Rykte: King ersätter utvecklare med AI

Permalänk
Melding Plague

Rykte: King ersätter utvecklare med AI

Efter den senaste rundan med nedskärningar hos bland annat King uppger källor att utvecklare ersätts av AI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

King..

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Vet inte om man ska skratta eller gråta när det kommer till den indirekta tillväxtlagen.
Hade det inte varit krav på tillväxt så hade de anställda kunnat vara kvar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vet inte om man ska skratta eller gråta när det kommer till den indirekta tillväxtlagen.

Tillväxt är vad som gjorde att de fick jobbet från början. Det är en cykel, i perioder anställs det mycket, i andra perioder sparkas det mycket. Lär snart vända till att anställa fler snart.

Permalänk
Medlem

Behöver Candy Crush 200+ utvecklare?!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Med tanke på dyngan King producerar är det i min mening helt otroligt att dom kan sysselsätta 2000 (!!!) pers. 200 i omstruktureringar är ingenting.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Med tanke på dyngan King producerar är det i min mening helt otroligt att dom kan sysselsätta 2000 (!!!) pers. 200 i omstruktureringar är ingenting.

~1990 pers är psykologer med inriktning att främja spelmissbruk!

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det känns verkligen långsiktigt… men visst vill de mjölka exakt samma sak i några år till så går det säkert, men inte för innovation

Permalänk
Medlem

De som byggde det systemet kommer bli kända inom branchen (bland de som håller i pengapåsarna åtminstone) och ha många jobberbjudanden efter detta.

Permalänk
Medlem

Fan va gött, när bilen lanserades minskade efterfrågan på sadlar. Ett naturligt steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Fan va gött, när bilen lanserades minskade efterfrågan på sadlar. Ett naturligt steg.

Jag håller med i vad du menar men varför är det gött? Att gilla när folk blir av med jobbet känns ganska elakt.

Problemet med detta är också att pengafördelningen blir ännu mer obalanserad. Mer pengar till megaföretagen och mindre till gemene man. Inte så gött om man frågar mig.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Hoppas detta leder till spaghetti kod som ingen normal människa förstår.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Exakt. Sjukt att ingen någonsin är nöjd.

Problemet är att dom bästa tillslut ledsnar och drar, och så står dom där med ett bolag som fallerar inifrån. Har själv sett det hända flera gånger.

Permalänk
Medlem

vilken king alltså /s

Men det är väl dit vi är på väg mer och mer antar jag.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt hur vi fortsätter å va förvånade att automatisering av arbeten tillslut påverkar andra branscher än de klassiska arbetar yrkena.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Det måste växa oändligt, tills jorden går under och lite till

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag håller med i vad du menar men varför är det gött? Att gilla när folk blir av med jobbet känns ganska elakt.

Problemet med detta är också att pengafördelningen blir ännu mer obalanserad. Mer pengar till megaföretagen och mindre till gemene man. Inte så gött om man frågar mig.

Det kommer skapas nya jobb, likt vid andra större industriella/tekniska förändringar. Menar såklart inte att det är kul att folk tappar jobb men dom har också valt en bransch som inte är helt riskfri.

Mycket av det här får säkert King och andra backa på (Klarna gick det sådär för att ersätta personal med AI..) men det måste testas för att bryta ny mark.

Permalänk

Strikt positivt: teknisk framgång & utvecklarna kan utveckla något annat.

Samtliga utvecklare borde lära sig använda AI för att generera 5 ggr så mycket nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Så sant, kanske blir ännu viktigare att vara med som fond/aktieägare för att ta del av vinsterna i bolag framöver alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter den senaste rundan med nedskärningar hos bland annat King uppger källor att utvecklare ersätts av AI.

Läs hela artikeln här

Inte kunde man väl tro att just King, ett företag med integritet, stabila moraliska värdegrunder, som bryr sig mer om kvaliteten kvantitet skulle gå för sig att säga upp folk och ersätta dem med AI…så oväntat.

Ifall Expressen eller Aftonbladet skulle göra en löpsedel med en fångande rubrik som bäst beskriver mina känslor så är jag säker på att det skulle vara den direkt motsatsen till ”ÖVERASKNINGSCHOCK!” eller ”Han kunde inte ana vad som just hände på King”.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag insinuerar ingenting, men helt orelaterat så kan jag bara anta att hemmaboende, folk på A-kassa och/eller socialbidragstagare har svårt att sympatisera med folk som förlorar sitt arbete till följd av en destruktiv marknadsutvecklingen där vinstintressen går före allt annat.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

'Smart!'
Fast nä.
Kostnadsbesparande, säkerligen.

Situationally likely a great idea, ebita-wise åtminstone, förutsatt att folk med bestämmanderätt ink budget size och/eller testtims-antal vid qa, 'tas höjd med' i motsvarande mängd.

Många it-proffs här på swec, ni lär fatta hur jag menar.
Jag är inte 110% anti, manar bara till stor försiktighet i denna slags pågående omställningsprocess.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Massproduktion av spel, ja det behövs ju inte mänsklig handpåläggning för klipp & klistra spel, ganska naturlig utveckling, men frågan är ju vad det är som driver konsumenter till att faktiskt köpa klipp & klistra spel.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Naturlig utveckling med AI helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Andra brancher där uppgifter har automatiserats har redan haft dessa farhårgor om att folk blir sparkade osv.
Skillnaden nu är att det råkar ut för folk son anser sig vara lite "finare" än traiditioneööa vanliga arbetare.
Det är ni inte, nu får ni maka på automatiseringen gör att många av era jobb blir onödiga.
Live with it and adapt, det finns generationer som gått genom detta före er.

Jag förstår att det är amdra tider nu folk är känsligare nu, klarar inte av arbete och motgångar. Mendet är bara anspassa sig. Nya jobb kommer

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det kommer skapas nya jobb, likt vid andra större industriella/tekniska förändringar.

Jag tror att det är skillnad den här gången. Det kommer antagligen att krävas stora förändringar i hur vi ser på världen. Om det sen blir Fallout eller Star Trek av det hela får den som lever se.

Permalänk
Medlem

Om nu AI kommer ersätta så många jobb som förutspås
med massarbetslöshet som följd

Så blir det mindre konsumenter med köpkraft = mindre företagsvinster

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant att se hur de lyckas, hur mycket AI verkligen hjälper. Finns ju studier på att det ibland går åt ändra hållet och tänkta effektiviseringar på upp mot 25% istället blir det motsatta.

https://www.seangoedecke.com/impact-of-ai-study/

Permalänk
Medlem

Candy Crush Saga.
Fanns en tid då jag använde det som ett litet eget IQ-prov när jag frågade om nån spelade det.
Gissa vilket svar som var rätt...
Det finns uppgifter AI kan lösa bra i produktionen av spel. Nyskapande är inte en av dem.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Så sant, kanske blir ännu viktigare att vara med som fond/aktieägare för att ta del av vinsterna i bolag framöver alltså

Vad gör du när mattan du står på slukas upp, du ramlar och alla tillgångar du trodde att du ägde visar sig vara påhittade?

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti