Projektor uppsättning för att ersätta gammal TV

Permalänk
Medlem

Projektor uppsättning för att ersätta gammal TV

Hallå där!
Jag vill köpa en projektor för att ersätta min gamla TV, mycket för att jag gillar det minimalistiska och att det är något nytt och annorlunda. Så jag tänker att bilden ska speglas direkt på väggen, ingen duk. Så jag vill höra runt om det är någon här som har någon erfarenhet om detta och som vill dela med sig, vad jag kan tänka på och om ni har några rekommendationer? Mvh

Permalänk
Medlem

Körde detta mot min gråa tapet ett tag i vardagsrummet. Fungerade väl tyckte jag, risk finns dock att din vägg inte är helt jämn. Har numera en gråsvart ALR skärm som reser sig från golvet (eller ja, bakom soffan, står på 2 små modulhyllor).
Ljus är projektorns fiende, men ljusstarka projektorer finns för rimliga pengar numera. Laser som ljuskälla och DLP som teknik är det som kan ge dig högst ljusstyrka enkelt, DLP har även vissa fördelar då placeringen av projektorn kan vara enklare (ljuskäglan är en rätsidig triangel istället för en symmetrisk triangel).
Köpte skärmen från Vividstorm och projektorn från Dangbei, är deras Mars 1080p model.

Grått och svart är bättre än vitt som underlag nästan alltid, vitt gör det mycket svårt att få bra kontrast.

Permalänk
Bildexpert 📺

Gammal återkommande fråga och kort svar är att det inte fungerar att ersätta en TV med projektor på egentligen något sätt. Inte en TV så som de flesta tänker sig en TV i ett vardagsrum. Och detta av rent fysikaliska skäl med hur ljus fungerar. Projektorer har också av sin natur fläktar och låter en hel del samt är begränsade i hur man får bilden på väggen/duken. Om man hoppas på att få en bild på väggen ur tomma intet så är det en rätt vanlig illusion om projektorer.

Däremot kan det fungera om du tänker om i nya banor. Om du endast tittar under bioförhållanden lite då och då, kan mörklägga ordentligt och göra varje användning av projektor till en egen ritual. Det är så man har använt moderna projektorer i 25+ år nu.

Om du tänker dig den vägen så är är projektorn handlar om rummet i första hand. Du kan köpa en enormt bra projektor för 100.000 kr från Sony eller JVC men den kommer inte vara mycket bättre än en projektorn för 1000 kr om rummet du har är helt fel. Det är lite sak samma vilken projektor du köper – rummet är det du först måste jobba med.

Permalänk
Bildexpert 📺

I grunden är kontrasten exakt den samma om man projicerar på gråa eller "svarta" ytor. Det man vinner på tydligare svärta i botten med en mörk duk/yta förlorar man i toppen med lägre ljusstyrka. Specialdukar däremot kan få till mer kontrast ur en sådan situation baserat på hur de riktar om ljuset. Men då måste man

(1) Ha en duk till att börja med, vilket TS försöker undvika
(2) Finna en duk som matchar projektionsförhållandena så att ljuset riktas mot dig som tittare och inte mot exempelvis golvet
(3) Betala för nämnda duk. Vilket med kvalitetsdukar kan vara dyrare än själva projektorn man funderar på att använda.
(4) Ju mer duken "trollar" med ljuset desto fler nackdelar brukar de dras med, likt vinjettering och glittrighet

Projektorer är alltid specialprojekt jämfört med en traditionell TV-lösning. Projektorer är alltid mer än själva projektorn.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 4k projektor 2021 och hade den i 3 år innan jag tröttnade och bytte tillbaka till TV.
Hadde heller ingen duk, utan körde direkt på en vit vägg. Det i sig tyckte jag funka bra.

Här är en video hur det kan se ut
https://www.youtube.com/watch?v=3VjalMfl6fY

Precis som föregående talare, så låter en projektor en del och genererar en hel del värme.
Och köper man inte en svindyr laserprojektor, så är det seg uppstartstid och någon minut cooldown.
Så ingen man bara startar och stänger av som en TV hur som helst.

Permalänk
Medlem

Det glöms ofta bort att projektor inte är en helhets lösning, jag menar den ger bild, men har sällan antenn in, tänk mer hdmi in, så för att titta på tv behövs en mottagare, som skickar bild till projektorn, och ljud till en ljudanläggning, ja, jo, det FINNS projektorer med inbyggd högtalare, men vill du ha kasst ljud från bakom dig, eventuellt ovan, där projektorn står/hänger?, om det nu inte är en så kallat short throw som står framme, där tvn hade stått, och projicerar upp?

Men tänk över vad du vill, och behöver för att få det att fungera, duk gör mycket, det är det sista steget innan dina ögon, så ja det påverkar rejält, lite ojämn vägg, så har du vågigt i bilden, och så vidare.

