Sverige tappar fart i 5G-racet

Permalänk
Melding Plague

Sverige tappar fart i 5G-racet

Men vi har fått bättre täckning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med 6G, kommer räckvidden bli bättre, eller är det som det har varit från 2G -> 3G -> 4G -> 5G, sämre räckvidd vid varje nyare generation?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Det är bara naturligt att teckningen blir kortare från basstationen när man vill upp hastigheten och sänka latenser.

Det är inget man bara kan lösa hur som helst. Man behöver då öka signal styrkan vilket man inte kan göra hur som helst.

För täckning är 2G/GSM bäst just pga våglängderna som används

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Men är det omöjligt att nyare generationer att använda lägre frekvenser för att kunna nyttja olika funktioner beroende på om det är många på en liten yta eller få på stor yta?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Med 6G, kommer räckvidden bli bättre, eller är det som det har varit från 2G -> 3G -> 4G -> 5G, sämre räckvidd vid varje nyare generation?

De har varken bättre eller sämre räckvidd. Räckvidden beror främst på frekvensen och styrkan på signalen. Inte hur datapaketen ser ut. Bättre felkorrigering hjälper, men det är bara en liten del av det.

Skrivet av Mörksuggan:

Men är det omöjligt att nyare generationer att använda lägre frekvenser för att kunna nyttja olika funktioner beroende på om det är många på en liten yta eller få på stor yta?

Alla generationer av mobilnät kan använda olika frekvenser, höga som låga.

Permalänk
Medlem

Snälla inte 6G i 6GHz. Bredda utrymmet för 6Ghz för wifi istället som i USA.
Hur få delar av Sverige och EU kommer få användning av 6GHz mobilt internet jämfört med nyttan med enklare wifi-installationer i hela regionen?

Permalänk
Medlem

Ser ut som att den enda landet som satsat rätt från start är Holland. Att inrikta sig på att säkra upp lång räckvidd och klara tjocka väggar först och låta allt annat komma senare är självklart det smartaste.

Polen trodde nog dom skulle kunna kännas sig moderna med snabbare frekvenser men nog fått kämpa med få små fläckar där det fungerat.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

5G använder de gamla 4G frekvenserna med. Jag har inget fast bredband där jag bor nu i ett sådant där område med få på stor yta. Jag kommer åt samma frekvensband på 5G som på 4G, men 4G är mycket stabilare i dåligt väder så kör routern enbart i 4G tills vidare.

När jag flyttade in hade Telias 5G "full" täckning, därför att jag vara kunde se 728 eller vad det nu är, på had ebra täckning på det bandet. Men tele2 hade en av fyra pluppar i täckning för att jag såg några band 2-3 GHz, gick mycket snabbare. Nu har tele2 blivit sämre av någon anledning, och Telia mycket bättre, men Telia har enligt deras kundtjänst fortfarande inget faktiskt obegränsat abonnemang utan sol bäst får du 1TB på en månad och sedan stryper de hastigheten till nästan ingenting, så jag blir kvar på tele2 och försöker jaga på fiberindragning.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

5g är ju värdelöst för vanligt bruk. 4g räcker för 99% av användningen.

Permalänk
Skrivet av N4kame0:

Snälla inte 6G i 6GHz. Bredda utrymmet för 6Ghz för wifi istället som i USA.
Hur få delar av Sverige och EU kommer få användning av 6GHz mobilt internet jämfört med nyttan med enklare wifi-installationer i hela regionen?

Håller med 100%, Mobilfolket är bara ute efter att blockera för Wi-Fi som de ser som ett hot istället för ett nödvändigt komplement.
5G och framför allt kommande 6G inomhus är fruktansvärt mycket dyrare att installera inomhus jämfört med modern Wi-Fi 7 infrastruktur och att tro att man kan få 6 GHz genom ytterväggar i ett modernt hus gör att utomhus Mobilnät på 6 GHz inte är ett alternativ. Just nu finns det på bordet lite olika förslag på hur mycket av befintliga 6 GHz bandet ska nyttjas men för inomhusbruk finns det i praktiken ingen diskussion om vad som finns och funkar inomhus. Tyvärr har företag som Ericsson och Telia mycket starka lobbyorganisationer som sprider "alternativa fakta"......

Permalänk
Medlem

5G fungerar utmärkt där jag bor, dock har samtliga fastigheter i stan bredband. Där jag jobbar däremot vägrar kommunen bygga ut bredbandet och 5G nätet är så extremt överbelastat att 4G alltid är Mycket snabbare.

5G är inte en ersättning av riktigt internet, kommunpolitiker låtsas som att det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Teknik och funktion är en sak, frekvenser en helt annan sak.

Det betyder att 5g kan använda alla frekvenser som man tidigare använt på G4,G3,G2 och det gamla NMT.

Frekvenserna som gammal NMT använt togs över av nått bolag som fixade bredbadstäckning i väldigt glesbefolkade områden i Sverige ett tag. Numera är den frekvensen övertagna av Civilförvaret, Militären, Polis, kommunen och så vidare och så vidare. Tanken där är att ha ett helt eget nät som alltid har täckning även om alla infrastruktur av nån anledning inte alls fungerar. i stort helt avskilt från vanliga internet men fungerar på samma sätt.

Det var lite oftopic men det handlade om den lägsta frekvensen som allså ger bäst räckvidd.

G5 kommer ha nån /några strax över 450 frekensnen, nu lägger man ner 2G och 3G och dom frekvenserna kommer då över till 5G. Det innebär att snart kommer 5G i princip ge lika bra täckning i glesbygd och till sjöss som 2G. Alltså om operatörerna nu bygger in dom frekvenserna (Dom köps ju på aktioner).

Blir intressant att se vem som kniper den lägsta frekvensen för det ger ju potential att ha bäst räckvidd. Sen/dom som kniper den blir alltså en vinnare,historiskt så har ju Telia alltid legat på topp och det man binder upp sig med om man bor i glesbygden. Även om Telia är dyra så har det alltid vart värt.

För mig är allså hastigheten på data helt ointressant när det kommer till Mobilanvändandet, räckvidd är det som är det viktiga. Har alltid vart kul år bakåt när man vart ute med jobbet 20 man på äventyr och jag och nån till är dom enda som har täckning, då är det plötsligt intressant att veta vad man har för abonnemang Där dom flesta har suttit med Comviq och annan skit och "stapeln" har vart helt tom. Det är döda fällt tre mil utanför vissa städer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

5g är ju värdelöst för vanligt bruk. 4g räcker för 99% av användningen.

Visst är det så. Om inte målet är en storskalig omställning till bredband via mobilnätet fungerar 4G väl för all typ av normal användning.

Permalänk
Medlem

Mottagning är imho oändligt mycket viktigare än (riktigt snabb) hastighet. Vad ska jag med hastighet till om jag inte har någon mottagning? Likväl hastighet kan jag få hemma med fibern.

Stötte på ett problem i vintras när jag skulle ladda vår elbil med app, men ingen mottagning så kunde inte starta/betala laddningen där ute på vischan. Slutade med att jag fick fota QR koden på laddstolpen, gå in på närmsta Ica och där ansluta till deras gäst wifi (tack ica!) och starta laddningen. Visade sig sedan att de hade visst satt upp en gratis wifi hotspot just vid stolpen men vart lite lätt disträ med hur jag skulle starta laddningen att jag glömde kolla wifi där. Möjligtvis hade det kunnat gå med browsern i bilen som hade täckning men ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har inte 5G aktiverad ens, drar mer ström till ingen nytta jämfört med 4G

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApanNilsson:

Håller med 100%, Mobilfolket är bara ute efter att blockera för Wi-Fi som de ser som ett hot istället för ett nödvändigt komplement.
5G och framför allt kommande 6G inomhus är fruktansvärt mycket dyrare att installera inomhus jämfört med modern Wi-Fi 7 infrastruktur och att tro att man kan få 6 GHz genom ytterväggar i ett modernt hus gör att utomhus Mobilnät på 6 GHz inte är ett alternativ. Just nu finns det på bordet lite olika förslag på hur mycket av befintliga 6 GHz bandet ska nyttjas men för inomhusbruk finns det i praktiken ingen diskussion om vad som finns och funkar inomhus. Tyvärr har företag som Ericsson och Telia mycket starka lobbyorganisationer som sprider "alternativa fakta"......

Det finns även en säkerhetsaspekt i att undvika publika wifi så gott det bara går.
Det, eller skaffa VPN i mobilen och se till att den alltid är på.

Permalänk
Medlem

Finns noll syfte med 5G för privatpersoner, så likt Telia hela affärsidé känner jag bara ”Vem bryr sig”

Hade hellre sett att man satsade på att säkra upp och bygga resiliens istället…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Blir intressant att se vem som kniper den lägsta frekvensen för det ger ju potential att ha bäst räckvidd. Sen/dom som kniper den blir alltså en vinnare,historiskt så har ju Telia alltid legat på topp och det man binder upp sig med om man bor i glesbygden. Även om Telia är dyra så har det alltid vart värt.

