(3D Skrivare) Bambu Labs eller Creality

Permalänk
Medlem

(3D Skrivare) Bambu Labs eller Creality

Hej Alla,

funderar att köpa en 3D skrivare. Vill veta lite mer innan jag bestämmer mig.
Skrivare ska användas från små till stora grejer, från enkla till avancerat projekt.
Undviker att köpa en billigare variant och sen visar sig att den klar inte eller saknar funktioner.
Vill satsa direkt till en vassare modell.
Det finns olika märke med olika priser. Pratade med några kollegor på jobbet,
en rekommenderar att jag ska köpa en i 2000:- pris klass.
En annan rekommenderar att jag ska köpa Bambu Lab X1C Combo och
den tredje rekommenderar Creality K2 Plus combo.

när man kollar på nätet, det är väldigt svårt att bestämma sig vilken ska man välja.
Läste lite och ser att både har fördelar och nackdelar. Bambu Lab kan skriva i 256x256x256 medan Creality 350x350x350.
Det är ganska stor skillnad.
På grund av att det finns så mycket info, men man vet ej vad är sant vad är falsk.
Då tänkte jag vända med till er eller till någon som hade en sådant och uppgraderade sug eller byte till en annan modell.
Mina frågor är följande:
-Snabbhet?
-Ljud?
-Kvalitet?
-Nackdelar?
-Fördelar?
Och den sista fråga är hur mycket påverkar på hälsan?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Kan nämna lite snabba grejer om min Bambulab P1S.

Den är snabb
Bra kvalite på utskrift, jämförde den mot Prusa MK4 när det begav sig
Tycker min är tyst, har köpt tysta fötter jag inte ens monterat ännu.

Man bör väl ha printern i ett separat rum. Men man kan alltid installera HEPA-filter för att filtrera bort lite.

Nackdelen med Bambulab är att den inte kör på open source-mjukvara. Man kan köra den genom microSD-kort men annars är man låst till Bambulabs molntjänst och undra vad kinesiska staten kollar på egentligen..

Kan inte svara på just K2 plus combo, men min tidigare Creality Ender 3 kör iaf på merlin och det finns en helt annan support där ute.

Polaren köpte en Bambulab H2D, men jävlar i satan vilken maskin. Där är dubbla huvud och det blir så mycket smidigare när man ska köra med AMS och byta färg. Då ser man till att ha en färg man använder mest i printen i ett huvud och byter på det andra. Kostar en del dock..

Permalänk
Medlem

Prusa Core One, jag har haft både Creality K1 och Bambulab X1c samt P1S. Core one kniper första platsen lätt.

Allt känns gediget med Prusa samt uppgraderings möjligheterna som kommer i framtiden
lär vara utöver det vanliga.

Visst, den är bra mycket dyrare, men du får vad du betalar för.

Tillägg
Permalänk

Kör just nu en ender v3 SE och en Bambulab A1 Mini.

Tycker Bambulab erbjuder en mycket enklare lösning, mindre meck etc.

Permalänk
Medlem

Sätter också minus-tecken framför Creality. Noll utveckling på min Ender 3 Neo. Fick kompilera egen firmware…
Fast den funkar, säger inte det…
Men för nybörjare? Stay away.

Jag köpte en Prusa när jag hade gett upp, nu när jag vet mer, så är Endern inga bekymmer.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Hej Grabbar,

stor tack för informationen.
Men hur med programvara? Kör alla tillverkare samma programvara?
Eller finns någon skillnaden mellan olika märke eller prisklass?

@Vethut
Ser ut att Core One måste man sätta ihop själv? Eller?
Upplevde du stor skillnaden mellan Creatilty K1 och X1C? Vad fick dig att köpa Core One?
Sen jag vet: du får vad du betalar för.
Det är en av orsaken varför jag vill satsa på en lite dyrare modell.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem

X1C backade jag på Kickstarter och den höll i ungefär 6 månader innan den började krångla. Slutade med att jag sålde den som defekt då det var alldeles för mycket som krånglade för att spendera mer pengar på den.

K1C och K1Max har vi här på jobbet, dom står numera still sedan vi skaffade Core One. Den bara tuffar på precis som Prusa printers brukar göra. Den känns mer robust, stabilare och det känns verkligen att det är kvalitet i den skrivaren.

Jo jag märkte stor skillnad på K1C och X1C.
Crealitys extruder är ren dynga om den börjar krångla. X1C har ju snorbilliga reservdelar till sina så där vinner X1C.

Core One finns i två utföranden, som uppgraderings kit och som en komplett färdig skrivare. Lite assembly är det på dom alla. Tror inte det var mer på Core one än dom övriga vi nämnt.

Dom som jobbar med Core One här på jobbet svär vid den så jag är inte ensam om att tycka den är vettig.

Tillägg
Permalänk
Medlem

tja igen alla,

har en lite fråga om säkerhet.
är 3d skrivare fariig att ha dom i lägenhet till exempel?
Om jag använder luftrenare till exempel, skulle det hjälpa?
mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

tja igen alla,

har en lite fråga om säkerhet.
är 3d skrivare fariig att ha dom i lägenhet till exempel?
Om jag använder luftrenare till exempel, skulle det hjälpa?
mvh
Njanja

Att värma all plast kan göra att div lösningsmedel och annat släpps löst.

I fallet med 3D-skrivare, så används olika sorter där den vanligaste, PLA är gjord på majs eller sockerrör.
Och anses väl inte vara speciellt farligt. En printer-farm skulle man kanske ha i ett eget utrymme dock.

Andra plaster, t.ex för ABS-varianter rekommenderas ventilation, dvs förslagsvis leda ut "avgaserna", vilket ju kanske inte är så svårt eftersom man även rekommenderar inbyggd skrivare för att lättare kontrollera tempen.

PETG anses väl också hyffsat säkert, gjort på PET som flaskorna.

Kort sagt, printa med förstånd, en timme här och där, i sitt eget rum med kanske fönster på glänt? Kör.
I garderoben 24/7/365 med hamsterburen bredvid? Nja.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället