Kivra testar att ta betalt för tjänsten

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det som ligger på kivra idag måste du mest troligen ladda ner och spara manuellt, bara nytt som kommer på de andra ställerna

Mjo det förstår jag men känslan av att "nytt" kanske hamnar på villovägar i början finns ju där ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Sparar på miljön, åter igen det är 2025.

Vad tror du egentligen strömslukande servrar/routrar/switchar/fibrer gör med miljön? Kanske tillhör du de som trodde plastpåse-skatten var bra? (hint: du har slitit ut din tygkasse långt innan den har lönat sig för miljön)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Helt uteslutet. Stänger ner kontot i samma sekund dom begär betalt.

sen blir det att postnord börjar anställa igen och levererar post varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

200kr per år är inte så mycket men varför betala något som man kan få gratis med andra alternativ? Jag skulle utan tvekan kunna vara utan Kivra och kommer inte betala för den tjänsten.

Prixis, min gode fatmajk.
O om nåt av ens framtida behov eller villhov av earchiving skulle innebära merkostnad i form av integrationskompatibilitetsbehov, så anpassar jag nog den "kravlistan" till ett nollsummespel, smileysymboler av olika format, botecken samt post-it:s, tror jag.

I mean, "integration engines" Are a thing (as a business model dvs), och "lagringskostnad" diskmässigt Totalt försumbart över tid.

Trevlig stundande helg btw

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Går det smidigt att flytta all post från kivra till en liknande tjänst eller riskar man att nåt viktigt försvinner i flytten månntro

Nej, tyvärr. Pratade med deras kundtjänst idag och du kan bara ladda ner filer en i taget från dem. Det är ju direkt som att det ligger i deras intresse att göra montering till annan tjänst enkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

sen blir det att postnord börjar anställa igen och levererar post varje dag

Fast då kommer de gråta om att de *måste* höja portot med minst 20kr, för det blir så mycket arbete

Permalänk
Medlem

Om Kivra börjar ta betalt för sina basic funktioner som att ta emot post från företag, myndigheter mm, då blir det troligen tack och hej, jag är inte beroende av att få posten digitalt.
Samma sak kvitton, har inga problem med att få dom i varje affär på ett papper.
Dessa sakerna anser jag avsändarna får betala om dom vill kunna skicka dom digitalt, inte jag som mottagare.

Om dom sen utvecklar fler tjänster, som t.ex. deras betalningstjänst så ser jag inget problem att dom tar betalt av användaren för detta, själv skulle jag inte göra det eftersom det är busenkelt att lägga in uppgifterna själv i bankappen man har.
Har för den delen aldrig använt deras betaltjänst än så länge och ser ingen anledningen att göra det heller.

Permalänk
Medlem

Haha, enshittificationen har börjat

Mönstret är dock inget abnormt. Det är så man gör nuförtiden. Lansera en tjänst med för bra kundvillkor för att vara sanna en begränsad tid för att bygga användarbas, när man tycker basen är stor nog försämrar man villkoren och börjar casha in på tjänsten. Inget konstigt med det. Det är Kivra AB, aktiebolagslagen är mycket tydlig med att verksamhetens syfte ska vara att ge vinst till aktieägarna om inget annat angetts i bolagsordningen.

Det enda som stör mig är de där ständigt återkommande blålögnerna om att man gör det för kundernas skull hit och dit. Här yrar man om bästa möjliga och tryggaste tjänst för alla.

Varför sitter det alltid så jäkla långt inne att säga sanningen: aktieägarna har börjat knorra om avkastning, det är dags för er att pröjsa suckers?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om Kivra börjar ta betalt för sina basic funktioner som att ta emot post från företag, myndigheter mm, då blir det troligen tack och

I artikeln jag läste så stod det inget om att detta skulle kosta pengar. Det var att betala räkningar och ta emot kvitton som eventuellt skulle kosta. Dock så vet man aldrig vad som händer, det är lätt at börja ta betalt för en sak och sedan sakta men säkert ta betalt för fler tjänster.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Haha, enshittificationen har börjat

Mönstret är dock inget abnormt. Det är så man gör nuförtiden. Lansera en tjänst med för bra kundvillkor för att vara sanna en begränsad tid för att bygga användarbas, när man tycker basen är stor nog försämrar man villkoren och börjar casha in på tjänsten. Inget konstigt med det. Det är Kivra AB, aktiebolagslagen är mycket tydlig med att verksamhetens syfte ska vara att ge vinst till aktieägarna om inget annat angetts i bolagsordningen.

