Permalänk
Redaktion
Redaktör

Hur började ditt datorintresse?

Alla tar vi olika vägar genom livet för att hitta fram till det som för många blir det livslånga datorintresset. Jag undrar hur ditt egentligen började? För vissa kanske det ärvs av föräldrarna och för andra är det en kompis som istället väcker det, det behöver ju inte heller ha haft sin begynnelse i barndomen utan kan ha kommit mycket senare. Men någonstans längs vägen har det förmodligen skett en förändring i att du inte längre bara ser på datorn som en låda eller en maskin som inte går att begripa utan istället är ett pussel som måste lösas.

Det är i alla fall så det blev för mig. I stora delar av barndomen var jag egentligen helt ointresserad utan det var när jag började komma upp i tonåren som det klickade för mig. Jag var väldigt intresserad av spel och helst spel med dem läckraste grafiken som gick att få tag på. Bit för bit började jag inse att för att få den ultimata grafikupplevelsen dög det inte längre med en konsol, det behövdes fler hästkrafter än så. Många extrapass på McDonalds och andra ströjobb under gymnasietiden och flititgt läsande av SweC-tester fick det bli och till sist skulle jag bygga min egen dator. På den vägen har jag sedan vandrat och lider väl fortfarande av sjukdomen att alla grafikreglage måste vara uppskruvade i max.

Hur såg det ut för dig?

Permalänk
Medlem

Var när vi fick får första dator i huset. Minns inte specs eller något sånt, men man spenderade en massa timmar med bland annat DOOM

Byggde min första dator 2009, då efter mycket läsande på Sweclockers.
Och på den vägen är det, vet inte hur många jag byggt/fixat med sen dess, men det har blivit en hel del. Och tycker fortfarande det är lika kul nu som då

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Minns inte 100%. Jag tror jag såg nåt på TV om datorer, plus att jag gillade Nintendospel. Så jag sade att jag ville ha en dator till föräldrarna, och de hittade en i gula sidorna som sålde sin Atari ST. Så jag började med den, och tyckte det var kul. I början mest för att spela spel, men sen mer annat, STOS etc.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Ärvde det från farsan. När jag var fem (för 30 år sedan!) köpte farsan ny burk, och jag fick ta över hans gamla som födelsedagspresent. Ett fartmonster, 486DX som traskade på i 50 MHz - naturligtvis med tillhörande display som visade frekvensen (det fanns en knapp så man kunde välja mellan 50 MHz och mer modesta 25 MHz - den berömda turboknappen).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Pappa trodde att datorer var framtiden och var helt inställd på att jag skulle lära mig det, så fick en C64 i barndomen. Spelade mest bara på den, och lärde mig väl egentligen ingenting av vikt. Kanske fick lite allmän datorvana eller så.

Intresset för datorer i sig kom väl igång på riktigt efter lumpen, då jag använde muckarbidraget till att köpa min första helt egna PC. Innan dess hade vi som alla andra en "familjedator" som man förstås fick begränsa sig lite mer med. Eldade med en kompis hjälp upp en 486 SX25-CPU några år tidigare, så det var embargo på att rota för mycket med hårdvaran i familjedatorn.

Ett år eller så efter muck kom Celeron 300A som på allvar väckte intresset för överklockning.

Sen har det väl mest bara rullat på. Nu har intresset i någon mån falnat, orkar verkligen inte böka runt på samma sätt längre. Det ska bara fungera.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Mitt intresse tog fart när min far köpte hem en 486DX2 med 8MB RAM och Windows 3.11, sedan 95. Det var ju som en ny värld. Sen fick min farsa en bränd CD-skiva med typ hundratals spel och mjukvara på den. Commander Keen, Carmaggeddon, C&C, Dune, Death Rally, Doom 2, GTA, Heretic, Hexen, Raptor osv osv osv. Då var det spel spel och mer spel i flera flera år. Det var inte förrän jag upptäckte skönheten med Linux som mitt intresse för teknik verkligen exploderade. Trillade in i den rabbit holen hårt, har fortfarande inte hittat ut.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Fick en ny vän när jag började högstadiet, han hade en C64 och sen International Karate spelades första gången så var det kört för min del. Fick en egen C64 i julklapp men hade inte råd att köpa spel, så började programmera basic och var helt fascinerade över vad man kunde göra med datorer. Lärde mig så småningom maskinkod (assembler, vad är det för högnivå-skit för lata människor?! ) som knackades in med en The Final Cartridge III, Sommarjobb ett par år senare ledde till en Amiga 500, Assembler (Asm One) och en demogrupp med några polare från plugget och på den vägen är det.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem

Medfött

Men på riktigt så började det tidigt 90-tal. En Turbo XT-klon som sen blev 386DX25 och sen en DX33.
Körde 386a ända fram till julen 1998, så blev det Pentium 133 och snart därefter ett Voodoo2.

Sen rullade det på med ny dator minst vartannat år under ett tag.

Numera mekas det mest med 90-talshårdvara och spelas spel och program från den tiden. Och retro-LAN såklart

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har minnet av en Vic-20, men där det började ta fart mer var nog med C64:an. Hade en bra mor som satt och kopierade kassettband med spel och köpte en bok som visade hur man programmerade på den.

Spelandet började tidigare än så med ett par väldigt tidiga konsoler, Pong minns man än ^^

Sedan blev det en Amiga 600 som senare uppgraderades till en Amiga 1200, vägrade prompt att gå "pc" vägen så att säga. Men då Amiga gick som det gick var jag "tvungen" att migrera och det blev en värsting när den släpptes: Pentium 200hz! Med ett 56.6k modem var man "kung"

Dock får jag lov att tillstå att mitt Megadrive var en evig trotjänare och följeslagare under väldigt lång tid, saknar det än idag då man hade alla tillbehör och kunde spela amerikanska/japanska spel på den också ^^ Och det är främst Megadrive jag fokuserat på när jag "byggt min emulator", eller spelen kanske man skall säga. Fast Shining In The Darkness och Shining Force knep jag attans kvickt till plattan när någon tipsade om att de var gratis på Playstore

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Farfars Macintosh Performa 460!

Sedan hjäpte det också att mamma fick en Dell Precision 530 Workstation med en Dell P1130 Trinitron skärm, genom sitt arbete. Fan vad mallig jag var och skröt till mina klasskamrater, då! 2st 2.2GHz Xeon processorer och en Quadro 4 (Vilket på den tiden motsvarade ett GeForce 4 Ti).

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Styvfar jobbade mycket med datorer så jag fick min första egna dator att ha i sovrummet vid 6 års ålder.
Efter det har det bara rullat på, När man närmade sig tonåren så minns jag en besvikelse över dålig prestanda i spel, Alla datorerar jag hade fram tills jag blev 18-19 var kontors datorer så spelandet gjordes för det mesta på intregrerade grafikkortet och prestandan var ju som den var men var ju också svårt att klaga när man fick datorer gratis och ekonmiskt var det inte så bra ställt.

Tror jag fixade fram ett AGP kort runt 15-16 års ålder men då hade ju PCI-E släpps så man låg alltid nått steg efter.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Hade inget större intresse för datorer fanns idrott o NES som lockade mer, men när det var dags att välja linje i gymnaiset blev en lokal Datakunskaplinje mest för en kompis valt det där väcktes intresset framför allt för spel men även hårdvara på den tiden så hade vi ingen dator hemma utan pappa lånade hem en stationär från jobbet, men för lönen från mitt första sommarjobb så blev det en P150 från Riksdata och på den vägen är det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Växte upp med C=64 som hittade hem till oss runt 83/84. Spelade främst på den datorn, men ritade även mha KoalaPad och skrev lite BASIC-program.

Senare började Amiga 500 locka, där vi först köpte en begagnad Amiga 500 1.2. Då många spel hade problem med så gammal kickstart, så blev det senare en Amiga 500 Plus med kickstart 2.04.

Även den visade sig dåligt lämpad för spel, så då fick jag istället upp ögonen för AmigaOS. Kort utökades datorn med mer Chipmem, hårddisk, 2400-modem m.m.

Dock blev det snart ganska tydligt att en 68000 inte var det hetaste på marknaden, samtidigt som 486:orna med Windows 3.11 började bli överkomliga i pris.

