Hur vanligt är det med coil whine ?

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det med coil whine ?

Hej!

Jag har nyss skaffat ett ASUS RTX 5090 TUF gaming(tror det heter så).. Och det låter när jag spelar, spelar ingen roll vad det är för spel det låter oavsett. Nu hör jag ju inte det genom mina hörlurar och in game så att säga.. Men för övriga personer som skulle vilja va i samma rum ?

Jag har ungefär 2 veckor på mig av ångerrätten.. så det är bra iaf.. men jag tror inte jag ska ångra mig, jag är fett nöjd med kortet för övrigt!

Mitt coil whine är störigt.. det låter inte högt men det låter..

Funderar på att skaffa ett lite större PSU ? Kan det hjälpa ? Jag har för närvarade ett ASUS Rog Strix 1000w Plantinum, det har även en funktion som heter gpu-first..

Hjälper det om jag skulle satsa på ett EK Waterblock eller Alphacool ? Skulle det bli bättre då ? Men jusst nu har jag inte pengarna till det, jag har inte pengarna till en ny psu heller.. men det kanske ändras inom det här året iaf

Innan jag hade bytt, hade jag ett Gigabyte RTX 5080 Gaming OC, Och det lät absolut ingenting!!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem

Edit: Som sagt, ta mina ord med en nypa salt. Inga av mina tidigare kort innan Vega64 hade coilwhine med mitt TX. Och de kortet blev tyst med ett HX nätagg.

Av egen erfarenhet så är det oftast PSU som orsakar Coilwhine, andra påstår att det är exemplaret du fått medan enstaka personer säger att de är moderkortet.
Men om man söker och går in på djupet om GPU + PSU Coilwhine så verkar det vara orsaken majoriteten av gånger.
Jag inkl. flera bekanta som bytt från ett Corsair TX till RM/HX har sluppit Coilwhine efteråt.
Antal W på en PSU kommer nog inte avgöra coilwhine av det jag förstått utan det är hur PSU ger el till kortet (Är det rippel värden?), jag kan vara ute och cykla helt och hållet hur det fungerar i praktiken men av erfarenhet - gold certade PSU har tagit bort coilwhine (Kan inte säga VARFÖR dock) Tur eller inte? Vet inte.
Mitt Vega64 skrek som tusan, böt TX till HX Och de blev knäpptyst, testade även mitt 7900 GRE med TX och det skrek extremt mycket och sedan blev den kopplad till mitt HX så vart det tyst.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

"Hjälper det om jag skulle satsa på ett EK Waterblock eller Alphacool ?"

Kylningen har ingenting alls att göra med coilwhine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Edit: Som sagt, ta mina ord med en nypa salt. Inga av mina tidigare kort innan Vega64 hade coilwhine med mitt TX. Och de kortet blev tyst med ett HX nätagg.

Av egen erfarenhet så är det oftast PSU som orsakar Coilwhine, andra påstår att det är exemplaret du fått medan enstaka personer säger att de är moderkortet.
Men om man söker och går in på djupet om GPU + PSU Coilwhine så verkar det vara orsaken majoriteten av gånger.
Jag inkl. flera bekanta som bytt från ett Corsair TX till RM/HX har sluppit Coilwhine efteråt.
Antal W på en PSU kommer nog inte avgöra coilwhine av det jag förstått utan det är hur PSU ger el till kortet (Är det rippel värden?), jag kan vara ute och cykla helt och hållet hur det fungerar i praktiken men av erfarenhet - gold certade PSU har tagit bort coilwhine (Kan inte säga VARFÖR dock) Tur eller inte? Vet inte.
Mitt Vega64 skrek som tusan, böt TX till HX Och de blev knäpptyst, testade även mitt 7900 GRE med TX och det skrek extremt mycket och sedan blev den kopplad till mitt HX så vart det tyst.

Har förstått det som att det beror på hur bra kvalitet agget har. Nätagg kan ha samma 80+ märkning och garanti etc men ändå skillja märkbart i hur bra det presterar i övrigt som man inte kan utläsa på specs utan bara kan få fram genom att kolla recensioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Hej!