Visst innebär låg frekvens lite bättre räckvidd, men baksidan är lägre dataöverföringskapacitet. Halvera frekvensen, så halveras kapaciteten, allt annat lika.

Jag läser mig till att Telia, Tele2 och Telenor har 4G på 700 MHz-bandet som lägst. På 800 MHz-bandet finns de också, och där även 3. Så i princip har alla stora operatörer i Sverige 4G på "låga" frekvenser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Visst innebär låg frekvens lite bättre räckvidd, men baksidan är lägre dataöverföringskapacitet. Halvera frekvensen, så halveras kapaciteten, allt annat lika.

Sen vet jag inte hur stort problem det är i verkligheten med 5G men med lägre frekvenser och längre räckvidd så blir det också många fler som ska dela på frekvensutrymmet.

I glesbygd lär det knappast vara något problem men det är en faktor man måste ha i åtanke när man ska optimera kring vilka frekvenser som gör sig bäst var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag läser mig till att Telia, Tele2 och Telenor har 4G på 700 MHz-bandet som lägst. På 800 MHz-bandet finns de också, och där även 3. Så i princip har alla stora operatörer i Sverige 4G på "låga" frekvenser.

Spelar ingen roll vid "normalt användande. Kommer ändå aldrig kolla på film på en mobil.

Det anda som kan vara lite lut är karttjäster men dels kan man ladda ner i förväg och använder inte så ofta. karta och kompas är alltid oslagbart när man är ute.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Spelar ingen roll vid "normalt användande. Kommer ändå aldrig kolla på film på en mobil.

Det anda som kan vara lite lut är karttjäster men dels kan man ladda ner i förväg och använder inte så ofta. karta och kompas är alltid oslagbart när man är ute.

Varför kom jag att tänka på "no one will ever need more than 640k" när jag läste ditt inlägg? 😅

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur skakigt täckning och samtal brukar vara söder om danmark så tar jag nog hellre lägre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns noll syfte med 5G för privatpersoner, så likt Telia hela affärsidé känner jag bara ”Vem bryr sig”

Hade hellre sett att man satsade på att säkra upp och bygga resiliens istället…

Problemet är att elektronikvärlden har nått en peak i många områden där det inte finns incitament att konsumera saker för att få något bättre. Finns juh en begränsning fysiskt hur mycket video folk kan titta på på språng. Subtila skillnader blåses upp till överdrivna proportioner och vinster. Allt från HDMI version, till ljudformat, WWAN hastigheter, TV-apparater osv.

Som vanligt diskuteras hastigheter, när det igentligen borde diskuteras precis det du säger. Men det är inge buy-word för folk...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Inte känt att hastighet varit problem sedan åtminstone 3G tiden. Inte så man laddar ner stora filer med en mobiltelefon.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Med tanke på hur skakigt täckning och samtal brukar vara söder om danmark så tar jag nog hellre lägre hastigheter.

Exakt, det är det här jag tycket också, värdelöst är vad det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Varför kom jag att tänka på "no one will ever need more than 640k" när jag läste ditt inlägg? 😅

Mest troligt därför att du inte har en aning om hur telefoni utanför centrala städer fungerar där ute i verkligheten.

Det har inget med att göra med sånt där förvirrat snack som hänt förr, här är det tvärt om något som blir helt oanvändbart i en del om råden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

4g räcker gått pch väll på landet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Mest troligt därför att du inte har en aning om hur telefoni utanför centrala städer fungerar där ute i verkligheten.

Det har inget med att göra med sånt där förvirrat snack som hänt förr, här är det tvärt om något som blir helt oanvändbart i en del om råden.

Det var väl lite väl mycket antagande om någon du inte känner öht?

Tyckte bara att ditt inlägg var lite väl svart på vitt och bakåtsträvande. Precis som att dina vanor och behov styr hur det ska vara för alla andra i hela världen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Inte känt att hastighet varit problem sedan åtminstone 3G tiden. Inte så man laddar ner stora filer med en mobiltelefon.

När jag veckopendlade med SJ+SL istället för bil, märkte stor skillnad att surfa mellan 4g och 5g på centralen. Med 4G så tog det flera sekunder eller längre med 4G, medans på 5G, så laddades siterns in direkt.

Siterna idag är giganormiska

Permalänk
Medlem

Då är min fråga varför investera i 5G om det ändå inte ger oss vad vi som konsumenter blev lovade?