Kommentar: SweClockers storhet syns när Amazon sumpar rea

Permalänk
Medlem

Överhajpad REA? -Jajjemän, precis som varje black Friday/week/month.
Utdragen över 4 istället för 1 dag? -Det blir en bock i den rutan också.
Är Amazon ett moraliskt/etiskt bra val av ÅF? -Nej, men alla har inte den lyxen, framförallt inte dom som letar bra pris.

SSD'er fanns det ju gott om 500GB för 325kr och 1TB för 609kr, samma 1TB SSD för bara en tia mer än Mega-klick, så perfekt för den som missade.

Själv hade jag avtryckaren på ett moderkort som gick ner från 1036 till 1025 till 1016 till 1004 till 995Kr och då fick man plötsligt en 100kr kupong på varor över 500kr.
Jo, men jag tackar jag 895kr och gratis frakt över 349kr, de flesta nordiska ÅF vill ju ha en order på minst 1000kr nu för gratis frakt.
Prime behövs ju inte om man orkar vänta några dagar.

Sedan har ju Amazon ett stort sortiment och det är en jäkla röra, så man får ju inte ha bråttom.

Jag har bara haft ett returärende på grund av defekt produkt(troligen tillverkningsfel) det var lite knöligt att få en ny produkt då deras default var att betala tillbaks pengarna, men efter lite chatt med dom så kunde jag få en ersättningsprodukt istället och till samma pris, då priset nu hade gått upp.
Dom tackade mig t.o.m för att jag skrev på engelska och det var riktiga människor, inte någon sunkig chattbot och skickade ersättningsprodukten innan jag ens lämnat in returen som dom såklart stod för returfrakten för.

Att dom ofta skickar med airmee som kommer 17-22 även på lördagar stör inte mig så mycket, men jag förstår att det inte är för alla, men det som oroar mig mest är att dom bara dumpar paketet utanför lgh-dörren i trapphuset oftast i produktkartongen, vilket hände med en CPU, som jag inte hittade förrän morgonen efter leverans kl 23 (lite försenad).
Hade jag sett en CPU ligga på det viset vet jag inte om jag hade låtit bli att plocka upp den utbristandes "Oh, en gratis CPU, helt ny." bäst att inte lämna den till vaktmästaren eller städarna.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Finns ju tack och lov gott om andra butiker än den här paraply-historian Amazon, som frontar, tja... alla mellan himmel och jord.
Men ok det kan va godkänd om man vill få sig ett hum om vilka produkter som finns på marknaden, i vissa fall.

Synd bara att sökfunktionen och filtrering är rätt så medioker minst sagt, vilket är märkligt med tanke på bolagets resurser, volymer och hur länge det har funnits (om än utomlands men ändå).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Aldrig hittat någon deal som varit "för bra för att låta bli" på Amazon, tyvärr - jag blir alltid besviken när man tittar.
Enda som är riktigt bra deals är inets livestreams, kollar i princip varje gång.
Köper inte alltid, men blir spontanköp eller "behövda" köp emellanåt.
Heja inet!! (Gör också att man köper därifrån även om konkurrenter har samma vara/pris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Aldrig hittat någon deal som varit "för bra för att låta bli" på Amazon, tyvärr - jag blir alltid besviken när man tittar.
Enda som är riktigt bra deals är inets livestreams, kollar i princip varje gång.
Köper inte alltid, men blir spontanköp eller "behövda" köp emellanåt.
Heja inet!! (Gör också att man köper därifrån även om konkurrenter har samma vara/pris).

Hur håller man reda på när dom kör sådant generellt?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

https://www.inet.se/kampanj/5853/dubbelklick schema finns.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Prime Days har väldigt sällan haft något särskilt intressant.
Några procent rabatt här och där ger inte direkt något större köpsug. En massa saker som är marginellt rabatterade och svårt att hitta i mängden. Att spara några kronor på att köpa något just nu, som man kanske behöver senare, är inte värt besväret.
Speciellt inte när man måste ha Prime för det. Visst är det gratis första månaden ja, men oklart hur det fungerar sen och om man aktivt måste avsluta det. Sen kan man väl bra få det gratis en gång?

Fördelen med Amazon är att det ersatt Ebay för att få tag på div mer ovanliga prylar. Tidigare handlade jag mycket via Ebay, innan det blev hanteringsavgifter som dödade den handeln. I fåtalet fall handlat från Aliexpress, helt undvikit de andra kinesiska sidorna.
Amazon har många saker och känns både betydligt tryggare och går snabbare än de andra där.

Men som andra också säger, så skulle man kunna ignorera Prime Days, Inets Megaklick är det som gäller när det är erbjudanden och ingen annan är i närheten.
Sen får man ju bara hoppas att Inet är långsiktiga och fortsätter som de gjort, med såväl erbjudanden som kundtjänst m m.
De har ett vinnande koncept och är populära, så länge de inte blir för giriga, Komplett Group m fl lär ju knappast försvinna ändå som konkurrenter.

Permalänk
Medlem

Amazons stora problem är att de vanligen är så bra att kunderna inte förstår skillnaden på en vanlig dag och "Prime day".

Permalänk
Medlem

Tyvärr hitta jag inget och de som var intressant var det inte långt ifrån baspris, så kan man lika gärna vänta då det inte vara några akuta grejer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Senaste åren har ju varit bedrövliga överlag när det kommer till rea på hårdvara. Är bara Inet och Komplett i samarbete med Sweclockers där det ens varit intressant.

Jo typ. Black Friday 2023 var Amazon bra för lite billigare produkter då de gav flera 100kr rabatter och kuponger. Dessutom var SSD billigare då så en 2tb blev 700kr och 1tb endast 300kr. Jag knyckte en 1TB men ångrar att jag inte köpte 2tb också.

