Hur vanligt är det med coil whine ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag har en sån här:https://www.inet.se/produkt/8900966/brennenstuhl-grenuttag-6-kontakter-med-brytare-3m-svart

Men jag vet inte om den gör nytta, men jag bor i ett hyreshus som byggdes 2019 så det är nog jordade kontakter, men jag tog bort en skarvsladd som var mellan den där saken som jag köpte på inet och datorn.. får se hur det blir..

Här ser du ett jordat uttag och en ojordad kontakt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag kollade på den här youtubern: https://www.youtube.com/watch?v=v7tZPccxAYs&t=10s

Han hade ju ett TUF som han sedan bytte till just den här modellen.. men sen kollade jag på den här: https://www.youtube.com/watch?v=uB1b2Va_d1Y&t=200s

Jag tror det är vanligare med coil whine på asus kort men inte ovanligt på 5090 koret överhuvudtaget.. Så jag får fundera, o spela..

Just nu har dom den här: https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...

Och den är för samma pris som jag köpt mitt.. men jag vet inte om jag byter. Vi får se..

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem

Okej, då misstänkte jag att det var som jag trodde, vi har inga ojordade kontakter här och inga uttag heller..

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem

Och den här: https://www.youtube.com/watch?v=ugSNUVJE6Q4

Men då har han tillochmed ett Corsair HX1200i

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Seriösa aktörer rekommenderar sällan ASUS-nätaggregat. Enda recensionen jag hittar ger inte direkt ROG Thor III ett särskilt bra betyg. Extremt hög inrush, kassa lödningar, tveksam skyddsfunktion etc. etc.

Bättre att köpa ett Seasonic, be Quiet! (som har både högre effekt (1300W kontra 1200W) och effektivitet (80+ Titanium kontra 80+ Platinum) på deras Prime TX respektive Dark Power Pro 13) eller för den delen Cooler Master eller Corsair. Bättre kvalitet till lägre pris.

"Man måste ju ta höjd även för det extremt snabba och kraftiga men kortvariga strömspikar som uppstår lite då och då" -> det görs av varje seriös nätaggregatstillverkare som följer ATX-standarden. Ett 1000W nätaggregat ska klara att leverera det kontinuerligt, med spikar *långt* över det, inte minst i ATX 3.x, 200% över specificerad effekt sedan den revisionen kom. Allt enligt nämnda standard.

Däremot är jag enig i att man inte bör snåla på nätaggregat, men att kasta pengar på ASUS utan anledning? Nej, det skulle jag inte rekommendera. Även om du av någon outgrundlig anledning verkar göra det vid flera tillfällen. Att ta i lite extra vad gäller specificerad effekt kan dock vara önskvärt, då effektiviteten för nätaggregat brukar vara som högst vid runt 50% belastning (se effektivitetskurva för valfritt nätaggregat, de ser ungefär likadana ut allihop), och ju mer man belastar det i % av maxeffekt, desto mer värmeutveckling och ljudnivå lär det bli. Så ett bra 1200-1300W nätaggregat för ett 5090-bygge är inte totalt tokigt.

Med det sagt bör ett kvalitativt 1000W nätaggregat klara *de flesta* 5090-byggen också. Om man har möjlighet, skaffa en elmätare och sätt datorn (enbart datorn, så inget grenuttag med skärm o.s.v. nu alltså) på, så kan man lättare se vad den drar. Mjukvaruövervakning med ex. HWiNFO eller AIDA64 i all ära, men det är inte alltid den är 100% träffsäker, av en rad anledningar.

Vettigt skrivet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Prova att undervolta kortet lite, det kommer inte påverka prestanda eller något.

Då försvann det i det spelet jag spelar mest, vilket är Black Ops 6, sen provade jag i Assassin Creed Mirage där var det bara i manyerna och inte när man spela. Sen har jag inte hunnit testa mer spel, i undervolten vill säga... anledningen till det är att jag hade nån grafikinställning på högre i black ops 6 och så såg jag skillnad, sen ändra jag och det blev ingen skillnad, jag ligger jämnt på 239-240fps.. vilket är bra..