Visa signatur

MerLox

Permalänk
Medlem

TV: Bra kontrast, knivskarp skärpa, helt tyst, kan titta på mitt på dagen utan att fullständigt mörklägga rummet.

Projektor: Tafatt kontrast, inte alls lika bra skärpa, ett konstant j----a ljud, ett rum som lyser upp, ett rum som blir varmt, måste ha totalt mörkt i rummet för att få någorlunda vettig bild, så fort någon ställer sig upp så skuggas det mm mm mm...

Lägg pengarna på en bra TV...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Nu för tiden kan man ju få en 100" TV för 20 000 kr om det nu är storleken som lockar. Kanske går att sätta en "ridå" eller ett draperi framför om man inte vill den ska vara synlig för jämnan?

Permalänk
Medlem

Jag kör en 4k Epson Projektor med Samsung Soundbar med alla ingångar jag behöver.

Denna projektor har "smart-tv" med så netflix och youtube fungerar klockrent. Även chromecast.

Sjukt bra bild på kvällarna, inte super på dagarna men har du bra mörkläggning så varför inte. Största problemet jag har är att den är ful och fläkten kan låta. Men inget jag tänker på direkt.

Har byggt egen ram på väggen med svarta lister och vit "duk" Ser ut som en tv.
Projektorn sitter i taket bakom soffan och soundbaren sitter i taket med och ljudet är otroligt!

https://www.samsung.com/se/audio-devices/soundbar/b650d-black...

https://www.hifiklubben.se/epson-eh-tw6250-videoprojektor/eps...

Räknat på att det motsvarar en 100 tum tv.

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat dig att undvika detta som primär bildkälla av några anledningar..

*hög ljudnivå
*generellt sämre bildkvalitet
*ljusinsläpp/hantering
*alstrar mycket värme
*sämre svärta
*sämre kontrast

Jag körde endast projektor under 10 år, och man kan väl sammanfatta det som "jobbigt" när man jämför med en TV.

Hade jag haft en dedikerad biogrotta hade jag kunnat tänka mig att skaffa en igen!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Bygg in en stor TV i väggen istället

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Projektor hör eventuellt hemma i dedikerat biorum, annars oled hela vägen 👍

Permalänk
Medlem

Hade projektor för ett tiotal år sedan och det som var jobbigt som alla säger är att det måste i stort vara kolsvart för att du ska få en trevlig bild.

Sen är en duk ett måste. Du kommer få en ”lampa” i bilden där projektorlampan reflekteras. Hjälper inte med en hyfsat matt vägg, det är alltid lite reflex i väggfärg, om du inte har en specialfärg.

Men får du till allt med mörkläggning och bra ljud, helst något som matchar en bioduk och skaffar en bra duk är det en riktigt häftig upplevelse.

Men skulle inte skaffa det igen om jag inte hade ett dedikerat rum för det.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga något bättre än vad Laxpudding redan skrivit ovan, men jag tänkte lägga till min högst subjektiva åsikt med min TV och projektorer med bra förutsättningar

Jag har varit på bio några gånger senaste åren med barnen, och projektorer, även med bra förutsättningar, har inte ens en liten chans mot min lastgamla OLED 77B1

Bilden är blek, tydligt mönstrad, dålig kontrast och skärpa. Sen brukar det stundtals bli synligt flimmer, kanske ät det en DLP-effekt? Det känns som man ser på uppskalat material eller rakt av lägre upplösning

Det går såklart bra att se på film på bio, men flera gånger varje besök har jag aktivt märkt dessa småsaker och tappat fokus

Permalänk
Medlem

Jag har Hisense PL1SE. Det är 4K laser ultra short throw projektor med grymt högtalare.

https://www.projectorreviews.com/hisense/hisense-pl1-4k-laser...

Kör utan duk, projektor står på golvet ca 80 cm från vegg, bilden är ca 140". Under sommaren måste man använda gardiner men vecka efter går bra utan
Köpte från Amazon för lite över 15000. Aldrig kommer tillbaka till TV.

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem

Körde med 135" duk/projektor förut i ett mörklagt rum, helt uppslukande och skön känsla från 3m. Men kör nu 77" OLED då det är lättare för familjen (barn och gamlingar) att bara deala med en TV-kontroll (även om jag tidigare hade en "universal remote" som starta allt vad receiver, lampor och mediaplayer heter).
Angående ljudnivåer så beror det lite på lampa o teknik, jag köpte grejer för att bygga in med kylning så man skulle slippa ljudet, men ljudet var så pass lågt att det inte störde direkt så fixade aldrig en dämpningslåda. Har man nattsvart rum så duger t.ex. Eco-läge ganska bra (vilket är tystare), blir eventuellt för ljust för ögonen med högre styrka.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Har samma setup som @downup beskriver fast med en Epson tw9300 och en 120" grå manuell duk. Epson går tyst nog så inget som stör oss när vi tittar på tv eller film. Vi blir så trötta i ögonen titta på en tv längre perioder men inte med projektor. Ja kontrasten blir sämre men inget vi stör av när vi tittar på film med gardiner.
Är inne i vår tredje Epson nu...
Vi har en Samsung qled TV också i ett annat spel/tv rum och ändå går vi till Epson varje gång.

