Välja mobilabonnemang men vad bör jag välja?

Permalänk
Medlem

Välja mobilabonnemang men vad bör jag välja?

Sitter kollar runt på abonnemang har i dagsläget Chili Mobil 3Mbit fri surf är egentligen 25GB per dag sen stryps det till 1Mbit resten av dagen det gäller även abonnemangen med högre surf.

Har använt det som bredband hemma också men Tres nät har för dålig täckning och har skaffat annat mobilt bredband hemma.
Osäker lite på vad jag kommer behöva just nu men pendlar till jobb surfar då gärna men läser mest Sweclockers , aftonbladet då.
Men lyssnar även musik ibland tänker mig kanske 10GB eller 50GB per månad bör räcka.

Kollar just nu Fello:s dubbel surf 10GB surf för 120:- mån ingen bindningstid
alternativt Comviq med mobil som ingår 64GB surf för 219:- med 24mån bindningstid.

Halebop 100GB för 199:- bindningstid 12mån sen 399:- vet att Halebop körde med 200GB förut under 12mån för samma pris.
Vill gärna komma så billigt undan som möjligt helst kring max 150:- per månad men kan tänka mig betala kring 200-220:- mån.

Ja Hallon är billigare men nej tack inte tres nät igen.

Lägga till info
Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Om du inte vet hur mycket surf du förbrukar kan det vara bra att börja med ett abonnemang utan bindningstid.
Efter ett par månader eller tre kan du se hur mycket du förbrukar i genomsnitt och därefter väljer du ett abonnemang som passar din surfmängd.

När det gäller dubbel surf på Fello så brukar det erbjudandet återkomma.

Ett alternativ:
Börja med att köra Vimla 5 GB för 60 kr/mån i 4 månader (därefter höjs till 120 kr/mån), då ingår 1 miljon GB extrasurf (extra 1 miljon GB är giltiga i 3 månader). Då har du 3 månader du kan surfa utan att känna dig begränsad och fundera på vad som kan passa dig bäst framöver.

Obs att Vimla erbjuder inte e-faktura om det är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EWS:

Om du inte vet hur mycket surf du förbrukar kan det vara bra att börja med ett abonnemang utan bindningstid.
Efter ett par månader eller tre kan du se hur mycket du förbrukar i genomsnitt och därefter väljer du ett abonnemang som passar din surfmängd.

När det gäller dubbel surf på Fello så brukar det erbjudandet återkomma.

Ett alternativ:
Börja med att köra Vimla 5 GB för 60 kr/mån i 4 månader (därefter höjs till 120 kr/mån), då ingår 1 miljon GB extrasurf (extra 1 miljon GB är giltiga i 3 månader). Då har du 3 månader du kan surfa utan att känna dig begränsad och fundera på vad som kan passa dig bäst framöver.

Obs att Vimla erbjuder inte e-faktura om det är viktigt.

Det ligger helt klart nått i det du skriver om att inte binda sig när man ännu inte vet hur många GB man förbrukar nu när man inte kommer använda det som bredband också.
Man brukade ofta dra ca 200-300GB månaden tidigare.

En kompis till mig har Vimla men han skall precis byta då han har problem med mottagningen hemma samt när han var på besök hos mig igår.

Fast ta nått obundet invänta black Friday så lär det komma bättre erbjudanden.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem

Jag har för tillfället Hallon, "5+5GB". Det är Tre's nät, och ja, det funkar lite sämre här. (landsbygden)
Jag hade Vimla förut, och här hemma så var det bättre mottagning än Telia.
Kör obundet, prova några månader med flera, kolla vilket som funkar bäst för dig.
Jag använder inte så mkt data själv. Hemma och jobb eller vad man nu gör på dagtid brukar ha tillgång till Wifi.
Vill jag lyssna på musik så kör jag på Spotify, och listan är nedladdad till telefonen, så den drar inget extra.
Går väl att göra samma sak med t.ex Netflix om man har det.
Bara surfa och läsa nyheter drar inte så mkt.

Permalänk
Medlem

Funderar också på att byta mobilabonnemang. Någon som har erfarenhet av Lyca? Ser att dom har en bra deal just nu https://www.lycamobile.se/sv/bundle/lyca-fast-pris-120gb-bf/?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qside:

Funderar också på att byta mobilabonnemang. Någon som har erfarenhet av Lyca? Ser att dom har en bra deal just nu https://www.lycamobile.se/sv/bundle/lyca-fast-pris-120gb-bf/?...

Jag har kollat på Lyca Mobile dock verkar all datatrafik gå via om det var Frankrike eller England sen överstiger du dina 120GB blir det dyrt enligt avtalet.
De går i Telenors nät.
Vad jag läst mig till verkar supporten usel om man skulle behöva hjälp från dem.
Ingen operatör jag själv funderar på att byta till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag nappade på Comviq's deal dom hade nyligen med dubblerad surf så länge du stannar och inte enbart under kampanjtiden. 32gb för 145:-/månaden första året, därefter 219:- Får se hur jag gör därefter, men då böt jag från Fellos 28gb för 199:-/månad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är du med i ett LO-anslutet fack? I så fall kan du teckna Fello 15GB för 135kr/månad (ingen bindningstid).

https://lomervarde.se/seko/erbjudande/fello-abonnemang-for-di...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Det ligger helt klart nått i det du skriver om att inte binda sig när man ännu inte vet hur många GB man förbrukar nu när man inte kommer använda det som bredband också.
Man brukade ofta dra ca 200-300GB månaden tidigare.

En kompis till mig har Vimla men han skall precis byta då han har problem med mottagningen hemma samt när han var på besök hos mig igår.

Fast ta nått obundet invänta black Friday så lär det komma bättre erbjudanden.

Vimla använder samma 4g och 5g-teckning som Telenor och Tele2 (Net4Mobility)
Så om teckningen med Vimla är dålig hemma hos dig, så lär även Comviq ha sämre teckning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Min (om något kanske utdaterade) historik ska säga något så är det att Comviq brukade ha bra deals på ganska nya telefoner med bra abonnemang. Vimla funkar mycket bra om man bara vill ha ett vanligt abonnemang utan att binda upp sig på dyra avbetalningar på en telefon.

Jag har ärligt talat inte märkt någon större skillnad i täckning vare sig när jag haft 3, Tele2, Telenor, Vimla, Comviq.. Men sen är jag väl sällan mitt ute i skogen och aldrig i norra Sverige heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vimla använder samma 4g och 5g-teckning som Telenor och Tele2 (Net4Mobility)
Så om teckningen med Vimla är dålig hemma hos dig, så lär även Comviq ha sämre teckning.

Det konstiga är att Comviq har bra mottagning men inte Vimla.
Såvida det inte är problem med min kompis telefon men då borde han ha dålig mottagning på flera ställen.

Skrivet av Massy:

Min (om något kanske utdaterade) historik ska säga något så är det att Comviq brukade ha bra deals på ganska nya telefoner med bra abonnemang. Vimla funkar mycket bra om man bara vill ha ett vanligt abonnemang utan att binda upp sig på dyra avbetalningar på en telefon.

Jag har ärligt talat inte märkt någon större skillnad i täckning vare sig när jag haft 3, Tele2, Telenor, Vimla, Comviq.. Men sen är jag väl sällan mitt ute i skogen och aldrig i norra Sverige heller.

Då har du haft tur för 3 har bedrövlig mottagning norr över i landet samt vissa ställen i Stockholm inne i matbutik, garage samt vissa restauranger där andra operatörer har mottagning om än kanske 2 pinnar i mottagning men går fortfarande bli nådd.
Det märks således att 3 när inte är lika utbyggt.

Står själv väger mellan Fello eller Comviq men vill ogärna binda mig innan jag vet hur mycket jag förbrukar när jag inte kommer köra telefonen som hotspot / bredband även hemma.
Jag tror personligen inte jag kommer nyttja mer än 10-20GB i månaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Det konstiga är att Comviq har bra mottagning men inte Vimla.
Såvida det inte är problem med min kompis telefon men då borde han ha dålig mottagning på flera ställen.

Det kan ju också vara så att Comviq haft bättre 3G-täckning än Vimla, särskilt i glesbefolkande områden. Men det borde inte ha allt för stor betydelse idag i och med att näten håller på avvecklas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Just nu så valde jag Fello för vill försöka ha något hyfsat långsiktigt visst Vimlas erbjudande var bra initialt med många gratis GB men hade inte haft dem i långa loppet och orkar inte hoppa runt alltför mycket. Inget problem byta så men tror att utan använda det som hotspot att jag inte kommer förbruka mer än 10-20GB i månaden i värsta fall får man kolla på ett med lite högre surf 5GB tror jag däremot är för lite med tanke på surf ca 15-20 dagar när man pendlar till jobb och sen enstaka småsaker man kollar när man är ledig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Just nu så valde jag Fello för vill försöka ha något hyfsat långsiktigt visst Vimlas erbjudande var bra initialt med många gratis GB men hade inte haft dem i långa loppet och orkar inte hoppa runt alltför mycket. Inget problem byta så men tror att utan använda det som hotspot att jag inte kommer förbruka mer än 10-20GB i månaden i värsta fall får man kolla på ett med lite högre surf 5GB tror jag däremot är för lite med tanke på surf ca 15-20 dagar när man pendlar till jobb och sen enstaka småsaker man kollar när man är ledig.

Fello kör trippel surf-kampanj i helgen, bör göra ditt abonnemang ännu mer prisvärt? Tror det bara är att uppgradera via webben utan någon kontakt med kundtjänst. Tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Fello kör trippel surf-kampanj i helgen, bör göra ditt abonnemang ännu mer prisvärt? Tror det bara är att uppgradera via webben utan någon kontakt med kundtjänst. Tips!

Tack för tipset för min del blev det dock 10GB abonnemanget som var 5GB först där är det fortfarande dubbel surf och inte trippel men de andra blev ännu mer prisvärda.

Men helt klart ännu mera prisvärda abonnemang. Dock har de dragit ner halva priset till 1mån istället för 2. Blir man tipsad så får man 1extra månad halva priset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Jag plockade ett 30GB abonnemang istället för det jag hade valt var inga problem att fixa.

Visa signatur