Krönika: Windows lever på lånad tid

Permalänk
Medlem

Kände mig trött på Windows efter annonseringen av Recall, så jag bestämde mig för att testa Linux.

Valet föll på Fedora då jag kör ett Intel Arc B580 och behövde tydligen senaste kerneln.
Hittills inga som helst problem - allt flyter på ORIMLIGT bra. Spelar enbart via Steam, spel som War Thunder, Warno, Ready Or Not och Squad funkar hur bra som helst. Jag är faktiskt på riktigt chockad över hur enkelt allt är, och då är jag inte på något vis en fanboy (än).

Kan varmt rekommendera Fedora om någon vill gå över från Windows, för mig har det funkat väldigt bra

Edit: Det man dock ska ha med sig är att om man t.ex spelar Riot spel (LoL, Valorant osv) så funkar dessa inte. Gäller även vissa EA spel tyvärr..

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Intel Arc B580 LE || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem

Jag la ner Windows för väldigt länge sedan. Det jag kom fram till var att hårdvara som inte fungerar bra i Linux är dålig hårdvara, lika så mjukvara som inte fungerar i Linux är kass programvara. Blir ju rätt begränsat, Aja känns inte som att jag missar något:D
Och ja, jag har spelat aktivt sen jag bytte, tyvärr är nästan alla spel ej fungerande..

Jag ville aldrig spela andra spel utom det spel vars företag blev hackade och en Linux native port blev släppt av hackers. Rätt komiskt att spelet blev öppen källkod sen.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nu finns det ju en uppsjö branschspecifika mjukvaror som inte finns på Linux. Office är väl det som är lättast att ersätta, svårare är nischade programvaror. Även om det finns alternativ till Photoshop, AutoCAD eller Solid Works så är dessa defacto-standarder i sina respektive områden och är bara tre små exempel av tusentals programvaror som är defacto-standard i sina respektive nischer.

Om man vänder på det hela, så finns det nog ingen programvara som jag bara måste ha GNU/Linux för att använda.

Jag kör macOS för Photoshop, Lightroom, Capture One, DaVinci Resolve m.m.

Windows kör jag för äldre spel och viss legacy-mjukvara/hårdvara.

GNU/Linux har jag mest som en hobby vid sidan av. OS:et i sig fungerar väldigt bra, men programvaror likt GIMP ger mig magsår!

Tycker att man bör välja operativsystem utifrån ens egna behov. Ser ingen mening med att köra Windows-program i GNU/Linux och program för macOS/iOS/iPadOS fungerar bäst på Mac.

Många som idag klarar sig utmärkt med en ChromeBook, hade däremot klarat sig minst lika bra med GNU/Linux.

Har försökt att få mina föräldrar att lämna Windows i över 30 år nu, men bortsett från en kort period med OS/2 Warp så har jag ännu inte lyckats. De använder i 99% av fallen enbart webbläsaren och Office-paketet.

Dock har aldrig GNU/Linux varit ett alternativ, utan det är främst macOS jag förespråkat på senare tid.

Permalänk
Medlem

Att linux skulle ta över efter windows för den stora skalan kommer aldrig att ske, det som behövs för det är att linux blir exakt som windows vilket eliminerar hela grejen med linux

Problemet är komplexitet och alla val.

Vilken dist? Där tappade vi 10%
Val vid installation av dist? där tappar vi 10%
alla spel som använder anti-fusk mjukvara är det bara att glömma! Där tappade vi 20%
Minsta lilla behov att använda konsollen! Där tappade vi 20%
sen sist men inte minst, gemeneman vill helt enkelt inte byta! där tappade vi 10%

Linux är för komplext, sure något i stil med SteamOS kan säkert lyckas ta lite marknadsandelar men kommer fortfarande inte vara tillräckligt för att göra någon märkbar skillnad för Linux VS Windows. Bara det faktum att gigantiska spel som warzone och fortnite inte fungerar gör det ointressant för merparten av iallafall "gamers"

Då tror jag mer på att det ända som kan få linux att ta marknadsandelar från windows är chromebooks! Allt fler och fler växer upp med dom i skolan och dom fungerar utmärkt för "dagligt användande" Sen vad folk som oss här på sweclockers använder och tycker är mer eller mindre ovesentligt då vi är en så pass extremt liten minoritet!

Edit: Det jag däremot tror/hoppas är att windows kommer splittas, konsument och spel, Asus xbox ally X i kombination med att Xbox konstant tappar marknadsandelar och att fokus ändras till Game pass oavsätt vad det används på.

Så tror mer att det är troligare att windows kommer fortsätta vara dominerande men i form av Windows OS och "Xbox OS" (Windows light for gaming?)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cow_45:

Kände mig trött på Windows efter annonseringen av Recall, så jag bestämde mig för att testa Linux.

Valet föll på Fedora då jag kör ett Intel Arc B580 och behövde tydligen senaste kerneln.
Hittills inga som helst problem - allt flyter på ORIMLIGT bra. Spelar enbart via Steam, spel som War Thunder, Warno, Ready Or Not och Squad funkar hur bra som helst. Jag är faktiskt på riktigt chockad över hur enkelt allt är, och då är jag inte på något vis en fanboy (än).

Spelande funkar bra i linux.

Jag lirar steam-spel, spelar in via OBS och videoredigerar allt i linux. Jag kör fedora kde 42.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Det finns ju inte ett skit en revisor, en arkitekt eller en kylkonsult kan göra med CLI som underlättar eller förbättrar deras arbete. Du, i ditt jobb, säkert. Utanför bubblan finns människor som bara har datorn för att utföra saker som inte har med datorn i sig att göra.

Rätt säker att alla de tre skulle, förutsatt att de har återkommande saker de gör på sin dator som är icke-triviala, skulle kunna effektivisera sitt arbete genom att använda CLI.

Jobbat ihop med elektriker och kretsdesigners där vi i båda fallen hittade fall som de var helt med på var klart effektivare via CLI.

Sen skrev jag ovan: "det är inte för alla". Här får man komma ihåg att programmerare nog är den enskilt största gruppen datoranvändare som utför hyfsat komplexa uppgifter. Men samtidigt får man har med sig att programmerare utgöra ~1 % av alla datoranvändare just nu, vilket betyder att de flesta andra yrkesgrupper är klart under 1 %.

En väldigt stor andel använder primärt webbläsaren, någon mötesprogramvara och e-mail. Inte ens office är någon självklarhet, vilket är en viktig orsak till att allt fler klarar sig med mobil/pekplatta.

Skrivet av norrby89:

Att linux skulle ta över efter windows för den stora skalan kommer aldrig att ske, det som behövs för det är att linux blir exakt som windows vilket eliminerar hela grejen med linux

Beror väl på vad man anser vara "Linux". Enbart Android, som är Linux, är mer än dubbelt så stort som Windows idag.

Skrivet av norrby89:

Problemet är komplexitet och alla val.

Du blandar ihop lätt (motsats till svårt) med enkelt/simpelt (motsats till komplext). Den förra är primärt en funktion av hur mycket erfarenhet man har, den senare är en fysisk egenskap.

Linux är definitivt enklare än Windows, på många sätt mycket enklare!
Samtidigt är Windows lättare att använda för de flesta, detta då de har långt mer erfarenhet av Windows.
[/quote]

Det skrivet så tror jag Linux knappast kommer ta över skrivbordet inom överskådlig tid.

En väldigt olycklig sak i Linux-fallet var att man aldrig fått en klar vinnare kring UI-ramverk. Att ha massor med, sinsemellan inte direkt kompatibla, tekniker för UI är allt annat än optimalt.

Microsoft har fått rätt mycket skit för att de egentligen aldrig fått till någon vettigt efter Win32. Närmaste man kommit är WinForms (som man vill komma ifrån då det är en Windows-only .NET teknik som inte alls passar ihop med nya .NET Core) och WFP (som man egentligen också vill komma bort ifrån då det inte har prestandan hos Win32, vilket WinUI har men det verkar aldrig tagit fart).

Windows har ändå Win32 i botten. Linux har tyvärr ingen lika självklart grundteknik, vilket suger för GUI applikationer.

Sen tror jag min egen resa inte är unik. MacOS blev det många hoppades Linux skulle bli: en *NIX med ett väldesignat och enhetligt UI. Så problemet är redan "löst".

Men går ingen nöd på Linux ändå. Det dominerar i stort sätt alla områden förutom desktop. Och från egen erfarenhet är det p.g.a. tekniskt överlägsenhet, inte att det skulle vara "gratis" (för inget är gratis i slutändan).

Jobbar i en del industriprojekt, fattar varför Windows används ibland (PLC-programvara är historiskt helt Windows-baserat, men allt mer blir Linux-baserat även där). Samtidigt är det smärtsamt uppenbart hur mycket sämre Windows är för den typen av uppgifter jämfört med Linux. En viktig orsak här är då tillförlitlighet är så kritiskt är det en "killer-feature" att Linux i sig är så mycket enklare än Windows!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Beror väl på vad man anser vara "Linux". Enbart Android, som är Linux, är mer än dubbelt så stort som Windows idag.

Är det? Har helt missat datorer som använder "android" närmaste jag vet om är Chromebooks och dom är då verkligen inte ens i närheten av Windows, men kanske har missat något...

Skrivet av Yoshman:

Linux är definitivt enklare än Windows, på många sätt mycket enklare!
Samtidigt är Windows lättare att använda för de flesta, detta då de har långt mer erfarenhet av Windows.

Är det? Bara att välja dist är en djungel, och många av alla val kommer kräva att man använder konsollen vilket bara det gör att det går bort för dom flesta då man varken har tid eller vilja att lära sig det utan man vill bara installera och sen använda det som vanligt!

Sure finns säkert någon/några dists där det är ruskigt enkelt, men bara att hitta en av dom kommer ta längre tid för en icke kunnig än vad det tar samma person att installera och börja använda windows.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är det? Bara att välja dist är en djungel, och många av alla val kommer kräva att man använder konsollen vilket bara det gör att det går bort för dom flesta då man varken har tid eller vilja att lära sig det utan man vill bara installera och sen använda det som vanligt!

Där har vi hela problemet, vilket yoshman också poängterar. Folk som kommer från Windows till Linux förväntar sig att det fungerar EXAKT som windows. Det kommer det aldrig göra. Inte ens mentaliteten bakom operativsystemet är i närheten, och det gör att man måste gå in med ett helt annat tankesätt, och det blir för mycket för många.

Om du bara ska spela spel (läs windows-spel, vilket det alltid handlar om), kommer Linux aldrig vara lika bra. Och det är det folk vill, speciellt på ett forum som det här.

Oturligt nog är ju Linux ett bättre operativsystem, men det är ju inte bättre än Windows på att köra Windowsprogram och kommer aldrig bli.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Sure finns säkert någon/några dists där det är ruskigt enkelt, men bara att hitta en av dom kommer ta längre tid för en icke kunnig än vad det tar samma person att installera och börja använda windows.

Först och främst låter det som att du missuppfattade differentieringen mellan ”enkelt” som i okomplicerat och ”lätt” som i inte svårt.

Jag håller med om att Linuxgemenskapen inte gör det enkelt att välja en distribution, men tar du ett av de allmänt erkänt och rekommenderade nybörjarvalen är processen i många fall enklare och har färre steg än för att installera Windows (vilket ska sägas definitivt inte är en process för IT-nybörjare). Att behöva plocka fram terminalen och använda CLI är sedan länge inte en normal del av användarupplevelsen om du inte absolut vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Först och främst låter det som att du missuppfattade differentieringen mellan ”enkelt” som i okomplicerat och ”lätt” som i inte svårt.

Jag håller med om att Linuxgemenskapen inte gör det enkelt att välja en distribution, men tar du ett av de allmänt erkänt och rekommenderade nybörjarvalen är processen i många fall enklare och har färre steg än för att installera Windows (vilket ska sägas definitivt inte är en process för IT-nybörjare). Att behöva plocka fram terminalen och använda CLI är sedan länge inte en normal del av användarupplevelsen om du inte absolut vill.

Enkelt, lätt oavsätt så är Windows både enklare och lättare för en okunnig hur man än vrider och vänder på det. Så missuppfattat eller inte är oväsentligt i detta fallet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Enkelt, lätt oavsätt så är Windows både enklare och lättare för en okunnig hur man än vrider och vänder på det. Så missuppfattat eller inte är oväsentligt i detta fallet.

Du får nog vara lite mer precis om vi skall förstå. På hög nivå är väl Windows och, säg, Ubuntu rätt snarlika för en ”okunnig”? Logga in, klicka på webbläsaren, gör din grej och logga ut…

Vill man installera en ny applikation har båda systemen en butik där man hittar det mesta. I Windows kan man också jaga runt på internet efter binärfiler att installera, men nu börjar man väl lämna både vad som är enkelt och rekommenderat (särskilt för en okunnig)?

Även installationen (hur många okunniga som nu kan tänkas vilja gå igenom den) är väl rätt snarlik numera? In med USB-minnet, tryck på ”Nästa” rätt många gånger, ange användarnamn och luta dig tillbaka (eventuellt i lite olika ordning).

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Som en person med multipla datoranalfabeter i närheten: Jag tror faktiskt inte på dig där. I bästa fall är Windows inte svårare att komma igång med, men inte ens det kan man säga utan vidare annat än om folk redan är vana vid den aktuella versionen av Windows.

Jag har större tilltro till att en person som kommer från ingenting, från en gammal Windowsversion eller från en iPad upplever att de blir produktiva snabbt i Gnome än i Windows 11. Definitivt så om de faktiskt själva ska ta hand om sin dator sen; installera program själva och så.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Är det? Har helt missat datorer som använder "android" närmaste jag vet om är Chromebooks och dom är då verkligen inte ens i närheten av Windows, men kanske har missat något...

Krönikan pratar om Windows relevans framgent. Det finns ett allt större överlapp mellan vad den stora massan använder datorer till och vad de använder mobiler/pekplattor till.

Det går att se dramatiska förändringar i vilka OS som används på internet. 2010 (för bara 15 år sedan) stod Windows fortfarande för en bra bit över 90 %, idag står det för strax under 25 %.

Även om både Linux och MacOS ökat under den tidsperioden är det framförallt en övergång till Android och iOS som gör att Windows andel faller (trenden är fortfarande fallande).

Som jag skrivit tidigare: vad det gäller spel tror jag krönikören är ute och cyklar. Visst lär antalet personer som kör någon form av Linux öka, framförallt om handhålla går mer mot det hållet. Men tyvärr lär Linux aldrig bli någon gigant på spelmarknaden så länge som det handlar om att lura ut hur man kör Windows-spel ovanpå ett Linux-system.

Skrivet av norrby89:

Tänker bredare än enskilda distributioner. Fråga dig själv: om dit liv hängde på det, skulle du välja att utveckla systemet i Windows eller i Linux?

I det läget vore det nog värt att lägga lite energi på att lära sig båda alternativen. Linux är i grunden fundamentalt betydligt simplare i sin design jämfört med Windows (sen för kritiska applikationer har i.o.f.s. Linux också fördelen att det är långt enklare att strippa bort i stort allt som inte är direkt nödvändig).

De flesta behöver överhuvudtaget inte förstå hur deras OS fungerar. Många behöver bara fatta grunderna i den webbläsaren de använder. Men om man gör lite mer komplexa saker som kräver att man sätter sig in i detaljer så är Linux betydligt enklare.

Skrivet av gusnan:

Om du bara ska spela spel (läs windows-spel, vilket det alltid handlar om), kommer Linux aldrig vara lika bra. Och det är det folk vill, speciellt på ett forum som det här.

Oturligt nog är ju Linux ett bättre operativsystem, men det är ju inte bättre än Windows på att köra Windowsprogram och kommer aldrig bli.

Huvudet på spiken!

Rätt säker att Linux är ett bättre OS än Windows även för spel. Fast det om spelen faktiskt skrevs för Linux. Och om inte stödet i de spelmotorer som trots allt har native Linux-stöd (UE4/5 och Unity) inte vore så styvmoderligt hanterat (påverkar primärt utveckling på Linux, själva runtime i spel känns långt mer stabil).

Windows är de-facto standard för spel på dator och lär förbli så under överskådlig tid.

Det går absolut långt bättre att köra (Windows-)spel på Linux idag än tidigare, men man lurar egentligen bara sig själv om man intalar sig att det fungerar bättre än på Windows. Positiva här är att spel är #1 men man ändå vill använda Linux är ju WSL2 guld värt. WSL2 var redan bra med Win10 och har blivit ännu bättre i Win11.

Apple har rätt stora resurser. Men även där kan man se att de accepterat verkligheten kring spel. En viktig utveckling i MacOS 3D-API "Metal" har de senaste åren varit justeringar som gör steget att ta DX12 titlar till Metal allt mindre. Det är enda realistiska vägen för att få fler titlar att också lanseras på MacOS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Svärfarsan kör sedan flera år tillbaka Ubuntu (från att tidigare kör Windows). Faktiskt hans idé, inte min (även om jag installerat systemet). Han har i kontext av en site som sweclockers "noll koll på datorer" (och hade nog inte lyckats installera vare sig Windows eller Linux på sin dator).

Det hade egentligen fungerat lika bra med ChromeOS, för här är det verkligen bara "webbläsare och e-mail" som används.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Svärfarsan kör sedan flera år tillbaka Ubuntu (från att tidigare kör Windows). Faktiskt hans idé, inte min (även om jag installerat systemet). Han har i kontext av en site som sweclockers "noll koll på datorer" (och hade nog inte lyckats installera vare sig Windows eller Linux på sin dator).

Det hade egentligen fungerat lika bra med ChromeOS, för här är det verkligen bara "webbläsare och e-mail" som används.

Ja, men hade han kunnat göra det själv? Stora skalan har inte alltid samma tillgång till någon som kan hjälpa med sånt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja, men hade han kunnat göra det själv? Stora skalan har inte alltid samma tillgång till någon som kan hjälpa med sånt.

Hur många kan installera om Windows själva då?

Om en dator levereras med Steam OS från elgiganten så kan väl vilken person som helst surfa med den, precis som på Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Finns inte en susning att endera min mor eller far hade kunnat installera om en dator utan hjälp. Skulle vilja måla det på majoriteten av människor där ute, sett till hur ofta man fått leka datorsupport under åren...

Installationsmässigt skulle jag nog vilja måla Ubuntu och Windows 11 på ungefär samma nivå av "svårt" för en ny installation.
Enkel användning (surf, mejl och ordbehandling) ligger de också på samma nivå.

Att många är vana Windows sedan tidigare, det är en annan femma, men för någon helrudis skulle jag inte säga att endera är lättare att använda än den andra. Kanske ärligt då Ubuntu, det är mindre plåtter som förvirrar däri på en ny installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rätt säker att alla de tre skulle, förutsatt att de har återkommande saker de gör på sin dator som är icke-triviala, skulle kunna effektivisera sitt arbete genom att använda CLI.

Jobbat ihop med elektriker och kretsdesigners där vi i båda fallen hittade fall som de var helt med på var klart effektivare via CLI.

Sen skrev jag ovan: "det är inte för alla". Här får man komma ihåg att programmerare nog är den enskilt största gruppen datoranvändare som utför hyfsat komplexa uppgifter. Men samtidigt får man har med sig att programmerare utgöra ~1 % av alla datoranvändare just nu, vilket betyder att de flesta andra yrkesgrupper är klart under 1 %.

En väldigt stor andel använder primärt webbläsaren, någon mötesprogramvara och e-mail. Inte ens office är någon självklarhet, vilket är en viktig orsak till att allt fler klarar sig med mobil/pekplatta.

Låter mest som killgissande från en person som utryckligen känner behovet att tala om att de arbetat med andra yrkesgrupper än programmerare, som en karaktär från en sitcom som är helt ointresserad av andra männsikors arbetsmiljö. Detta är ett forum som perfekt beskriver vad som händer när man diskuterar mellan likasinnade. Att från luften ta siffror med statistik och införa det som argument är en speciell teknik män ofta använder så vi kan kalla detta inlägg för ett klockrent exempel på mansplaining.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Låter mest som killgissande från en person som utryckligen känner behovet att tala om att de arbetat med andra yrkesgrupper än programmerare, som en karaktär från en sitcom som är helt ointresserad av andra männsikors arbetsmiljö. Detta är ett forum som perfekt beskriver vad som händer när man diskuterar mellan likasinnade. Att från luften ta siffror med statistik och införa det som argument är en speciell teknik män ofta använder så vi kan kalla detta inlägg för ett klockrent exempel på mansplaining.