Jag har nyss skaffat ett ASUS RTX 5090 TUF gaming(tror det heter så).. Och det låter när jag spelar, spelar ingen roll vad det är för spel det låter oavsett. Nu hör jag ju inte det genom mina hörlurar och in game så att säga.. Men för övriga personer som skulle vilja va i samma rum ?

Jag har ungefär 2 veckor på mig av ångerrätten.. så det är bra iaf.. men jag tror inte jag ska ångra mig, jag är fett nöjd med kortet för övrigt!

Mitt coil whine är störigt.. det låter inte högt men det låter..

Funderar på att skaffa ett lite större PSU ? Kan det hjälpa ? Jag har för närvarade ett ASUS Rog Strix 1000w Plantinum, det har även en funktion som heter gpu-first..

Hjälper det om jag skulle satsa på ett EK Waterblock eller Alphacool ? Skulle det bli bättre då ? Men jusst nu har jag inte pengarna till det, jag har inte pengarna till en ny psu heller.. men det kanske ändras inom det här året iaf

Innan jag hade bytt, hade jag ett Gigabyte RTX 5080 Gaming OC, Och det lät absolut ingenting!!

Coilwhine beror på komponenter på kortet. Finns gjutna spolar och de låter inte men är dyrare. Tycker inte det är något att fundera på men om det är störande för dig hade jag lämnat tillbaka kortet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Urf, jag minns ett GeForce 8800GT från Sparkle som hade ett coilwhine från helvetet, det skrek verkligen i takt med belastningen på det. Har personligen upplevt det märkbart oftare med grafikkort snarare än PSU genom åren, men jag brukar vara rätt noga med att välja PSU också. (Minns med skräck dagarna med Q-Tec.)

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft ett ASUS grafikkort som INTE haft coilwhine. Aldrig mer ASUS.

Skrivet av dlq84:

"Hjälper det om jag skulle satsa på ett EK Waterblock eller Alphacool ?"

Kylningen har ingenting alls att göra med coilwhine.

Vattenblock kan förvärra coilwhine beroende på hur det trycker på kortet, rekommendationen är att släppa lite på skruvarna och ta bort thermal pads helt från coilsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har aldrig haft ett ASUS grafikkort som INTE haft coilwhine. Aldrig mer ASUS.

Vattenblock kan förvärra coilwhine beroende på hur det trycker på kortet, rekommendationen är att släppa lite på skruvarna och ta bort thermal pads helt från coilsen.

Jag har haft 5 stycken Asus grafikkort och inget av dem har haft coil whine. Det handlar mest om tur eller otur och spelar ingen roll vilken tillverkare som gör grafikkortet. Det finns coil whine hos alla tillverkare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

uuuhhhh!!......

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem

Ok ok!! Då har jag fått många nya färska uppgifter som jag ska tänka på o hur jag ska göra.. lämna tillbaka eller inte...

Jag ska prova att ta bort den där extra kontakten som är kopplad så att det blir gpu-first, och se om det hjälper något eller om det inte gör det...

Tack för svaren av alla! Niivpzi tack för svaren, men jag tror att du har fel med antal w och om det minskar coilwhine eller inte, men jag kan ha fel...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Coilwhine beror på komponenter på kortet. Finns gjutna spolar och de låter inte men är dyrare. Tycker inte det är något att fundera på men om det är störande för dig hade jag lämnat tillbaka kortet.

Har exakt samma kort och har minimalt med coilwhine så han kanske haft otur eller tror att det skulle vara knäpptyst. Folk är även olika känsliga och vissa tycker minimalt med coilwhine låter "mycket" medan andra skulle kalla det knäpptyst. Har aldrig hört talas om någon som lämnat tillbaka ett kort och köpt ett nytt av samma modell som har mindre coilwhine.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Pröva en annan prestandaprofil. Kan ev åtminstone lindra tomgångssurret.

Skrivet av reaperishere:

Har aldrig hört talas om någon som lämnat tillbaka ett kort och köpt ett nytt av samma modell som har mindre coilwhine.

Det kan helt klart variera. Det är tillochmed en grej på kompletta produkter, från en "identisk" till en annan. TV eller konsoller tex är antagligen det vanligaste.