Men varför ska man behöva underklocka ett kort ? Jag har alltid varit så att jag heller överklockar det och låter det gå på det när jag spelar dom spel som kräver det.. för det blir lite skillnad

Men nu ska jag börja underklocka i Black Ops 6!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående Coilwhine så verkar det vara att problem som är vanligt, men också otroligt nyckfullt på så sätt att vissa har problemet och vissa inte alls eller bara väldigt lite. Trots samma fabrikat och modell på GPU. Det tycks kunna bero på olika saker till varför Coilwhine uppstår. Det tycks vara olika från fall till fall. Och ibland är oljudet inte alls någon Coilwhine, utan kan istället uppstå t.ex av vibrationer av någonting inne i chassit. Eller kanske ett buntband för kablar som fladdrar. Men ljudet kan ibland likna Coilwhine. Ljud har stor benägenhet att lura det mänskliga örat!

Att då börja byta ut en eller flera komponenter utan att ha ringat in problemet är helt fel att gå! Nummer 1 är att istället plocka ur GPU från chassit och lyssna om missljudet kvarstår eller om det har upphört. Om det kvartstår, så får man helt enkelt gå vidare i sitt letande.

Men ponera att man kan konstatera att det faktiskt är just GPU:n som låter illa. Då är det inte helt fel att se över sin dator mycket noggrant, allt från hur kabeldragningen ser ut invändigt för luftflödet och annat. Kolla t.ex. varenda temperatur i olika belastningssituationer. Hur är luftflödet inne i chassit....är den så bra som jag har trott? (Kall luft ska ju in och varm luft ska ut.) Är chassifläktarna verkligen av så hög kvalitet som jag tror/hoppas? Går chassifläktarna på halv eller högvarv och hur verkar skicket på dess kullager vara? (Billiga chassin har oftast dålig kvalitet på fläktarna!) Är nätaggregatet mer åt det billigare eller dyrare hållet (pris och kvalitet hänger som bekant oftast ihop). Är det god kvalitet på CPU-kylaren och har kylarpastan hunnit bli 5-6 år eller ännu äldre och kanske dags att byta?

Vad ovanstående saker handlar om är att man helst ska se till att man gärna har ett stort chassi med gott luftflöde och inbyggda fläktar av större dimmension och hög kvalitet. Samma gäller alla sorters fläktar, dvs. att de är så stora som bygget och ekonomin tillåter och av så hög kvalitet som möjligt. Stora fläktar flyttar mer luft än små och kan därför snurra långsammare med lägre varvtal. Den sammanlagda kylningen i datorn kan alltså även påverka hur GPU:ns fläktar jobbar, eftersom alla saker hänger ihop och skapar ett samband. Ibland är sambandet stort och ibland bara litet, men allt hänger som sagt ihop. Därför är val av samtliga komponenter som t.ex. chassi, moderkort, PSU, all form av kylning mm. väldigt viktig.

OBS! Jag säger inte att dyra komponenter eller att någon av mina förslag är lösningen på alla problem eller på Coilwhine, men det minskar ofta risken för olika sorters problem. Det går liksom inte att snacka bort även om många försöker. Kvalitet kostar. Precis som så gott som alltid.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Angående Coilwhine så verkar det vara att problem som är vanligt, men också otroligt nyckfullt på så sätt att vissa har problemet och vissa inte alls eller bara väldigt lite. Trots samma fabrikat och modell på GPU. Det tycks kunna bero på olika saker till varför Coilwhine uppstår. Det tycks vara olika från fall till fall. Och ibland är oljudet inte alls någon Coilwhine, utan kan istället uppstå t.ex av vibrationer av någonting inne i chassit. Eller kanske ett buntband för kablar som fladdrar. Men ljudet kan ibland likna Coilwhine. Ljud har stor benägenhet att lura det mänskliga örat!

Att då börja byta ut en eller flera komponenter utan att ha ringat in problemet är helt fel att gå! Nummer 1 är att istället plocka ur GPU från chassit och lyssna om missljudet kvarstår eller om det har upphört. Om det kvartstår, så får man helt enkelt gå vidare i sitt letande.

