Batterier i Google Pixel 6A kan sprängas - Google varnar användare (Juli 2025)

Permalänk
Kontot avslutas

Batterier i Google Pixel 6A kan sprängas - Google varnar användare (Juli 2025)

Jag har uppdaterat trådstarten nu med mer kontext och förtydligande. Jag hoppas det blivit lite tydligare nu.

Vad som hänt:

• I januari 2023 köpte jag en Google Pixel 6A från Elgiganten.

• Google skickade ut ett mejl till Google Pixel 6A ägare den 2 juli 2025 med information om att vissa Google Pixel 6A enheter har problem med batterierna. Vissa enheter är med andra ord defekta. De nämner att det finns risk att batterierna överhettas och kan skada folk.

• I mejlet nämnde de att en uppdatering kommer börja rulla ut den 8 juli 2025 som kommer försöka förhindra att batterierna överhettas. Uppdateringen är obligatorisk och är din enhet drabbad av de defekta batterierna kommer enhetens batterikapacitet att strypas.

• Den 12 juli 2025 noterade jag flera inlägg på Reddit och andra webbplatser där användare börjat få uppdateringen. Klockan 13:30 den 12 juli 2025 fick jag uppdateringen på min mobil.

• Min mobil har efter installation av uppdateringen fått betydligt sämre batterikapacitet. Tidigare kunde jag ha mobilen i idelt läge upp till 12 timmar varje dag utan problem och ändå ha ca. 30% batteri vid slutet av dagen. Efter uppdateringen förbrukar den i snitt 19%/timma i idelt läge. När jag använder den är kapaciteten ännu värre. D.v.s. jag kan inte ens använda mobilen i 5 timmar innan batteriet är tomt.

• Flera användare på nätet har rapporterat att deras enheter överhettats efter uppdateringen och att deras mobiler t.o.m. sprängts. Det första som sker är att batteriet tar slut för fort, vilket leder till att användare behöver ladda mobilerna mer frekvent, vilket i sin tur leder till att batteriet tar stryk. Därefter expanderar batteriet. Fortsätter man använda batteriet kan det börja ryka och sedan börja brinna. Det är ett allvarligt fel!

• Google Pixel 4a och Google Pixel 5a har haft liknande problem. Med andra ord har Google valt att använda något budgetbatteri i deras "a"-mobiler. De lovar 6+ års säkerhetsuppdateringar och support, men vad hjälper det när de själva vet att batterierna inte håller mer än 2-3 år?

Google erbjuder ett "reparationsprogram" via deras webbplats, med strikta krav. Har du tur kan du som bäst få ditt batteri utbytt kostnadsfritt eller $100 på en kupong som endast kan användas i Google Store (t.ex. vid köp av en ny Google Pixel mobil). Eftersom jag varken köpt min mobil via Googles webbplats (jag köpte min via Elgiganten här i Sverige) så är jag inte berättigad till deras reparationsprogram. Användare i bl.a. USA som köpt sin Google Pixel 6A via deras webbplats har rapporterat en massa krångligheter med servicen. Exempelvis får mobilen inte ha någon annan defekt för att vara berättigad till deras reparationsprogram (det inkluderar repor). I sällsynta fall kan man få ut $100 i cash (ej kupong), de användare som blir berättigade till det behöver skapa ett Payoneer-konto, vilket är ett helt annat bolag. För att öppna ett Payoneer-konto måste du skicka in passbild, namn, adress och andra personuppgifter. Google skickar därefter ut $100 dit. Du behöver därefter föra över pengarna från Payoneer till ditt bankkonto. Oerhört krångligt. Hela processen beräknas ta veckor eller månader nu när hundratusentals Pixel-användare ska reklamera sina mobiler.

Med andra ord utövar Google likt Apple s.k. "planned obsolescence" i sina enheter. Med en mjukvaruuppdatering kan de strypa enhetens kapacitet bara sådär och hävda att den måste lämnas in för reparation. Jag vill poängtera att jag inte lagt märke till några problem med min Google Pixel 6A innan uppdateringen kl 13:30 den 12 juli 2025. Den fungerade felfritt innan dess. Jag har heller inte möjlighet att se hur många battericykler den gått igenom. Google menar att efter 400 cykler är den slut. Vid 375 ska man få ett varningsmeddelande om att batteriet snart slutar fungera. Möjligheten att se battericykler kom inte förrän vid Pixel 8A, d.v.s. 2 år efter att Pixel 6A lanserades.

Jag blir förbannad på dessa bluffbolag. Inte nog med att de ska spionera på allt du gör och använda din data för att rikta reklamer mot dig, men de ska också lura kunder som köpt deras mobiler och andra enheter med dessa bedrägerier. Köper jag en ny mobil som lovar 6+ års säkerhetsuppdateringar och annat utgår jag ifrån att den klarar av 6+ år av vanligt bruk. Min mobil har jag endast använt för samtal och MFA (multi-factor authentication) i jobbsyfte. Den ligger 99% av tiden på mitt skrivbord. Jag skulle säga att jag använder mobilen betydligt mindre än gemene man. Trots det är mitt batteri nu helt kört efter 2½ år.