Om man bortser från eventuellt påhittad statistik förstår jag inte riktigt vad du argumenterar emot på ett rent sakligt plan. CLI är oerhört kraftfulla i många sammanhang som inte har specifikt med programmeraryrket att göra. Bara för att bemöta dina exempel:
- CAD-program har så länge jag kan minnas kunnat styras både med mus och genom att instruera programmet hur en form ska byggas via kommandorad. Varför? För att det kan göras mer exakt och för att man - om man är skicklig nog - kan "programmera" programmet att utföra operationer och på så sätt eliminera en del vanliga "mänskliga faktorn"-problem. Kommandoraden är gömd i ett GUI, men det är en kommandorad.

- En revisor sysslar sannolikt med att dra ut information, sortera den och på olika sätt mangla den. Väldigt många operationer jag ser folk frenetiskt försöka få till i Excel, löser jag - inte sällan på en bråkdel av tiden - genom att ta ut den underliggande informationen i CSV-format och processera den. Ibland så enkelt som en bash-oneliner med lämplig kombination av kommandona awk, grep, sort och/eller cut, ibland med ett lite mer avancerat Python- eller Powershell-script beroende på vilken miljö jag råkar sitta i. Och i förlängningen: Varför tror du att Microsoft gör Excel mer och mer programmerbart om inte för att folk faktiskt använder det på avancerade sätt som har fördel av ett de facto CLI (även om det är gömt i ett GUI)?

- En kylkonsult jobbar med att installera, konfigurera och felsöka kylanläggningar. Gissningsvis kan exempelvis loggning eller styrparametrar hanteras via ett modernt GUI och via ett traditionellt seriellt interface eller nätverks-API som "förr i tiden". En tekniskt lagd tekniker har garanterat fördelar av att exempelvis kunna scripta upp inställningar eller maskinsöka efter fel istället för att musklicka sig igenom tröskelvärden manuellt.

Enkelt uttryckt: Självklart använder inte alla ett CLI. Men jag vill påstå att varenda gång man behöver utföra samma eller liknande operationer fler än en handfull gånger, eller där man behöver ha spårbarhet på vad som gjorts, eller där manuella operationer lätt kan introducera slarvfel, eller där det är viktigt att rätt saker sker i rätt ordning, är ett kommandoradsinterface rätt verktyg att ta till. Sen kan, som i Excel eller många CAD-program, denna kommandorad ligga kamouflerad i ett i övrigt grafiskt gränssnitt, men jag skulle vilja påstå att chansen är väldigt stor att även ämnesexperter som inte är specifikt IT-nördar använder en kommandorad istället för att musa sig fram i betydligt fler sammanhang än du spontant tänker dig.

Permalänk
Datavetare

Om man bortser från eventuellt påhittad statistik förstår jag inte riktigt vad du argumenterar emot på ett rent sakligt plan.

Att programmerare utgör i storleksordningen ~1 %, eventuellt till och med 2 % (en värdesiffra!) är ju inte svårare än att dela uppskattningen av antalet programmerare i världen (varierar mellan 20-30 miljoner, bl.a. lite på hur man definierar "programmerare") och uppskattningen av antalet aktiva laptop/desktop-datorer (lite svårt att programmera utan dator så är nog rätt nära 100 % av den gruppen som använder en) som ligger från 1,3 miljarder och upp ett par 100-tals miljoner från det.

Poängen med att visa storleken den enskilda gruppen utgör var för att visa att varje enskild yrkesgrupp står för en mycket liten andel, är viktigt att ha med sig.

Finns helt klart större yrkesgrupper, bönder är t.ex. långt fler än programmerare och nog fortfarande världens enskilt största yrkesgrupp. Men för en stor andel av den gruppen finns nog långt viktigare saker att lägga fokus på än att optimera eventuellt datoranvändande...

Samtidigt har bl.a. Microsoft många gånger pekat på att en kritisk komponent av deras framgångar tidigt 90-tal som lade grunden för Windows dominas låg i att de blev favoritvalet bland programmerare. Så samtidigt är det en viktig grupp att "please". Windows är inte längre en självklar favorit i den gruppen längre, vilket antagligen är viktigare än hur bra/dåligt det går att köra Windows-spel under Linux.

Ändå, som grupp är gamers gigantiskt då uppskattningsvis ~15-20 % av datorer som säljs idag har gaming som ett av sina huvudsyften. Så det är absolut en viktig grupp och en orsak till att Windows lär vara relevant länge än.

Hade vilja hålla med krönikören, men trots att Linux antagligen redan är ett tekniskt sett bättre val för spel och att det idag dominerar väldigt många områden så är just spel något som Windows totalt dominerar och Windows är fortfarande bättre än Linux på att köra Windows-program...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man bortser från eventuellt påhittad statistik förstår jag inte riktigt vad du argumenterar emot på ett rent sakligt plan. CLI är oerhört kraftfulla i många sammanhang som inte har specifikt med programmeraryrket att göra. Bara för att bemöta dina exempel:
- CAD-program har så länge jag kan minnas kunnat styras både med mus och genom att instruera programmet hur en form ska byggas via kommandorad. Varför? För att det kan göras mer exakt och för att man - om man är skicklig nog - kan "programmera" programmet att utföra operationer och på så sätt eliminera en del vanliga "mänskliga faktorn"-problem. Kommandoraden är gömd i ett GUI, men det är en kommandorad.

- En revisor sysslar sannolikt med att dra ut information, sortera den och på olika sätt mangla den. Väldigt många operationer jag ser folk frenetiskt försöka få till i Excel, löser jag - inte sällan på en bråkdel av tiden - genom att ta ut den underliggande informationen i CSV-format och processera den. Ibland så enkelt som en bash-oneliner med lämplig kombination av kommandona awk, grep, sort och/eller cut, ibland med ett lite mer avancerat Python- eller Powershell-script beroende på vilken miljö jag råkar sitta i. Och i förlängningen: Varför tror du att Microsoft gör Excel mer och mer programmerbart om inte för att folk faktiskt använder det på avancerade sätt som har fördel av ett de facto CLI (även om det är gömt i ett GUI)?

- En kylkonsult jobbar med att installera, konfigurera och felsöka kylanläggningar. Gissningsvis kan exempelvis loggning eller styrparametrar hanteras via ett modernt GUI och via ett traditionellt seriellt interface eller nätverks-API som "förr i tiden". En tekniskt lagd tekniker har garanterat fördelar av att exempelvis kunna scripta upp inställningar eller maskinsöka efter fel istället för att musklicka sig igenom tröskelvärden manuellt.

Enkelt uttryckt: Självklart använder inte alla ett CLI. Men jag vill påstå att varenda gång man behöver utföra samma eller liknande operationer fler än en handfull gånger, eller där man behöver ha spårbarhet på vad som gjorts, eller där manuella operationer lätt kan introducera slarvfel, eller där det är viktigt att rätt saker sker i rätt ordning, är ett kommandoradsinterface rätt verktyg att ta till. Sen kan, som i Excel eller många CAD-program, denna kommandorad ligga kamouflerad i ett i övrigt grafiskt gränssnitt, men jag skulle vilja påstå att chansen är väldigt stor att även ämnesexperter som inte är specifikt IT-nördar använder en kommandorad istället för att musa sig fram i betydligt fler sammanhang än du spontant tänker dig.

Vi kan väl hoppas att en kylkonsult svarar på detta och förklarar att du beskriver en annan roll, installatör eller drifttekniker. Kylkonsulter kopplas in i designfasen av exempelvis professionella kök för att bedömma dimensionering och komma fram med lösningar. De förväntas kunna hantera ritningar som skickas från konstruktörer, arkitekter och andra involverade yrkesgrupper.

Jag själv jobbar mycket i CAD-programvaror som Revit och Solid Works, jag är programmerare och har gjort en massa addins för Revit. Aldrig någonsin skulle jag få för mig att använda ett CLI för dessa programvaror, inte heller har någon kollega en tillstymmelse till aning om hur detta skulle gå till. För de allra flesta saknas både intresse och kompetens för något annat än GUI. Stora företag har massor med roller och det finns alltid några där mjukvara bara finns på win/mac, det enklaste blir då att bygga upp en IT-miljö kring detta.

Navelskådningen på detta forumet fortsätter med oförmisnakd kraft.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att diskussionen om CLI är lite väl off-topic. Det handlar ju bara om ett interface och det märkliga är att ingen reagerat på att det finns situationer när man använder CLI i Windows. Min syn på det hela är att man använder GUI för det vanliga arbetet och kan hänvisas till CLI för vissa funktioner.

