Kivra testar att ta betalt för tjänsten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Får även mina tidsbokningar till sjukhusbesöken varje månad i Kivra. Försökte få det via minmyndighetspost i ett par år men det var alltid Kivra som gällde så jag bytte då till Kivra.

Dom får jag via 1177, trodde det var så för alla men det är olika för olika regioner alltså?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Tur att jag inte hoppade på det här trots påtryckning från arbetsgivare pga lönespec etc.
Gick ju att lösa ändå (manuellt för stackarn på hr men det gick).

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Hmm så ni har inte E-Faktura i Sverige? Morsan har också installerat programmet. Fråga nog varför då vi har posten som har samma funktion, Om man inte vill använda E-Faktura, förstås alla företag stöder ej det så.

Permalänk

Det brukar börja gratis sedan tilläggstjänster som man kan bli mer eller mindre tvingad att ha.
Jag vill minnas kivar redan har köptjänster som jag ej har testat. Jag gillar ej denna utveckling att man får mer och mer fasta månadsutgifter.

Jag gillar dock utvecklingen med digital brevlåda. Förr så lades brev i en postlåda, oavsett om man hade lås eller ej så var det inte precis en pålitlig leverans, ingen bekräftelse alls fanns att brevet ens hade varit i samma län som ens brevlåda. Oavsett vad så fanns det personer som på olika sätt straffades från företag, myndigheter etc att de ej hade svarat/agerat på ett brev inom en viss tid som de hade skickat. Och det helt ignorerade det faktum att brevet inte ens säkert hade kommit fram.
Med digital brevlåda ökar spårbarheten. Att direkt kunna betala där minskar risken för att någon skriver fel, det går även snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Helt uteslutet. Stänger ner kontot i samma sekund dom begär betalt.

samma, sådana här tjänster skall bekostas av skatten utan att vi skall beskattas ytterligare så klart Det finns personer/företag som bör beskattas mer inte oss arbetstagaren som alltid bär upp hela "infrastrukturen" i samhället.

jag har mina pengar på banken, då skall mina bankkort och banktjänst vara gratis, varför skall jag alltid betala för detta. var är mina pengar för att jag låter banken ha pengar hos dem isf? isf skall vi ha ett statligt banktjänst som kommer åt mitt bankkonto.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Varför sköts sådan vital infrastruktur av privata aktörer? Samma med BankID? Vad fan håller de på med?
Tekniken finns, vill fan se nån myndighet ta hand om sådant. Har ingen lust att dela min information till 869869876987 andra aktörer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGMAS:

Hmm så ni har inte E-Faktura i Sverige?

Det har vi. Personligen har jag aldrig fått en faktura till Kivra.

Permalänk

Hahahaha.

Men skämt åsido. Jag har inte ens bett om att använda Kivra, hade lika väl kunnat få allt på mail. Min arbetsgivare och diverse försäkringsbolag verkar dock gilla Kivra så visst, det fungerar ju okej. Men skulle jag BETALA för det? Bara tanken på det är skrattretande korkat.

Permalänk
Medlem

Nästan allt går att få på e-faktura i dag, så en digital brevlåda behövs defintivt inte för räkningar och liknande.

Kvitton tar man väl med sig när man betalar? Jag förstår inte var man skulle vara tvingad att få det skickat till en elektronisk brevlåda...

Om arbetsgivaren är så rubbad att man tvingas få lönespecar via elektronisk brevlåda är det tragiskt. De bör kunna hantera det via mejl eller vanlig, fysisk post.

För min del har jag Minmyndighetspost, och slipper därmed att privata företag skickar saker till mig där. Men ändå är det nästan ingen fysisk post som kommer till mig längre. Jag får medlemstidningen från Sjöräddningssällskapet och från facket jag är med i. Och då och då utskick från min hemkommun eftersom jag är delägare i en fastighet där. Nån gång har jag fått en kallelse från vården. Och när jag bytt bil kommer regbevis som fysisk post. Men det är nog inte mer än en försändelse i brevfacket per månad i snitt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av iGMAS:

Hmm så ni har inte E-Faktura i Sverige? Morsan har också installerat programmet. Fråga nog varför då vi har posten som har samma funktion, Om man inte vill använda E-Faktura, förstås alla företag stöder ej det så.

Jorå, det har vi. Personligen klarar jag mig hittills med minmyndighetspost.se för all kommunikation från myndigheter, e-faktura för fakturor. Det kivra gör som jag inte har är att butiker kan skicka kvitton dit men som andra skrivit, köp där jag är medlem kan jag logga in på mina medlemssidor och titta på kvitton, behöver jag för en reseräkning ber jag alltid om utskrivet kvitto (det är alla lagbundna att erbjuda). Sjukvården kommunicerar via 1177.se.

Så personligen har jag lyckats undvika kivra, men tyvärr så är det inte helt ovanligt att arbetsgivare i sverige kräver att de anställda har kivra för att kunna skicka lönespecifikationerna. (arbetsgivarna har lagkrav på sig att skicka dessa på säkert sätt och då är kivra enkelt sätt eftersom flera lönesystem har integration klar)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Om det är primärt myndighetspost man tycker är skönt att få via Kivra så tänk på att det finns gratis alternativ till digitalbrevlåda gällande det. https://minmyndighetspost.se/, finns att också vil jag minnas.

Om du får vissa fakturor på Kivra men egentligen vill ha e-faktura så kan man ofta i sin internetbank välja att få fakturor från en speciell sändare via e-faktura.

Swedbank är tex:

* Logga in till internetbanken
* Gå till Startsida/Betala och överföra/E-faktura/Lägg till mottagare e-faktura
* Följ instruktionerna på skärmen

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om arbetsgivaren är så rubbad att man tvingas få lönespecar via elektronisk brevlåda är det tragiskt. De bör kunna hantera det via mejl eller vanlig, fysisk post.

Jag tror att GDPR sätter stopp för det. Det var i varje fall det svaret vi fick när vi gick över till att skicka lönespecen till Kivra istället för på mail.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Varför sköts sådan vital infrastruktur av privata aktörer? Samma med BankID? Vad fan håller de på med?
Tekniken finns, vill fan se nån myndighet ta hand om sådant. Har ingen lust att dela min information till 869869876987 andra aktörer.

Kivra är inte vital infrastruktur, du kan leva ett helt liv utan att någonsin använda tjänsten.

Citat:

Har ingen lust att dela min information till 869869876987 andra aktörer.

Hur har du fått för dig att du måste göra det? Om du väljer att göra det för att du inte orkar gå ner till brevlådan får du själv stå för det valet, ingen har tvingat dig.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att GDPR sätter stopp för det. Det var i varje fall det svaret vi fick när vi gick över till att skicka lönespecen till Kivra istället för på mail.

GDPR stoppar e-post ja, men inget stoppar fysiskt brev mer än företagen som inte vill göra det eftersom det kostar mer än den kostnad kivra tar av dom.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Helt uteslutet. Stänger ner kontot i samma sekund dom begär betalt.

Ja de menar alltså att de först skall ta betalt av mitt företag för att ha kopplat min lön via deras plattform, och sedan ta betalt av mig som får lönen?! I deras ögon är detta väl rena guldgruvan. I mina ögon kanske det inte är så stor kostnad, men i ren princip så får de inte ett extra öre av mig. Tjänsten e ju redan betald!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Dumheter och svepskäl. Om du själv väljer det finns det inga som helst begränsningar.
Och fysisk post är ändå alltid ett alternativ.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

GDPR stoppar e-post ja, men inget stoppar fysiskt brev mer än företagen som inte vill göra det eftersom det kostar mer än den kostnad kivra tar av dom.

Precis, att skicka fysiska brev kostar väldigt mycket mer samt tar betydligt mer tid i anspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dumheter och svepskäl. Om du själv väljer det finns det inga som helst begränsningar.

Ok. Det är inte alla som håller med dig.
Integritetsskyddsmyndigheten

Permalänk
Skrivet av iGMAS:

Vad har e-faktura med kivra att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hos oss var det också snack om det, men i slutändan var ett "jag är införstådd med att e-post inte är säkert och vill ändå ha lönespecen via e-post" nog för att slippa Kivra. (GDPR är en märklig lag. Både fantastisk och vansinnigt irriterande på en och samma gång.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ok. Det är inte alla som håller med dig.
Integritetsskyddsmyndigheten

Den myndigheten har alltid varit helt nipprig (det är ju gamla Datainspektionen), så inget att fästa vikt vid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Hos oss var det också snack om det, men i slutändan var ett "jag är införstådd med att e-post inte är säkert och vill ändå ha lönespecen via e-post" nog för att slippa Kivra. (GDPR är en märklig lag. Både fantastisk och vansinnigt irriterande på en och samma gång.)

GDPR är den sämsta och värsta lagen vi tvingats till från EU. PUL var också en katastrof, men inte fullt lika sinnessjuk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den myndigheten har alltid varit helt nipprig (det är ju gamla Datainspektionen), så inget att fästa vikt vid.

Så om vi får problem så kan jag hänvisa till att "cyklonen" har sagt att detta är inget att bry sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Om den här utvecklingen tar fart kan du snart ha förmånen att få betala en avgift för att få post in brevlådan.

Du menar som när jag sms-parkerat för 2 kr och får 25 kr pappersaviavgift plus 5 kr annan avgift och betalar totalt 32 kr för dessa 2 kr i avgift?