Detta meddelande dyker upp frekvent efter uppdateringen kl 13:30 den 12 juli 2025: https://i.imgur.com/8UiN6U0.png

Information om uppdateringen: https://support.google.com/pixelphone/answer/16340779

För personer som köpt sin Google Pixel 6A via Google Store kan du kolla om du är berättigad till deras reparationsprogram här: https://support.google.com/pixelphone/workflow/16310202

Så vad gör man om man är drabbad?
Jag vet inte vad ni andra Pixel-ägare tänker göra, men jag har gjort följande:

Jag kommer nu ta kontakt med Elgiganten (och tar med alla utskrivna dokument) och ska reklamera varan och hoppas processen är smidig (hahaha... det kan jag nog glömma med Elgiganten!!). Men det är viktigt att stå på sig och acceptera inte ett nej. I mitt fall ska all kontakt ske via Elgiganten eftersom det är via dem jag köpte mobilen. Om du är i liknande sits, gör en reklamation så snart du bara kan. Hänvisa till Googles meddelande om att enheten har problem (d.v.s. är defekt) förutsatt att du får felmeddelandet efter att du installerade den senaste systemuppdateringen.

Jag kommer uppdatera tråden senare när jag tagit kontakt med Elgiganten.

Förtydligat trådstarten
Permalänk
Medlem
Skrivet av PlannedObsolescence:

Alla användare som har en Google Pixel 6A bör ha fått ett mejl från Google någon vecka sedan angående livslängden på batteriet. Det som skett är att flera Google Pixel 6A-mobiler kommer få en obligatorisk uppdatering under juli (med roll out fr.o.m. 8:e juli), men de menar nu att uppdateringen innebär en stor risk för flera användare. Batteriets livslängd kan påverkas något enormt och t.o.m. sprängas.

I mitt tycke är detta inget annat än "planned obsolescence". Hur kan en mjukvaruuppdatering påverka hårdvara? Det är obegripligt. Användare runt om i världen som fått uppdateringen har redan sett mobilens batteri sjunka extremt. Flera användare som brukade ha 70% i slutet av dagen har numera runt 20% kvar. Det finns även flera rapporter om att batteriet expanderat och sedan exploderat.

Det Google erbjuder är att betala ut $100 i en kupong som kan användas i Google Store, samt eventuellt gratis byte av batteri. Flera som försökt få sitt batteri utbytt har dock nekats p.g.a. helt orimliga saker som "repa på skärm".

Google har lagt ut en sida som jag kan använda för att kolla om min mobil är påverkad. Det är nämligen inte alla Pixel 6a som får dessa batterifel. Sidan finns här: https://support.google.com/pixelphone/workflow/16310202?hl=en

Det man ska göra är att fylla i sitt IMEI-nummer. Så jag loggade in med Google-kontot som min mobil använder, knappade i IMEI-numret, men det fungerade inte. Först ville de att jag ska verifiera min ålder (18+) med ett kreditkort. Det gjorde jag. Sedan försökte jag igen med IMEI-numret. Nu står det att IMEI-numret inte är kopplat till min gmail-adress(?). Vad i helvete är det för fel på deras tjänster? Och det finns inget sätt att kolla "battery cycles" i en Google Pixel 6A heller. De hävdar att efter 400 cykler är mobilen "bricked" och att en varning skickas ut efter 375 cykler.

Jag köpte min mobil i januari 2023 hos Elgiganten. Änsålänge fungerar min Pixel 6A som den ska. Jag har inte lagt märke till något batteriproblem och jag har Android 16 - men har inte fått någon ny uppdatering (jag räknar dock med att få den inom kort).

Jag utgår ifrån att jag inte kan få de där $100 från Google (vilket dessutom är ett skämt eftersom mobilen kostade några tusen mer än så). Och även om jag blir "eligible" för $100 så betalar de endast ut via "Payoneer", vilket är en tredjeparts tjänst som kräver att man skickar in sitt passfoto och hela rubbet för att skapa ett konto där, sedan ska man föra över pengarna därifrån till sin bank. Otroligt krångligt!

Jag är så förbannad på Google just nu. Nu finns det tre saker jag undrar:

1) Kan jag redan idag reklamera mobilen hos Elgiganten med hänvisning till Googles mejlutskick om att mobilen KAN(!) vara i riskzonen, d.v.s. att min Pixel 6A:s batteri KAN explodera eller sluta funka.

2) Nu känns det som ett ypperligt tillfälle att pröva GrapheneOS. Någon kunnig här som vet om GrapheneOS inte får dessa uppdateringar och således slipper förstöra batteriet?

3) Hur tänker/gör ni andra med en Google Pixel 6A just nu?

Mer info om uppdateringen juli 2025:
https://support.google.com/pixelphone/answer/16340779?p=pixel...

Sprängas? Det var o ta i. Sedan så liknar detta Pixel 4a där vissa enheter blev påverkade. Du kan kolla själv om din enhet är påverkad eller inte här: https://support.google.com/pixelphone/workflow/16310202?utm_s...
Det är inte alla enheter som är påverkade. Är din påverkad skulle jag gå på vad som står på den länken jag länkade till om det går att be om batteribyte. Gick med Pixel 4a om man valde Tyskland som land

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av jnsson:

Sprängas? Det var o ta i.

Sedan så liknar detta Pixel 4a där vissa enheter blev påverkade

Det är det tyvärr inte. Flera användare har redan rapporterat att batteriet fattat eld och sedan sprängts efter uppdateringen. Google menar att uppdateringen ska "fixa" batteriproblem. Problem som användare inte haft tidigare, men som sedan uppstår efter uppdateringen.

Jag är så förbannad på Google. De har redan "bricked" flera Pixel 4a, 5a och nu 6a. Är alla "a"-varianter i riskzonen?

Jag ser det som högst osannolikt att jag kan få något tillbaka från Google. Jag har inte handlat hos Google, utan hos Elgiganten. Och deras jävla hemsida där man kollar IMEI-numret fungerar inte. Hur kan IMEI-numret inte vara kopplat till min gmail (Google-konto)... det är ju förhelvete från samma mobil jag kollar.

Och de rekommenderar användare att kolla sina "battery cycles". Men det fungerar endast på Pixel 8a och uppåt. Det finns inget om battericykler i menyn på en Pixel 6A.

Är så trött på dessa skitbolag, de gör allt för att man ska behöva byta mobil var 1-2 år. Först ut var Apple som åkte dit för att ha programmerat sina enheter att sluta funka efter viss tid, och nu är det Googles tur. Nästa mobil blir nog en Fairphone som har utbyttbart batteri.

Nu försöker jag ta reda på om man redan idag kan få tillbaka pengar hos Elgiganten eller något. Det är helt tyst i svensk media om denna juliuppdateringen för Google Pixel 6A, medan resten av världen gör allt i sin värld att reklamera sina köp.

Permalänk
Medlem

1) Kan jag redan idag reklamera mobilen hos Elgiganten med hänvisning till Googles mejlutskick om att mobilen KAN(!) vara i riskzonen, d.v.s. att min Pixel 6A:s batteri KAN explodera eller sluta funka.

Ja. Man har tre års konsumentskydd mot inbyggda fel och detta måste anses vara ett av dem.

”När kan du reklamera?
Enligt konsumentköplagen kan du klaga till företaget om:

• felet är ursprungligt och fanns när du tog emot varan (ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt)

• du köpte varan för mindre än 3 år sedan.”

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/reklamer...

Detta är ett klockrent sådant fall. Därmed inte sagt att Google skulle vara lätta att ha att göra med, men på hemsidan står hur du ska göra.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av AlixSPQR:

Ja. Man har tre års konsumentskydd mot inbyggda fel och detta måste anses vara ett av dem.

”När kan du reklamera?
Enligt konsumentköplagen kan du klaga till företaget om:

• felet är ursprungligt och fanns när du tog emot varan (ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt)

• du köpte varan för mindre än 3 år sedan.”

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt-process/reklamer...

Detta är ett klockrent sådant fall. Därmed inte sagt att Google skulle vara lätta att ha att göra med, men på hemsidan står hur du ska göra.

Just nu i skrivande stund fungerar min mobil felfritt dock. Men Google har skickat mejl och lagt ut en sida på deras webbplats om batterifelet i Google Pixel 6A. Det känns spontant som att Elgiganten kommer hävda det är inga fel med enheten och vägra reklamation.

Har någon här på Sweclockers varit i samma situation som jag?

Jag vill ju inte liksom vänta tills mobilen eventuellt fattar eld innan jag reklamerar...

Permalänk
Kontot avslutas

Precis nu kl 13:30 fick jag uppdateringen. Spännande och passande tajming. Vi får se vad fan som händer nu, ska installera och se om batteriet är kört.

Edit: Såhär ser det ut efter att uppdateringen installerats nu kl 13.30

https://i.imgur.com/8UiN6U0.png

Det verkar som min mobil är drabbad av deras batterihaveri. Helvete!
Batteri-ikonen har ett varningstecken (!).

Permalänk
Medlem

Precis nu kl 13:30 fick jag uppdateringen. Spännande och passande tajming. Vi får se vad fan som händer nu, ska installera och se om batteriet är kört.

Edit: Såhär ser det ut efter att uppdateringen installerats nu kl 13.30

https://i.imgur.com/8UiN6U0.png

Det verkar som min mobil är drabbad av deras batterihaveri. Helvete!
Batteri-ikonen har ett varningstecken (!).

Inaktivera allt med snabbladdning för tillfället, låt batteriet ladda långsamt. Laddas batteriet för snabbt så ökar risken för explosion.

Permalänk
Kontot avslutas

Jag kan bekräfta att batteriet försämrats. Bara på 30 minuter har den gått från 77% till 66% utan att något är igång, bara idle. Något är helt jävla galet. Om ni kan vänta med uppdateringen, gör det. Verkar som miljoner enheter fått uppdateringen idag enligt flera på Reddit.

Det blir att gå till Elgiganten omedelbart och reklamera skiten. Jävla Google.

Planned obsolescence borde vara olagligt. Hur kan en mjukvaruuppdatering plötsligt försämra batteriet? De har någon jävla "while-loop" i bakgrunden förmodligen som tömmer allt batteri, vilket resulterar i att folk laddar mer. På så vis går fler "battericykler" åt och man kommer snabbt upp i 400 cykler. Efter det expanderar batteriet. Fortsätter man använda mobilen fattar den eld.

Åh vad jag hatar moderna mobiler. Det blir en Fairphone efter detta. Ingen mer Samsung, Google eller Apple.

Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta att batteriet försämrats. Bara på 30 minuter har den gått från 77% till 66% utan att något är igång, bara idle. Något är helt jävla galet. Om ni kan vänta med uppdateringen, gör det. Verkar som miljoner enheter fått uppdateringen idag enligt flera på Reddit.

Det blir att gå till Elgiganten omedelbart och reklamera skiten. Jävla Google.

Planned obsolescence borde vara olagligt. Hur kan en mjukvaruuppdatering plötsligt försämra batteriet? De har någon jävla "while-loop" i bakgrunden förmodligen som tömmer allt batteri, vilket resulterar i att folk laddar mer. På så vis går fler "battericykler" åt och man kommer snabbt upp i 400 cykler. Efter det expanderar batteriet. Fortsätter man använda mobilen fattar den eld.

Åh vad jag hatar moderna mobiler. Det blir en Fairphone efter detta. Ingen mer Samsung, Google eller Apple.

Det låter som du missförstår vad både google och reddit påstår händer. Tolka inte detta nu som att jag "försvarar" att google gjort tafflig hårdvara, påtvingade uppdateringar osv, men de länkar du skickar säger följande:

Om ditt batteri har gjort 400 cykler, då kommer dom att begränsa batterinivåer/laddning/osv för att förhindra risken att mobilen börjar brinna.

Det är alltså inte så att Google skickar ut en uppdatering med syfte att spränga din mobil.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av flexm:

Det låter som du missförstår vad både google och reddit påstår händer. Tolka inte detta nu som att jag "försvarar" att google gjort tafflig hårdvara, påtvingade uppdateringar osv, men de länkar du skickar säger följande:

Om ditt batteri har gjort 400 cykler, då kommer dom att begränsa batterinivåer/laddning/osv för att förhindra risken att mobilen börjar brinna.

Det är alltså inte så att Google skickar ut en uppdatering med syfte att spränga din mobil.

Det förstår jag. De är ju inte terrorister.

Men problemet med uppdateringen är att den gör exakta motsatsen till det dem hävdar. Uppdateringen skulle åtgärda problem med batteri. Jag har likt andra inte haft problem med batteriet förrän efter uppdateringen. Just nu slukar den ca. 20% per timma ser det ut som, utan att jag har något igång. Tidigare har jag kunnat ha mobilen på idle i flera timmar (upp emot 12h) utan problem. Sitter alltid med mobilen vid datorn och har igång den för MFA-applikationer i mitt jobb. Aldrig någonsin haft dessa problem. Upplever samma saker som folk på Reddit bl.a. beskriver.

Uppdateringen är katastrofal och nu har mitt batteri inte långt kvar att leva.

Det här blir sista köpet från Google. Jag är så oerhört trött på att behöva byta mobil var 2-3:e år p.g.a. deras jävla skitprodukter. Jag köpte Pixel 6a p.g.a. den skulle hålla i flera år. Jag tar hand om mina mobiler, de har inga repor eller så. Men nu är detta problemet bortom min kontroll. Före uppdateringen gick det åt några enstaka procent batteri per timma. Uppdateringen installerade kl 13.30 och den har i skrivande stund slukat 19% efter att uppdateringen blev klar. Den fortsätter tappa batteri otroligt snabbt. Inga appar är igång (jag har t.o.m. gått in och Force Exit på samtliga appar jag har på hemskärmen). Den bara idle och tappar.

Edit: jag har förövrigt inte ens kopplat in den i en laddare sedan igår kväll. Det har ingenting med laddning att göra. Det har å göra med att nu efter att uppdateringen installerats SLUKAR DEN batteri från ingenstans.

Jag vet inte om jag kan göra det tydligare än:

1) Före uppdateringen: Inga problem med batteriet, slukade som mest 3-4% per timma idle.
2) Efter uppdateringen: Problem. Slukar ca. 20% per timma idle.

Permalänk
Medlem

Men problemet med uppdateringen är att den gör exakta motsatsen till det dem hävdar. Uppdateringen skulle åtgärda problem med batteri. Jag har likt andra inte haft problem med batteriet förrän efter uppdateringen. Just nu slukar den ca. 20% per timma ser det ut som, utan att jag har något igång. Tidigare har jag kunnat ha mobilen på idle i flera timmar (upp emot 12h) utan problem. Sitter alltid med mobilen vid datorn och har igång den för MFA-applikationer i mitt jobb. Aldrig någonsin haft dessa problem. Upplever samma saker som folk på Reddit bl.a. beskriver.

Det här blir sista köpet från Google. Jag är så oerhört trött på att behöva byta mobil var 2-3:e år p.g.a. deras jävla skitprodukter. Jag köpte Pixel 6a p.g.a. den skulle hålla i flera år. Jag tar hand om mina mobiler, de har inga repor eller så. Men nu är detta problemet bortom min kontroll. Före uppdateringen gick det åt några enstaka procent batteri per timma. Uppdateringen installerade kl 13.30 och den har i skrivande stund slukat 19% efter att uppdateringen blev klar. Den fortsätter tappa batteri otroligt snabbt. Inga appar är igång (jag har t.o.m. gått in och Force Exit på samtliga appar jag har på hemskärmen). Den bara idle och tappar.

Vad de säger att uppdateringen gör är "The update will enable important battery management features that will reduce battery capacity and charging performance on Impacted Devices after the battery reaches 400 charge cycles."

Så jag tycker att det låter som att den gör vad som utlovats. Låter som att uppdateringen gör telefonen avsevärt sämre för att undvika batteribrand på berörda enheter + att de parallellt med det har sitt reperations/utbytesprogram för att faktiskt lösa felet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av evil penguin:

Vad de säger att uppdateringen gör är "The update will enable important battery management features that will reduce battery capacity and charging performance on Impacted Devices after the battery reaches 400 charge cycles."