Så runt 1993 hittade en 486:a in i vårt hushåll och modemet uppgraderades till hela 14.4k! Däremot visade sig att Windows 3.11 inte alls höll vad det lovade. Kanske borde det ha klassats som dåtidens sämsta system?

Denna besvikelse fick mig att öppna plånboken och snart satt jag med en Amiga 3000 istället. Eventuellt den bästa datorn som Commodore gjort, bortsett från dess smått idiotiska ZIP-minnen (zig-zag in-line package).

Det senare gjorde att A3000 byttes ut mot en A4000 senare. I slutet av Amiga-eran satt jag med en PowerPC 604e@180MHz, CyberVision PPC (Permedia 2) och 146MB RAM i Amigan vilket inte var fy skam runt 1997/1998.

Men bristen på programvaror tog slutligen död på mitt Amiga-intresse, så runt 1999/2000 gick jag tillbaka till x86-träsket.

Då med AMD Duron 600MHz som visade sig lätt att överklocka (blyertspenna). Även där någonstans började jag lurka på SweClockers

Tror min splittrade bakgrund med datorer gjort att jag idag hoppar obehindrat mellan Windows, macOS och GNU/Linux. På ständig jakt efter den bästa datorupplevelsen.

Edit:
Mellan allt datornörderi, har jag kört R/C-bil, åkt skateboard och cyklat MTB. Numera blir det mest snowboard under vintern som avkoppling.

Permalänk
Medlem

Farsan jobbade inom IT efter försvarsmakten tidigt 2000-tal. Fick min första dator (en s. k. "hand me down") från far år 2003. Därefter fortsatte intresset.

Permalänk
Medlem

I unga år. Via Spectravideo SV-328. Första kontakten med programmering hände där i undre tonåren i MS Basic (MSX-BASIC), ett enklare textäventyr och även ett enklare spel med sprites. Tråkigt nog blev det ingen programmerare av mig, trots ett visst intresse där och då. Amiga 500 därefter, blev givetvis mer spelande och mindre meckande. Installerade mitt första instickskort på Amigan. 1MB RAM, det var allt jag hade råd med till den maskinen. Snåla föräldrar och snåla sommarjobb, det mesta gick ändå till nya spel.

Första PC:n träffade jag på långt tidigare hos en ingift farbror som importerade maskiner och sålde vidare (antar jag). Sim City och Test Drive var ganska imponerande då jag hemma samtidigt fortfarande satt och tittade på pixlar via Spectravideon. Kontakt med PC på riktigt hände väl ungefär i höjd med gymnasieåldern. Amigan började då spela ut sin roll för spel. Lärde mig snabbt de viktigaste DOS-kommandona och knåpade enklare batch-filer - allt för att kunna starta spelen så klart.

Första egna PC:n kom via ett privat lån av min fader. Minns inte exakt vad det var för hårdvara men skulle gissa att det då var en Pentium 100, som med hjälp av en kompis sedan uppgraderades till en Pentium MMX 233. Minns ingenting om kylpasta eller ens om där fanns kylfläns. Fungerade gjorde den vilket fall. Quake (1) rullade sjukt mjukt därefter. Detta var även första datorn där ett visst intresse för hårdvaran inne i burken pockade på uppmärksamheten och även överklockningspotentialen. Fick dock aldrig eländet att rulla stabilt i 266Mhz.

Därefter rullade det på. Trots fattig student blev det ny (väldigt, otroligt dumt) dyr dator på "hyrköp" via Thorn. Alltså lån med ockerränta så det rök om det. Pentium 3, 500Mhz-versionen. Första datorn jag behövde skicka åter till tillverkaren för reparation. Medföljade mjukvaruskiva innehöll CIH-viruset. Saker och ting rullade därefter på.

Första egna bygget kom inte långt efter. En AMD Athlon X2 5200+. Passade även på att bygga ytterligare en dator i samma veva. Varför nöja sig med en? Blev inga fler byggen till mig själv därefter, blev lat och köpte specialbeställningar via Inet. Jobbade däremot en sväng på en lokal datorbutik och fick bygga och datorer till kunder och försäljning.