Men ponera att man kan konstatera att det faktiskt är just GPU:n som låter illa. Då är det inte helt fel att se över sin dator mycket noggrant, allt från hur kabeldragningen ser ut invändigt för luftflödet och annat. Kolla t.ex. varenda temperatur i olika belastningssituationer. Hur är luftflödet inne i chassit....är den så bra som jag har trott? (Kall luft ska ju in och varm luft ska ut.) Är chassifläktarna verkligen av så hög kvalitet som jag tror/hoppas? Går chassifläktarna på halv eller högvarv och hur verkar skicket på dess kullager vara? (Billiga chassin har oftast dålig kvalitet på fläktarna!) Är nätaggregatet mer åt det billigare eller dyrare hållet (pris och kvalitet hänger som bekant oftast ihop). Är det god kvalitet på CPU-kylaren och har kylarpastan hunnit bli 5-6 år eller ännu äldre och kanske dags att byta?

Vad ovanstående saker handlar om är att man helst ska se till att man gärna har ett stort chassi med gott luftflöde och inbyggda fläktar av större dimmension och hög kvalitet. Samma gäller alla sorters fläktar, dvs. att de är så stora som bygget och ekonomin tillåter och av så hög kvalitet som möjligt. Stora fläktar flyttar mer luft än små och kan därför snurra långsammare med lägre varvtal. Den sammanlagda kylningen i datorn kan alltså även påverka hur GPU:ns fläktar jobbar, eftersom alla saker hänger ihop och skapar ett samband. Ibland är sambandet stort och ibland bara litet, men allt hänger som sagt ihop. Därför är val av samtliga komponenter som t.ex. chassi, moderkort, PSU, all form av kylning mm. väldigt viktig.

OBS! Jag säger inte att dyra komponenter eller att någon av mina förslag är lösningen på alla problem eller på Coilwhine, men det minskar ofta risken för olika sorters problem. Det går liksom inte att snacka bort även om många försöker. Kvalitet kostar. Precis som så gott som alltid.

Jag tror du har fel.. på vissa grejjer...på det här med att det kunde vara ett budband som bara fladdrar..det tror jag inte på, iaf i mitt bygge. Men det var ett bra tips att prova ta ut gpu och prova sätta in det igen.. det ska jag inte göra än iaf. jag tror han som sa att han trodde att delarna blir tysta efter ett tag.. jag tror lite på han faktiskt..

Det sista håller jag med om.. men det finns även billigare varianter som kan vara av bra kvalité oxå..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Hej!

Jag har nyss skaffat ett ASUS RTX 5090 TUF gaming(tror det heter så).. Och det låter när jag spelar, spelar ingen roll vad det är för spel det låter oavsett. Nu hör jag ju inte det genom mina hörlurar och in game så att säga.. Men för övriga personer som skulle vilja va i samma rum ?

Jag har ungefär 2 veckor på mig av ångerrätten.. så det är bra iaf.. men jag tror inte jag ska ångra mig, jag är fett nöjd med kortet för övrigt!

Mitt coil whine är störigt.. det låter inte högt men det låter..

Funderar på att skaffa ett lite större PSU ? Kan det hjälpa ? Jag har för närvarade ett ASUS Rog Strix 1000w Plantinum, det har även en funktion som heter gpu-first..

Hjälper det om jag skulle satsa på ett EK Waterblock eller Alphacool ? Skulle det bli bättre då ? Men jusst nu har jag inte pengarna till det, jag har inte pengarna till en ny psu heller.. men det kanske ändras inom det här året iaf

Innan jag hade bytt, hade jag ett Gigabyte RTX 5080 Gaming OC, Och det lät absolut ingenting!!

Jag har också ett Asus TUF 5090.
Inget coilwhine alls, kör med ett seasonic noctua PSU.
Tror dock inte att just PSU påverkar så mycket. Haft olika gpu med samma corsair 1600i tidigare, vissa har haft whine andra inte. men det är ju subjektivt med endast mina egna erfarenheter.

Ska faktiskt sätta på ett ek block nu under semestern, tidigare erfarenhet har jag inte märkt någon skillnad med vattenblock kontra luft.

