Permalänk
Medlem

Ingen signal från nybyggd PC

Detta gäller en nybuggd PC med ett par år gamla komponenter som jag hade över.
Jag slår på strömmen på nätagget. En diod på moderkortet börjar lysa.
Jag slår på strömmen på frontpanelen. Diverser fläktar drar igång; Chassi, CPU, grafikkortsfläkt. En diod på frontpanelen börjar också lysa. Allt ser OK ut.
Men jag får ingen signal från grafikkortet.
Testar att ansluta bildskärmen via samma HDMI kabel till min Mac. Det funkar.
Testar att switcha in ett helt nytt grafikkort. Fortfarande ingen signal.
Testar att koppla HDMI kablen till kontakten på moderkortet. Fortfarande ingen signal.
Testar att dubbelkolla minnenna, kopplar bort bort ena. Fortfarande ingen signal.

Är det någon som har något tips ? Vad vorde jag testa ? Superfrustrerad nu. Är moderkortet paj ? Alla tips, även långsökta, välkomnas.

Permalänk
Medlem

Specs?

Permalänk
Medlem

Tanka ner manualen, så att du vet varför lysdioden på ditt moderkort lyser?

Permalänk
Medlem

Specs:
Moderkort: ROG Strix B450-F
Fractal Design Chassi
CPU: Nån Core i7 som jag köpte samtidigt som moderkortet
Grafikkort: GTX 4060Ti, Innan GTX980.
Nätagg: Corsair Ax850
Borde jag testa med en annan kabel kanske.. Men det funkar ju till min laptop..

Jag börjar tro att moderkortet är paj, eller minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Tanka ner manualen, så att du vet varför lysdioden på ditt moderkort lyser?

Det är en RGB grej, som bara är till för att se cool ut, alltså inte någon indikator LED, tack ändå.

Permalänk
Medlem

ROG Strix B450-F är ett AMD-moderkort och du säger att du har en Intel CPU. Förklara

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

ROG Strix B450-F är ett AMD-moderkort och du säger att du har en Intel CPU. Förklara

Jag har inte kvar kvittot och jag vet inte om jag har lust att plocka bort CPU kylaren etc för att kolla vilken CPU jag valde när jag köpte grejerna. Jag brukar oftast köpa Intel men måste uppenbarligen har köpt AMD den här gången då.
Tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag har inte kvar kvittot och jag vet inte om jag har lust att plocka bort CPU kylaren etc för att kolla vilken CPU jag valde när jag köpte grejerna. Jag brukar oftast köpa Intel men måste uppenbarligen har köpt AMD den här gången då.
Tack ändå.

Ok, det kan vara så att du köpt en nyare CPU än vad modertkortet stödjer ur kartong, nästa steg blir då att uppdatera firmware bara. Om du laddar ner manualen https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450... så kan du följa instruktionerna för uppdatering av BIOS, närmare bestämt "CrashFree BIOS 3".

Biosfilerna hittar du här: https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450...

EDIT: Oklart för mig om det funkar på samma sätt som FlashBack, kanske inte. Det kan finnas risk att du behöver beställa en låneprocessor av AMD för att kunna flasha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det är en RGB grej, som bara är till för att se cool ut, alltså inte någon indikator LED, tack ändå.

ROG STRIX B450 har en indikator LED med felkod utifrån viken färg den visar gult =RAM vitt= GPU osv.

Tycker dlq84 gav en bra förslag , börja där.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ok, det kan vara så att du köpt en nyare CPU än vad modertkortet stödjer ur kartong, nästa steg blir då att uppdatera firmware bara. Om du laddar ner manualen https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450... så kan du följa instruktionerna för uppdatering av BIOS, närmare bestämt "CrashFree BIOS 3".

Biosfilerna hittar du här: https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450...

EDIT: Oklart för mig om det funkar på samma sätt som FlashBack, kanske inte. Det kan finnas risk att du behöver beställa en låneprocessor av AMD för att kunna flasha.

Det känns ju lite svårt att uppdatera BIOS utan att ha någon bildskärmssignal ? Skall jag först köpa en äldre CPU så att jag kan få igång bildskämrssignalen, och sedan uppdatera BIOS så att det funkar med mitt förmodade nya CPU ? Eller finns det något enklare sätt ? (Jag köpte moderkortet och CPUn samtidigt och jag brukar matcha så att de är kompatibla..)
Jag har kvar original moderkortsmanualen.. Tack för idén men jag har lite svårt att se hur jag kan uppdatera BIOS utan bildskärmssignal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ntrl:

ROG STRIX B450 har en indikator LED med felkod utifrån viken färg den visar gult =RAM vitt= GPU osv.

Tycker dlq84 gav en bra förslag , börja där.

Lycka till

Det gäller alltså ett platshölje med ROG loggan vid USB kontakterna på baksidan av moderkortet, som inte lyser eller blinkar, utan pulserar i vitt-grönt-gult-blått-rött etc. Alltså alla regnbågens färger, och det går sömlöst över melllan de olika färgerna. Alltså en typisk RGB effekt, inte en indikator som ger någon form av info i sammanhanget, tyvärr. Tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det känns ju lite svårt att uppdatera BIOS utan att ha någon bildskärmssignal ? Skall jag först köpa en äldre CPU så att jag kan få igång bildskämrssignalen, och sedan uppdatera BIOS så att det funkar med mitt förmodade nya CPU ? Eller finns det något enklare sätt ? (Jag köpte moderkortet och CPUn samtidigt och jag brukar matcha så att de är kompatibla..)
Jag har kvar original moderkortsmanualen.. Tack för idén men jag har lite svårt att se hur jag kan uppdatera BIOS utan bildskärmssignal..

Som jag sade, jag är osäker på och CrashFree betyder att man kan uppdatera BIOS utan att man faktiskt får skärmbild eller inte (BIOS Flashback). Nån annan kanske har svaret. Men det skadar inte heller att ladda ner senaste BIOS och lägga på ett USB-minne formaterat med fat32 och bara testa och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Lite konstigheter:
* Jag kan slå på datorn med strömknappen på frampanelen. Men den stängs inte av om jag trycker en andra gång, jag får stänga av på nätagget. Kan jag ha gjort fel med frontpanelssladdarna ?
* Jag använder just nu två nätagg. Om jag kopplar in alla strömkablarna på samma nätagg så startar ingenting. Jag misstänker att det hamnat lite damm i något av uttagen eller så, för så himla strömtörsta komponenter har jag ju inte, en AX850 borde ju räcka. Och det förklarar fortfarande inte varför jag inte får någon bildsskärmssignal.
Jag funderar också på om det kan vara relaterat till min m2 hårddisk, den kanske har gått sönder ? Men jag borde ju ändå för bildsskärmssignal..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vi backar!

Vad har du för CPU?
Ditt moderkort har Debug-LED's, vad visar dem? Vilken LED lyser fast?
Du har två nätagg, varför? Är de olika modeller måste du byta kablar också.

Koppla ur allt, precis allt förutom CPU och ATX/PSU för nätagg.
Starta datorn > Blir CPU varm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det gäller alltså ett platshölje med ROG loggan vid USB kontakterna på baksidan av moderkortet, som inte lyser eller blinkar, utan pulserar i vitt-grönt-gult-blått-rött etc. Alltså alla regnbågens färger, och det går sömlöst över melllan de olika färgerna. Alltså en typisk RGB effekt, inte en indikator som ger någon form av info i sammanhanget, tyvärr. Tack ändå.

Ditt moderkort stödjer både BIOS FlashBack och har Q-LEDs som ligger till höger om ram ovanför CPU socket dvs det indikator. Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att du trollar.. kolla på YouTube hur man flasha en bios osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ntrl:

Ditt moderkort stödjer både BIOS FlashBack och har Q-LEDs som ligger till höger om ram ovanför CPU socket. Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att du trollar.. kolla på YouTube hur man flasha en bios osv.

Det konstiga är att jag inte hittar några Q Leds alls, trots att min manual säger att de skall finnas! Har jag fel moderkortsmanual ?

Permalänk
Medlem

Här är den dioden jag nämnde innan, detta är inte en Q-led:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det konstiga är att jag inte hittar några Q Leds alls, trots att min manual säger att de skall finnas! Har jag fel moderkortsmanual ? <Uppladdad bildlänk>

Lyser de när du slår på ?

Permalänk
Medlem

låter som du har en b460-f och kanske en i7 10700k?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ntrl:

Lyser de när du slår på ?<Uppladdad bildlänk>

De varken lyser eller blinkar alls. (Borde de inte blinka till när jag startar ?)
Det är möjligt att de är mina Q-LEDs men i så fall är de verkligen minimalt små. De ser ut som jättesmå kondensatorer eller motstånd eller nåt, men det är möjligt att du har rätt. Det är verkligen där som jag hade förväntat mig Q-LEDs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vi backar!

Vad har du för CPU?
Ditt moderkort har Debug-LED's, vad visar dem? Vilken LED lyser fast?
Du har två nätagg, varför? Är de olika modeller måste du byta kablar också.

Koppla ur allt, precis allt förutom CPU och ATX/PSU för nätagg.
Starta datorn > Blir CPU varm?

Ja, du har nog rätt.
Jag har kopplat bort en hel del grejjor nu.
Det känns inte som att det kommer någon värme ifrån min CPU - Å andra sidan har jag en rätt kraftig kylare.
Ingen Debug-LED lyser, bara en RGB-dekoration.
Jag får nog ta och koppla bort min kylare, kanske ta mig ändå ner till CPUn för att dubbelkolla vad jag har för modell (Antar att det står på CPU vad det är..)