I en byggdator så blir det såklart mer oförutsägbart då annat i den kan ändra förutsättningarna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Har exakt samma kort och har minimalt med coilwhine så han kanske haft otur eller tror att det skulle vara knäpptyst. Folk är även olika känsliga och vissa tycker minimalt med coilwhine låter "mycket" medan andra skulle kalla det knäpptyst. Har aldrig hört talas om någon som lämnat tillbaka ett kort och köpt ett nytt av samma modell som har mindre coilwhine.

Ja, men jag ser att du har ett annat nätagg, det kan vara det oxå! Jag ska absolut uppdatera när pengar finns! Frågan är bara vad jag ska köpa. ett 1200w eller ett 1300w, såg att lian li har ett som är 1300w.. det ser bra ut.. men man vet ju inte.

Jag provar nu att jag har tagit loss den sladden som är IVS, så nu är det inte gpu-first.. Och jag tycker redan jag hör mindre coilwhine, men jag har bara testat... Jag hör av mig när jag vet mer.

Ja, det är ju så att vissa hör mycke och vissa lite, det har nog med personen att göra, från att jag haft som jag sa tidigare och nu så är det lite skillnad.. men även fps oxå !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Ja, men jag ser att du har ett annat nätagg, det kan vara det oxå! Jag ska absolut uppdatera när pengar finns! Frågan är bara vad jag ska köpa. ett 1200w eller ett 1300w, såg att lian li har ett som är 1300w.. det ser bra ut.. men man vet ju inte.

Jag provar nu att jag har tagit loss den sladden som är IVS, så nu är det inte gpu-first.. Och jag tycker redan jag hör mindre coilwhine, men jag har bara testat... Jag hör av mig när jag vet mer.

Ja, det är ju så att vissa hör mycke och vissa lite, det har nog med personen att göra, från att jag haft som jag sa tidigare och nu så är det lite skillnad.. men även fps oxå !

Hej!

Om du har planer på att uppgradera din PSU till 1200W, så rekommenderar jag ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1. Den är dyr, men som jag ser det, så är Asus ROG Thor 3-serien marknadens allra bästa nätaggregat som går ätt köpa i skrivande stund! Därför har jag valt den själv.

Asus ROG Thor 3-serien har otroligt bra inbyggda effekter och skydd för datorkomponenter. Om man orkar läsa på lite mer ingående om den serien, så kan man nog förstå min rekommendation. Dessutom är Thor 3-serien i mångt och mycket specialanpassad för just 50XX-seriens GPU:n enligt Asus själva. Det är ett otroligt bra nätagg helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk

Jag sitter på ett Asus 9070 XT Prime med 850W versionen av samma nätagg, ASUS Rog Strix 850w Plantinum. Visst coil whine för mig med.

Märkte det inte alls med förra chassit, men sen jag bytte till Lian Li A3 chassit med mesh-sidor har jag börjat uppmärksamma det. Man blir fundersam om det är något annat än nivån av ljuddämpning i chassit som spelar in.. har jag råkat ge kortet en smäll? Kan det vara något med jordningen..? Det är kanske att övertänka det, men hörde verkligen inget coil whine alls innan chassibytet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Jag sitter på ett Asus 9070 XT Prime med 850W versionen av samma nätagg, ASUS Rog Strix 850w Plantinum. Visst coil whine för mig med.

Märkte det inte alls med förra chassit, men sen jag bytte till Lian Li A3 chassit med mesh-sidor har jag börjat uppmärksamma det. Man blir fundersam om det är något annat än nivån av ljuddämpning i chassit som spelar in.. har jag råkat ge kortet en smäll? Kan det vara något med jordningen..? Det är kanske att övertänka det, men hörde verkligen inget coil whine alls innan chassibytet..

Låter väldigt intressant det där.. Jag har en Lian Li pc-o11 Air mini, och jag har oxå mesh fonter, o mesh sidor.. Jag har iaf kopplat bort gpu-first kabel som sitter vid psu delen.. Jag tyckte jag fick nån bättre fps, men jag va inte så noga med att kolla innan.. Jag ska prova spela mer imorgon får vi se om det har blivit nån förbättring eller inte... Jag tror det men jag testade bara lite grann..

Men jag tror att en dag när jag bestämmer mig för att byta psu, då ska jag prova den värre, den på 1200w.. och se om det blir coilwhine på det eller inte, annars är det ju bara att byta..

