spela lite coop.
Han hade precis spawnat barn så spelandet fick vänta, men när vi skulle spela så hade de stängt av servrarna så det gick inte.
Då var man förbannad.
Det är inte direkt raketforskning att ha en end-of-life plan som inte suger hästk*k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Hur är det nazi-vibbar att vilja bevara spel för framtiden och att ge mer rättigheter till konsumenter istället för en multi miljard industri?

Har du inte hört? Det bottnar i nostalgi och nostalgi anses numera vara ett högerextremt påfund, i vissa kretsar!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag tror du tar det här på lite för stort allvar.

Det är en analog. En analog behöver inte ha samma allvarlighetsgrad för att exemplifiera ett resonemang i ett annat kontext. Snarare hjälper det ofta att höja allvarligheten för att destillera problematiken så man kan bilda enhetliga resonemang.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexraptor:

Har du inte hört? Det bottnar i nostalgi och nostalgi anses numera vara ett högerextremt påfund, i vissa kretsar!

Haha 100%!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Jaha. Det har jag missat. Bra att veta för framtiden

Permalänk
Medlem

Läste precis nu artikel på Aftonbladet om en familj som fick sin PS5 spärrad för en av barnens kompisar lagt in sitt konto på den.

Det är en sak att spärra möjligheten att spela online om man fuskar eller så men att bricka en konsol bara för att någon sätter sitt konto på är helt sjukt. Tänk om de skulle stänga av ens bil bara för man skjutsats ens barns kompis och det var emot något i reglerna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

...

1) Säg att ett företag går i konkurs, vem ska betala för det praktiska arbetet som det innebär att ställa om en produkt? 1.2) Skattebetalarna?

2)Vem ska göra det faktiska arbetet? Ska ni tvinga utvecklaren att gå in och göra den ändringen? Under hot om fängelse? Om dom inte kan?
...

Tack.

1) Om ett företag ansöker om konkurs och går in i konkurs process, utses en konkursförvaltare som går igenom alla tillgångar som företaget har (konto med pengar, hus, lager med produkter, patent, kontorsmöbler, datorer, osv...), säljer dem och ser till att företags skulder blir betalda (lån, leverantörs skulder, hyror, räntor, löner...)
1.2) Personligen tycker jag att det är högsta ledningen i detta företag som får gå utan "Guldparaplyerna" och bekostas för detta arbete. Det är i slutändan de som har drivit företaget så dåligt att det gick i konkurs. Lika med båten som sjunker - kapten får lämna båten sist, efter att alla passagerare och båt lagen lämnade den, annars riskerar han fängelset.

2) Det faktiska arbetet kan utföra personalen som jobbade med sådana lösningar på detta företag mot betalning. Spelet (patent) kanske blir uppköpt, då sköter den nya ägaren frågor som berör spelet. Blir det inte uppköpt... Ja.. då finns det inte så mycket att välja, då företaget som har gått i konkurs är typ "död" och förlorar sin rätt att bestämma någonting. Det är konkursförvaltaren som bestämmer. Om däremot personalen inte vill eller kan göra detta jobb, kan förvaltaren utse en annan bolag som kan och vill utföra detta arbete mot betalning. Man kan alltid föra en dialog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolander:

Köper man en produkt är den din. Upphör man att uppdatera eller köpa DLC så skall produkten "stanna" i den version man har.
All pc mjukvara skall i första hand utvecklas för att köras lokalt med online som en valbar feature man kan använda om man känner för det.
En del bilar är i dag så integrerade att om inte servern svarar så kan du inte starta/köra bilen. Trots att du köpt den. En del behöver inte ens ett simkort då denna uppkoppling är evig via tillverkaren.
Det handlar inte om "skydd" eller "features" som en utvecklare "erbjuder" online. Utan det handlar om moralen.
Köpt är köpt. Annars skall allt som har knappen "buy" vid sig men som bygger på att det finns en server att ansluta mot för att kunna använda produkten ändras till att stå "hyr på en odefinierad tid, hur länge? beror på hur vi känner".
Om inte att köpa är att äga så är inte piratnedladdning att stjäla.
Så utvecklare och tillverkare kan välja sin väg. Och straffas de inte för att ha falskeligen "sålt" en vara som dkulle ha marknadsförts som att hyra eller leasa, så skall de som laddar upp/ned inte straffas heller.