Härnäst siktar jag dock på att bygga en (sista?) dator själv. Tyvärr är åldern inne då man inte ser något finstilt längre. Får väl beställa med ett förstoringsglas i värsta fall.

Tack för att ni lyssnat på min TED-talk!

Permalänk
Medlem

Såg wargames i yngre tonåren och fastnade direkt, Köpte en spectravideo 328 från Hobbex för min första lön i maj 1984.

edit:Idag är jag här (inte färdigbyggd än saknar front fläktarna)
astral 5090, amd 9800x3d 64gb cl30/6000

Visa signatur

Monster-PC (AMD 9800X3D) (RTX5090 Astral vit) (DDR5-6000cl30 64Gb) (Samsung 9100 gen5 2TB) (Kingston KC3000 Gen4 4TB)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem

Farsan skaffade hemdator där kring Windows 98 tiden och ja, spel var nog varför. Sen fick jag en xbox när jag var 6-7 någonting och blev således konsolspelare i typ 10 år när jag och mina vänner återupptäckte PC. Det var 2011 när jag blev medlem på swec och byggde min första dator med 2500k. Som jag fortfarande använder. 🤭

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vi hade ABC80 på gymnasieskolan (80-82) jag gick på tyckte det var roligt då, men intresset kom i gång på allvar när jag köpte en hempc genom jobbet 1997.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Mjukstartade väl lite med C64:an och sen tog det fart på allvar när man skaffade Amigorna (A500 och A1200). Drömde om att en dag ha råd med en A4000, men den typen av pengar hade jag aldrig innan Amiga mer eller mindre gick i graven. Kommer inte ihåg exakt vilket år jag gick över till PC, men jag höll ut väldigt länge med mina Amigor.

Permalänk
Medlem

Började med EE-lådorna på 70-talet, tyska lär-leksaker där man kunde bygga allt möjligt. Byggde en digital 8-bitars kalkylator som kunde de fyra räknesätten och visade svaret binärt via lysdioder. Sen kom ZX81, VIC20, C64, Amiga500, sen en följd av x86 datorer.

Permalänk
Medlem

Datorintresse trodde jag att jag hade på 80-talet när jag köpte en Commodore 64. Men jag fattade ingenting av den så den sålde jag efter ett par veckor.

Sen blev jag arbetslös -93, eller ja, jag valde avgångsvederlag istället för att gå in i ny organisation. Tog ledigt ett tag och köpte en IBM. Den hade 1,5Mb internminne och 50 Mb hårddisk och en processor på 25Mhz!
Windows förstod jag bättre, men det var när jag köpte ett 56kb-modem som jag fastnade på riktigt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

När vi fick vår första "familj" dator hemma, var väl... 7 - 9 något. Sedan fick jag min första egen när jag var 13 - 14? Köpte min brors gamla vilket jag tror var en 754 AMD... Sen dess har man haft intresse att lära sig

Idag är jag teknisk rådgivare/tekniker för min kompis forskarlag på deltid, när man har hållit på med hårdvara etc sen man var 10 så... Lär man sig hur man löser en del saker. En sak att läsa en bok, en helt annan att ha faktiskt erfarenhet.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

I lågstadiet hade skolan några 486or vi fick spela lite på. Men det var när jag spelade Red Alert som jag började be mamma om dator.

Först lånade hon en gammal 386 eller vad det var. Den kunde inte spela RA eller Warcraft så vi lämnade tillbaka den. 98 bör jag gick i mellanstadiet skaffade hon en dator via hemPC initiativet. Den var state if the art. Det satte igång intresset på riktigt.

Men för mig kom konsol först när jag fick en begagnad NES 1994.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Så fort jag lärde mig att de kunde driva spel. Från 5-10 år var det inte mer imponerande än mitt Nintendo, sen kom Half-Life...

Alltid varit spel som drivit mitt intresse men nuförtiden är jag något mer intresserad av hårdvara och data.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Under nästan hela uppväxten, hela barndomen och början av tonåringen så var datorn som hela familjen använde oftast min äldsta bror. Men sen så hösten 2008 så påbörjade han att bygge en egen och då fick min nästäldsta brorsa ta över den datorn och jag vart ju helt utan och jag som har precis 2 år tidigare fastnat i och upptäckt multiplayer på PC vart ju nästan helt utan och få möjligheten att spela, tidigare spelade jag bara Nintendospel och vissa singelplayer spel på PC.

Då beslutade morsan att överraska mig med en egen ny dator igenom att köpa på dåvarande On Off, en dator som typen som rekommenderade en skulle klara av de flesta spel (Vilket den inte gjorde) och då Oktober 2008 när jag fick den så spelade jag i princip bara Battlefield 2, Call of Duty 1 och 2.

Nu kommer Dator intresset

Nu när jag hade egen så vart det mer ansvar för datorn är ju min och då blir man medveten som att man tar hand om sitt eget barn genom att veta hur man sköter en, för jag har aldrig ägt en som har gjort att jag måste göra flera saker för att kunna ta hand om den.

Hårdvara och sådant vad alla komponenter är samt systemkrav för spel upptäckte jag djupet i mer eftersom att då hade nytt Call of Duty kommit som var jättekrävande och det är efter det som datorintresset föddes.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem

Ungefär som i bilden, som jag minns det...

Farsan hade eget företag, och hade dator för bokföring och så (även en produktdatabas eller så tror jag?), en IBM XT med 8088 till en början. Har två äldre bröder (c:a 10 år äldre än mig) som hade datorintresse tidigt, så jag växte upp och tog efter dem.
Spelade nog DOS-spel på datorn så fort jag kunde läsa/skriva det lilla som behövdes.

Vet inte vilken dator jag själv först började på (8088:an köptes innan jag föddes), men skulle tro på en 386:a.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Starten var när jag hittade en bok på bokrea i slutet av 60-talet, tjatade hål på min mors öron. Till min förvåning så köpte hon boken.
På framsdan så var där en plåtnicklas med en hålremsa i munnen, rubriken var"Så fungerar datorn", boken var tryckt på Hallandspostens Boktryckeri och var antagligen något som blivit över/liggandes.
Sidorna var inte skurna så jag fick sitta och sprätta upp var sida för att kunna läsa den.

Jag lärde mig allt ifrån hur järnkärne minne fungerade, hur relä och radiorör utförde logiska operationer, hur information stansades på hålremsa, eller det modernare, hur man magnetiskt lagrade information på järntråd.
Kunde hela ASCI tabellen binärt, lärde mig logiska operationer, Boels algebra...

Tyvärr har jag inte en aning om var den boken tog vägen, den försvann för säkert +40-år sedan.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Umgängeskretsen ägnade sig åt dylika aktiviteter samt att det ställdes en dator i hemmet. En compaq på 233mhz med AMD CPU, 32mb ram och en Bigfoot till hårddisk. Den är snäppet snabbare än en diskett.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

1988 när jag fick min första C64 av min bror Det bestämde min bana direkt. Därefter blev det raka vägen in i x86-världen med en 386a som inte klarade Doom men dock Heart of China and Rise of the Dragon och framför allt Wolfenstein 3D. Sedan över till en 486 DX2-66a med fet Turbo-knapp

På C64 lekte jag lite som 8-åring med basic där jag trodde att kunde programmera ett helt Robocop-spel genom någon code-snippet via tidningen Attack. På x86-plattformarna fick man leka mycket med autoexec.bat och config.sys för att få olika spel att lira. EMM386, Memmaker osv

Min Pentium 2-rigg var nog den första jag byggde själv. Kan tro att jag var 15 år gammal. Denna ersatte också min 486a, så vitt jag minns. Det fanns inga pengar i familjen för några hem-PC.

Sedan dess har det varit raka vägen framåt. Nu har väl mitt hårdvaruintresse svalnat betydligt sedan flera år tillbaka och jag har hamnat i en liten "det ska bara funka!"-mentalitet trots att jag jobbar som IT-konsult. 43 år idag.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Hos min moster någon gång på 90-talet. Jag kan inte ha varit mer än 6-7 år gammal men Doom på Windows 95 var riktigt coolt tyckte jag. Först var jag mest intresserad av spel, men vid yngre tonåren blev man mer nyfiken på hur allt fungerade, och ju mer man tänkte så verkade det som magi.