Men konstigt, jag hörde inget som helst coil whine på mitt 5080 kort som jag hade innan, och det drar ju lite mer än ditt har jag för mig.. men jag kanske är helt ute o cyklar, det kanske inte har med watten o göra...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Om du har planer på att uppgradera din PSU till 1200W, så rekommenderar jag ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1. Den är dyr, men som jag ser det, så är Asus ROG Thor 3-serien marknadens allra bästa nätaggregat som går ätt köpa i skrivande stund! Därför har jag valt den själv.

Asus ROG Thor 3-serien har otroligt bra inbyggda effekter och skydd för datorkomponenter. Om man orkar läsa på lite mer ingående om den serien, så kan man nog förstå min rekommendation. Dessutom är Thor 3-serien i mångt och mycket specialanpassad för just 50XX-seriens GPU:n enligt Asus själva. Det är ett otroligt bra nätagg helt enkelt.

Om jag läste snabbt på det du föreslog så finns ju alla delar med i den varianten jag har nu, fast det är ju lite mera flashigt eller har jag fel ?

Jag läste bara lite snabbt på inet.se sida.... och det var därifrån jag fick dom uppgiftena...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Om jag läste snabbt på det du föreslog så finns ju alla delar med i den varianten jag har nu, fast det är ju lite mera flashigt eller har jag fel ?

Jag läste bara lite snabbt på inet.se sida.... och det var därifrån jag fick dom uppgiftena...

Exakt vad som skiljer rent funktionsmässigt mellan modellerna måste man se vid en djupare jämförelse. Men ett nätaggregat gör så mycket mer än att bara leverera en viss effekt som t.ex 1200W. Den ska göra det på ett så jämt sätt som möjligt, hantera strömspikar och andra toppar/dippar och den ska på flera olika sätt skydda övriga datorkomponenter (för att nämna några saker). Allt detta gör ju de flesta nätagg, men det skiljer i komponentkvalitet som i sin tur avgör hur bra den jobbar i olika scenarier som ständigt och regelbundet uppstår i en dator. Det är ofta detta, inte minst just komponentkvaliteten, som skiljer bra nätagg från de mindre bra. Riktigt bra komponentkvalitet kostar, så är det bara!

Du har ett bra nätagg idag, men man kommer inte ifrån att Thor 3 är ännu bättre. Troligen marknadens bästa just nu. Om det är värt kostnaden är upp till var och en att avgöra, men själv valde jag mellan Thor 3 1200W och Seasonic PrimeTX 1300W. Prislappen är helt ointressant för mig, så jag gick på andra värden istället när jag gjorde mitt val.

Om det är så att man sitter på ett 5080 eller 5090, så tycker jag absolut att man ska ta sig en seriös fundering på ett Thor 3 eller ett Seasonic PrimeTX 1300W, även om ditt nuvarande agg inte heller är fel. Den är bara inte lika maxad och lika balanserad som ditt strömkrävande GPU.

Men för ett 5090 så skulle i varje fall jag inte nöja mig med endast 1000W oavsett fabrikat. Man måste ju ta höjd även för det extremt snabba och kraftiga men kortvariga strömspikar som uppstår lite då och då. Detta tänker de flesta inte på när effekt-talet kommer på tal, för då räknas bara den stabila torala strömförbrukningen på komponenterna.

Jag ser nätaggregat både som strömförsörjare, strömbalanserare och som komponentskyddare. Därför tycker jag att man inte bör spara alltför mycket på krutet när man väljer PSU även om inte alla behöver välja det dyraste och bästa. Men att välja det billigaste är bara korkat tycker jag eftersom billigt kan bli väldigt dyrt istället!!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Testa om det blir skillnad i ett jordat uttag om du inte redan har det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Exakt vad som skiljer rent funktionsmässigt mellan modellerna måste man se vid en djupare jämförelse. Men ett nätaggregat gör så mycket mer än att bara leverera en viss effekt som t.ex 1200W. Den ska göra det på ett så jämt sätt som möjligt, hantera strömspikar och andra toppar/dippar och den ska på flera olika sätt skydda övriga datorkomponenter (för att nämna några saker). Allt detta gör ju de flesta nätagg, men det skiljer i komponentkvalitet som i sin tur avgör hur bra den jobbar i olika scenarier som ständigt och regelbundet uppstår i en dator. Det är ofta detta, inte minst just komponentkvaliteten, som skiljer bra nätagg från de mindre bra. Riktigt bra komponentkvalitet kostar, så är det bara!