Tycker detta skulle vara ett bra första steg. Byt ut köpknapparna till hyrknappar istället. Så som spelföretagens EULA är formulerade idag så har de inget att kontra med. Det lär få upp ögonen hos gemene konsument och i slutändan lär det ”tvinga” spelföretagen att antingen anpassa sina affärsmodeller eller framstå som luftförsäljare.

Det värsta är egentligen inte ägandebiten men att vissa utgivare gladeligen fortsätter sälja spel som i vissa fall inte går att spela online eller inte överhuvudtaget för deras verifikationsservrar lagts ner. Finns ju gott om ”döda” spel man kan köpa på steam t.ex. DET tycker jag är oacceptabelt.

Tycker att efter de lagt ner servrar så kan det finnas i EULA vissa rättigheter men också vissa begränsningar åt båda håll men där den som upprätthåller infrastrukturen för fortsatt drift är den som är slutansvarig för t.ex GDPR etc. Om spelföretagen frånsäger sig rätten att upprätthålla infrastrukturen för ett spel de skapat så tycker jag de gott kan avstå från försäljningsrätten m.m för den specifika titeln också.

Permalänk
Medlem

Spel borde, enligt mig, alltid ha som utgångspunkt att, iallafall i slutet av dess livscykel, kunna köras lokalt helt utan onlineservrar. Jag gillar inte, men är ändå helt ok med "live service" spel, så länge dom inte helt dör när utvecklarna eller utgivarna bestämmer att nu är det dags att sluta hosta servrarna.
Jag hatar att spel har gått från att vara för spelare, till bara en inkomstkälla för stora företag som inte bryr sig om konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är ju egentligen två olika frågor här.

1. Icke-online-spel, majoriteten, har inget med den typen av servrar som beskrivs att göra. Det enda som krävs är att man tar bort diverse kod som begränsar kopiering/körning utan svar från en licensserver eller en offlinelauncher (som måste vara online då och då för att fortsätta funka). En extremt enkel sak att lösa, bara viljan finns.

2. Online-spel, minoriteten (även om spelarantalet kan vara stort), berörs. Men det är löjligt att påstå att rättighetsinnehavarna skulle vara juridiskt ansvariga för saker som sägs/skrivs på servrar som de inte är inblandade i, bara för att det råkar vara deras spel. Svepskäl, nonsens och trams.

I grund och botten har vi ett för långtgående upphovsrättsskydd. Vi borde ha samma skyddsperiod som patent. Max 20 år, och man måste betala årligen för att behålla det. Men det skulle vara så att man får tio år utan betalning först. Därefter blir allt, obönhörligen, public domain.

De finns ett företag som lägger sig i även privata servrar att de ska hålla good ton och följa policyn företaget satt upp. Detta är ett rapport system varje klient har och är inbyggt i servern också.

Men systemet har flera brister, bland annat säkerhet kring att man kan ange annan persons användar namn när man rapporterar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är ingen som river det. Här slår argumenten ni använde vid fildelnings-debatten tillbaka.

Nej, nej... Ingen river ditt hus... Men vi klipper all kommunikation till den/och med resten av världen.

El
Värme
Dricksvatten
Avlopp
Internet
Rätten till permanent bosättning
Och ska täcka den med en icke genomskinlig kupol, som inte släpper igenom regn, luft eller sol.

Och bäst av allt är att detta kan hända "när som helst".

👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Säg att ett företag går i konkurs, vem ska betala för det praktiska arbetet som det innebär att ställa om en produkt? Skattebetalarna?

Vem ska göra det faktiska arbetet? Ska ni tvinga utvecklaren att gå in och göra den ändringen? Under hot om fängelse? Om dom inte kan?
Tack.

Problemet är att ingen här som talar emot förslaget har läst förslaget. Det är extremt tydligt att förslaget vill att utvecklare ska ha en end of life plan ifrån start. Alltså det ska redan vara färdigt vid release, inget dom sätter sej och gör i efterhand.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad ens vissa klagar över här. Det absolut FÖRSTA är att klargöra vad du har för rätt som konsument när du köpt produkten ( spel ), eller har dessa företag rätt att bara ge dig mitten fingret! eller rent av bara ta det du köpt i från dig.

Men folk vill väl inte ens ha konsumenträttigheter längre. Eller ens veta vad dom har för rättigheter ( även om inga )
Ja då vet vi alla de för just nu är det gråzon och dessa företag gör precis som de vill, Och när företag får göra som de vill! Brukar det alltid bli så väldigt bra för konsumenterna! eller?

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är ingen som river det. Här slår argumenten ni använde vid fildelnings-debatten tillbaka.

Vänta lite nu. Blandade du precis in piratverksamhet med att du som konsument fakriskt köpt en vara?

Det brukar ju vara populärt att jämföra med bilindustrin. Att köpa en bil är inte detsamma som att sno en bil på gatan.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Företagande handlar oftast om att öka omsättningen och växa på ett eller annat sätt. Att man lägger ner en produkt som inte längre ger tillräcklig avkastning, eller där resurserna behövs för framtida projekt, måste man ändå ha förståelse för. Köper man ett rent onlinespel vet man (vilket också står i avtalen) att det kan komma att stängas ner i framtiden.

Att kräva att det ska finnas offline-läge även i onlinespel är ingen liten sak, det kräver omfattande utveckling, och hur ska en offline-del kunna mäta sig med en online-del? Visst finns det säkert en hel del variationer där någon form av enklare lösning skulle kunna fungera, men det blir snabbt väldigt komplicerat, och det är sannolikt att folk kommer bli upprörda oavsett.

Man skulle kunna tänka sig en modell där servermjukvaran lämnas över till eldsjälar som driver det ideellt, men även där finns en hel del problem. För det första ställer det högre krav på dokumentation och gränssnitt, och inte sällan finns tekniska krav och handpåläggning som inte är enkla att överföra. Dessutom kan det vara så att man inte vill avslöja kodbasen eller hur vissa delar är byggda och hanteras.

Skulle sådana krav bli lagstadgade hade det utan tvekan påverkat spelutbudet, priserna och kreativiteten. Visst, det Ross Scott föreslår kan vara tekniskt möjligt, men det skulle påverka i stort sett alla nivåer av spelutveckling och i de flesta fall på ett negativt vis.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Företagande handlar oftast om att öka omsättningen och växa på ett eller annat sätt. Att man lägger ner en produkt som inte längre ger tillräcklig avkastning, eller där resurserna behövs för framtida projekt, måste man ändå ha förståelse för. Köper man ett rent onlinespel vet man (vilket också står i avtalen) att det kan komma att stängas ner i framtiden.

Att kräva att det ska finnas offline-läge även i onlinespel är ingen liten sak, det kräver omfattande utveckling, och hur ska en offline-del kunna mäta sig med en online-del? Visst finns det säkert en hel del variationer där någon form av enklare lösning skulle kunna fungera, men det blir snabbt väldigt komplicerat, och det är sannolikt att folk kommer bli upprörda oavsett.

Man skulle kunna tänka sig en modell där servermjukvaran lämnas över till eldsjälar som driver det ideellt, men även där finns en hel del problem. För det första ställer det högre krav på dokumentation och gränssnitt, och inte sällan finns tekniska krav och handpåläggning som inte är enkla att överföra. Dessutom kan det vara så att man inte vill avslöja kodbasen eller hur vissa delar är byggda och hanteras.

Skulle sådana krav bli lagstadgade hade det utan tvekan påverkat spelutbudet, priserna och kreativiteten. Visst, det Ross Scott föreslår kan vara tekniskt möjligt, men det skulle påverka i stort sett alla nivåer av spelutveckling och i de flesta fall på ett negativt vis.

Vad de handlar om i grunden är de ska bli tydligare om du köper vara eller en licens. Om de är en licens så kan de göra spelet obrukbar när de vill.

Men hur detta kommer eller inte kommer fungera i praktiken får vi se. Bättre de hamnar på diskussions bordet än inte. Drive tror jag att det var som efter påtryckningar fick offline mode.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad de handlar om i grunden är de ska bli tydligare om du köper vara eller en licens. Om de är en licens så kan de göra spelet obrukbar när de vill.

Det kan jag ha respekt för, samtidigt är ju det här forumet fullt av vuxna människor som rimligtvis redan idag borde kunna läsa villkoren för vad man betalar för.

Det enda som händer med ett sånt här förslag är ju att all spel-försäljning försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Klart som korvspad att serverfiler skall lämnas ut ifall utvecklare får för sig att lägga ner spelet. Finns absolut ingen ursäkt alls att inte göra det.

Jag har länge efterfrågat en "abandonware"-myndighet på EU-nivå, dit utvecklare skulle behöva skicka sin server-programvara för att få publicera klienter. (spel, annan programvara eller firmware i fysiska ting)
Sen när utvecklaren inte finns länge eller bryr sig längre så släpper myndigheten programmet fritt.

Det behöver inte behöva vara källkod, även om Open Source ibland skulle vara bättre i vissa fall.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vem har bett om ett offline läge till ett online spel är frågan? Om jag kan slänga upp en dedikerad WoW server på 20 minuter så går det att lösa till alla andra framtida online spel. Den tekniska biten är inte problemet, vi löste detta för 20 år sedan.

Är du en utvecklare eller vad är din insikt? Genuint intresserad för jag har kollat på intervjuer och läst vad många andra utvecklare tycker och alla tycker att förslaget är bra och tar pratar om mindre problem som absolut går att lösa, utan större problem.

Här är en bra video att kolla på ifall du vill höra från en utvecklare:

https://www.youtube.com/watch?v=xAVNxAVal1U

Permalänk
Medlem

Totalt ickesvar!
Om dom låter spelarna köra privata servrar så är det förstått att det inte längre är dom som är ansvariga för det dom tar upp där. Så det där är oväsentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Jag tycker att om konsumenterna vill ha andra villkor så får de utveckla produkterna själva. Utfasning är dessutom en förutsättning för mjukvaruföretag att sälja nästkommande produkt, så även *om* kostnaden bara varit 2% för att framtidssäkra spelet så hade det dragit från nästkommande spels försäljning.

Ohhh och jag som trodde att en bättre produkt än den förra var förutsättningen för att få något sålt! Silly me

Permalänk

Saknar 00-talet då var och vartannat spel hade LAN multiplayer inbyggt.

LAN-partyn, noll lagg, noll micro transactions, noll ryssar. Hamachi om man ville fortsätta lira efter helgen var över.

Hade varit jäkligt lätt att bara lägga till LAN i spel igen, men då kan de ju inte analysera spelarens beteendemönster för att optimera de bästa försäljningstillfällena längre…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Säg att ett företag går i konkurs, vem ska betala för det praktiska arbetet som det innebär att ställa om en produkt? Skattebetalarna?

Vem ska göra det faktiska arbetet? Ska ni tvinga utvecklaren att gå in och göra den ändringen? Under hot om fängelse? Om dom inte kan?

Utvecklaren kommer behöva tänka på detta från dag 1 när de börjar planera sitt spel och när spelet släpps på marknaden den 3:e Mars 2032, så finns redan End-of-Life lösningen liggandes på utvecklarens datorer, vare sig det är en offline patch, eller omställning från online-server till Peer 2 Peer eller Privata servrar, vilken väg man valt att ta.

Så när utvecklaren sedan bestämmer sig, vi kommer stänga ner om 6 månader, eller om ett år, så kan de skeppa sin End-of-Life lösning för den är redan "klar".

Får att ta ett exempel, Ubisoft har eller kommer skeppa en offline patch för ex "The Crew 2" och "The Crew Motorfest", så de slipper genomgå vad de gick igenom när de stängde av online för "The Crew" i 2024, och just nu finns inga krav eller lagar för detta men de gör det ändå.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men är erat argument alltså att en utvecklare inte ska ha rätt att stänga av sin tjänst/sitt spel?

