Kivra testar att ta betalt för tjänsten

Permalänk
Medlem

Jag använder Kirva för att få digital post, men aldrig förstått poängen med att använda tjänsten för att betala fakturor. Fakturor vill jag ha som e-faktura till Internetbanken i första hand, eller autogiro men helst inne.

Permalänk
Medlem

200kr per år är inte så mycket men varför betala något som man kan få gratis med andra alternativ? Jag skulle utan tvekan kunna vara utan Kivra och kommer inte betala för den tjänsten.

Permalänk
Medlem

Det säkraste sättet att göra sig själv fattig, är att inte äga något. Att binda upp hela sin lön i abonnemang som aldrig tar slut.
Leasa din bil, leasa din cykel, högt månadsabonnemang på telefonen bara för att du vill kunna byta till ny varje år "utan kostnad".
Leasa rattvärmen på bilen ( Bmw:s ide som aldrig blev av).
Listan kan göras oändlig. När jag diskuterade mitt huslån med min bank-tjej ifrågasatte jag hur mycket pengar banken tyckte att jag behövde varje månad. Jag hade inte i närheten av det och ändå lever hyffsat bra. Då sa hon: Du anar inte hur många kunde jag har här som uppfyller våra siffror, ändå har dom inte en krona över när månaden är slut.
Väldigt många idag, säkert yngre, verkar inte förstå att man bör äga så mycket som möjligt, att hyra saker dränerar hela ekonomin.

Jag gillar Kivra, men börjar dom ta betalt så loggar jag ut direkt.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt Kivra men har nyligen funderat på att göra det. Vetskapen om att de kommer försöka ta betalt för tjänsten har dock gjort valet väldigt enkelt att helt enkelt skita i det. Nej tack.

Permalänk
Skrivet av matthiask82:

Jag använder Kirva för att få digital post, men aldrig förstått poängen med att använda tjänsten för att betala fakturor. Fakturor vill jag ha som e-faktura till Internetbanken i första hand, eller autogiro men helst inne.

Och jag vill inte ha några fakturor alls.
Man får inte ibland välja sina fakturors leveranssätt och det är smidigt att kunna betala en faktura direkt med mindre risk för få mänskliga misstag av en själv. Att jag själv ej har använd Kivras är att jag har läst betyg från folk som har gjort det och i början så var den ej bra.

På tal av knepiga fakturor så fick jag för många år sedan en lapp i min fysiska brevlåda där det stod att min hyra skulle betala till ett helt annat företag, alla grannar bara betalade, jag själv framstod som den misstänksamma idioten.
Fakturan var dock korrekt.

Min poäng i det hela är att jag gillar digitala brevlådor och elektronisk hantering, det finns brister med det detta. Men alternativet förr var ej så bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kivra är inte vital infrastruktur, du kan leva ett helt liv utan att någonsin använda tjänsten.

Den tar över postens uppgifter mer och mer. Den är vital. Året är 2025...

Skrivet av Aphex:

Hur har du fått för dig att du måste göra det? Om du väljer att göra det för att du inte orkar gå ner till brevlådan får du själv stå för det valet, ingen har tvingat dig.

Sparar på miljön, åter igen det är 2025.

Staten borde ge alternativ till medborgarna för båda tjänsterna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Har inte Kivra och skulle verkligen inte bettala. Det får de ta med staten i sådana fall.
Har dock Min Myndighetspost.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Email har funnits i över 30 år nu och används dagligen av nästan alla. Vad var det för fel med det?

Epost är osäkert som satan, av design.
Numera är det bara ett lapptäcke.

Permalänk
Medlem

Lämnar Kivra om det blir verklighet.

Permalänk
Medlem

Kommer inte att betala för att få kvitton, det händer inte. Hela konceptet att betala för att få kvitton är närmast absurt.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Att Kivra "produkttestar" det här tycker jag är sjukt obehagligt. Vad är målet? Att alla ska betala? Eller bara grupper som visar sig särskilt betalningsvilliga/lättlurade?

Haha, testet är för att se om kunderna är villiga att betala och är de det så kommer givetvis alla att få göra det.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Går det smidigt att flytta all post från kivra till en liknande tjänst eller riskar man att nåt viktigt försvinner i flytten månntro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

200kr låter inte så mycket för oss konsumenter, men många bäckar små. Jag förstår att Kivra behöver tjäna lite pengar, lagring och personal osv är ju inte gratis.

