Shark maelstrom kingston SSD

Permalänk

Shark maelstrom kingston SSD

Tja
Köpte ny dator tidigare i våras och har inte använt den speciellt mycket men kört lite. Tyvärr stresskörde jag nog den för mkt i Prime95 för nu när jag tittar inne på Kingstons egna program om ssd-enhetens hälsa så står det att den är "poor" och på 0% vilket det inte gjort tidigare. Datorn funkar dock som vanligt för övrigt och jag har inte märkt av några större fel. Känns skarp, kan spara filer och program och köra spel som t.ex. GTA V utan problem. Iom att datorn också är ganska ny så har jag egentligen inga viktiga filer sparade, bara lite spel osv mest.

Som sagt inga fel utöver att det står så i SSD programmet, bör jag ändå lämna in datorn och få hårddisken bytt eller är det bara att köra på? Vad säger experterna. Varför säger programmet att hälsan är så dålig? Vad har gått fel? För jag har inte märkt något... ännu... Har egentligen inga problem heller att få det checkat men frågan är är det nödvändigt?

Permalänk
Hedersmedlem

Går det inte att visa detaljer i Kingstons program, t ex SMART-info? Ta med en bild isåfall.

Om du inte hittar något kan du testa CrystalDiskInfo istället, och dela en bild på det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Prime95 stressar väl bara CPU och RAM? Så det borde inte påverka din ssd alls.
CrystalDiskMark och liknande benchmarking program testar dock ssd men du skulle behövt köra det flera gånger varje dag för att nöta ut en så pass ny SSD.
Sen kan det ju vara något helt annat eller att du fått ett måndagsexemplar som helt enkelt gett upp i förtid. Testa det som @Thomas skrivit först så får du iaf bekräftat om det är SSD'n eller om det är något knas med mjukvaran från Kingston.

Permalänk

Se bilder:
https://ibb.co/zhNg0hF3
https://ibb.co/ynKT9pjh

Körde både Prime och Furmark, antog att CPU hade med hårddisken att göra men det kanske är moderkortet.. Är inte helt hype på datorer. Tog iallafall en skärmdump från Gigabyte Control Center (som var förinstallerat) där programmet säger att drive och hälsa är 0%. I crystal står det 100% hälsa.

Ska tilläggas att jag stresstestat datorn en hel del i några svängar, ibland upp till någon dag. Men ja den funkar ju som den ska men tycker det är konstigt att programmet säger hårddisken är på 0% hälsa.

Permalänk

Så borde vara lugnt eller är det en bra ide låta nån expert titta på datorn? Vill ju helst inte att hårddisken kraschar senare då är det bättre det görs nu isf.

Permalänk
Medlem

Du skrev tidigare att du tittat i Kingstons egna program men du postade bild nu från gigabytes control center? Var det gigabyte du refererade till I första posten så rekommenderar jag att du tar hem Kingstons egna mjukvara https://www.kingston.com/en/support/technical/ssdmanager och kollar med den också. CrystalDiskInfo brukar dock ha rätt.

Permalänk

håller med ovan.

crystaldisk brukar va relativt träffsäker skulle defenetivt inte lita på gigabyte bloatet.

din SSD verkar ju inte använt några reservblock så alla minnesblocken är fortfarande hela, och du är inte äns nära den beräknade mängden skriven data till enheten beräknad att hålla 320 TBW (TerraByteWritten) så du bör ha iaf en 317TB skrivning kvar innan den beräknas lämna in handduken pga utslitna minneskretsar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Oj ja jag blandade ihop Kingston och Gigabyte. Ska ladda ner och kolla Kingstons också. Men då verkar det vara grönt ljus då, tack för alla svar.

Permalänk
Skrivet av erkaberka:

Oj ja jag blandade ihop Kingston och Gigabyte. Ska ladda ner och kolla Kingstons också. Men då verkar det vara grönt ljus då, tack för alla svar.

Hur många TB har du skrivit på din Kingston disk då?

Permalänk
Medlem

@erkaberka Jag misstänker att du oroar dig i onödan och har använt mjukvara som inte är helt kompatibel med disken och sett felaktiga värden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaberka:

Se bilder:
https://ibb.co/zhNg0hF3
https://ibb.co/ynKT9pjh

Körde både Prime och Furmark, antog att CPU hade med hårddisken att göra men det kanske är moderkortet.. Är inte helt hype på datorer. Tog iallafall en skärmdump från Gigabyte Control Center (som var förinstallerat) där programmet säger att drive och hälsa är 0%. I crystal står det 100% hälsa.

Ska tilläggas att jag stresstestat datorn en hel del i några svängar, ibland upp till någon dag. Men ja den funkar ju som den ska men tycker det är konstigt att programmet säger hårddisken är på 0% hälsa.

aha gigabyte controlcenter är inte känt för att vara pålitlig. hade hellre litat på crystaldiskmark/info.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Skrivet av Joppis:

@erkaberka Jag misstänker att du oroar dig i onödan och har använt mjukvara som inte är helt kompatibel med disken och sett felaktiga värden.

Ja datorn fungerar som den ska så, men tyckte det var lite konstigt speciellt med tanke på att den tidigare visade 100%. Gigabyte är ett förinstallerat program till datorn och man antog ju att det skulle vara legit, men ja de andra programmen säger 100%