Om du har störigt med coilwhine så skulle jag returnera kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

Tror dock inte att just PSU påverkar så mycket. Haft olika gpu med samma corsair 1600i tidigare, vissa har haft whine andra inte. men det är ju subjektivt med endast mina egna erfarenheter.

Ska faktiskt sätta på ett ek block nu under semestern, tidigare erfarenhet har jag inte märkt någon skillnad med vattenblock kontra luft.

Ok, tack för tipset! och för att du har tagit dig tid o skriva... Jag tror jag har mest coil whine i menyerna på ett spel, o då låter det lite... men inte alls mycke, det lät mer förut, om jag inte kommer ihåg fel.. Jag skulle oxå köpt ett sånt nätagg om jag var gjort av pengar
Men jag ska försöka köpa ett minst 1200w när jag får pengar.

Då kanske jag skickar tillbaka kortet, så får jag ett med mer coil whine på då bryter jag ihop! Men jag tror att jag behåller mitt.. men kanske inte, jag kanske skickar tillbaka det endå, men jag tror inte.

Så du tror inte att psu har någon betydelse..... kanske... men om man har en psu som precis klarar av kortet och dom komponenter i, då tror jag att det har betydelse, men jag kanske har fel.

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Hej!

Jag har nyss skaffat ett ASUS RTX 5090 TUF gaming(tror det heter så).. Och det låter när jag spelar, spelar ingen roll vad det är för spel det låter oavsett. Nu hör jag ju inte det genom mina hörlurar och in game så att säga.. Men för övriga personer som skulle vilja va i samma rum ?

Jag har ungefär 2 veckor på mig av ångerrätten.. så det är bra iaf.. men jag tror inte jag ska ångra mig, jag är fett nöjd med kortet för övrigt!

Funderar på att skaffa ett lite större PSU ? Kan det hjälpa ? Jag har för närvarade ett ASUS Rog Strix 1000w Plantinum, det har även en funktion som heter gpu-first..

Hjälper det om jag skulle satsa på ett EK Waterblock eller Alphacool ? Skulle det bli bättre då ? Men jusst nu har jag inte pengarna till det, jag har inte pengarna till en ny psu heller.. men det kanske ändras inom det här året iaf

Innan jag hade bytt, hade jag ett Gigabyte RTX 5080 Gaming OC, Och det lät absolut ingenting!!

Mitt 5080 tuf har otrolig coil whine, spelar ingen roll om jag sänker resolution till 720P och låser spelet till 8 fps det skriker ändå. Och hörs ut i andra rum. har ett RM1000X psu. Mitt förra 3080 hade inget coilwhine alls.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc 5080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

ASUS 4090 TUF här. Också irriterande högt coil whine i början men det har lugnat ner sig efter ett år. Dessutom hörs det inte över fläktarna från mitt AIO när man väl spelar.

Men om det stör dig otroligt mycket tycker jag att du ska försöka få det utbytt. Kan vara att du fått ett måndagsexemplar som för extra mycket oljud.

Samtidigt tycker jag att om man betalar flera tiotusentals kronor för ett grafikkort så ska det vara konstruerat på så sätt att coil whine är i princip utrotat. Men tyvärr fungerar ej marknaden på det sättet innan vi som köpare sätter ned foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Ok, tack för tipset! och för att du har tagit dig tid o skriva... Jag tror jag har mest coil whine i menyerna på ett spel, o då låter det lite... men inte alls mycke, det lät mer förut, om jag inte kommer ihåg fel.. Jag skulle oxå köpt ett sånt nätagg om jag var gjort av pengar
Men jag ska försöka köpa ett minst 1200w när jag får pengar.

Då kanske jag skickar tillbaka kortet, så får jag ett med mer coil whine på då bryter jag ihop! Men jag tror att jag behåller mitt.. men kanske inte, jag kanske skickar tillbaka det endå, men jag tror inte.

Så du tror inte att psu har någon betydelse..... kanske... men om man har en psu som precis klarar av kortet och dom komponenter i, då tror jag att det har betydelse, men jag kanske har fel.