Med det sagt tror jag personligen priset är lite högt till en början, de kommer nog tappa mycket användare om de rullar ut detta. Kan mycket väl vara värt det även om en stor mängd hoppar. Jag tror inte det finns mycket konkurrens, så det är lite knepigt för oss konsumenter. Jag är ett stort fan att butikers kvitton hamnar i Kivra.

Äh, kan de inte nöja sig med att sälja datan till högstbjudande som alla ändra?

Betalar ej fakturor i Kivra själv så kvittar mig där. Kvitto är dock ganska bekvämt att få dit. Att behöva fotografera och hantera det manuellt är alldeless för jobbigt. Nästan värt 200kr/året. Men slutar man betala så håller Kivra ens kvitton som gisslan?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bra med digitala kvitton, orkar inte tusan hålla reda på alla kvitton för allt skräp man handlar... Men betala för det? Nej, då får nog Jula börja skriva ut kvitton till mig igen. Skyr prenumerationer som pesten, även för tjänster som egentligen kanske är värda pengarna. Går dock inte att undvika helt, av praktiska skäl har jag små prenumerationer på Google, Apple och Microsoft (lagring). Och just nu en prenumeration på båtnavigeringsappen Skippo - vilket är en annan historia.

Att Kivra "produkttestar" det här tycker jag är sjukt obehagligt. Vad är målet? Att alla ska betala? Eller bara grupper som visar sig särskilt betalningsvilliga/lättlurade? Snart erbjuder väl Kivra ett skydd mot id-stöld för 199kr per månad också. Etc.

Givetvis riktar man in sig på naiva pensionärer först. Inväntar bara samtalet från min mor snart då hon får panik på sånt här.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jorå, det har vi. Personligen klarar jag mig hittills med minmyndighetspost.se för all kommunikation från myndigheter, e-faktura för fakturor. Det kivra gör som jag inte har är att butiker kan skicka kvitton dit men som andra skrivit, köp där jag är medlem kan jag logga in på mina medlemssidor och titta på kvitton, behöver jag för en reseräkning ber jag alltid om utskrivet kvitto (det är alla lagbundna att erbjuda). Sjukvården kommunicerar via 1177.se.

Så personligen har jag lyckats undvika kivra, men tyvärr så är det inte helt ovanligt att arbetsgivare i sverige kräver att de anställda har kivra för att kunna skicka lönespecifikationerna. (arbetsgivarna har lagkrav på sig att skicka dessa på säkert sätt och då är kivra enkelt sätt eftersom flera lönesystem har integration klar)

Intressant hos oss så får man lönespecifikationen via banken finns 6 olika leverantörer beror på vilket företag använder säg av.

Permalänk
Medlem

200:- per år kanske inte låter så mycket men jag gick in och kollade och förra året fick jag totalt 8 dokument/meddelanden/fakturor via kivra, det är 25:- per meddelande vilket jag inte tycker är särskilt rimligt, det är ju t.om dyrare än vad posten tar för att leverera dom fysiskt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parus:

Betalar inte räkningar via Kivra. Gör det någon? I så fall varför? Räcker inte banken på nätet?

Jag betalar de räkningar som kommer till kivra, med kivra. Hade hellre sett att de kommer som e-faktura till banken, men vet inte om dessa företag erbjuder den tjänsten? Det som tar emot är min rädsla att det kommer ta dagar/veckor/månader av frustrerande kommunikation och/eller felhantering för att flytta grejerna till banken.

Permalänk
Medlem

Jag trodde i min enfald att Kivra ägdes av en myndighet.

Nu undrar jag i sin tur varför jag låter ett privat företag hantera den här informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jag trodde i min enfald att Kivra ägdes av en myndighet.

Nu undrar jag i sin tur varför jag låter ett privat företag hantera den här informationen.

Samma sak som med 1177 vs nätdoktorer. Det offentliga är så otroligt segt på att få till sånt här för det måste fungera för allt från dag 1 annars blir nån intresseorganisation vansinniga och vevar med diskrimineringsflaggan. Plus att man har svårt att rekrytera kompetent folk för att man inte ska konkurrera med lön som det heter.
Den guldgruva som data om dina genomförda köp från flera leverantörer är förstår jag att företag gladeligen vill hantera.

Permalänk

Det här var sparken i rumpan jag behövde för att registrera mig för efaktura eller autogiro hos de kvarvarande företag/organisationer där jag hittills fått fakturor till Kivra. Har också migrerat till Min Myndighetspost för sådant som faller inom deras ramar, och stängt av integration med firmor som automatskickat kvitton till mig: Det är lite slöseri på papper, men scanningen är inte krånglig med dagens mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunka:

Aldrig använt Kivra och kommer nog aldrig göra det.
Förstår inte grejen med att få kvitton på allt, så intressant tycker inte jag att det är. Minmyndighetspost, auto-giro och e-faktura fungerar bra och täcker mina behov. Resten dyker upp i brevlådan, de enstaka sakerna som kommer med snigelpost idag.

