Krönika: Windows lever på lånad tid

Permalänk
Medlem

Meanwhile on Steam

2.57% av användarna har Linux

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

https://www.inet.se/produkt/9123538/windows-11-home-svensk-64...

Hos Sweclockers älskade Inet <3

Min mamma släppte Windows direkt jag visade henne Linux, hon älskar sin terminal-baserade webbläsare.
Lillasyster skriver sin dagbok i Vim och har helt glömt att TikTok ens existerar.

Är du säker på att hon inte är fast i vim och inte vågar erkänna det? Därför TikTok föllbort?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Grumbledock:

Användarvänligheten på Linux är patetiskt dålig.

"Linux is user-friendly, it's just picky about who its friends are"

Även om ovan brukar sägas mest som humor är det egentligen långt mer sant än det är roligt!
Nej, det är inte för alla för det är tyvärr en hyfsad tröskel att ta sig över för att lära sig *NIX då en av dess absolut superkrafter är hur det kombineras med CLI.

Det går att använda utan CLI, men då når man inte dess fulla potential och det som faktiskt gör det möjligt att vara en x10 person (om "konkurrenterna" envisas med att göra motsvarande genom att klicka runt i Windows, vilket inte alls är ovanligt).

Det skrivet: jag sällar mig till gruppen som skulle vilja att Linux får framgångar på spelsidan, men har i nuläget rätt svårt att se värdet av att gå till Linux om prio #1 är att köra Windows-spel (körde Linux på skrivbordet under ca 15 år, vilket fungerade utmärkt genom att rätt mycket ignorera spelande på de systemen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Win11...Wifi7 update... sucks for 12h...

På en 8th gen intel med nvme 4x och 16Gb ram.

Finns det ingen gräns för när en uppdatering "tar för lång tid"?

Varför kan man inte bara få ladda ned en drivrutin från intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för att du väcker fina minnen till liv. Minns även "Ping of Death" som väldigt effektivt från min Amiga 4000 Även en vanlig ping kunde få MP3:or att börja hacka på de stackars WinTel-burkarna Nästan löjligt vad CPU-krävande IDE-gränssnittet var på den tiden.

Linux testade jag först 1996 (Redhat) och sen runt 1999/2000 (Slackware) på jobbdatorn. Sedan dess har Linux hängt med mig på serversidan.

Däremot tog det nästan 20 år till innan GNU/Linux blev en naturlig del på skrivbordet för mig.

Varsågod!
Podda folk gjorde vi också!
ICMP-spam (DOS) med.
Eller letade exploits på bugtraq som man kunde utnyttja.

Dock fanns det ingen av oss som INTE dual-bootade Windows för att kunna köra DOOM och sedan Quake.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Om jag inte hade spelat hade jag bara kört MAC OS, jag tror heller inte att jag är ensam i den båten. Absolut mest användarvänliga och minst huvudvärk OS. Hoppas MAC blir mer öppet och spelvänligt, men det är nog bara en dröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Med tanke på att jag använder samma dator till både bildbehandling, videoredigering, musikproducerande samt spel så har jag svårt att se hur detta skall funka på ngt annat än Windows?!

Sitter i samma båt. Musikprogram, mätprogram, symaskinsprogram för patcher 😆 mm. MEN... Denna artikeln syftar nog inte på att du och jag kommer byta operativsystem, utan snarare vilket operativsystem våra barn kommer vänja sig vid och således vilka program som stöds i det OS:et.

Ser tex redan idag att mina barn har lite svårt att rodda i windowsmiljö trots att grabben och dottern lirar minecraft på varsin windowsdator. Varför? Jo för att de använder cromebook i skolan och således är inte windows det operativsystem som de oftast kommer i kontakt med. Vi ser dessutom redan idag att många speltillverkare tar höjd för ett eventuellt skifte genom att använda gränssnitt som inte bara kan köras i windows.

Med det sagt så har jag svårt att se att jag själv kommer byta, skulle väl vara om det kommer nåt program som inte stöds av windows som jag "måste ha" isf. Dock är inte mina barns väg lika utstakad som min 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av padinni:

Om jag inte hade spelat hade jag bara kört MAC OS, jag tror heller inte att jag är ensam i den båten. Absolut mest användarvänliga och minst huvudvärk OS. Hoppas MAC blir mer öppet och spelvänligt, men det är nog bara en dröm.

Nitpick:
MAC är en address ditt nätverkskort presenterar sig med för annan nätverksutrustning.
Mac (kort för Macintosh) är en dator uppkallad efter en äppelsort.

Systemet i sig är nog egentligen rätt spelvänligt, men företaget bakom har inte direkt fått speltillverkare att se varför de skulle lägga resurser på att anpassa spel för just den plattformen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om det vore så som du verkar tro att datorer köps primärt för att spela på... Ja då hade fortfarande Windows varit ett bättre alternativ. Majoriteten av alla PCs köps dock av företag för att arbeta på. De programvaror som företagen behöver finns på Windows och till viss del på Mac.

Naiviteten hade varit förlåtbar om det var ett inlägg på sweclockers forum men tycker verkligen att en artikel på Sweclockers borde vara lite mer insatt, med mer djup och nyans.

Nej, SteamOS release kommer inte heller denna gång påverka Windows marknadsandel märkbart. Om MS Office, Adobes och Autodesks alla mjukvaror kom med officiellt stöd för Ubuntu, då skulle det hända grejer. MacOS har en betydligt större chans att ta marknadsandelar från Windows än någon Linuxdistro, trots kasst stöd för spel.

Företag kör Office av historiska skäl, inte för att de MÅSTE. Det mesta går dessutom att göra i Office 365. Inget jag gjort på jobbdatorn har varit knutet direkt till Windows, förutom en .net-app för 10 år sedan, resten (all dokumentation och mail etc) skulle kunnat vara gjort i Linux-miljö istället.
Dock förstår jag att många it-folk inte har lust att lämna ActiveDirectory, för att det är det man kan, men samma funktionalitet finns i Kerberos... Istället för att köra batch-script så kan man köra shell-script vid uppstart för att montera volymer och hantera rättigheter etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det handlar om ytterst få titlar, mindre än en halv procent som har utvecklare som vägrar ge stöd till linux. Skulle kundbasen gå dit så vet man vad företag gör, följer pengarna. En majoritet av titlar som inte använder anticheat för competetive multiplayer fungerar hur bra som helst, ibland bättre i linux.

Kolla på onlyoffice, en fantastiskt bra office-klon. Skapad för att vara så kompitabel som möjligt med Microsoft Office, sparar och läser microsofts egna filtyper, xls, xlsx, doc, docx etc...

Grafiskt putsat och över 99% kompatibilitet med filtyperna. Går att köra som desktop install och online, med samma funktioner i båda.

Programmet i sig är mindre pratat om i linuxkretsarna då det inte är fri och öppen mjukvara.

Shit, den delen med OnlyOffice hade jag missat, det har varit min största grej från att byta men blir nog kanske en VM och sen testa och se hur det fungerar, just spelen tog jag bara upp som en tanke, tror inte något av dom jag spelar är berörda men har kompisar som inte kan gå över pga den delen, men denna med Office gör att jag kan ge det en chans till. Att vissa spel faktiskt funkar bättre på Linux är jag med på, har hållit koll på Linux ett tag för att kunna byta, men detta gjorde att jag får kolla lite mer på det

OnlyOffice va inte jättedyrt heller för 5användare va det 330$ för "Life time" vilket jag kan tycka är helt rimligt, då jag ändå betalar ca 12-1300kr på år till MS för Office

Edit: Såg att uppdateringar bara gälle ett år, det var ju lite surt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Linux is user-friendly, it's just picky about who its friends are"

Även om ovan brukar sägas mest som humor är det egentligen långt mer sant än det är roligt!
Nej, det är inte för alla för det är tyvärr en hyfsad tröskel att ta sig över för att lära sig *NIX då en av dess absolut superkrafter är hur det kombineras med CLI.

Det går att använda utan CLI, men då når man inte dess fulla potential och det som faktiskt gör det möjligt att vara en x10 person (om "konkurrenterna" envisas med att göra motsvarande genom att klicka runt i Windows, vilket inte alls är ovanligt).

CLI är raka motsatsen till vad en vanlig användare av en dator vill ha och behöver. Grafiska användargränssnitt är bra för 99% av allt man vill använda en dator till och allt som kräver att man skriver kommandon i en terminal är rent användarfientligt.

Om du inte siktar på att bli proffs, på samma sätt som de flesta bilförare inte siktar på att köra en F1-bil, så är CLI en produktivitetsminskare. Hur vet du vilka kommandon du behöver? Skriver du rätt? Hur snabbt?