Förutom det har jag endast handlat ny teknik från Inet.se vid stream deals, plus en felprissatt vara från Computersalg de senaste åren. Allt annat begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varje torsdag, följ deras youtube - brukar ligga där på kommande..

Permalänk
Medlem

Amazon har den överlägset bästa servicen bland svenska butiker som jag har erfarenhet av, Inet inkluderat (som inte kommer på 2a plats). Rea eller inte går det alltid att hitta något som är billigare än konkurrenterna. Troligen pga deras kassa sida så går det ofta att hitta gömda guldkorn.

Permalänk
Medlem

Om man sett tidigare prime reor borde man väl veta att ingenting bra kommer reas ut, och att det kommer vara fyllt med typ fantastiska 14% off. Ingen rea är sämre än prime rean.

Permalänk
Medlem

Enda bra är väl att swec får betalt för att nämna Amazon och fyndlistan?

För min del blev det 10 flaskor yes diskmedel som det var bra pris på.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

En del priser som jag har lagt i kundvagnen fick en prishöjning vid Prime day, inte vad man förväntade sig haha.

Såg den där reklamen från Amazon ni hade med DJI Mini 4K för 2099kr. En riktigt bra deal. Klickar på annonsen, så kostar den 2849kr. Hör av mig och frågar om de kan sälja den för annonspriset, möts då av ett riktigt arrogant svar om att ”Vi har inget samarbete med Sweclockers och då har priset som visats på Sweclockers inte varit sant”.

Jag menar, jag förstår om det blivit nåt fel i annonsen eller om de befintliga varorna sålt slut. Men att det inte finns nåt samarbete är ju helt enkelt inte sant.

Nä, riktig flopp detta…

Permalänk
Medlem

Amazon är väl inte kända för att prångla hårdvara eller jag kanske missat något. Jag brukar söka på det jag behöver och ibland har man tur. I år blev det en anker laddare, tips här, snyggt och tack. + eltandborstar till kidsen. Sparade en femhundring. Deras sökmotor är ju kass och upplagd för spontan-shopping. Har tidigare betalat galet lite för ett par kastruller och en kylväska, återigen, saker jag kollat runt efter och behövde. Datorprylar köps i datorbutiker, inet har använts främst för nya saker. Handlat väldigt mycket secondhand. Brukar inte vänta på deals utan får anpassa plånboken då.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk

Jag tror att folk har helt fel förväntningar på Amazons reor eller vad de är särskilt bra på. Jag har sparat åtskilliga tusenlappar på att typ köpa diskmedel, maskindiskmedel, powerbanks/Anker-produkter såsom kablar, kattsand (det vi köper kostar hälften så mycket som hos Zooplus för samma vara), kattmat, tvättmedel och en massa annat som vanligtvis bara kan köpas på typ Clas Ohlson för det trippla priset inklusive märkesvaror (Tesa, Command o dyl). Glöm inte heller bort att även saker som inte är på rea kan vara billigast på Amazon, så deras fjuttiga "5%" kan innebära en stor skillnad mot övriga återförsäljare. Jag köpte t.ex. ett Synology DS423+ för några månader sen för ca 5000 kronor och det var märkt som ordinarie pris när samma vara från alla andra ÅF låg på 6,7k.

Jag har även bara bra erfarenhet av deras kundtjänst. Det viktigaste är att man ser till att produkten man köper säljs och levereras av Amazon. De har ingen officiell prisgaranti men har flera gånger frågat snällt om mellanskillnaden när varor sänkts med mycket, ibland veckor efter köpet och fått det.

Om man dessutom inte har bil men inte bor nära något stort centrum så är det rena drömmen. Det började plötsligt läcka i ett rör under handfatet då en o-ring/packning spruckit. Mina alternativ var att åka in till Clas Ohlson efter jobbet och betala 200 kronor eller att bara vara hemma och pröjsa 15 kronor och få hemleverans samma dag kl 17. Har tur att jag bor så att vårt område alltid är "först" när Airmee levererar.

Kanske framstår som en fanboy och jag får definitivt säga att jag är det. Amazon + hemleverans av mat via Ica/Coop är två viktiga faktorer i att jag inte behövt skaffa bil.

Permalänk

Måste addera, ballsy move av Sweclockers att såga annonsörens rea haha. Men jag gillar det, går inte att säga så mycket annat än att Prime day är en flopp, om man inte vill köpa plastiga luftfritöser dvs…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

.... text....

Att dom ofta skickar med airmee som kommer 17-22 även på lördagar stör inte mig så mycket, men jag förstår att det inte är för alla, men det som oroar mig mest är att dom bara dumpar paketet utanför lgh-dörren i trapphuset oftast i produktkartongen, vilket hände med en CPU, som jag inte hittade förrän morgonen efter leverans kl 23 (lite försenad).
Hade jag sett en CPU ligga på det viset vet jag inte om jag hade låtit bli att plocka upp den utbristandes "Oh, en gratis CPU, helt ny." bäst att inte lämna den till vaktmästaren eller städarna.

Om du laddar ner appen kan du gå in och välja att dom ska plinga på dörren och lämnar över paketet personligen. Då kollar de också ID.

Måste säga att jag är nöjd med Airmee faktiskt. Bor i radhus BRF i ett bra område så brukar ange att lämna utanför dörren, jag är oftast hemma ändå.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Alla dessa "special rea" dag har blivit vanliga rea dagar. Prime day har utökat till 4 dagar rea dagar. Black Friday blivit Black week följd av Cyber Monday. Bara tidsfråga tills Single Day förlängs också till flera dagar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|