Så jag tycker att det låter som att den gör vad som utlovats

Och då är vi tillbaka till grundproblemet: Google har förstört min enhet. Den har nu gått in i en dödsspiral och kommer bli helt bricked inom kort.

Jag ska ta detta med Elgiganten och reklamera skiten.
Det jag ville se med denna tråden var vad andra med Pixel 6A gör just nu.
Kontaktar de Google? Kontaktar de där de köpt mobilen (Elgiganten t.ex.)?
Kan jag få pengar från Google fast jag inte handlat där? (100$) osv.

Permalänk
Medlem

Men problemet med uppdateringen är att den gör exakta motsatsen till det dem hävdar.

Alltså, det dom säger är att OM man utnytjar hela batterikapaciteten så är mobilen i riskzonen att börja brinna.
Innan uppdateringen så noterar du inga "problem med batteriet" när hela kapaciteten utnytjas, problemet är att RISKEN att batteriet börjar brinna existerar utan att du "noterar några problem".

Så det Google då gör är att uppdatera telefonen till att "begränsa hur mycket av batteriet" som används (förenklat).
Detta upplever du som att "nu har jag fått problem med batteriet", pga det ser ut att laddas ur fortare, medan det som har hänt är att uppdateringen har av säkerhetsskäl gjort ditt batteri hälften så stort (ett exempel, jag vet inte hur mycket exakt dom stryper det).

Du upplever det som att "mitt batteri laddar nu ur snabbare", medan det som har hänt är att det är samma batterianvändning som tidigare, men ditt batteri är nu pga mjukvarustrypning mycket mindre.

Detta är alltså vad går att läsa på själva länkarna du skickade:
The update will enable important battery management features that will reduce battery capacity and charging performance on Impacted Devices after the battery reaches 400 charge cycles.

Edit: Såg att annan användare redan förklarat med färre ord 👍

Permalänk
Medlem

Och då är vi tillbaka till grundproblemet: Google har förstört min enhet. Den har nu gått in i en dödsspiral och kommer bli helt bricked inom kort.

Google har alltså inte nu förstört din enhet med en uppdatering, din enhet har varit förstörd från första början pga den har tillverkats på ett sätt där batteriet riskerar att självantända under normal användning.

Det Google har gjort med uppdateringen är att förhindra risken att din telefon bränner ner dit hem osv, detta ska du vara glad och tacksam över.
Du har däremot all rätt att vara arg över att telefonen var fuckad från första början, och bör få mycket bättre ersättning än några taffliga $100.

Permalänk
Medlem

Google säger uttryckligen att de gjort så att din enhets dåliga batteri inte ska orsaka brand i väntan på batteribyte.

Du får testa vad Googles reparationsprogram säger, och vad säljaren säger för den delen (påpeka särskilt att tillverkaren publicerat information om vad som verkar vara ett ursprungsfel som potentiellt orsakar brand, snarare än normalt slitage).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Kontot avslutas

Jag säger det igen: Google har förstört sina produkter med flit. Först Pixel 4a, sedan 5a och nu är det 6a. Dessa modeller har fått något jävla skitbatteri som slutar fungera efter knappa 2½ år av användning, trots att de lovar att enheterna ska ha support, uppdateringar, ditten och datten... i 6+ år!

Det är falsk marknadsföring om de nu VET att deras jävla horbatterier går sönder efter 2½ år - men lovar kunder massa annat i 6 år. vad är poängen med 6+ års säkerhetsuppdateringar om enheter dör efter 2-3 år? Detta är inget annat än bedrägeri. Från ingenstans, av vanligt användande, har deras jävla horbatterier gått sönder.

Det finns inget sätt för mig på en Pixel 6A att ens se hur många battericykler jag gjort. Den featuren blev implementerad i Pixel 8A, två år senare. Just nu har jag ingen aning om hur många cykler den gått igenom.

Det enda jag vet är att efter uppdateringen kl 13.30 har de sattit en spärr på mitt fucking batteri eller något, och den slukar nu 20% per timma utan att jag gör något. Om jag t.ex. har applikationer igång är det mer än så. Jag kan räkna med kanske 4 timmars användande per dag - efter 2½ år sedan köp. Det är löjligt! Den har inte en skråma och den sitter vid skrivbordet hela dagen och används för jobbrelaterade saker (two-factor authentication och samtal). Totalt slöseri med pengar om den går sönder efter 2½ år bara sådär.

Det är förjävligt rent utsagt

Permalänk
Medlem

Jag säger det igen: Google har förstört sina produkter med flit. Först Pixel 4a, sedan 5a och nu är det 6a. Dessa modeller har fått något jävla skitbatteri som slutar fungera efter knappa 2½ år av användning, trots att de lovar att enheterna ska ha support, uppdateringar, ditten och datten... i 6+ år!

Det är falsk marknadsföring om de nu VET att deras jävla horbatterier går sönder efter 2½ år - men lovar kunder massa annat i 6 år. vad är poängen med 6+ års säkerhetsuppdateringar om enheter dör efter 2-3 år? Detta är inget annat än bedrägeri. Från ingenstans, av vanligt användande, har deras jävla horbatterier gått sönder.

Det finns inget sätt för mig på en Pixel 6A att ens se hur många battericykler jag gjort. Den featuren blev implementerad i Pixel 8A, två år senare. Just nu har jag ingen aning om hur många cykler den gått igenom.

Det enda jag vet är att efter uppdateringen kl 13.30 har de sattit en spärr på mitt fucking batteri eller något, och den slukar nu 20% per timma utan att jag gör något. Om jag t.ex. har applikationer igång är det mer än så. Jag kan räkna med kanske 4 timmars användande per dag - efter 2½ år sedan köp. Det är löjligt! Den har inte en skråma och den sitter vid skrivbordet hela dagen och används för jobbrelaterade saker (two-factor authentication och samtal). Totalt slöseri med pengar om den går sönder efter 2½ år bara sådär.

Det är förjävligt rent utsagt

Om batteriet håller i 6 år är ju iofs en fråga för sig (det är ju en förbrukningsvara), problemet här är att det tydligen inte bara slits normalt utan medför brandrisk. Därför de har ett reparationsprogram med gratisbyten i åtminstone vissa länder, vad jag förstår.

Visa signatur

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av evil penguin:

Google säger uttryckligen att de gjort så att din enhets dåliga batteri inte ska orsaka brand i väntan på batteribyte.

Du får testa vad Googles reparationsprogram säger, och vad säljaren säger för den delen (påpeka särskilt att tillverkaren publicerat information om vad som verkar vara ett ursprungsfel som potentiellt orsakar brand, snarare än normalt slitage).

Jag kan inte ens komma in på Googles skitsida där man ser om man är "eligible" eller ej. Den hävdar att IMEI-numret jag fyller i INTE är kopplat till min gmail-adress. Jag går alltså in på sidan via min Pixel 6A, fyller i IMEI-numret (15 tecken) och får en error att den inte tillhör kontot.

De är totalt värdelösa.

Förövrigt har ingen i världen lyckats få ut $100 ännu eller någon hjälp från dem. Hittills har det varit tvärt om: användare har nekats batteribyte p.g.a. helt orimliga saker som "repor på skärmen" (som inte har något att göra med batteriet).

Google är ett bluffbolag och detta är sista gången jag köper en av deras produkter.

Nu ska jag iväg och tjaffsa med Elgiganten, för jag VET redan nu hur de kommer försöka neka reklamation. Ska skriva ut över 10 A4-sidor och ta med mig med kopior på mejl, bilder med varningen, meddelanden från Google, o.s.v. Ångrar så in i helvete jag köpte från Elgiganten, men de var den enda med rea på den tiden.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag iväg och tjaffsa med Elgiganten, för jag VET redan nu hur de kommer försöka neka reklamation. Ska skriva ut över 10 A4-sidor och ta med mig med kopior på mejl, bilder med varningen, meddelanden från Google, o.s.v. Ångrar så in i helvete jag köpte från Elgiganten, men de var den enda med rea på den tiden.

Hoppas det går bra, uppdatera gärna här i tråden sedan hur det gick (Både syrran och flickvännens pappa kör Pixel 6A från elgig/phonehouse rean några år sedan).

Ett tips bara är att du faktiskt läser igenom de sidor du skriver ut och tar med dit, så att du kan förklara vad Google gjort, och inte berättar någon helt egen annorlunda variant av händelserna som du gjorde i tråden här. Lycka Till!

Permalänk
Medlem

Edit: jag har förövrigt inte ens kopplat in den i en laddare sedan igår kväll. Det har ingenting med laddning att göra. Det har å göra med att nu efter att uppdateringen installerats SLUKAR DEN batteri från ingenstans.

Jag vet inte om jag kan göra det tydligare än:

1) Före uppdateringen: Inga problem med batteriet, slukade som mest 3-4% per timma idle.
2) Efter uppdateringen: Problem. Slukar ca. 20% per timma idle.

Om du har möjlighet, prova sätt telefonen i flygplansläge någon timme eller så och se om det påverkar batteriåtgången.
Om telefonen plötsligt dränerar batteriet mycket långsammare så är min gissning att telefonen i första hand försöker använda 3G-nätet eller potentiellt 2G-nätet om det det är annan operatör än Telia. Vet inte om de andra operatörerna har ett aktivt 2G-nät eller inte.

Om driftstiden kraftigt förändras så får du söka runt och se om det finns något sätt att stänga ner 3G/2G-näten i telefonen, kanske genom en diagnostikmeny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om du har möjlighet, prova sätt telefonen i flygplansläge någon timme eller så och se om det påverkar batteriåtgången.
Om telefonen plötsligt dränerar batteriet mycket långsammare så är min gissning att telefonen i första hand försöker använda 3G-nätet eller potentiellt 2G-nätet om det det är annan operatör än Telia. Vet inte om de andra operatörerna har ett aktivt 2G-nät eller inte.

Om driftstiden kraftigt förändras så får du söka runt och se om det finns något sätt att stänga ner 3G/2G-näten i telefonen, kanske genom en diagnostikmeny.

Det Google har gjort är att strypa batterikapaciteten via mjukvara för att förhindra så att batteriet antänds. Det finns inget att göra åt den saken annat än att utnyttja deras reparationsprogram och få batteriet utbytt. Trist att Google har använt undermåliga batterier, men med lite tålamod och envishet kan TS säkert få ordning på detta.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av AlixSPQR:

Det Google har gjort är att strypa batterikapaciteten via mjukvara för att förhindra så att batteriet antänds. Det finns inget att göra åt den saken annat än att utnyttja deras reparationsprogram och få batteriet utbytt. Trist att Google har använt undermåliga batterier, men med lite tålamod och envishet kan TS säkert få ordning på detta.