Det är naturligtvis något som går att lära sig, och att något så användarfientligt fortfarande finns kvar visar på att det faktiskt finns produktivitetsvinster för den lilla skara som bemästrar det, men det är en liten skara.

Permalänk
Medlem

Om Steamos får stöd för HDR och Apollo(moonlight) så är det intressant. Annars får spel burken rulla vidare med windows.

Har noll intresse vilket os som rullar på speldatorn. Den behöver bara kunna starta och streama de spel från olika launchers jag vill spela till min Android(linux) platta och Android(Linux) tv-box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Om du inte siktar på att bli proffs, på samma sätt som de flesta bilförare inte siktar på att köra en F1-bil, så är CLI en produktivitetsminskare. Hur vet du vilka kommandon du behöver? Skriver du rätt? Hur snabbt?

Vad är snabbare än pil-upp/ned för att bläddra i historiken? Det är väldigt sällan jag gör något helt nytt i CLI.

Förstår inte varför många tror att terminalen är ett ständigt måste i GNU/Linux.

Dock är CLI ett hjälpmedel och inte ett hinder.

Kan använda Synaptic Package Manager för att ersätta APT helt i terminalen, men ofta går "apt-get upgrade" eller "apt-get update" betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad är snabbare än pil-upp/ned för att bläddra i historiken? Det är väldigt sällan jag gör något helt nytt i CLI.

ctrl+r?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Ännu bättre om något är längre bort i historiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Förstår inte varför många tror att terminalen är ett ständigt måste i GNU/Linux.

Dock är CLI ett hjälpmedel och inte ett hinder.

Kan använda Synaptic Package Manager för att ersätta APT helt i terminalen, men ofta går "apt-get upgrade" eller "apt-get update" betydligt snabbare.

För att citera mig själv, hur vet du vilka kommandon du behöver? Hur lär du dig detta? Det är tröskeln. Och det är ett hinder. Det finns en anledning till att terminalkommandon är något som enbart används av folk som redan är djupt nere i träsket, vanligtvis gör det i sitt yrkesliv, och har stora förkunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

För att citera mig själv, hur vet du vilka kommandon du behöver? Hur lär du dig detta? Det är tröskeln. Och det är ett hinder. Det finns en anledning till att terminalkommandon är något som enbart används av folk som redan är djupt nere i träsket, vanligtvis gör det i sitt yrkesliv, och har stora förkunskaper.

https://duck.ai

Men ser fortfarande inte terminalen som ett krav i något modernt OS.

Som många nämnt tidigare gällande olika operativsystem, så kommer allt ofta förinstallerat vid datorköpet. Väljer man att bygga en dator själv samt installera ett eget OS, så har man redan gjort ett avsteg från normalfallet.

Själv lär jag tillhöra en promille av användarna, som köper en laptop med GNU/Linux förinstallerat, blåser hårddisken, installerar Windows... och sedan installerar GNU/Linux igen tillsammans med GRUB

Fungerar datorn du har idag för dina tilltänkta användningsområden, så är det bara att köra på!

Insåg exempelvis att GNU/Linux inte tillförde något alls på min MacBook, mer än att det var kul som Proof-of-Concept med dualboot.

Detsamma i mina försök med GNU/Linux som HTPC. Där gjorde Windows ett bättre jobb för mig.

Däremot så rullar GNU/Linux fint på min Intel-laptop ovan, men Windows 10 fungerar minst lika bra om inte bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Om din inriktning är att man inte ska behöva lära sig något förstår jag att du har problem. Det händer att man behöver en funktion som bara kan nås via CLI så då lär man sig den biten. Det är inget konstigt. Sedan bör man nämna att det händer att man behöver CLI även i Windows men det är ovanligt.

Om man tittar lite på vilka som skriver inlägg i denna tråd är det en övervikt för sådan som registrerades för rätt länge sedan. Av dessa är det ett antal som egentligen inte säger mer än att de inte gillar Linux och verkar kämpa för att hitta argument. Varför är det så?

Permalänk
Sötast
Skrivet av BM-Mods:

Shit, den delen med OnlyOffice hade jag missat, det har varit min största grej från att byta men blir nog kanske en VM och sen testa och se hur det fungerar, just spelen tog jag bara upp som en tanke, tror inte något av dom jag spelar är berörda men har kompisar som inte kan gå över pga den delen, men denna med Office gör att jag kan ge det en chans till. Att vissa spel faktiskt funkar bättre på Linux är jag med på, har hållit koll på Linux ett tag för att kunna byta, men detta gjorde att jag får kolla lite mer på det

OnlyOffice va inte jättedyrt heller för 5användare va det 330$ för "Life time" vilket jag kan tycka är helt rimligt, då jag ändå betalar ca 12-1300kr på år till MS för Office

Edit: Såg att uppdateringar bara gälle ett år, det var ju lite surt.

Ja, jag sitter i samma båt med spelen, så sällan man spelar själv, men de andra gör det

Onlyoffice Desktop klienter är 100% gratis, bara att ladda ner och köra igång. Kostnaden är om man vill ha webb-editors (och mobil-editors)

Onlyoffice erbjuder att man själv laddar ner deras community edition server, du kan därmed självhosta webbtjänsterna. Den enda funktionen som är låst bakom en paywall är då web-editor. Allt annat funkar och hamnar då i din egen kontroll.

Har kört onlyoffice med nextcloud i flera år och det funkar så väldigt bra. Och iom hur nextcloud har växt med åren så har jag även video mötesrum, chatt, kalender och andra produktivitetsaddons. Ersätter MS-Teams i stora drag.

Permalänk
Medlem

Är inte detta propaganda? De flesta vr headset funkar inte på windows. Alla seriösa företag använder windows. Mobiltelefoner kan inte användas i produktion och för content creation i någon större utsträckning. Nu kommer en massa linux-fanboys att hugga på detta. Förmodligen modereras det bort också eftersom sweclockers verkar vara linux-förespråkare. Bara för att någon människa pekar finger åt windows försvinner inte windows. Linus Torwalds är inte trollkarlen från Oz. Om Nvidia väljer att avstå från att stödja linux dör operativsystemet däremot. Då behövs inget finger.

Permalänk
Skrivet av Halvmånen:

CLI är raka motsatsen till vad en vanlig användare av en dator vill ha och behöver. Grafiska användargränssnitt är bra för 99% av allt man vill använda en dator till och allt som kräver att man skriver kommandon i en terminal är rent användarfientligt.

Det är naturligtvis något som går att lära sig, och att något så användarfientligt fortfarande finns kvar visar på att det faktiskt finns produktivitetsvinster för den lilla skara som bemästrar det, men det är en liten skara.

Skrivet av Halvmånen:

Som nämnts flera gånger förr i den här tråden: I en modern distro, om du klarar dig inom den happy-path som troligen >80% av normala människor skulle göra, så klarar du dig helt utan CLI. Söka upp och installera program? Grafisk "app store" á la Apple. Ställa in saker på datorn? Grafiskt (och till skillnad från Windows enhetligt!) gränssnitt. Ansluta till nya nätverk? Fungerar exakt som på Mac och Windows: Klicka på wifi-symbolen eller gå via inställnings-appen. Ansluta till nätverksdelningar? Grafiskt.

Men om du har lust och tålamod att lära dig CLI så kan du - precis som i Windows - bli otroligt mycket mer effektiv. Och om du följer instruktioner, är CLI ett fantastiskt bra sätt att se till att du gör rätt saker på rätt sätt på rätt ställe, och mindre benäget att ändras mellan operativsystemsgenerationer och gränssnittsförändringar, så att instruktioner är relevanta under längre tid.

För att ta dig på orden, hur man vet vilka kommandon man behöver om man skulle välja att prova?
Genom att ha en konkret uppgift man behöver lösa och lära sig hur man löser den uppgiften (och naturligtvis: Genom att vara den sortens person som är intresserad av hur saker fungerar snarare än vilka knappar man ska trycka på). Ingen börjar med att vara expert på något. Ärligt talat: Hur vet någon hur man ska göra i Windows? Det är exakt samma process: Man måste lära sig hur Windows fungerar och hur man löser uppgiften man behöver lösa. Har du gjort det en gång är det lättare att lära sig angränsande kunskap - precis som i ett CLI.

Permalänk
Medlem

Ha ha, sicken flashback jag fick…Linux pysslade jag med för ca 30-35 år sedan…

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Halvmånen:

CLI har en tröskel, absolut.