Istället för att det skrivs ut ett kvitto hos exempelvis ICA när man handlar så skapas det en digital version av det som du kan ignorera lika mycket som papperskvittot, skillnaden är att det inte slösas på något papper.

Varför ska det skrivas ut ett papperskvitto när det inte behövs?

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jag betalar de räkningar som kommer till kivra, med kivra. Hade hellre sett att de kommer som e-faktura till banken, men vet inte om dessa företag erbjuder den tjänsten? Det som tar emot är min rädsla att det kommer ta dagar/veckor/månader av frustrerande kommunikation och/eller felhantering för att flytta grejerna till banken.

@Mikael07 Logga in på din bank. Gå till e-faktura. Välj att lägga till. Sök på företaget du vill ha e-faktura från. Borde inte vara några problem om det kommer till kivra redan. Sedan är det att typ godkänna och kanske fylla i några uppgifter. sedan är det klart.

Permalänk

Man ska inte behöva betala för att ta emot kvitton, fakturor eller brev från olika myndigheter. Det är avsändaren ansvar att betala om det är tillkommer en kostnad! Kvitton är handeln skyldiga att tillhandahålla, så klart utan kostnad för kunden. Kunden har ju redan betalt produkten!!

Det är lite som att "Vill du betala för att få reklam i brevlådan?", "From datum kommer vi att fakturera er 200kr/år för att ta emot
icke beställt material." osv...

Jag var skeptisk till att myndigheterna skulle använda ett privat företag för att skicka information, skattsedlar, sjukersättning osv via ett företag. Sen ge dom alla våra uppgifter som namn, adress, telefon, personnummer... och sen ska dom på ett säkert sätt skydda dom? Jag blir inte mindre skeptisk nu när dom verkar försöka smyga in extra avgifter utanför vad som måste ha varit bestämt från början.

Synd, jag tycker det är bra med digital kvitton istället för papperkvitto i butiken. Men, jag tänker fan inte betala för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Epost är osäkert som satan, av design.
Numera är det bara ett lapptäcke.

Är du rädd att någon ska hitta dina räkningar och råka betala dom? Resten är allmän info och hemliga saker skickas med post.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kivra, men jag antog att deras affärsidé var att analysera folks post och kvitton för att skapa profiler som kan säljas vidare för riktad reklam. Jag menar, hur skulle de annars tjäna pengar utan att ta betalt för sin tjänst. 😒

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LasseBasse56:

Man ska inte behöva betala för att ta emot kvitton, fakturor eller brev från olika myndigheter. Det är avsändaren ansvar att betala om det är tillkommer en kostnad! Kvitton är handeln skyldiga att tillhandahålla, så klart utan kostnad för kunden. Kunden har ju redan betalt produkten!!

Det är lite som att "Vill du betala för att få reklam i brevlådan?", "From datum kommer vi att fakturera er 200kr/år för att ta emot
icke beställt material." osv...

Jag var skeptisk till att myndigheterna skulle använda ett privat företag för att skicka information, skattsedlar, sjukersättning osv via ett företag. Sen ge dom alla våra uppgifter som namn, adress, telefon, personnummer... och sen ska dom på ett säkert sätt skydda dom? Jag blir inte mindre skeptisk nu när dom verkar försöka smyga in extra avgifter utanför vad som måste ha varit bestämt från början.

Synd, jag tycker det är bra med digital kvitton istället för papperkvitto i butiken. Men, jag tänker fan inte betala för det!

Kivra är opt-in, du måste själv välja att börja använda det. Ingen myndighet eller handlare har valt det åt någon.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

hur skulle de annars tjäna pengar utan att ta betalt för sin tjänst. 😒

De tar betalt, av de som skickar. Nu vill de dubbel-dippa.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Går det smidigt att flytta all post från kivra till en liknande tjänst eller riskar man att nåt viktigt försvinner i flytten månntro

Det som ligger på kivra idag måste du mest troligen ladda ner och spara manuellt, bara nytt som kommer på de andra ställerna

Permalänk
Medlem

Låter ju lagligt när dom åkt skjuts på myndigheter.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

En skatt, tillgång till allt. Som det är nu urholkas systemet & det finns ingen hejd på karusellen, allt ska kosta.

En avgift räcker som det var tänkt från början sen får man tillgång till hela internet med allt utbud.