Grejen är att jag inte har något med Google att göra i detta ärendet. Jag har inte köpt min Google Pixel 6A via deras webbplats, utan via Elgiganten här i Sverige. Jag har nu skrivit ut relevanta sidor, kvitto, samt bild på varningsmeddelandet. Har tömt mobilen och ska gå dit imorgon och reklamera mobilen. Håller tummarna att det går smidigt.

Eftersom jag inte handlat genom Google är jag heller inte berättigad till deras reparationsprogram, det är därför de inte kan se någon koppling mellan mitt Google-konto och IMEI-numret. Enda anledningen de kunnat se att jag ens äger en Google Pixel 6A är p.g.a. att de läst av min UserAgent eller annan teknisk information när jag loggat in i Gmail på mobilen. Hade jag exempelvis använt GrapheneOS utan att vara inloggad i en Gmail hade jag inte ens fått mejlet om detta.

Detta ärende blir således helt mellan mig och Elgiganten. Trist att Google lagt in batterier som de vet inte håller. De hade liknande fel i Pixel 4a och Pixel 5a. Jag kan bara anta att samma gäller Pixel 7a, 8a och 9a. De lurar kunder genom att marknadsföra 6+ års support och säkerhetsuppdateringar medan de vet att batteriet bara håller ca. 2½ år (ännu kortare om du laddar frekvent). De har strikta krav på reparationen. Det får exempelvis inte vara annat slitage på mobilen (repor, t.ex.) och folk måste skicka in sina mobiler och vänta på att de först undersökt den innan de godkänner. Hela processen tar många veckor. Och det enda man får är ett nytt batteri (förmodligen med samma defekt) eller $100. Det är ett skämt och de vet att gemene man inte kommer orka hålla på så i 1-2 månader för en tusenlapp.

Jag kommer uppdatera tråden efter att jag varit hos Elgiganten.

Bojkotta bluffbolag som Google och Apple, vilka båda bekräftats utöva "Planned Obsolescence" för att få kunder att byta enhet efter 1-3 år.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Viita:

Batteriet töms lika snabbt med flygplansläge på. T.o.m. när SIM-kortet är urkopplat töms den lika snabbt. Det har nu gått ett par timmar och den snittar runt 19% per timma i idle mode. Den är helt värdelös och lär bli värre för varje vecka nu när den gått in i dödsspiralen.

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag inte har något med Google att göra i detta ärendet. Jag har inte köpt min Google Pixel 6A via deras webbplats, utan via Elgiganten här i Sverige. Jag har nu skrivit ut relevanta sidor, kvitto, samt bild på varningsmeddelandet. Har tömt mobilen och ska gå dit imorgon och reklamera mobilen. Håller tummarna att det går smidigt.

Eftersom jag inte handlat genom Google är jag heller inte berättigad till deras reparationsprogram, det är därför de inte kan se någon koppling mellan mitt Google-konto och IMEI-numret. Enda anledningen de kunnat se att jag ens äger en Google Pixel 6A är p.g.a. att de läst av min UserAgent eller annan teknisk information när jag loggat in i Gmail på mobilen. Hade jag exempelvis använt GrapheneOS utan att vara inloggad i en Gmail hade jag inte ens fått mejlet om detta.

Detta ärende blir således helt mellan mig och Elgiganten. Trist att Google lagt in batterier som de vet inte håller. De hade liknande fel i Pixel 4a och Pixel 5a. Jag kan bara anta att samma gäller Pixel 7a, 8a och 9a. De lurar kunder genom att marknadsföra 6+ års support och säkerhetsuppdateringar medan de vet att batteriet bara håller ca. 2½ år (ännu kortare om du laddar frekvent). De har strikta krav på reparationen. Det får exempelvis inte vara annat slitage på mobilen (repor, t.ex.) och folk måste skicka in sina mobiler och vänta på att de först undersökt den innan de godkänner. Hela processen tar många veckor. Och det enda man får är ett nytt batteri (förmodligen med samma defekt) eller $100. Det är ett skämt och de vet att gemene man inte kommer orka hålla på så i 1-2 månader för en tusenlapp.

Bojkotta bluffbolag som Google och Apple, vilka båda bekräftats utöva "Planned Obsolescence" för att få kunder att byta enhet efter 1-3 år.

Du har samma rätt till reklamation och åtgärd, oavsett om du handlade av Google eller Elgiganten. I Sverige gäller svensk lag och där är det säljaren som ansvarar. Google kan förvisso ta på sig ytterligare ansvar som säljare, men mindre än det lagstadgade kommer ingen undan med. Eftersom felet är ursprungligt ska batteriet bytas ut. Elgiganten får då ta detta vidare med Google, det är deras huvudvärk.

I övrigt tycker jag att du överreagerar, men jag förstår att du är upprörd. Jag har haft min iPhone 13 mini i drygt tre år, den har laddat 652 cykler och batterihälsan är 94 procent. Jag lär ha den länge till, och jag har fortfarande kvar min gamla iPhone SE 1st gen, men den har jag bytt batteri på själv (nu i sommar till ett mycket bättre).