Du har ett bra nätagg idag, men man kommer inte ifrån att Thor 3 är ännu bättre. Troligen marknadens bästa just nu. Om det är värt kostnaden är upp till var och en att avgöra, men själv valde jag mellan Thor 3 1200W och Seasonic PrimeTX 1300W. Prislappen är helt ointressant för mig, så jag gick på andra värden istället när jag gjorde mitt val.

Om det är så att man sitter på ett 5080 eller 5090, så tycker jag absolut att man ska ta sig en seriös fundering på ett Thor 3 eller ett Seasonic PrimeTX 1300W, även om ditt nuvarande agg inte heller är fel. Den är bara inte lika maxad och lika balanserad som ditt strömkrävande GPU.

Men för ett 5090 så skulle i varje fall jag inte nöja mig med endast 1000W oavsett fabrikat. Man måste ju ta höjd även för det extremt snabba och kraftiga men kortvariga strömspikar som uppstår lite då och då. Detta tänker de flesta inte på när effekt-talet kommer på tal, för då räknas bara den stabila torala strömförbrukningen på komponenterna.

Jag ser nätaggregat både som strömförsörjare, strömbalanserare och som komponentskyddare. Därför tycker jag att man inte bör spara alltför mycket på krutet när man väljer PSU även om inte alla behöver välja det dyraste och bästa. Men att välja det billigaste är bara korkat tycker jag eftersom billigt kan bli väldigt dyrt istället!!

Seriösa aktörer rekommenderar sällan ASUS-nätaggregat. Enda recensionen jag hittar ger inte direkt ROG Thor III ett särskilt bra betyg. Extremt hög inrush, kassa lödningar, tveksam skyddsfunktion etc. etc.

Bättre att köpa ett Seasonic, be Quiet! (som har både högre effekt (1300W kontra 1200W) och effektivitet (80+ Titanium kontra 80+ Platinum) på deras Prime TX respektive Dark Power Pro 13) eller för den delen Cooler Master eller Corsair. Bättre kvalitet till lägre pris.

"Man måste ju ta höjd även för det extremt snabba och kraftiga men kortvariga strömspikar som uppstår lite då och då" -> det görs av varje seriös nätaggregatstillverkare som följer ATX-standarden. Ett 1000W nätaggregat ska klara att leverera det kontinuerligt, med spikar *långt* över det, inte minst i ATX 3.x, 200% över specificerad effekt sedan den revisionen kom. Allt enligt nämnda standard.

Däremot är jag enig i att man inte bör snåla på nätaggregat, men att kasta pengar på ASUS utan anledning? Nej, det skulle jag inte rekommendera. Även om du av någon outgrundlig anledning verkar göra det vid flera tillfällen. Att ta i lite extra vad gäller specificerad effekt kan dock vara önskvärt, då effektiviteten för nätaggregat brukar vara som högst vid runt 50% belastning (se effektivitetskurva för valfritt nätaggregat, de ser ungefär likadana ut allihop), och ju mer man belastar det i % av maxeffekt, desto mer värmeutveckling och ljudnivå lär det bli. Så ett bra 1200-1300W nätaggregat för ett 5090-bygge är inte totalt tokigt.

Med det sagt bör ett kvalitativt 1000W nätaggregat klara *de flesta* 5090-byggen också. Om man har möjlighet, skaffa en elmätare och sätt datorn (enbart datorn, så inget grenuttag med skärm o.s.v. nu alltså) på, så kan man lättare se vad den drar. Mjukvaruövervakning med ex. HWiNFO eller AIDA64 i all ära, men det är inte alltid den är 100% träffsäker, av en rad anledningar.

Permalänk
Medlem

Jag är elektronik ingenjör. Coilwhine i sig är att koppartråden på en spole rör sig rent fysiskt (vibrerar) när ström rusar fram och tillbaka. Tråden är lindad runt en järnkärna. Det finns tysta spolar. Dessa är då ingjutna i plast epoxy men är dyrare.