Enda nackdel är lampa som håller i typ 2000h innan den börjar tappa ljusstyrkan. Blir en laservariant nästa gång.

Permalänk
Medlem

Som laxpudding nämnt så är rummet viktigt. Det ingen annan nämnt men som också är viktigt är placeringen av projektorn för att kunna få rätt storlek du vill ha på bilden. Du kan använda en online kalkylator likt denna för att de om du tänker rätt: https://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cf...

Permalänk
Medlem

Det enda positiva med en projektor är att man generellt inte slötittar på en projektor och idag kan man få en 77" oled betydligt billigare än en premium prolle och har bättre bild..
Som tidigare talare, mörkläggning, fläktljud, värme och en ganska medioker svärta/kontrast..
När en medioker 50" tv kostade 20lök fyllle projektorn ett syfte i ett TV-rum..

Permalänk

Gillar man att titta på film så är min uppfattning att det är duk som gäller. Helst med formatet 2.35:1 och en svart tygram (veltex). Har en JVC projektor X500R. Film blir väldigt filmiskt på en duk. Inga reflektioner. Inget glans. Har man en 2.35:1 duk så är rekommenderat att projektorn har linsminnen och elektrisk lensshift/zoom/fokus som man enkelt kan växla till 16:9 format.

Permalänk
Medlem

Låter på de andra som haft projektor att det inte direkt är något att ha om man inte är ruggigt tät. Jag personligen är allergisk mot att ha en tv som är i vägen så när jag köpte min första Samsung med One Connect Box tillsammans med Samsung Slim väggfäste var jag såld. I vardagsrummet har jag en S95C, helt slim på väggen och sjukt bra bild.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Vilken fart det var här...riktigt kul att läsa och tack till alla som delar med sig! Blir att se över mitt behov och vilka alternativ jag har, finns mycket visdom i flera inlägg här. Spontant i läsande stund är det fortfarande lockande med en laser projektor med inbyggt allt (alternativt är en frän modern OLED TV vilket jag inte provat än, sjukt jag vet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannex:

Vilken fart det var här...riktigt kul att läsa och tack till alla som delar med sig! Blir att se över mitt behov och vilka alternativ jag har, finns mycket visdom i flera inlägg här. Spontant i läsande stund är det fortfarande lockande med en laser projektor med inbyggt allt (alternativt är en frän modern OLED TV vilket jag inte provat än, sjukt jag vet.)

Tror jag ställde ungefär samma fråga för nåt år sen och fick ungefär samma svar, dvs - det beror på

Bor i ett mindre, äldre, hus med ett vardagsrum som bara mäter 3.5x3.5. Dubbelfönster med mörkläggningsgardin och altandörr - så det går snabbt och är enkelt att mörklägga om och när man vill se på projektorn då det är överjäkligt ljust ute.

Jag var lite nojjig över hur det skulle se ut med en förhållandevis gigantisk duk på väggen men omfamnade mörkret och gorde väggen till en massiv entertainmentyta istället och som singel - who cares Barna gillar det och speciellt 7åringen uppskattar att spela roblox på 110 tum.

Gick för en samsung premiere 9 ust- projektor och motsvarande duk till den. Har aldrig direkt solljus mot den väggen så den fungerar väl till huvudfokus som är streamingtjänster, ps5 och pc-spelande. Ska det verkligen njutas drar jag bara ner mörkläggningsgardinen vilket tar 5 sek. Till det en marantz-stärkare och ett svenskt paket högtalare i 7.1.

Såatte, har liksom vant mig vid duken på väggen. Smällde först upp de där akustikplattorna för jag kände att de skulle höja... mysfaktorn litegranna. Var väl ett gamble men känner att det blev rätt ok.

Dagsljus

Tror 7åringen kollar youtube

(Köpte projjen som demoex från hifiklubben med 6 års garanti till 45% av nypris och duken begagnad till 25% av nypris.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Man kan ju fastmontera en duk på väggen, funkar väl bäst om man har en vit/ljus vägg, utan riktig duk får man (som nån säkert sagt) ofta en lampreflektion på väggen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

I grunden är kontrasten exakt den samma om man projicerar på gråa eller "svarta" ytor. Det man vinner på tydligare svärta i botten med en mörk duk/yta förlorar man i toppen med lägre ljusstyrka. Specialdukar däremot kan få till mer kontrast ur en sådan situation baserat på hur de riktar om ljuset. Men då måste man

(1) Ha en duk till att börja med, vilket TS försöker undvika
(2) Finna en duk som matchar projektionsförhållandena så att ljuset riktas mot dig som tittare och inte mot exempelvis golvet
(3) Betala för nämnda duk. Vilket med kvalitetsdukar kan vara dyrare än själva projektorn man funderar på att använda.
(4) Ju mer duken "trollar" med ljuset desto fler nackdelar brukar de dras med, likt vinjettering och glittrighet

Projektorer är alltid specialprojekt jämfört med en traditionell TV-lösning. Projektorer är alltid mer än själva projektorn.

Jag håller med! Hade projektor länge och problemet var främst ljudnivån och det behövdes definitivt en duk. Min lösning på senare år är en 85-tums TV. Jag har inte ens OLED och är väldigt nöjd med lösningen! Inget krångel med ljud, lampa och duk och riktigt schysst biokänsla! Hade jag haft råd med en så stor OLED hade det definitivt varit förstahandsval, men även med en bra LCD blir det jättefin bild, särskilt med Dolby Vision.

Visa signatur

Speldator: AMD 5800X3D, 32 GB RAM@3600MHz, MSI RTX 3080 Gaming Z, NVME 1TB+SSD 960GB, FD Define R6, Win 11 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dannex:

Tråden visar flera exempel på hur en projektor kan fungera när man dedikerar rummet till uppgiften. Man bygger i princip om hela rummet och väljer ytterligare utrustning för att matcha med surroundhögtalare, mörkläggning, akustisk dämpning, omfattande kabeldragning och ofta mycket mer som är rent av är hantverksmässigt.

Projektorn är där endast en komponent i mycket större helhet och ofta inte ens den enskilt dyraste komponenten. Det är i den situationen en projektor fortfarande har en roll som något extra så som flera beskriver det i tråden. Fast det är alltså inte projektorn i sig som är detta extra här utan det som hyllas i tråden är den helhet projektorn är en delmängd av.

Ingenting av detta får du med en "inbyggt allt"-projektor. Istället blir det en surrande låda som måste stå på en specifik position för att få bilden där du vill på väggen. Och det är olika från modell till modell exakt hur de projicerar bilden så man måste läsa på, mäta upp, kalkylera och ta fram sin bästa spatiala förmåga för att ens kunna gissa sig fram till hur det blir. Och bilden blir aldrig bättre än vad rummet och väggen tillåter. Men kan du få till det kan det förstås bli något trevligt utan att man behöver en TV. Gäller bara att lägga kraven på rätt nivå.

Samtidigt blir detta aldrig bättre än en TV i någon mening. Även en enkel TV gör allt bättre med hur den hanterar ljuset i rummet och även den tekniska kvaliteten på bilden. En OLED-TV kan alstra en komplett svärta och bygga en ljusnivå ovanpå detta med perfekt skärpa. Med en projektor är svart i bilden den godtyckliga väggyta du projicerar på. Och hur svart är din vita vägg? För det är vad som blir "svart" i projektorn.

Men ja, du kan gömma undan den surrande lådan och plocka fram den igen när du behöver den. Det är nog fördelen med "inbyggt allt"-projektor. För ofta är surrande lådan mer i vägen och mer störande i rummet än vad någon TV på väggen blir.

Permalänk

Drömmen är ju att ha en dedikerad biograf i hemmet igen. En tv kan inte ersätta det.

Permalänk
Medlem

Jag har en Philips Cinema 21:9 teve med Ambilight ... Det är rätt mycket biokänsla faktiskt 🎉

:
Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med projektorer är att det kan komma damm på linsen som projekteras i bilden. Det går inte att få bort då man måste montera isär hela projektorn. Risken är att det kommer in mer damm då. Men är man inte så noga med dammprickar i bilden så kan man ju satsa på en projektor. Jag har denna projektorn: https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0CNPYZRDY

Den är bra för det priset och är Full HD 1080P. Den är ganska så ljusstark så det räcker med att ha persiennerna nerdragna. Det behöver inte vara kolsvart i rummet för att se bilden.

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Det tråkiga med projektorer är att det kan komma damm på linsen som projekteras i bilden. Det går inte att få bort då man måste montera isär hela projektorn. Risken är att det kommer in mer damm då. Men är man inte så noga med dammprickar i bilden så kan man ju satsa på en projektor. Jag har denna projektorn: https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0CNPYZRDY

Den är bra för det priset och är Full HD 1080P. Den är ganska så ljusstark så det räcker med att ha persiennerna nerdragna. Det behöver inte vara kolsvart i rummet för att se bilden.

För 699:- så får du räkna med lite damm. Min rekommendation till trådskaparen är att kolla inn minhembio forumet. Som vanlig lekman så är teve att rekommendera. Projektor är mer för entusiaster.