Saknar myntautomaterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast det där stämmer ju inte...
Du får ju slå ut det över tid, vilket folk verkar okapabla till att göra.

Det alla behöver borde tillhandahållas av staten till självkostnadspris, vilket det i praktiken görs med tanke på att det inte finns något krav på vinst. Snarare tvärt om så får man i praktiken inte göra någon vinst.

Så om staten tar 1000m (bara exempel) för att skapa en digital tjänst som för alltid drivs med plus/minus-noll incitament så lär det bli mer lönsamt för oss.

Om kiva kostar oss noll i utveckling men konstant stressas av ägarna att år efter år öka vinsten så lär vi snabbt börja gå "minus".

Säg att kivra blir defakto brev/kvitto tjänst. Vi häftar på att 8 miljoner svenskar behöver ha brev/kvitton. 200:- per år...

Det blir snabbt stora summor.

Men den här diskussionen är det en evig dragkamp om. Nej nu ska det semestrar 😀

Ja denna diskussion kan man diskutera bra länge. Min fru jobbar inom sjukvården och har ännu en gång bytt sjukvårdsystem då "lagen om offentlig upphandling" gäller. Detta ger personalen förvisso en säker tjänst att jobba i, men är långt ifrån bästa möjliga system för de pengar som betalas för åbäket.

Jag gissar att du menar en tjänst som inte får utsättas för LOU likt systembolaget? Detta skulle göra att staten mer eller mindre konkurrerar ut befintliga bolag inom tjänstesfären och det skulle i praktiken bara vara 1-2 småpartier som skulle våga driva sådan politik. DVS det kommer aldrig att ske om inte den stora massan i sverige verkligen gör det till en viktig valfråga.

Jag säger inte att du har fel då jag själv skulle vilja se en liknande tjänst, men jag har svårt att se detta bli verklighet med dagens regelverk som vi har🫤

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
Discord:

Permalänk
Medlem

Bra med digitala kvitton, orkar inte tusan hålla reda på alla kvitton för allt skräp man handlar... Men betala för det? Nej, då får nog Jula börja skriva ut kvitton till mig igen. Skyr prenumerationer som pesten, även för tjänster som egentligen kanske är värda pengarna. Går dock inte att undvika helt, av praktiska skäl har jag små prenumerationer på Google, Apple och Microsoft (lagring). Och just nu en prenumeration på båtnavigeringsappen Skippo - vilket är en annan historia.

Att Kivra "produkttestar" det här tycker jag är sjukt obehagligt. Vad är målet? Att alla ska betala? Eller bara grupper som visar sig särskilt betalningsvilliga/lättlurade? Snart erbjuder väl Kivra ett skydd mot id-stöld för 199kr per månad också. Etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Nu fick jag en sån där snilleblixt!
Klart som korvspad att @sweclockers skall skapa en sån här tjänst som kivra, men som enbart kommer ta betalt av företag/banker likt innan. Detta skulle troligen få ett reellt uppsving bland aktiva medlemmar.

Nördarna slår tillbaka typ 😉

Visa signatur

Discord:

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

GDPR är den sämsta och värsta lagen vi tvingats till från EU. PUL var också en katastrof, men inte fullt lika sinnessjuk.

Håller absolut inte med. Att företaget inte får spåra oss eller spara uppgifter om oss hur som helst är väldigt, väldigt bra. Om något borde den ha varit skarpare formulerad för att ta död på parasiter som Ratsit och MrKoll.

Men den ställer onekligen till en del olägenheter och besvärlig administration, både för företag och privatpersoner.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Aldrig använt Kivra och kommer nog aldrig göra det.
Förstår inte grejen med att få kvitton på allt, så intressant tycker inte jag att det är. Minmyndighetspost, auto-giro och e-faktura fungerar bra och täcker mina behov. Resten dyker upp i brevlådan, de enstaka sakerna som kommer med snigelpost idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Håller absolut inte med. Att företaget inte får spåra oss eller spara uppgifter om oss hur som helst är väldigt, väldigt bra. Om något borde den ha varit skarpare formulerad för att ta död på parasiter som Ratsit och MrKoll.

Men den ställer onekligen till en del olägenheter och besvärlig administration, både för företag och privatpersoner.

Tvärt om är det just såna saker som är så sorgliga med den. Folkbokföringsuppgifter är offentliga, och då ska de också vara enkla att få tag i. Försvinner tjänster som ratsit och liknande, blir det extremt tidskrävande och besvärligt eftersom man behöver ringa personupplysningen, som dessutom bara är öppen dagtid vardagar. Inte bra. Vi är alltså snart tillbaks där vi var i slutet på 90-talet, när man inte ens kunde hitta telefonnummer till folk annat än i en papperskatalog. Men sätter man upp en statlig tjänst som gör samma sak är det inte mig emot, men tyvärr lär inte det hända.

Visa signatur