Jag tycker det är intressant med teorin att nätaggregatet kan påverka. PSU uppgift är att leverera en stabil spänning och tillräckligt med ström. Men kollar man noggrant kanske det är mycket spikar/rippel i strömmen.

Jag har inte själv tid men detta kunde vara något för Sweclockers redaktionen att undersöka.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Dyrare och "bättre" psu behöver inte vara svaret. Hade coil-whine med ett gold-certifierat agg och testade med ett gammalt bronze och då försvann det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är elektronik ingenjör. Coilwhine i sig är att koppartråden på en spole rör sig rent fysiskt (vibrerar) när ström rusar fram och tillbaka. Tråden är lindad runt en järnkärna. Det finns tysta spolar. Dessa är då ingjutna i plast epoxy men är dyrare.

Jag tycker det är intressant med teorin att nätaggregatet kan påverka. PSU uppgift är att leverera en stabil spänning och tillräckligt med ström. Men kollar man noggrant kanske det är mycket spikar/rippel i strömmen.

Jag har inte själv tid men detta kunde vara något för Sweclockers redaktionen att undersöka.

Både nätaggregat och andra komponenter i datorn kan påverka.
Beroende på exakt hur de drar/konverterar ström så kan det ju bli lite övertoner/rippel i strömmen som påverkar hur spolarna rör sig.
Och råkar det då bli lite extra elektriskt brus på en frekvens som en spole är extra känslig för så blir det hörbart coilwhine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Bra skrivet! Tyvärr så passar inte Seasonic i mitt chassi.. Men tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova att undervolta kortet lite, det kommer inte påverka prestanda eller något.

Visa signatur

Monster-PC (AMD 9800X3D) (RTX5090 Astral vit) (DDR5-6000cl30 64Gb) (Samsung 9100 gen5 2TB) (Kingston KC3000 Gen4 4TB)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort som föregående skriver och se om du kan lindra oljudet med lägre spänning. Att börja köpa nya nätagg för flera tusen när du redan har ett fullt kapabelt kvalité-nätagg känns som att kasta pengar i sjön.

Sedan kan oljudet i min erfarenhet minska över tid. Jag köpte ett 4070 Ti vid release, också ett Asus TUF som lät en hel del i början. Jag var dock rätt obrydd då det bara lät vid maxload, jag satt med lurar eller tillräckligt högt ljud från högtalarna för att det inte skulle höras.
Efter ett år hade i alla fall oljudet minskat rätt markant. Jag vet inte om de interna komponenterna i GPUn hade tid att kanske "settle in" med brist på bättre uttryck, men det blev avesevärt bättre.

Har du kvar ångerrätten några dagar till förstår jag att det känns jobbigt att vänta ett år på något som kanske blir bättre med tiden, det får du själv avgöra.

Du kan ju byta GPU också? Antingen till en likadan modell eller rent av testa en annan tillverkare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Medlem

Hade coil whine på mitt gamla RTX 2060 Super, om jag lät FPS i spel rusa fritt, Låste jag det till 60fps blev det tyst.
Hittils på mitt RTX 4070 Ti Super så kan jag inte säga att jag hört något även med 240fps+

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Oavsett om det hjälper eller ej (vilket det ibland gör) så är det en god idé att låsa sin absoluta max fps.
I många spel så rusar den i menyerna.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Testa om det blir skillnad i ett jordat uttag om du inte redan har det.

Jag har en sån här:https://www.inet.se/produkt/8900966/brennenstuhl-grenuttag-6-kontakter-med-brytare-3m-svart

Men jag vet inte om den gör nytta, men jag bor i ett hyreshus som byggdes 2019 så det är nog jordade kontakter, men jag tog bort en skarvsladd som var mellan den där saken som jag köpte på inet och datorn.. får se hur det blir..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Oavsett om det hjälper eller ej (vilket det ibland gör) så är det en god idé att låsa sin absoluta max fps.
I många spel så rusar den i menyerna.

Jag det har jag gjort i Black ops 6, jag har låst det på 240fps, eftersom jag har en skärm med dom hertsen.

Visa signatur