Det enda som stör mig är de där ständigt återkommande blålögnerna om att man gör det för kundernas skull hit och dit. Här yrar man om bästa möjliga och tryggaste tjänst för alla.

Varför sitter det alltid så jäkla långt inne att säga sanningen: aktieägarna har börjat knorra om avkastning, det är dags för er att pröjsa suckers?

Stör mig mer på människor som hittar en gratistjänst på internet och bestämmer sig snabbt för att det är en mänsklig rättighet att den fortsätter vara kostnadsfri.

Giriga gamar som ska börja predika rättvisa för oss andra utifrån sina egna behov.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Helt onödig app, aldrig sett på egen med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Vad innebär ”aldrig sett på egen”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Men autocorrect gillar du?

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har raderat några inlägg som hellre än trådens ämne ville diskutera parti- eller blockpolitik (§ 1.7).

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Stör mig mer på människor som hittar en gratistjänst på internet och bestämmer sig snabbt för att det är en mänsklig rättighet att den fortsätter vara kostnadsfri.

Haha, japp, privilegier blir snabbt och alltid rättigheter.

Med det sagt kan jag ju samtidigt tycka det är rätt dirty att börja med bra villkor för att snärja folk i sitt ekosystem, för att sedan försämra dem. Ärligare vore att lansera tjänsten med precis de villkor man tänkt köra på sikt också.

Tillägg: apropå sådant är jag faktiskt både förvånad och något imponerad över att bankerna i alla fall hittills hållit vad de lovat med Swish, och fortfarande inte tar betalt för det av privatpersoner (i meningen att man belagt det med en årsavgift eller procent på transaktioner, givetvis betalar vi för det på ett eller annat vis som bankkunder). Trodde det bara var en inte alltför långvarig tidsfråga när Swish lanserades.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

I artikeln jag läste så stod det inget om att detta skulle kosta pengar. Det var att betala räkningar och ta emot kvitton som eventuellt skulle kosta. Dock så vet man aldrig vad som händer, det är lätt at börja ta betalt för en sak och sedan sakta men säkert ta betalt för fler tjänster.

Ja jag såg det också, menar mer om det utökas till att ta betalt för allt.
Som det är nu är valet enkelt för mig, sluta ta emot kvitto betala fakturor.

Ser som sagt inte heller något problem med att dom tar betalt för sin fakturatjänst, det gör ju bankerna också.

Permalänk
Medlem

Nej. Kivra är väl bara ett nödvändigt ont? Fattar inte ens poängen med det, varför inte bara skicka allt till min vanliga mail istället för att jag ska behöva gå in på mailen för att se att nån har skickat till Kivra så jag måste logga in där också. Helt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Är ju toppen att slippa vänta en vecka på osäker papperspost som vem som helst kan stjäla.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

200kr låter inte så mycket för oss konsumenter, men många bäckar små. Jag förstår att Kivra behöver tjäna lite pengar, lagring och personal osv är ju inte gratis.

Med det sagt tror jag personligen priset är lite högt till en början, de kommer nog tappa mycket användare om de rullar ut detta. Kan mycket väl vara värt det även om en stor mängd hoppar. Jag tror inte det finns mycket konkurrens, så det är lite knepigt för oss konsumenter. Jag är ett stort fan att butikers kvitton hamnar i Kivra.

De tar ju även betalt av de som skickar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja jag såg det också, menar mer om det utökas till att ta betalt för allt.
Som det är nu är valet enkelt för mig, sluta ta emot kvitto betala fakturor.

Ser som sagt inte heller något problem med att dom tar betalt för sin fakturatjänst, det gör ju bankerna också.

Vilka banker tar betalt för e-faktura? Jag gör det iaf inte.

Permalänk
Skrivet av jolu:

De tar ju även betalt av de som skickar

Ja det borde fan räcka, inte nog med att postmord tar 22 spänn för ett frimärke vilket är en frivillig kostnad men att man ska behöva betala för att ta emot post från oftast statliga myndigheter är ju fan ett skämt.
De få kvitton jag någonsin fått till Kivra ligger garanterat oöppnade.
Så om alternativet är att betala för Kivra eller säga "Nej tack, skicka det fysiskt" så får det bli fysiskt.
Alla dessa jävla tjänster som börjar gratis och sedan kostar är ett oskick som jag belönat med ett kvickt avslut. Mer av princip än praktiska anledningar.

Gällande BankID så tycker jag att det faktiskt skulle förstatligas och delas ut av en myndighet då bankerna idag minst sagt godtyckligt stänger konton och avaktiverar personers BankID pga att dom sysslar med krypto valuta vilket är väldigt jobbigt för de drabbade.

Så gällande Kivra så skulle jag nog säga att vill dom ha betalt, ta det med berörda statliga myndigheter och företagen som vill skicka kvitton. INTE mottagaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Vilka banker tar betalt för e-faktura? Jag gör det iaf inte.

Ingen bank som tar betalt för e-faktura separat men för möjligheten att kunna ta emot fakturor, göra betalningar och andra ha tjänster får du troligen betala en slant.
Hos Nordea heter det t.ex. "Vardagspaketet" och där ingår bl.a. tjänsten "betalningar" och en hel del annat, den kostar 35kr eller 45kr / månad om man inte är student eller barn upp till 22 år.

Dessa kostnader har blivit så vanliga att ingen reagerar på dom eller ifrågasätter dom.
Mig veterligen har alla banker liknande kostnader, frågan är väl bara vilket namn dom har.

Sen visste jag inte att du var en bank

Permalänk
Medlem

Hade utan problem betalat en mindre summa för tjänsten.

Permalänk
Medlem

Nej

Aldrig betala för att få räkningar o kvitton går analog igen o avinstallerar kivra, nu räcker det med dåliga digitala lösningar bank pengar mm, lillbaka med fax o tele

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enstaka användare har fått meddelande om att det i framtiden kan kosta att ta emot kvitton och betala fakturor.

Läs hela artikeln här

Kommer kivra ta betalt så kan ni lägga ner kivra helt enkelt. Ni kommer säkert börja med fakturaavgift?

Det finns E-faktura ska själv börja använda det med och är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Går dock inte att undvika helt, av praktiska skäl har jag små prenumerationer på Google, Apple och Microsoft (lagring). Och just nu en prenumeration på båtnavigeringsappen Skippo - vilket är en annan historia.

Klart det går att undvika om man vill! Det är ju inte så att Google eller någon annan sätter en pistol mot din tinning och tvingar dig, valet gör du själv.

Själv har jag har ingen prenumeration av ovanstående och mitt liv funkar hyfsat ändå...

#VågaVägraPrenumerationer

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Vad tror du egentligen strömslukande servrar/routrar/switchar/fibrer gör med miljön? Kanske tillhör du de som trodde plastpåse-skatten var bra? (hint: du har slitit ut din tygkasse långt innan den har lönat sig för miljön)

Ta ett steg tillbaka och fundera på vad en fysisk postkedja kostar miljön kontra hur många miljoner ”brev” man kan lagra på en normal disklösning eller hur få servrar som behövs för att täcka Sveriges behov av webbtrafik för detta ändamål.. 🙄
Vi pratar troligen ungefär samma storleksordning energiförbrukning per server per timme som per postbil per 10 km, om inte min matte sviker; plus bulktransporter med lastbil, tåg eller eventuellt flyg eller färjor.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Men detta är inte en gratistjänst. Kivras kunder - företag och myndigheter - betalar en summa som garanterat är lägre än men direkt jämförbar med portokostnaden för motsvarande fysiska brev.
Det vi gamar vänder oss mot är att de skulle börja ta betalt i andra ändan av kedjan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Men detta är inte en gratistjänst. Kivras kunder - företag och myndigheter - betalar en summa som garanterat är lägre än men direkt jämförbar med portokostnaden för motsvarande fysiska brev.
Det vi gamar vänder oss mot är att de skulle börja ta betalt i andra ändan av kedjan också.

Det är väl inte brev från företag och myndigheter de vill ta betalt för av oss användare?

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nej, tyvärr. Pratade med deras kundtjänst idag och du kan bara ladda ner filer en i taget från dem. Det är ju direkt som att det ligger i deras intresse att göra montering till annan tjänst enkel.

Det har inget med deras intresse att göra och de är säkerligen högst medvetna om det själva. Du har enligt GDPR rätt att får din data exporterad. Informationen måste tillhandahållas i ett format som är lätt att läsa, förstå och bearbeta av både människor och maskiner.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC