spegelvända ordningen i en tabell i Open Office Calc

Permalänk
Medlem

spegelvända ordningen i en tabell i Open Office Calc

Har en tabell med namn som jag behöver spegelvända så den sista cellen hamnar överst och vise versa. Hur går man till väga. Använder man sortering (Data -> Sortera ->...) hamnar de bara i namn/nummerordning vilket jag inte är ute efter. Någon som har koll?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittade detta tips, där man använder sig av en hjälp-kolumn:

Insert a column X, then put a counter in that row (1, 2, 3, 4). Then sort the spreadsheet on column X in descending order.

To expand on DLux' answer:

Instead of manually adding the 1, 2, 3, 4, you can:

Enter 1 on the first row, then a 2 on the cell directly below it
Select both cells
Move your mouse cursor to the bottom right corner of the cell that contains the "2". The cursor should change into a + sign.
Click and drag downwards. Excel will fill in the cells you drag over, and increment the values automatically.
This'll save you some time if you've got a large number of rows to reverse.

Edit: nu vet ju inte jag om del 2 av tipset funkar i annat än Excel, men det borde ju finnas samma funktion. I Excel kan du dessutom dubbelklicka på +-tecknet för att auto-fylla ner till sista cellen.

Se Edit:
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Hittade detta tips, där man använder sig av en hjälp-kolumn:

Insert a column X, then put a counter in that row (1, 2, 3, 4). Then sort the spreadsheet on column X in descending order.

To expand on DLux' answer:

Instead of manually adding the 1, 2, 3, 4, you can:

Enter 1 on the first row, then a 2 on the cell directly below it
Select both cells
Move your mouse cursor to the bottom right corner of the cell that contains the "2". The cursor should change into a + sign.
Click and drag downwards. Excel will fill in the cells you drag over, and increment the values automatically.
This'll save you some time if you've got a large number of rows to reverse.

Edit: nu vet ju inte jag om del 2 av tipset funkar i annat än Excel, men det borde ju finnas samma funktion. I Excel kan du dessutom dubbelklicka på +-tecknet för att auto-fylla ner till sista cellen.

Kalas. Funkade superfint. Tusen tack. Och ja del 2 funkar även i Open Office

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Hittade detta tips, där man använder sig av en hjälp-kolumn:

Insert a column X, then put a counter in that row (1, 2, 3, 4). Then sort the spreadsheet on column X in descending order.

To expand on DLux' answer:

Instead of manually adding the 1, 2, 3, 4, you can:

Enter 1 on the first row, then a 2 on the cell directly below it
Select both cells
Move your mouse cursor to the bottom right corner of the cell that contains the "2". The cursor should change into a + sign.
Click and drag downwards. Excel will fill in the cells you drag over, and increment the values automatically.
This'll save you some time if you've got a large number of rows to reverse.

Edit: nu vet ju inte jag om del 2 av tipset funkar i annat än Excel, men det borde ju finnas samma funktion. I Excel kan du dessutom dubbelklicka på +-tecknet för att auto-fylla ner till sista cellen.

Hej!

Snubblade över denna tråd efter googling, tackar!!

Mvh
Tobias