Permalänk
Medlem

Min cpu ..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bara försiktigt ta bort, antingen har du en inkompatibel cpu eller så är nåt dött.
på tok för mycket kylpasta

PS Du behöver inte posta flera inlägg efter varandra, redigera istället.

Permalänk
Medlem

Du skriver i ett inlägg "Två PSU:er", du har väl inte blandat kablage?

ASUS Crashfree BIOS:
Från manualen. Du lägger BIOS-filen på ett USB-minne, startar datorn, stoppar in USB-minnet i en port och sedan skall flashning automatiskt påbörjas om allt är konfigurerat rätt.
Själv hade jag nog stoppat in USB-minnet först innan jag startat datorn, men jag vet inte om det finns någon särskilld anledning till att det står som det står i manualen.
Det brukar finnas någon form av indikator, men kan inte svara på vad då det inte framgår tydligt från manualen, sedan är det bara vänta.
Det största problemet är att USB-minnet måste ha formatet MBR, inte GPT, och formaterat till FAT32/16.
För enkelthets skull får du en förklarande video:
https://www.youtube.com/watch?v=0IYDOBw2WP4

Edit:
Lägger till ett tips:
När man tar bort AM4-kylare så är det rekommenderat att man vrider/skruvar kylaren innan man lyfter den så man inte rycker med CPU:n....

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat köra moderkort, processor, minne och grafikkort utanför lådan? Om prylarna är begnagade, inklusive lådan, kanske det sitter någon distans fel och kortsluter på baksidan av moderkortet?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

<Uppladdad bildlänk>
Min cpu ..

Har aldrig sett CPU fast med kylaren så här, du har nog inte ens stäng av cpu locket…..
tar det inte illa upp nu men din hantering/handhavande kan skada dina komponenter, jag tror fortfarande att det hela inlägget är för skojs skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ntrl:

Har aldrig sett CPU fast med kylaren så här, du har nog inte ens stäng av cpu locket…..
tar det inte illa upp nu men din hantering/handhavande kan skada dina komponenter, jag tror fortfarande att det hela inlägget är för skojs skull.

Det är ganska vanligt att rycka ur CPU:n med kylaren på AM4-platformen om man inte vrider/skruvar kylaren innan man lyfter den.
Mycket vanligare än du tror och sedan blir problemet att få loss CPU:n från kylaren utan att skada den...
Det går inte montera kylaren utan att låsa fast CPU:n i sockeln med armen.
Det är inte heller ett lock på AM4-platformen.

Ska tillägga.
Det går såklart att montera kylaren utan att låsa fast CPU:n om man först brutit bort armen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det är ganska vanligt att rycka ur CPU:n med kylaren på AM4-platformen om man inte vrider/skruvar kylaren innan man lyfter den.
Mycket vanligare än du tror och sedan blir problemet att få loss CPU:n från kylaren utan att skada den...
Det går inte montera kylaren utan att låsa fast CPU:n i sockeln med armen.
Det är inte heller ett lock på AM4-platformen.

Ska tillägga.
Det går såklart att montera kylaren utan att låsa fast CPU:n om man först brutit bort armen...

Ja! Tydligen, jag har aldrig råkat för.. hade am4 ett bra tag med minst ett par uppgraderingar.

Permalänk
Medlem

Ja, på AMD AM4 är det rekommenderat att varmköra processorn för att mjuka upp kylpastan och sedan med ett konstant moment börja vrida tills det ger med sig. (Som att ta bort tuggummi ungefär!) Jag som köpt några "defekta" moderkort har sett vad resultatet kan bli i sockeln om man får med sig processorn sådär. Saxpinnarna som sluter runt CPU-pinnarna är ytterst sköra och deformeras lätt. Mitt första AM4 moderkort hade nästan hela rad två i sockeln ur funktion. Många timmars reparation där, inte för lite, inte för mycket, men ändå tillräckligt för att sakta återställa sax-funktionen på alla pinnar.

Som Viita säger, om du har blandat kablar mellan två olika modeller av PSU (Även om det är samma fabrikat!) så kan du ha bränt elektronik. Men nu lyser det ju i alla fall, så helt kortis verkar det inte ha blivit. Jag gissar också på att ditt moderkort inte stödjer 3600'an ännu, utan kräver en BIOS-uppgradering. Då får du på något vis låna en äldre processor, eller ropa in en 1000-series på tradera. De kostar inte många hundra numera.

Du kanske till och med kan ropa in 1200/1400 här för en krona? (Köp nu 250 kr)
https://www.tradera.com/category/1000247?af-computer_socket_a...