Rykte: King ersätter utvecklare med AI

Permalänk
Medlem

Bör företagen inte tänka i andra banor gällande AI.

Om jag har 100 utvecklare som knackar kod och alla får hjälp med AI, då bör man kunna öka kodoutput exponentiellt.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Fan va gött, när bilen lanserades minskade efterfrågan på sadlar. Ett naturligt steg.

Ändå säljs sadlar som aldrig förr.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Candy Crush Saga.
Fanns en tid då jag använde det som ett litet eget IQ-prov när jag frågade om nån spelade det.
Gissa vilket svar som var rätt...
Det finns uppgifter AI kan lösa bra i produktionen av spel. Nyskapande är inte en av dem.

Spela digitala spel är väl dock bevisat att snittet är högre iq än de som inte spelar... Sen vet jag inte någon just testat candy crush 🙂

Att göra något enkelt och tanklöst är kanon för att rensa hjärnan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Andra brancher där uppgifter har automatiserats har redan haft dessa farhårgor om att folk blir sparkade osv.
Skillnaden nu är att det råkar ut för folk son anser sig vara lite "finare" än traiditioneööa vanliga arbetare.
Det är ni inte, nu får ni maka på automatiseringen gör att många av era jobb blir onödiga.
Live with it and adapt, det finns generationer som gått genom detta före er.

Jag förstår att det är amdra tider nu folk är känsligare nu, klarar inte av arbete och motgångar. Mendet är bara anspassa sig. Nya jobb kommer

De jobb nuvarande AI skulle kunna ersätta direkt är köttberget av mötesdeltagare i "middle-managment".
Om jag var en av alla pratande mellan-chefer skulle jag börja bli lite orolig.
När företagen börjar se hur mycket det går att spara in på det pratet som 9 ggr av 10 bara leder till beslut om när man ska prata om samma sak igen...

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Ändå säljs sadlar som aldrig förr.

Precis, kanske inte för elektrikern som ska ut på jobb. Men till när han/hon utövar sport eller för rekreation.

Permalänk
Medlem

Stort lycka till King. Det kommer gå åt helvete.

(sen är det ju knappast hela personalstyrkan som sägs upp och hur vet man egentligen anledningen...det stod ju egentligen ingenting om att byta ut utvecklare mot AI överhuvudtaget, kan likväl vara ekononomi eller HR avdelningen som berörs av utskicket att döma)

Permalänk

Ny teknik har alltid förändrat arbetsmarknaden. Jag minns när jag var liten så var det många som arbetade i en och samma fabrik hela livet, de klagade och ibland svor. Men ändå justsitsen var trygg, när inte så mycket förändrades.
Idag är arbetsmarknaden mer osäker för många och ibland av faktorer som de inte alls kan påverka.

Min åsikt om AI är att övriga världen kommer använda mer och mer Ai, det är inte så mycket man kan göra åt saken om man ej lyckas få övriga världen att dra ner på det. För man kommer konkurrera emot företag i övriga världen som använder mer AI. Spel och mjukvarobranchen är extremt konkurrensutsatt, lokal glassbarer inte lika mycket av externa aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Vad gör du när mattan du står på slukas upp, du ramlar och alla tillgångar du trodde att du ägde visar sig vara påhittade?

Vad menar du att alternativet är? Guldtackor i bunkern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Andra brancher där uppgifter har automatiserats har redan haft dessa farhårgor om att folk blir sparkade osv.
Skillnaden nu är att det råkar ut för folk son anser sig vara lite "finare" än traiditioneööa vanliga arbetare.
Det är ni inte, nu får ni maka på automatiseringen gör att många av era jobb blir onödiga.
Live with it and adapt, det finns generationer som gått genom detta före er.

Jag förstår att det är amdra tider nu folk är känsligare nu, klarar inte av arbete och motgångar. Mendet är bara anspassa sig. Nya jobb kommer

Jag har ingenstans sagt att jag skulle vara finare än någon annan så det får stå för dig. För det andra så påverkas jag inte personligen.

Jag är väl medveten om att denna utveckling inte på något sätt är ny och att man inte kan göra annat än att anpassa sig, men man måste inte gilla det.

Hela världen blir bara mer och mer beroende av ett fåtal personer som äger för mycket och har för mycket makt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Fan va gött, när bilen lanserades minskade efterfrågan på sadlar. Ett naturligt steg.

Det är skillnad. Tidigare har våra kroppar ersatts av maskiner. Nu ersatts våra hjärnor. Människans sista bastion.

Permalänk
Medlem

Vad är det med folk? Ja det är fullt rimligt att King vill följa med i utvecklingen och att de som utbildade sig till programmerare helt enkelt gjorde ett dåligt beslut. Det finns massor av yrken som bara försvunnit och programmerare kommer snart vara ett minne blott. Live with it and move on.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem

Låt oss försöka se det positiva i att massor med kvalificerad personal frigörs för andra projekt. Gnuggar vi geniknölarna kan vi säkert komma på massor med projekt där deras kompetens kan göra nytta.

Skrivet av jerseph:

Det finns massor av yrken som bara försvunnit och programmerare kommer snart vara ett minne blott. Live with it and move on.

Har du så svårt att komma på olika mjukvaror som skulle behöva utvecklas? Till viss del med hjälp av AI, men i slutändan behövs ändå en kvalificerad människa för att styra jobbet och bedöma resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Det är skillnad. Tidigare har våra kroppar ersatts av maskiner. Nu ersatts våra hjärnor. Människans sista bastion.

Dom uppgifter som ersätts av AI är inte dom mest hjärnkapacitetskrävande till att börja med. Kanske om några år, den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Candy Crush Saga.
Fanns en tid då jag använde det som ett litet eget IQ-prov när jag frågade om nån spelade det.
Gissa vilket svar som var rätt...

Det var ett väldigt godtyckligt IQ-test.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Spela digitala spel är väl dock bevisat att snittet är högre iq än de som inte spelar... Sen vet jag inte någon just testat candy crush 🙂

Att göra något enkelt och tanklöst är kanon för att rensa hjärnan

Jag rensar hjärnan med nåt som bara behöver fokuserat enkelt tänkande för mig.
Som Waffle eller Sudoku.
Men jag är inte neurotypisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det var ett väldigt godtyckligt IQ-test.

Japp.
Eget tyckande brukar generellt var godtyckligt.
Edit/
Och ibland skriver jag inlägg mest för att se vems tår jag trampar på...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Låt oss försöka se det positiva i att massor med kvalificerad personal frigörs för andra projekt. Gnuggar vi geniknölarna kan vi säkert komma på massor med projekt där deras kompetens kan göra nytta.

Har du så svårt att komma på olika mjukvaror som skulle behöva utvecklas? Till viss del med hjälp av AI, men i slutändan behövs ändå en kvalificerad människa för att styra jobbet och bedöma resultatet.

Precis som du sa, EN, inte flera som det är idag. 75-90% av alla programmerare kommer stå utan jobb om 5-10 år om de inte byter inriktning, vi kan återkomma här i tråden och följa upp det.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Vad är det med folk? Ja det är fullt rimligt att King vill följa med i utvecklingen och att de som utbildade sig till programmerare helt enkelt gjorde ett dåligt beslut. Det finns massor av yrken som bara försvunnit och programmerare kommer snart vara ett minne blott. Live with it and move on.

Tror du att AI endast kommer att ersätta programmerare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Vad menar du att alternativet är? Guldtackor i bunkern?

Min poäng är mer att man inte bör spotta på folk som egentligen sitter i samma båt som en själv.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Dom trycker bara ut en massa skit. En skam för Sverige är vad dom är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Massproduktion av spel, ja det behövs ju inte mänsklig handpåläggning för klipp & klistra spel, ganska naturlig utveckling, men frågan är ju vad det är som driver konsumenter till att faktiskt köpa klipp & klistra spel.

Reklam? Ofantliga summor på reklam.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Japp.
Eget tyckande brukar generellt var godtyckligt.
Edit/
Och ibland skriver jag inlägg mest för att se vems tår jag trampar på...

Ska jag tolka det som att det inte var sant?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Min poäng är mer att man inte bör spotta på folk som egentligen sitter i samma båt som en själv.

Det kan jag hålla med om.Men om man ska vara i en roddbåt så är man ju hellre kapitalet än den som ror så att svetten lackar. Om man får välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag håller med i vad du menar men varför är det gött? Att gilla när folk blir av med jobbet känns ganska elakt.

Problemet med detta är också att pengafördelningen blir ännu mer obalanserad. Mer pengar till megaföretagen och mindre till gemene man. Inte så gött om man frågar mig.

Kommer att behövas mängder i äldrevården, bara att sätta sig i skolbänken igen...

(Kan ju också påpekas att IT länge har använts för att effektivisera och få bort en massa andra jobb, utan då någon större omtanke gällande de som förlorat sina jobb, så kan tänka sig att det finns ett viss skadeglädje när nu även it-jobb försvinner...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Det kan jag hålla med om.Men om man ska vara i en roddbåt så är man ju hellre kapitalet än den som ror så att svetten lackar. Om man får välja.

Du är inte "kapitalet". De skriver inte här och kan räknas på en hand.

Du är förmodligen en privatperson som har lite egna kapitalinkomster.
Som i framtiden kommer räknas av och kvittas mot den allmäna pensionen, så att du ändå mjuk landande lite över garantin.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ska jag tolka det som att det inte var sant?

Att jag godtyckligt använde Candy Crush Saga som ett eget IQ-test?
Sant.
Att jag ibland skriver saker för att se vem jag trampar på tårna?
Också sant.
Samtidigt har jag varit lika "dum" själv och blivit trampad på tårna för det.
Candy Crush Saga var inte först. Min första liknande dumhet var Mafia Wars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vänta nu, "King ersätter utvecklare med AI"? Var står det egentligen? Visst, några utvecklare har blivit eller väntas bli uppsagda på grund av "arbitrary reasons", men det huvudsakliga fokuset ligger på roller inom UX, narrative copywriting, leveldesign, user research och mellanchefsnivåer.

Det är områden där AI-verktyg faktiskt kan ersätta delar av eller i vissa fall hela arbetsuppgifter. Samtidigt kan man undra hur de tänker sig att verktygen ska vidareutvecklas framöver. Troligen behåller man de skarpaste resurserna för att fortsätta anpassa och förbättra AI-verktygen.

När det gäller utvecklare kan AI visserligen ta över enklare och repetitiva uppgifter. Indirekt skulle man därför kunna säga att AI ersätter delar av utvecklingsarbetet. Men i praktiken kan ett LLM idag inte ersätta en hel utvecklare, åtminstone inte en med normalkunskaper. Det vet förstås alla utvecklare som använder LLM:er. Många tyckts tro att det bara är några år bort innan utvecklare kan ersättas helt men tittar man på utvecklingen av LLM:er så ser man att den går extremt långsamt, det är främst metoderna runt kärnan som utvecklas, som att ex "model ensembling". Många, inkl jag tror att taket för vad vår tids AI, d.v.s. LMM kan åstadkomma är nära.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vänta nu, "King ersätter utvecklare med AI"? Var står det egentligen? Visst, några utvecklare har blivit eller väntas bli uppsagda på grund av "arbitrary reasons", men det huvudsakliga fokuset ligger på roller inom UX, narrative copywriting, leveldesign, user research och mellanchefsnivåer.

Det är områden där AI-verktyg faktiskt kan ersätta delar av eller i vissa fall hela arbetsuppgifter. Samtidigt kan man undra hur de tänker sig att verktygen ska vidareutvecklas framöver. Troligen behåller man de skarpaste resurserna för att fortsätta anpassa och förbättra AI-verktygen.

När det gäller utvecklare kan AI visserligen ta över enklare och repetitiva uppgifter. Indirekt skulle man därför kunna säga att AI ersätter delar av utvecklingsarbetet. Men i praktiken kan ett LLM idag inte ersätta en hel utvecklare, åtminstone inte en med normalkunskaper. Det vet förstås alla utvecklare som använder LLM:er. Många tyckt tro att det bara är några år bort inna utvecklare kan ersättas helt men tittar man på utvecklingen av LLM:er så ser man att den går extremt långsamt, det är främst metodern runt kärnan som utvecklas, som att ex "model ensembling". Många, inkl jag tror att taket för vad vår tids AI, d.v.s LMM kan åstakomma är nära.

Tyvärr vet bara de som följer och förstår "utvecklingen" av LLM AI det.
Bubblan som skapats av de som inte förstår det, och det inkluderar många som leder bolagen som håller på med denna "utveckling", kommer att spricka.
De som leder dessa bolag lovar att deras AI kommer lösa alla våra problem.
T.ex alla obesvarade frågor inom fysiken.
Hur då? Genom nån sorts magi?
Forskningen inom fysik står just nu still i brist på data från observationer.
Det finns tusentals mer eller mindre idiotis.. jag menar trovärdiga teorier.
Ska deras LLM AI sammanställa alla dessa teorier till en enda "trovärdig"?
Finns inte data kan man inte dra rätt slutsatser oavsett hur smart nånting är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Du är inte "kapitalet". De skriver inte här och kan räknas på en hand.

Du är förmodligen en privatperson som har lite egna kapitalinkomster.
Som i framtiden kommer räknas av och kvittas mot den allmäna pensionen, så att du ändå mjuk landande lite över garantin.

"Om man får välja". Jag har ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag håller med i vad du menar men varför är det gött? Att gilla när folk blir av med jobbet känns ganska elakt.

Problemet med detta är också att pengafördelningen blir ännu mer obalanserad. Mer pengar till megaföretagen och mindre till gemene man. Inte så gött om man frågar mig.

Det bästa vore ju om king går i konkurs. Tråkigt för de som jobbar där men en otrolig förbättring för världens välmående.

De Jobbar på ett halvklart moraliskt bolag så det är absolut inte synd om dem.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt