Permalänk
Medlem

Dator för längre ägande

Hittade ingen tråd som jag tyckte passade
Jag vet att datorer håller längre än vad man tror och jag bytte då min dåvarande låg kvar i XP och kunde inte uppgraderas och var också ca 10 år

Har idag en jobbdator (mitt eget bolag) som jag köpte 2016 (Processor Intel(R) Xeon(R) CPU E3-1220 v5 @ 3.00GHz, RAM 64 GB, Grafikkort NVIDIA Quadro K620 Hårddisk SSD 1TB + 500GB Nvme)

Den har inga problem att lösa det jag gör idag, jobbigaste program torde vara QGis + FME + Camtasia 9 (som jag använder väldigt sällan, enbart vid undervisningsfilmer) annars är det mest Office 2016 + Adobe Acobat Pro 2017. Spelar inte

Men eftersom det är jobbdatorn så börjar jag bli nojig över att den ska paja vid fel tillfälle och den kan inte uppdatera till Windows 11 så jag börjar fundera på att köpa ny och jag vill att den ska hålla länge

Hur ser man vilka komponenter som troligtvis kommer att kunna uppdateras vidare och hålla i minst 15 år eller är det bara att köpa så nytt som möjligt?

Sorry för lite oklar fråga

Permalänk
Medlem

Med en vettig processor kommer du långt om du inte gör något krävande.

Jag har en ultrabook med en i7-5500u, 16gb ram och nvidia 940m - det går fortfarande att surfa på den och sköta administration.
(kommer dock byta ut den snart då den inte funkar jättebra med linux och win11 är den för gammal för)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

En dator som håller 5 år bör inte vara så svårt att få till om du köper nytt. 10 år är dock svårt dels pga att hårdvara slits men också för att ingen riktigt kan förutspå vad för krav nya os/appar kommer ha på hårdvara i framtiden.

Kanske är det viktigare att du satsar på en vettig backup-lösning om du inte redan har det och sen köper någon billigare minipc som du kan uppgradera med 3-5 års mellanrum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

En dator som håller 5 år bör inte vara så svårt att få till om du köper nytt. 10 år är dock svårt dels pga att hårdvara slits men också för att ingen riktigt kan förutspå vad för krav nya os/appar kommer ha på hårdvara i framtiden.

Kanske är det viktigare att du satsar på en vettig backup-lösning om du inte redan har det och sen köper någon billigare minipc som du kan uppgradera med 3-5 års mellanrum?

tack, har en NAS som backup. Du har nog rätt, även om jag inte riktigt erkänna, 10 år är nog max, hatar installationer eller att ha saker i något moln. utan vill ha dem på kontoret. Skulle fortfarande ha Office 2003 om den hade funkat på Win 10

Permalänk
Medlem

Ett 5090 är knappt dyrt om man tänker månadskostnad över 10 år. Bortsett från det räcker nog 8 kärnor på 5> GHz och 64GB också i 10 år.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arer:

tack, har en NAS som backup. Du har nog rätt, även om jag inte riktigt erkänna, 10 år är nog max, hatar installationer eller att ha saker i något moln. utan vill ha dem på kontoret. Skulle fortfarande ha Office 2003 om den hade funkat på Win 10

En NAS är inte backup, det är lagring. Backup är offline, på annan fysisk plats. Så när din dator är full av krypterade filer har du din backup kvar. Det är inte jättedyrt idag med cloud-backup.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att ge förslag på en dator för längre ägande. Teknikutveckligen går snabbt framåt och omloppstiden för elektronik blir allt kortare. Se över ditt behov av ny utrustning, vilka program som du bara måste ha. Om vissa program enbart fungerar i Windows XP, varför inte köra Windows XP virtuellt i en modern dator med Windows 11? Det kan fungera för dig.

Om Office 2003 räcker, har du funderat på kostnadsfria alternativ till Microsoft sviter?

Att du använder en NAS för backup visar att du sett över ditt säkerhetstänkade på ett bra sätt. En NAS är förträfflig för backup.

Permalänk
Medlem

Datorhårdvara som inte är mekanisk håller väldigt länge, jag har t.o.m en 486 66MHz från början av 90-talet som fortfarande fungerar

Min vardagsdator som jag använder för surf, filmtittande och filmredigering, lättare spelande, kontorsuppgifter, etc. är ett år yngre än din, en över 12 år gammal laptop med i7 3320u med en SSD.
Den fungerar alldeles utmärkt och jag är inte oroad för att den helt plötsligt skulle gå sönder eftersom det är väldigt få mekaniska delar: de enda mekaniska delarna är fläkten och DVD-brännaren, och den senare använder jag sällan så det är isåfall fläkten som skulle vara problematiskt om den skulle gå sönder ̣̣- men hittills så tuffar den på.
Batteriet är förvisso kasst, håller kanske 15-20 minuter som mest, men använder bara datorn där jag har nära tillvägguttag.

Så länge du använder dig av en vettig backupstrategi för din viktiga data - flera kopior på minst 2 olika stället (t.ex. en där datorn är och en i molnet) - så borde du inte oroa dig för att datorn helt plötsligt skulle dö.
Ännu mindre risk är om du dessutom rengör fläktar och kylflänsar med t.ex. luft på burk så att processorn och grafikkortet inte går för varmt.

Funkar datorn för dig så kanske du inte behöver uppgradera alls, men om du känner för att uppgradera ändå så borde du klara dig på vad som helst som finns att köpa på marknaden som klarar av de program du använder. Fördelen med en ny dator är att den bör vara mer strömsnål än din nuvarande dator, och upplever du att du fortfarande kan använda din dator nu även om den är gammal så kommer du definitivt att kunna använda en ny dator minst lika lång tid - förutsatt att du inte börjar använda program som har ännu högre hårdvarukrav såklart

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Att du använder en NAS för backup visar att du sett över ditt säkerhetstänkade på ett bra sätt. En NAS är förträfflig för backup.

Detta kan läsas som sarkastiskt.

I vilket fall: låt oss leka med tanken att ett virus krypterar filerna på både dator och nas (för nas:en är ju igång samtidigt som datorn)
- Vad gör TS nu, utan sina filer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Ett 5090 är knappt dyrt om man tänker månadskostnad över 10 år. Bortsett från det räcker nog 8 kärnor på 5> GHz och 64GB också i 10 år.

Vem köper ett 5090 för att ha det i tio år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

mina bitcoin tills man betalat av kortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Skrivet av landahl:

Jag vet inte varför förslaget om 5090 överhuvud taget kom som förslag, när OP skrev att nuvarande dator med ett NVIDIA Quadro K620 från 2016 räcker för de program som används.
Uppenbart så är grafikkortskraven inte höga alls, kanske räcker det t.o.m med inbyggd grafik, om inte så går det alldeles utmärkt att fortsätta använda Quadrokortet i en ny dator - om OP nu bestämmer sig för att bygga en ny.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Uppenbart så är grafikkortskraven inte höga alls, kanske räcker det t.o.m med inbyggd grafik, om inte så går det alldeles utmärkt att fortsätta använda Quadrokortet i en ny dator - om OP nu bestämmer sig för att bygga en ny.

så länge drivrutiner finns. Förr eller senare kommer det sluta fungera, måste inte vara under win11's livscykel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

så länge drivrutiner finns. Förr eller senare kommer det sluta fungera, måste inte vara under win11's livscykel

Om/när det händer så är det inte svårt att införskaffa sig ett nyare grafikkort som passar för de program som används, en 5090 är antagligen helt fel kort för det med tanke på att nuvarande Quadrokort fungerar utmärkt - om inte OP hade tänkt att börja spela nyare spel på arbetsdatorn också förstås.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Om/när det händer så är det inte svårt att införskaffa sig ett nyare grafikkort som passar för de program som används, en 5090 är antagligen helt fel kort för det med tanke på att nuvarande Quadrokort fungerar utmärkt - om inte OP hade tänkt att börja spela nyare spel på arbetsdatorn också förstås.

jo, jag håller med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

I vilket fall: låt oss leka med tanken att ett virus krypterar filerna på både dator och nas (för nas:en är ju igång samtidigt som datorn)

Förstod det, tänkte back-up i andemeningen att ha om datorn pajar.
Har det som är pågående uppdrag med backup i molnet. Äldre uppdrag från 2004 och framåt på separata hårddiskar. Men de borde jag inte ha hemma om huset brinner ner, funderar på att inreda ett arkivrum i lagårn. Mycket gamla arbetshandlingar/utredningar har jag bara på papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arer:

Förstod det, tänkte back-up i andemeningen att ha om datorn pajar.
Har det som är pågående uppdrag med backup i molnet. Äldre uppdrag från 2004 och framåt på separata hårddiskar. Men de borde jag inte ha hemma om huset brinner ner, funderar på att inreda ett arkivrum i lagårn. Mycket gamla arbetshandlingar/utredningar har jag bara på papper.

