Permalänk

Win 7 till Linux

Gammal burk I7 7700K 16 Gb med win7 ska bytas fortsomfaen till Linux.

Allt den gjort är att spela upp från en nas med vlc och surfa lite via firefox.

Kan stoppa in ett 1060ti eller 2060.

Tips på bra dist med alla codecs installerat.

Permalänk
Medlem

Codecs är inget man installerar. Använd VLC eller Mplayer bara.

Alla distar klarar det du vill göra. Ta nåt som känns familjärt, som Linux Mint exempelvis.

Permalänk
Medlem

Mint är gjort för att vara enkelt och lätt för Windowsanvändare men kan se lite gammalt ut. Valfri dist med KDE Plasma, t.ex Kubuntu påminner en del i sin stil om Windows 7 om det lockar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

som de andra säger du kan ta vilken dist du vill i stort sett då de är ungefär samma bara olika utseende på GUI´t oavsett vilken du väljer om du bara ska ha den till film och websurf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Om du är osäker på vad du ska välja kan du lägga in distributionen på ett usb minne och boota. Då kan du klicka dig runt och se om du är nöjd med den distributionen.

Linux Mint och Kubuntu är två bra val och oavsett vilken du väljer kan du ändra teman och anpassa det som du vill ha det. Du kan enkelt söka, ladda ner och välja teman i ett grafiskt fönster.
Teman för Mint: https://cinnamon-spices.linuxmint.com/themes/popular
Teman för Kubuntu: https://store.kde.org/browse?cat=104&ord=latest

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Tackar. Testade lite Debian -96-97 då jag gick programeringskurs men la av då och där. Hålla på och kompilera kärnan och testa hela tiden, neee.

Ska testa Kubuntu på sticka.

Tack så mycket Sweclockers levererar alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dynggrovisen:

Hålla på och kompilera kärnan och testa hela tiden, neee.

Säg att du skämtar nu!?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Säg att du skämtar nu!?

På den tiden var det normalt att behöva mecka en hel del själv; Att konfigurera och kompilera en kärna själv var inte alls konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

På den tiden var det normalt att behöva mecka en hel del själv; Att konfigurera och kompilera en kärna själv var inte alls konstigt.

Ja det kan jag med viss tveksamhet hålla med om, men det är inget man gör nu och speciellt inget som är specifikt för Debian. Jag kompilerade själv kernels i slutet av 90-talet, men det var av väldigt specifika skäl.

TS baserar sitt val av distribution på 30 år gammal erfarenhet och det kanske inte är så vidare bra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Ja det kan jag med viss tveksamhet hålla med om, men det är inget man gör nu och speciellt inget som är specifikt för Debian. Jag kompilerade själv kernels i slutet av 90-talet, men det var av väldigt specifika skäl.

TS baserar sitt val av distribution på 30 år gammal erfarenhet och det kanske inte är så vidare bra.

Nee kanske inte det

Men man optimerar aldrig "kärnan" numera beroende på vilken hårdvara man kör? Mera al'a windows vad gäller drivrutiner redan inbyggt förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dynggrovisen:

Mera al'a windows vad gäller drivrutiner redan inbyggt förstår jag.

Om du med denna mening menar om Linux har drivrutiner inbyggda, så är svaret i princip ja. Förutom sådant som är closed source framförallt, hej nVidia.
Sen skickar man ut gamla-som-gatan drivisar när ingen håller dem uppdaterade längre. Stötte på det bekymret på ett par gamla Dell laptops där wifi hade utgått, fick installera drivisar via APT i det fallet och via kabel. Sen funkade wifi osså.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dynggrovisen:

Nee kanske inte det

Men man optimerar aldrig "kärnan" numera beroende på vilken hårdvara man kör? Mera al'a windows vad gäller drivrutiner redan inbyggt förstår jag.

Det gör man definitivt, men bara på inbyggda system med extremt begränsad hårdvara i syfte att hålla ner kärnans storlek. På PC gjorde man det inte ens runt -97, eftersom det helt enkelt inte behövdes om man inte hade märkliga nördintressen eller var autistiskt sifferorienterad och körde benchmarks. Se Phoronix jämförelser mellan olika distributioner där Clear brukar vinna.

Däremot fanns det på den tiden en större anledning på PC att kompilera om kärnan med out-of-tree-drivrutiner eftersom DKMS inte dök upp förrän 2003. Det är något som numera funkar i princip transparent för en vanlig användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dynggrovisen:

Nee kanske inte det

Det finns inget som hindrar dig att göra det, men det brukar inte vara värt det på PC.