Det handlar om att lära sig 10-20 kommandon som var för sig är rätt simpla i sina grundfunktioner.

Magin kommer sedan när man lär sig hur man ser dessa som simpla byggstenar som är trivialt att kombinera i CLI för att lösa specifika problem. Problem som kan vara helt unika för dig och inget GUI lär ha tänkt på just det fallaet. Där är 10x delen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJAJ:

Även om det finns massvis med fungerande tekniker för att köra Windows program inkl. spel på Linux maskiner så funkar dessa ganska väl för 5-10 år gamla program men inte särskilt väl för nya program och spel på nyare datorer.

Jag kan ju tycka att Clair Obscure är ganska nytt spel, så var även Baldurs Gate 3 när den kom och fungerade utmärkt i Linux när jag köpte den ett par månader efter lansering, för att inte tala om spel som är i alpha-stadiet som New Arc Line och Solasta II, och jag kan tycka jag har ganska "nyare dator".

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag kan ju tycka att Clair Obscure är ganska nytt spel, så var även Baldurs Gate 3 när den kom och fungerade utmärkt i Linux när jag köpte den ett par månader efter lansering, för att inte tala om spel som är i alpha-stadiet som New Arc Line och Solasta II, och jag kan tycka jag har ganska "nyare dator".

Kan också bero på om prestandan du får är rimlig mot den hårdvaran du har. Detta har varit ett problem med vissa spel , förutom just anti cheat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig att ske. I 50 år har man sagt "the year of Linux".

Den dagen som Linux inte kommer suga getpung för desktop kommer aldrig komma

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Den dagen som Linux inte kommer suga getpung för desktop kommer aldrig komma

Linux är inte 50 år än. Inte heller det fick du rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Ganska imponerande för ett OS som knappt funnits i 33 år Sen blev Linux först användbart när KDE och senare GNOME släpptes enligt mig.

Fvwm är inget jag längtar tillbaka till

Sen bör man inte glömma bort att Linux blev en hyfsad succé genom Asus Eee PC och liknande Netbooks omkring 2007/2008.

Numera har ChromeBooks tagit över den marknaden tillsammans med Android-plattor.

Väldigt många kör Linux (kärnan) idag utan att tänka på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Företag kör Office av historiska skäl, inte för att de MÅSTE. Det mesta går dessutom att göra i Office 365. Inget jag gjort på jobbdatorn har varit knutet direkt till Windows, förutom en .net-app för 10 år sedan, resten (all dokumentation och mail etc) skulle kunnat vara gjort i Linux-miljö istället.
Dock förstår jag att många it-folk inte har lust att lämna ActiveDirectory, för att det är det man kan, men samma funktionalitet finns i Kerberos... Istället för att köra batch-script så kan man köra shell-script vid uppstart för att montera volymer och hantera rättigheter etc

Nu finns det ju en uppsjö branschspecifika mjukvaror som inte finns på Linux. Office är väl det som är lättast att ersätta, svårare är nischade programvaror. Även om det finns alternativ till Photoshop, AutoCAD eller Solid Works så är dessa defacto-standarder i sina respektive områden och är bara tre små exempel av tusentals programvaror som är defacto-standard i sina respektive nischer. Många av sveriges största företag är beroende av att ett subset att användarna kan använda dessa programvaror då är det inte realistsiskt att söka alternativa operativsystem.

Det datanördar här (mest programmerare verkar det som) inte verkar förstå är att datorn för de flesta är ett verktyg inte ett självändamål.

Otroligt mycket navelskådande från Linuxfanatiker och datanördar i allmänhet. Ofta tas som i detta svar exempel med sig själva som användare eller hur de själva använder Linux och det är minsann jätteenkelt och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

CLI har en tröskel, absolut.

Det handlar om att lära sig 10-20 kommandon som var för sig är rätt simpla i sina grundfunktioner.

Magin kommer sedan när man lär sig hur man ser dessa som simpla byggstenar som är trivialt att kombinera i CLI för att lösa specifika problem. Problem som kan vara helt unika för dig och inget GUI lär ha tänkt på just det fallaet. Där är 10x delen!

Det finns ju inte ett skit en revisor, en arkitekt eller en kylkonsult kan göra med CLI som underlättar eller förbättrar deras arbete. Du, i ditt jobb, säkert. Utanför bubblan finns människor som bara har datorn för att utföra saker som inte har med datorn i sig att göra.