Du resonerar klokt kring t.ex. brandsäkerhet för dina backupdiskar. Det som brukar förespråkas för att skapa en säker backup är 3-2-1 regeln:
3: tre kopior på datan (inklusive orginaldatan, så 2 backupkopior)
2: två olika medier (t.ex. någon form av hårddisk, arkivbeständig CD/DVD, band)
1: minst en kopia ska vara på ett fysiskt skilt ställe från de andra kopiorna, det kan vara i molnet, eller hemma (om du har kontoret på en annan plats) eller hos familj/vänner.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Det är svårt att ge förslag på en dator för längre ägande. Teknikutveckligen går snabbt framåt och omloppstiden för elektronik blir allt kortare. Se över ditt behov av ny utrustning, vilka program som du bara måste ha. Om vissa program enbart fungerar i Windows XP, varför inte köra Windows XP virtuellt i en modern dator med Windows 11? Det kan fungera för dig.

Om Office 2003 räcker, har du funderat på kostnadsfria alternativ till Microsoft sviter?

Kör Virtualbox med XP för att kunna använda vissa äldre program som använder Access 2000 det är lite jobbigt bara att jag inte kan kopiera mellan de olika miljöerna när jag skriver dokumenten i Win 10. Även program i 16-bit har jag problem att installera på ett 64-system men går utmärkt i Virtualbox

När jag tänker längre ägande på andra saker så är det ofta bra att köpa en högre kapacitet än vad man behöver så att betongblandaren inte behöver slita eller slipmaskinen går varm. Tänker att det är lite samma med datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Du resonerar klokt kring t.ex. brandsäkerhet för dina backupdiskar. Det som brukar förespråkas för att skapa en säker backup är 3-2-1 regeln:
3: tre kopior på datan (inklusive orginaldatan, så 2 backupkopior)
2: två olika medier (t.ex. någon form av hårddisk, arkivbeständig CD/DVD, band)
1: minst en kopia ska vara på ett fysiskt skilt ställe från de andra kopiorna, det kan vara i molnet, eller hemma (om du har kontoret på en annan plats) eller hos familj/vänner.

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

En NAS behöver inte ständigt vara igång. Jag drar igång min NAS när jag skall göra en backup. Därefter stänger jag av NASen.

Permalänk
Medlem

En NAS behöver inte ständigt vara igång. Jag drar igång min NAS när jag skall göra en backup. Därefter stänger jag av NASen.

Generellt sett står de igång 24/7

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Personligen tycker jag att det kan löna sig att lägga en hyfsad slant på en ny dator. Inte för att du verkar ha något behov av en Ferrari, utan mer för byggkvalitetens skull, inte minst på rörliga delar som t.ex. fläktar, knappar, och andra delar som utsäts för mekaniskt slitage. USB-ingångar och gångjärn är ytterligare några exempel på sådant som lätt slits.

"Hållbarhet" kan ju innebära olika saker, t.ex hur länge det finns uppgraderingar till respektive hårdvara. Sådant är omöjligt att svara bestämt på. Man kan bara spekulera och ibland inte ens det! Trösten är att uppgraderingar av mjukvara nästan alltid är kostnadsfri och i normala fall inte innebär något merjobb att tala om.

Prestandamässigt behöver du uppenbarligen ingen Ferrari om jag läser av dig rätt. Jag tycker dock inte att du bör snåla alltför mycket på prestanda-kravet om du vill ha förhoppning på riktigt lång hållbarhet. Orsaken är att om du idag köper en lågprestanda-dator idag för säg 8-10 000 kr (inkl. moms), så kommer den troligen upplevas som väldigt seg och föråldrad redan efter X antal år. Program och annat blir ju mer och mer krävande och du ska ha den yrkesmässigt....därför tänker jag "Hållbart" här.

Du kan lägga 90 000 kr på en dator utan det innebär några garantier att det kommer hålla länge ur perspektivet att ingenting kommer att gå sönder. Sådant vet man naturligtvis inte. Men självklart hänger pris och byggkvalitet ihop. Alla vill ju komma så billigt undan som möjligt vilket är fullt förståeligt. Men jag tänker nu långsiktigt och inte bara 3-4 år framåt, för det är ju inte det du vil förstår jag dig som.

Jag har ingen aning om vad du har för budget. Men ponera att du lägger 24 000 kr (inkl. moms) på en ny dator idag. Ponera också att du under 10 års tid inte behöver byta delar eller reparera något. Då kostar din dator 200 kr/månaden inkl. moms. Vilka avdragsmöjligheter du sedan har som näringsidkare vill jag inte gå in på av säkerhetsskäl. Men för 24 000 kr får du en riktigt bra dator på samtliga komponenter i och med att du inte spelar spel. Vissa kommer hävda att man kan få lika bra dator för mycket mindre, men detta är mitt synsätt, dvs. att du förhoppningsvis ska kunna känna dig nöjd med datorköpet i minst 10 år men gärna ännu längre.

Inte för att jag vet om du blev särskillt mycket klokare än det du redan vet, men det var i varje fall ett synsätt ur just mitt perspektiv, men det kommer så många fler....var så säker!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.