Permalänk
Kontot avslutas

Jag har uppdaterat trådstarten och hoppas den är bättre nu. Jag återkommer efter att jag tagit kontakt med Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vart du köpt telefonen för att ta del av reparationsprogrammet så länge enheten är en av de påverkande. Morsans Pixel 4a var inte köpt i Sverige och kunde fortfarande få 50 eller 100 dollar (motsvarande ca 500 respektive 1000 sek) i kompensation för batteriproblemet på 4a. Vi valde att skicka in telefonen till en verkstad i Tyskland och vi fick batteriet utbytt utan kostnad för själva reparationen, bara frakten fram och tillbaka

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av jnsson:

Det spelar ingen roll vart du köpt telefonen för att ta del av reparationsprogrammet. Morsans Pixel 4a var inte köpt i Sverige och kunde fortfarande få 50 eller 100 dollar i kompensation för batteriproblemet på 4a. Vi valde att skicka in telefonen till en verkstad i Tyskland och vi fick batteriet utbytt utan kostnad för själva reparationen, bara frakten fram och tillbaka

Jag kommer inte vidare i deras webbformulär på sidan för reparationsprogrammet, trots att jag är en av de som drabbats av batteriproblemet (detta fick jag bekräftat via mejl och informationsrutan efter systemuppdateringen). Jag får ett felmeddelande om att mitt Google-konto (gmail-adress) inte är kopplat till IMEI-numret på min Google Pixel 6A. Där tar det stopp för mig och det finns inga fler instruktioner.

Utöver det vill jag inte byta ut batteriet eller ha $100 (minus eventuell fraktkostnad) och vänta i flera veckor - eftersom det med stor sannolikhet kommer vara ett batteri med samma defekter ändå. Mobilen är skit. Google är skit. De har haft samma problem sedan Pixel 4A och det blir inte bättre. Nu ska jag reklamera via Elgiganten och hoppas på att få tillbaka varenda krona jag betalt. Annars får jag nöja mig med en Pixel 9A (och betala mellanskillnaden) och hoppas att den fungerar bättre. Ifall det sker kommer jag dock installera GrapheneOS, alternativt sälja den - för nu har jag tröttnat på Googles bedrägerier.

Jag använder mobilen för mitt jobb. Jag har inte tid eller ork att skicka mobilen till Googles servicecenter och vänta i flera veckor på ett besked. De kommer göra allt i sin värld att neka mig reparationen, precis som de gjort mot andra. Nej tack!

Vill de ha lojala kunder får de sluta bedra sina användare. De visste mycket väl att batteriet var dåligt dagen de tillverkade min mobil. De visste att den aldrig skulle hålla i 6+ år (vanligt bruk). De lurar sina kunder. Vänta bara till nästa år när samma fel händer Pixel 7A. Fjärde gången gillt!

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte vidare i deras webbformulär på sidan för reparationsprogrammet, trots att jag är en av de som drabbats av batteriproblemet (detta fick jag bekräftat via mejl och informationsrutan efter systemuppdateringen). Jag får ett felmeddelande om att mitt Google-konto (gmail-adress) inte är kopplat till IMEI-numret på min Google Pixel 6A. Där tar det stopp för mig och det finns inga fler instruktioner.

Utöver det vill jag inte byta ut batteriet eller ha $100 (minus eventuell fraktkostnad) och vänta i flera veckor - eftersom det med stor sannolikhet kommer vara ett batteri med samma defekter ändå. Mobilen är skit. Google är skit. De har haft samma problem sedan Pixel 4A och det blir inte bättre. Nu ska jag reklamera via Elgiganten och hoppas på att få tillbaka varenda krona jag betalt. Annars får jag nöja mig med en Pixel 9A (och betala mellanskillnaden) och hoppas att den fungerar bättre. Ifall det sker kommer jag dock installera GrapheneOS, alternativt sälja den - för nu har jag tröttnat på Googles bedrägerier.

Jag använder mobilen för mitt jobb. Jag har inte tid eller ork att skicka mobilen till Googles servicecenter och vänta i flera veckor på ett besked. De kommer göra allt i sin värld att neka mig reparationen, precis som de gjort mot andra. Nej tack!

Vill de ha lojala kunder får de sluta bedra sina användare. De visste mycket väl att batteriet var dåligt dagen de tillverkade min mobil. De visste att den aldrig skulle hålla i 6+ år (vanligt bruk). De lurar sina kunder. Vänta bara till nästa år när samma fel händer Pixel 7A. Fjärde gången gillt!

Produkten har ett fel som du ej kan beskyllas för och mindre än tre år har förflutit, så du kan reklamera. Elgiganten brukar vara rätt bra på garanti och reklamationer.

Förstår att du blir upprörd, men det blir lite väl raljant. Försök att inte fastna för mycket i ilska och bitterhet för det gör ju inte saken bättre 🙂

Permalänk
Medlem

Annars får jag nöja mig med en Pixel 9A (och betala mellanskillnaden) och hoppas att den fungerar bättre.

Varför köper man en a-telefon igen efter att ha blivit drabbad och dessutom vet om att det varit problem i flertalet generationer? 🤣

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Linus:

Varför köper man en a-telefon igen efter att ha blivit drabbad och dessutom vet om att det varit problem i flertalet generationer? 🤣

1. Detta är min första Google Pixel mobil någonsin.
2. Jag fick reda på att Pixel 4A och Pixel 5A haft liknande problem idag efter att nyheten om att Pixel 6A har dessa problem nu.

Så din frågeställning kan jag inte svara på eftersom det inte gäller mig.