Men det är inte CLI som avgör om Windows kan fortsätta sin dominans eller inte.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Att programmerare utgör i storleksordningen ~1 %, eventuellt till och med 2 % (en värdesiffra!) är ju inte svårare än att dela uppskattningen av antalet programmerare i världen (varierar mellan 20-30 miljoner, bl.a. lite på hur man definierar "programmerare") och uppskattningen av antalet aktiva laptop/desktop-datorer (lite svårt att programmera utan dator så är nog rätt nära 100 % av den gruppen som använder en) som ligger från 1,3 miljarder och upp ett par 100-tals miljoner från det.

Poängen med att visa storleken den enskilda gruppen utgör var för att visa att varje enskild yrkesgrupp står för en mycket liten andel, är viktigt att ha med sig.

Jag förstod och höll med om din premiss, men försökte bemöta det påstående @Mordekai gjorde tidigare, att "Det finns ju inte ett skit en revisor, en arkitekt eller en kylkonsult kan göra med CLI som underlättar eller förbättrar deras arbete."

Min poäng: Närhelst data behöver genereras eller manipuleras är chansen stor att ett CLI är ett lämpligt verktyg för det. Om data ska konsumeras eller visualiseras så görs det självklart ofta bättre och/eller mer lättfattligt i ett grafiskt gränssnitt.

Skrivet av Mordekai:

Vi kan väl hoppas att en kylkonsult svarar på detta och förklarar att du beskriver en annan roll, installatör eller drifttekniker. Kylkonsulter kopplas in i designfasen av exempelvis professionella kök för att bedömma dimensionering och komma fram med lösningar. De förväntas kunna hantera ritningar som skickas från konstruktörer, arkitekter och andra involverade yrkesgrupper.

Tack; klockan hann knappt bli 10 innan jag lärt mig något jag inte hade koll på idag också.

Skrivet av Mordekai:

Jag själv jobbar mycket i CAD-programvaror som Revit och Solid Works, jag är programmerare och har gjort en massa addins för Revit. Aldrig någonsin skulle jag få för mig att använda ett CLI för dessa programvaror, inte heller har någon kollega en tillstymmelse till aning om hur detta skulle gå till. För de allra flesta saknas både intresse och kompetens för något annat än GUI. Stora företag har massor med roller och det finns alltid några där mjukvara bara finns på win/mac, det enklaste blir då att bygga upp en IT-miljö kring detta.

Självklart är det så. Jag vänder mig dock fortfarande mot ditt ursprungliga påstående: Jag stöter oerhört ofta på situationer där folk i olika yrkeskategorier hade haft stor nytta av ett CLI av ett eller annat slag för att låta datorn göra sånt datorn är bra på (exempelvis iterera outtröttligt och konsekvent över oöverskådliga eller ohanterligt stora dataset, eller automatisera saker som behöver utföras på exakt samma sätt gång på gång när ett givet förhållande uppnåtts). Många arbetar ändå manuellt även under såna förhållanden, men det är inte för att det inte vore nyttigt för dem att kunna automatisera sina uppgifter.
I andra änden har du folk som utan att vara programmerare tenderar att landa i att de programmerar manicker; ibland utan att ens förstå att detta de facto är vad de gör; om det nu är att lägga filter-, volym- eller ljusautomation i en DAW, att skriva lambdafunktioner i Excel, eller automatisera sammanställningar i en POS.
Dessa saker utförs ofta inom ett GUI, och inte sällan i Windows, men det är, skulle jag påstå, rätt ofta någon form av kommandoradsgränssnitt i detta GUI som används för dessa arbeten eller åtminstone som användaren hade haft nytta av att lära sig och som hade "underlättat eller förbättrat deras arbete".

Du har inte fel i att sådan automation allt för sällan sker i verkligheten, men påståendet att icke-programmerare inte hade haft nytta av det håller jag helt enkelt inte med om. Det finns de som helt enkelt inte har fallenheten för att tänka i dessa banor, men en påtaglig andel av dem som har tendensen att lära sig sina verktyg är inte dummare än att de också skulle kunna lära sig automatisera dem inom ramarna för sina behov, och många av dessa gör faktiskt exakt det.