Tack!

Om det endast är i menyerna hjälper det nog att lägga en max fps runt din skärms uppdateringsfrekvens i nvidia app/kontroll panel. Globalt eller per spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

Kul att du kommer bygga ett vattenblock av det eller hur man ska säga, kul att du ska kyla med vatten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

ASUS 4090 TUF här. Också irriterande högt coil whine i början men det har lugnat ner sig efter ett år. Dessutom hörs det inte över fläktarna från mitt AIO när man väl spelar.

Men om det stör dig otroligt mycket tycker jag att du ska försöka få det utbytt. Kan vara att du fått ett måndagsexemplar som för extra mycket oljud.

Samtidigt tycker jag att om man betalar flera tiotusentals kronor för ett grafikkort så ska det vara konstruerat på så sätt att coil whine är i princip utrotat. Men tyvärr fungerar ej marknaden på det sättet innan vi som köpare sätter ned foten.

Ja nu hörs det ju inte så mycket som det gjorde i början, ska försöka spela in ett ljud, men eftersom ni inte vet hur långt jag håller från kortet eller nånting så kan ni ju omöjligt veta om det är ett rejält coil whine eller inte.. det blir svårt..

I början hörde jag det, men nu hör jag det inte så mycket, och sätter man en maxgräns på fpsen, som Dagwed sa, då hörs det inte, i dom spelen jag testat så hörs det inte, o jag har testat fragpunk, marvel rivals.. i black ops 6 hörs det ibland inne i spelet, men inte alls mycket, säger jag som aldrig haft coil whine innan.. det beror nog på att jag har inte haft någon spel data tidigare, innan det var ett gtx 1070.. och det lät inte... jo nu kom jag på att jag har haft ett 5080 o det lät inget alls...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jag tycker som du, att lägger man ner 28000kr som jag gjort, så ska det inte vara nån coil whine alls! Men jag är riktig nöjd med kortet annars!! Det är så kraftig så jag kommer nog inte behöva köpa nått grafikkort på länge... men det slutar nog att man köper ett 6090 endå Neeej då... jag bara skojja...

Ja, så du har haft coil whine, men den har tystats av.. hoppas min inte blir värre! för då ångrar man sig nog mycket, om man inte gjorde det där bytet som man skulle gjort... om jag nu inte byter.. men jag tror inte det, även andra hand marknaden blir bra mycket sämre på ett coil whine kort ? eller ? jag har ingen aning..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Coilwhine kan lugna ner sig efter ett tag det har jag upplevt med minst 3 kort.
Du kan typ skynda på processen genom att sätta kortet i en miljö där det skriker som mest och låta den rulla över natten. Låt de "skrika ur sig" så sätt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

På 30+ år med datorer, jag har aldrig haft coil whine på en endaste pinal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Dags att gå och kolla hörseln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Dags att gå och kolla hörseln?

Detta kan tolkas som taskigt, men det bör det inte göra. Många verkar inte höra de högre frekvenserna oavsett ålder, de vet inte ens om att de finns. Jag har alltid varit känslig för ljud, och även på äldre dagar så hör jag väldigt höga frekvenser. Folk brukar stirra på mig när jag vrider på huvudet för att försöka lokalisera ljuden som ingen annan hör.

Jag har haft många nätagg och grafikkort, det är väldigt få av dom som varit helt tysta. De flesta har jag lämnat tillbaka inom ett par dagar. Som ljudkänslig så har jag testat många metoder för att lindra coilwhine, det mesta fungerar inte, men det som kan lindra det en aning är att exempelvis undervolta grafikkort.

Coilwhine kan bestå med fem olika nätagg eller sex st olika grafikkort, det är absolut ingen garanti att eländet försvinner om man byter det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Coilwhine kan lugna ner sig efter ett tag det har jag upplevt med minst 3 kort.
Du kan typ skynda på processen genom att sätta kortet i en miljö där det skriker som mest och låta den rulla över natten. Låt de "skrika ur sig" så sätt.

