EU-länder testar app för åldersverifiering på nätet

Permalänk
Medlem

Ett till "beslut" som ingen medborgare vill ha eller behöver, bravo & hurra för karriärpolitiker som aldrig jobbat.
Härligt att IQ'n i diasporan av skärselden frodas & forsar som brukligt, man häpnar verkligen.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast nu är det ju ingen stat som skall logga varje gång som du åldersverifierar dig på Internet och därmed är detta 100% identiskt med att du visar ditt körkort IRL på systemet. Och du har ingen som helst aning om utifall Systemet loggar dig i smyg å statens vägar redan idag (nu tror jag inte att de gör det, men om vi ska använda din logik så får vi ju använda den även i IRL-situationerna) och polisen kan mycket väl logga dig i sina system varje gång som de kollar körtkort, nykterhet eller hastighet, så nej att du försöker leka att det är skillnad här mellan Internet och IRL är vad som är larvigt för det existerar ingen sådan skillnad.

Men den liknelsen fungerar ju inte heller! Det är inte som att visa körkortet på systemet, det är mer som att visa körkortet för en snubbe med "Trust me bro"-keps genom fönstret och de nickar eller skakar på huvudet åt kassören.

Som sagt, liknelser fungerar sällan mer än ytligt mellan IRL och internet.

Polisen loggar dock alleles säkert varje gång de kollar ditt körkort/ID, om inte medvetet så vet ändå deras kontrollsystem vilka personer och eventuellt bilar som det hämtas uppgifter om.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Men den liknelsen fungerar ju inte heller! Det är inte som att visa körkortet på systemet, det är mer som att visa körkortet för en snubbe med "Trust me bro"-keps genom fönstret och de nickar eller skakar på huvudet åt kassören.

Som sagt, liknelser fungerar sällan mer än ytligt mellan IRL och internet.

Polisen loggar dock alleles säkert varje gång de kollar ditt körkort/ID, om inte medvetet så vet ändå deras kontrollsystem vilka personer och eventuellt bilar som det hämtas uppgifter om.

till att börja med så var min liknelse ett argument mot ett inlägg som tyckte att det var fel att öht ha åldersverifiering på nätet, liknelsen med vad gäller spårbarhet mm är något som du drog upp från ingenstans. Trotts det så nej det här är inte du som visar ditt körkort för någon random "trust me bro", det här är du som visar ditt körkort åt någon som är licenserad av EU att titta på ditt körkort och sedan ger en app på din mobil en signal som gör att den registrerar att du är 18+. När du sedan skall verifiera din ålder på en site så visar du inte ditt körkort för någon och siten kommer inte heller att prata med "trust me bro" killen utan enbart med din app som då enbart skickar "en licenserad trust me bro kille säger att jag är 18+" och inte mer.

Dvs skulle vi jämföra detta med IRL så skulle då få ett klistermärke av EU där det står "18+" på som du sedan visar upp på systemet istället för ditt körkort.

Problemet här är att en massa folk skriker "vargen kan komma" så pass mycket att folk slutar lyssna och när väl vargen faktiskt kommer som i chatcontrol2.0 ja då är det ingen som lyssnar längre för du skrek ju precis lika mycket om något som inte öht handlade om vargen så varför ska vi lyssna nu?

Chatcontrol är vargen kommer, detta är absolut ingenting.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Man undrar om det är det verkliga syftet eller om det handlar om utökad kontroll.

Sen har vi ändamålsglidning....

Skrivet av Aleshi:

Svårigheter att få till nyanser kommer väl i slutändan resultera i överreglering. Sköts gränskontrollen centralt eller kommer varje sida få lägga till spärren själv? Risken är att vi får en total reglering av innehåll, då bara hemsidor med infrastruktur och kapital nog för att kunna hålla sig självcensurerade eller verifierade kommer vara lagliga i EU. Detta påverkar ju även sidor som inte uttryckligen är vuxen-sidor om det finns en risk att användare lägger upp material som går emot moralpolisens riktlinjer. T.ex. Reddit, Flashback, Familjeliv osv.
I dag kan man ju inte gå in på helt icke-sexuella Reddit-trådar oinloggat om de enligt någon definition klassats som 18+.

Håller med. Jag tror också vi är på väg ditåt.

Skrivet av DrSwizz:

Det vi bör fråga oss gällande allt sådant här; Är det egentliga syftet att verkligen skydda minderåriga eller är det någonting annat, som kommer senare efter 2-3 steg av "ändamålsglidning"?

Det jag fruktar också....

Skrivet av Megacrash:

Tips för föräldrar som vill skydda sina barn från nätet, köp ingen dator eller smart telefon till ditt barn. Dator kan finnas i hushållet men ska då stå i ett gemensamt rum som är under uppsikt. Mobil blir en sådan där ej "smart telefon" som man bara kan skicka sms o ringa på

....Du förstår säkert att de kommer se saker (som du vill skydda dem från) på kompisars telefoner....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

....Du förstår säkert att de kommer se saker (som du vill skydda dem från) på kompisars telefoner....

Visst, men exponeringen kommer bli minimal ändå. Speciellt om kompisarna också bara får ha "dumtelefoner"

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

till att börja med så var min liknelse ett argument mot ett inlägg som tyckte att det var fel att öht ha åldersverifiering på nätet, liknelsen med vad gäller spårbarhet mm är något som du drog upp från ingenstans. Trotts det så nej det här är inte du som visar ditt körkort för någon random "trust me bro", det här är du som visar ditt körkort åt någon som är licenserad av EU att titta på ditt körkort och sedan ger en app på din mobil en signal som gör att den registrerar att du är 18+. När du sedan skall verifiera din ålder på en site så visar du inte ditt körkort för någon och siten kommer inte heller att prata med "trust me bro" killen utan enbart med din app som då enbart skickar "en licenserad trust me bro kille säger att jag är 18+" och inte mer.

Dvs skulle vi jämföra detta med IRL så skulle då få ett klistermärke av EU där det står "18+" på som du sedan visar upp på systemet istället för ditt körkort.

Problemet här är att en massa folk skriker "vargen kan komma" så pass mycket att folk slutar lyssna och när väl vargen faktiskt kommer som i chatcontrol2.0 ja då är det ingen som lyssnar längre för du skrek ju precis lika mycket om något som inte öht handlade om vargen så varför ska vi lyssna nu?

Chatcontrol är vargen kommer, detta är absolut ingenting.

Åter igen demonstrerar du att liknelser mellan internet och IRL inte fungerar mer än ytligt. Hur många varv till av det ska vi ta egentligen?

Påståendet om att jag skulle ropa varg genom att ta upp löjliga exempel på trasiga liknelser är... något poänglös? Vet inte vart du vill komma med det.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Åter igen demonstrerar du att liknelser mellan internet och IRL inte fungerar mer än ytligt. Hur många varv till av det ska vi ta egentligen?

Nej, vad som hände var att du hittade på en "trust me bro" historia som visade att du inte har koll på hur det här är tänkt att fungera (trotts att min orginalpost som du svarade på för ett tag sedan innehåll en blueprint) och som jag ändrade till hur det faktiskt fungerade. Att du inte gillar mitt svar är inte samma sak som att det finns en skillnad mellan Internet och IRL. Internet är varken magi eller fantasi, det är IRL lika mycket som allt annat här i världen.

Skrivet av Djhg2000:

Påståendet om att jag skulle ropa varg genom att ta upp löjliga exempel på trasiga liknelser är... något poänglös? Vet inte vart du vill komma med det.

Inte alls vad jag skrev, återigen kommer du med halmgubbar. Jag menar ditt och andras påstående om att EU:s nya åldersverifieringskrav är ett sätt att övervaka befolkningen i smyg.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|