En utvecklare ska absolut kunna stänga av sin tjänst. Det skulle vara ohållbart att stödja ett spel för evigt. Det hoppas jag att alla förstår.
Men det ska fortfarande gå att spela spelet efter att tjänsten har stängts av.
Singleplayer är ganska självklart att det ska fungera utan konstigheter, men även egentligen multiplayer. Man har sedan urminnes tider kunnat sätta upp en egen dedikerad server eller kunnat starta en server direkt i spelet.

Skrivet av Xeonist:

Om något så kommer det här initiativet döda all försäljning av spel, och vill man vara konspiratorisk så är det kanske det som är syftet.

På vilket sätt skulle det döda all spelförsäljning?
Har du inte märkt hur folk hoppar på det nyaste spelet, förbokar eller köpar dag ett? Sedan klagar de på att det är buggigt. År efter år fortsätter det så här.
Jag har till och med sett personer skriva att de har tagit semester för att spela ett spel när det släpps och är fly förbannade över att deras speltid är förstörd då spelet är helt ospelbart pga alla buggar.
Inte äns vuxna personer har vett att vänta på att spel blir "färdiga", utan de måste ha det nyaste direkt.

Om du menar att alla bara kommer spela äldre spel så borde spelinudstrin redan vara död vid det här laget, då det finns så oerhört många bra äldre spel att spela.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det kan jag ha respekt för, samtidigt är ju det här forumet fullt av vuxna människor som rimligtvis redan idag borde kunna läsa villkoren för vad man betalar för.

Det enda som händer med ett sånt här förslag är ju att all spel-försäljning försvinner.

Förklara gärna hur all spelförsäljning försvinner för att ett företag inte längre skulle ha möjlighet att ta tillbaka sin mjukvara/göra den obrukbar utan att ge dig någon kompensation?

Vidare spelar det inte så stor roll om man accepterar allt som står i avtalet vid köp eftersom de i efterhand retroaktivt ändrar villkoren/avtalet för produkten/köpet och gör vad de vill. Accepterar du då inte uppdateringen av avtalet så får du inga pengar tillbaka.

Skrivet av Xeonist:

Men är erat argument alltså att en utvecklare inte ska ha rätt att stänga av sin tjänst/sitt spel?

Om det pågår olaglig verksamhet inom den tjänsten/spelet?

Så om jag utvecklar ett spel som drar till sig 1miljon användare, som sen tas över av en grupp användare som använder det för ett ändamål som går stick i stäv med min moraliska kompass, då måste jag bara gilla läget?

Om något så kommer det här initiativet döda all försäljning av spel, och vill man vara konspiratorisk så är det kanske det som är syftet.

Om du utvecklar ett spel och har en miljon användare så antar jag inte att du överger spelet och vill lägga ner det, så ett icke-argument. Vidare så tycker jag inte en avvikelse mot skaparens moraliska kompass ska kunna leda till att köparen blir av med sin produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Så när utvecklaren sedan bestämmer sig, vi kommer stänga ner om 6 månader, eller om ett år, så kan de skeppa sin End-of-Life lösning för den är redan "klar".

Så trösklarna in på spelmarknaden, som redan genomgår ett slags blodbad, ska bli ännu högre?

Skrivet av ELF:

På vilket sätt skulle det döda all spelförsäljning?
Har du inte märkt hur folk hoppar på det nyaste spelet, förbokar eller köpar dag ett?

Jag tror att om ni läser igenom villkoren för det ni betalar för (det du kallar köper), så är det inte så många som faktiskt köper spel idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så trösklarna in på spelmarknaden, som redan genomgår ett slags blodbad, ska bli ännu högre?

Dock är de enormt många personer som hänger på låset för spela de senaste spelet. Säljer de spelet tydligt att du bara köper en licens är de hel andra spelregler som konsument. Steam är tydliga med vad du faktiskt köper, så du har inte mycket att klaga på när spelet inte fungerar längre.

Men viktigaste att frågan tas tag i för faktiskt reda ut denna gråzon. Varför skulle företaget ha rättigheten ta ta spelet från mig efter x tid?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag tror att om ni läser igenom villkoren för det ni betalar för (det du kallar köper), så är det inte så många som faktiskt köper spel idag.

Det är väl bara att släppa koden för serverprogrammet om man inte vill anstränga sig? Hur hög är tröskeln för det?