NVME går inte att partionera

Permalänk
Medlem

NVME går inte att partionera

Har en bärbar Lenovo x395 med en nvme 256GB
Har försökt installera Linux och Windows 10 och 11 men det går inte att partionera disken
I Windows 10 får jag detta fel: "We couldn't create a new partition Error. 0xecffcdc0" Hittar inget alls när jag söker på 0xecffcdc0

Har kört smart-test och där ser allt bra ut

Nån som har nåt tips?

Permalänk
Medlem

Hmm, skumt problem. Jag tänker direkt att det skulle kunna vara någonting i BIOS.

Uppdatera BIOS kanske?
Är någon inställning i BIOS ställd till RAID eller liknande?

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IB:

Hmm, skumt problem. Jag tänker direkt att det skulle kunna vara någonting i BIOS.

Uppdatera BIOS kanske?
Är någon inställning i BIOS ställd till RAID eller liknande?

BIOS är senaste som finns och har återställt till factory. Ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande fel för nåt år sedan, jag minns inte om det var samma felkod men kunde inte installera nåt OS från någon sticka. Däremot gick det att boota in i GParted från en sticka och där skapa en partition, spara, ta bort partitionen spara och sedan kunde installationsmedian partitionera den. Den har funkat sedan dess utan trassel.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Nån som har nåt tips?

Vad säger diskpart?

https://www.windowscentral.com/how-clean-and-format-storage-d...

Disk Management (eller vad det heter) i Windows 10 är hopplöst till allt utom de allra enklaste operationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Har en bärbar Lenovo x395 med en nvme 256GB
Har försökt installera Linux och Windows 10 och 11 men det går inte att partionera disken
I Windows 10 får jag detta fel: "We couldn't create a new partition Error. 0xecffcdc0" Hittar inget alls när jag söker på 0xecffcdc0

Har kört smart-test och där ser allt bra ut

Nån som har nåt tips?

Är den formaterad som MBR kan den behöva formateras om som GPT.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Jag hade ett liknande fel för nåt år sedan, jag minns inte om det var samma felkod men kunde inte installera nåt OS från någon sticka. Däremot gick det att boota in i GParted från en sticka och där skapa en partition, spara, ta bort partitionen spara och sedan kunde installationsmedian partitionera den. Den har funkat sedan dess utan trassel.

Går inte att partitionerna med GParted heller

Skrivet av walkir:

Vad säger diskpart?

"DiskPart has encountered an error: Incorrect function" får jag när jag försöker partitionera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Är den formaterad som MBR kan den behöva formateras om som GPT.

Den är inte formaterad alls nu. Allt står som oallokerat

Permalänk
Medlem

Du kan boota i Linux live miljö och partitionerna därifrån. Finns olika sätt att lägga upp det. Du kan skapa en ntfs partition. Sen installera windows, välj hela ntfs och låt windows bestämma sen. Sen installera Linux. Annars kan du installera Linux först sen windows i andra partition sen boot med live iso och återställa Linux boot manager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Du kan boota i Linux live miljö och partitionerna därifrån. Finns olika sätt att lägga upp det. Du kan skapa en ntfs partition. Sen installera windows, välj hela ntfs och låt windows bestämma sen. Sen installera Linux. Annars kan du installera Linux först sen windows i andra partition sen boot med live iso och återställa Linux boot manager.

Går inte att partitionera i Linux heller.

Permalänk
Medlem

Har disken nånsin fungerat? Är maskinen ny i din ägo?
Om den ses men inte kan partitioneras i något av de nämnda programmen har jag lite svårt att se vilken BIOS-inställning som skulle kunna vara boven, det låter mer som en defekt disk.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har disken nånsin fungerat? Är maskinen ny i din ägo?
Om den ses men inte kan partitioneras i något av de nämnda programmen har jag lite svårt att se vilken BIOS-inställning som skulle kunna vara boven, det låter mer som en defekt disk.

Den har fungerat. Den hade Windows 11 på och jag försökte installera SteamOS men kunde inte patiotionera disken där. Provade då Debian men fick samma fel. Efter lite tester så försöker jag nu installer Windows men det funkar inte heller

Lutar åt dett den gått sönder, men den visar inga fel i smart

Permalänk
Medlem

Vad ser du Linux med typ kde partition manager? Finns annars gparted live iso.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett likadant problem med en WD Black SN850 på 1TB för två, tre år sedan.
Detta hände efter bara 6 månaders bruk.