Låta det skrika ur sig haha Men hur ska man göra med en oled skärm, ska man stänga av den eller ? det påverkar väll inte spel-menyn eller nått annat ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag hade inte heller haft det till just detta kort, men jag har inte haft som många gaming grejjor....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Hej!

Coilwhine på GPU beror på GPU eller ditt elnät(men det är väldigt ovanligt) PSU hjälper väldigt väldigt sällan, du kan pröva lämna in det å kolla om det e såpass illa att du kan få ett nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Detta kan tolkas som taskigt, men det bör det inte göra. Många verkar inte höra de högre frekvenserna oavsett ålder, de vet inte ens om att de finns. Jag har alltid varit känslig för ljud, och även på äldre dagar så hör jag väldigt höga frekvenser. Folk brukar stirra på mig när jag vrider på huvudet för att försöka lokalisera ljuden som ingen annan hör.

Lider av samma lika. Hörde de där höga frekvenserna som användes för att hålla ungdomar borta långt upp i ålder (40+).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Låta det skrika ur sig haha Men hur ska man göra med en oled skärm, ska man stänga av den eller ? det påverkar väll inte spel-menyn eller nått annat ?

Stäng av själva skärmen så länge kortet jobbar så

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Stäng av själva skärmen så länge kortet jobbar så

Så här lät det i benchmarken i Assassin Creed Mirage, dom första 6 sek... och sen inne i menyn resten.

Nu har jag lyssnar på videon, i början hör man knappt nått.. sen efter 7 sekunder så hör man ett coil whine, men fläktarna drar upp i varv oxå.. jag använder mig av VLC, för då kan man höja volymen lite till.... 200%

https://limewire.com/d/9tpd5#VphQCklYpo

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Coilwhine på GPU beror på GPU eller ditt elnät(men det är väldigt ovanligt) PSU hjälper väldigt väldigt sällan, du kan pröva lämna in det å kolla om det e såpass illa att du kan få ett nytt

Jag ska nog ringa inet, om dom har öppet imorgon o fråga dom... om man får byta..

Tack för tipset.. man vill ändå ha ett kort som inte låter... för dom pengarna dessutom..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag ska nog ringa inet, om dom har öppet imorgon o fråga dom... om man får byta..

Tack för tipset.. man vill ändå ha ett kort som inte låter... för dom pengarna dessutom..

Du kan absolut testa att byta kortet, men var beredd på att det också kan bli sämre. Det är med andra ord en chansning.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan absolut testa att byta kortet, men var beredd på att det också kan bli sämre. Det är med andra ord en chansning.

Då vetefan om jag ska byta.. ja har idag på mig... jag har iof hela vecka på mig, men vill jag ha ett msi kort då ska jag byta in det imorgon... om jag bara vill byta kortet, då om det överhuvudtaget går då har jag fram till nästa måndag på mig. Är det någon som har ett INNO3D ? jag bestämde mig mellan det kortet och det här... och jag tog det här för jag tycker det ser TUF:fare ut nej men skämt o sido jag tycker det här är tuffare

Men skulle jag byta ner mig skulle jag få 3500kr över!! oj det är mycket pengar.. (om jag köper ett på fyndhörnan) Då skulle jag nog kunna köpa en ny PSU..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Då vetefan om jag ska byta.. ja har idag på mig... jag har iof hela vecka på mig, men vill jag ha ett msi kort då ska jag byta in det imorgon... om jag bara vill byta kortet, då om det överhuvudtaget går då har jag fram till nästa måndag på mig. Är det någon som har ett INNO3D ? jag bestämde mig mellan det kortet och det här... och jag tog det här för jag tycker det ser TUF:fare ut nej men skämt o sido jag tycker det här är tuffare

Men skulle jag byta ner mig skulle jag få 3500kr över!! oj det är mycket pengar.. (om jag köper ett på fyndhörnan) Då skulle jag nog kunna köpa en ny PSU..

Givetvis finns det ingen garanti för att det blir bättre med ett annat exemplar. Är det väldigt mycket coil whine så blir det troligen bättre, men jag skulle kolla runt lite för att se hur vanligt förekommande det är på RTX 5090 generellt och specifikt modellen du köpt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q