Hej!
Personligen tycker jag att det kan löna sig att lägga en hyfsad slant på en ny dator. Inte för att du verkar ha något behov av en Ferrari, utan mer för byggkvalitetens skull, inte minst på rörliga delar som t.ex. fläktar, knappar, och andra delar som utsäts för mekaniskt slitage. USB-ingångar och gångjärn är ytterligare några exempel på sådant som lätt slits.
"Hållbarhet" kan ju innebära olika saker, t.ex hur länge det finns uppgraderingar till respektive hårdvara. Sådant är omöjligt att svara bestämt på. Man kan bara spekulera och ibland inte ens det! Trösten är att uppgraderingar av mjukvara nästan alltid är kostnadsfri och i normala fall inte innebär något merjobb att tala om.
Prestandamässigt behöver du uppenbarligen ingen Ferrari om jag läser av dig rätt. Jag tycker dock inte att du bör snåla alltför mycket på prestanda-kravet om du vill ha förhoppning på riktigt lång hållbarhet. Orsaken är att om du idag köper en lågprestanda-dator idag för säg 8-10 000 kr (inkl. moms), så kommer den troligen upplevas som väldigt seg och föråldrad redan efter X antal år. Program och annat blir ju mer och mer krävande och du ska ha den yrkesmässigt....därför tänker jag "Hållbart" här.
Du kan lägga 90 000 kr på en dator utan det innebär några garantier att det kommer hålla länge ur perspektivet att ingenting kommer att gå sönder. Sådant vet man naturligtvis inte. Men självklart hänger pris och byggkvalitet ihop. Alla vill ju komma så billigt undan som möjligt vilket är fullt förståeligt. Men jag tänker nu långsiktigt och inte bara 3-4 år framåt, för det är ju inte det du vil förstår jag dig som.
Jag har ingen aning om vad du har för budget. Men ponera att du lägger 24 000 kr (inkl. moms) på en ny dator idag. Ponera också att du under 10 års tid inte behöver byta delar eller reparera något. Då kostar din dator 200 kr/månaden inkl. moms. Vilka avdragsmöjligheter du sedan har som näringsidkare vill jag inte gå in på av säkerhetsskäl. Men för 24 000 kr får du en riktigt bra dator på samtliga komponenter i och med att du inte spelar spel. Vissa kommer hävda att man kan få lika bra dator för mycket mindre, men detta är mitt synsätt, dvs. att du förhoppningsvis ska kunna känna dig nöjd med datorköpet i minst 10 år men gärna ännu längre.
Inte för att jag vet om du blev särskillt mycket klokare än det du redan vet, men det var i varje fall ett synsätt ur just mitt perspektiv, men det kommer så många fler....var så säker!