Konstaterades med WD egna mjukvara att den blivit read only.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Disken är en SK hynix PC611 NVMe OPAL 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Den är inte formaterad alls nu. Allt står som oallokerat

Då antar jag att du har försökt initiera den i diskhanteraren i Windows?
Uppdaterat firmware på den?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Då antar jag att du har försökt initiera den i diskhanteraren i Windows?
Uppdaterat firmware på den?

Har ju inte windows installerat så hur ska jag kunna initiera den?
Försöker installera windows och den går inte att formatera eller göra något med i installationen

Permalänk
Medlem

SSDn kanske är kaputt då? Prova byt den, eller stoppa in den i en annan dator och testa.
Verkar vara väldigt lätt.
https://www.ifixit.com/Guide/Lenovo+ThinkPad+X395+SSD+Replace...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Går inte att partitionera i Linux heller.

Syns den i linux-kärnan? (Varning: Rör inte din Windows-disk!)
# cat /proc/partitions

Om så är fallet, kan du skriva till den (raw)? (Nollställer tidigare tabeller!)
# dd if=/dev/zero of=/dev/sdx bs=4096 count=2000

Om även det fungerar, då borde du kunna skapa en ny tom GPT-tabell.
# fdisk /dev/sdx
Command (m for help): g
Command (m for help): w

Låt sedan Windows ta hand om resten..
Om någonting går fel på vägen, studera "dmesg" loggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Syns den i linux-kärnan? (Varning: Rör inte din Windows-disk!)
# cat /proc/partitions

Om så är fallet, kan du skriva till den (raw)? (Nollställer tidigare tabeller!)
# dd if=/dev/zero of=/dev/sdx bs=4096 count=2000

Om även det fungerar, då borde du kunna skapa en ny tom GPT-tabell.
# fdisk /dev/sdx
Command (m for help): g
Command (m for help): w

Låt sedan Windows ta hand om resten..
Om någonting går fel på vägen, studera "dmesg" loggen.

Går inte skapa GPT-tabellb i fdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

För mig låter det som om disken gått sönder med tanke på att du testat en hel del olika program

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om innehållet på disken kan raderas, har du testat att köra kommandot Clean i DiskPart från ett installationsmedia för Windows?
Om inte, testa att köra kommandot och därefter installera Windows utan att på egen hand skapa partitioner.
Windows skapar partitionerna som behövs.
Även om du inte skall ha Windows är det här ett sätt att testa om något med disken är orsaken till att det inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Åh, det var en blygsam feedback. Då tar vi det i små steg.
Har kärnan identifierat din SSD, då bör den finnas med i /proc/partitions . Vilket namn har den? (/dev/nv... något?)
Om den inte finns med där så kan du studera utskriften från "dmesg" kommandot. Eventuellt så kan den klaga där om du söker på "nvme".

Permalänk
Medlem

Öppna diskpart. Kör select disk och sen clean. Brukar lösa det mesta

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Öppna diskpart. Kör select disk och sen clean. Brukar lösa det mesta

Han har redan försökt med diskpart

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Åh, det var en blygsam feedback. Då tar vi det i små steg.
Har kärnan identifierat din SSD, då bör den finnas med i /proc/partitions . Vilket namn har den? (/dev/nv... något?)
Om den inte finns med där så kan du studera utskriften från "dmesg" kommandot. Eventuellt så kan den klaga där om du söker på "nvme".

Nu när jag testade att patitionera den i fdisk i Fedora så fungerar det helt plötsligt

Känns inte som jag kan lita på disken riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Nu när jag testade att patitionera den i fdisk i Fedora så fungerar det helt plötsligt

Känns inte som jag kan lita på disken riktigt

Kan vara jag som förklarat dåligt också. Nu när jag tänker efter så kan en del SSD kräva att man power-cyklar dem. Vill dock minnas att Linuxkärnan läser upp partitionstabellen automatiskt nuförtiden om den förändras, men det kan ju vara lite si och så med det kanske? Många datorproblem löses inte med kunskap, utan med envishet... Så när man försöker igen nästa dag så har man ovetandes skakat om hårdvaran med alla dess nycker och tycker.