Allt om Cyberpunk 2077 – nästa storspel från CD Projekt Red

Permalänk
Medlem

Verkar som det kommit lite nya buggar sen jag lira sist.

Specifikt att spelet flatlinar när man försöker starta det eller ladda en sparfil. Helt slumpmässigt också. Hittade att man skulle ändra namn på CChromaEditorLibrary64.dll i spelets katalog och nu krashar det inte längre! Läste att det krashar om man ändrar keybinds men det var i 2.11. Hade inte ändrat keys vad jag vet men en del andra inställningar.

Förhoppningsvis funkar spelet som det ska nu. Lirade iaf 45min utan problem. Får se om det håller i sig

Permalänk
Medlem

Med Path Tracing och Ray Reconstruction på så ser spelet väldigt mycket bättre ut nu med DLSS Transformer Model. Nu blir det inte en sörja av ansiktet och andra detaljer som rör sig. Stabil och skarp bild överlag.

Mitt 4090 får ut cirka 90fps i 3840x1600 med allt på max, dlss quality och FG. Förbättrad input lag också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Någon som fortfarande spelar Cyberpunk 2077?

Körde spelet vid release men tröttnade på alla buggar så avinstallerade trots att jag inte kommit så långt.
Har lite speltorka och läste att Cyberpunk nu är det AAA spelet det borde varit från början, så tänkte ge det en ny chans.

Skulle behöva tips på ett gäng "must have" moddar för denna genomspelning!
Har kollat runt och insett att det är en djungel.
Letar framförallt efter moddar som förbättrar upplevelsen och spelbarheten.

Tack på förhand!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Köpte spelet när det släpptes men stod i bokhyllan fram tills för några veckor sen haha. Nu har jag dock spelat nästan 30 timmar. Tycker det är ett förträffligt spel! Varierande, fängslande, vackert att se på.

Lite buggar finns. Har kraschat två gånger. Sen händer det att det kommer små buggar, dialoger som startar om, och några märkliga situationer, men inte alls illa, det stör mig inte.

Verkar eka tomt i tråden.
Har något tips på en guide för crafting? Hur man ska tänka med vapen, uppgradering, stats osv?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Verkar eka tomt i tråden.
Har något tips på en guide för crafting? Hur man ska tänka med vapen, uppgradering, stats osv?

2.0-versionen tog ju i stort sett död på crafting och uppgraderingar.

Jag upplever att de olika vapentyperna är rätt så lika jämfört grupp mot grupp. Så man kan gott välja en spelstil och "roll" för sin figur och spela så det matchar. Läs på om olika perks så du kan göra bra val i uppgraderingsträden utifrån vilka vapen och stridssätt du vill spela med. Vissa perks är helt meningslösa om man har en viss spelstil.

Jag spelar med en hel del moddar, mycket pga de idiotiska försämringarna som kom med 2.0. Tidigare kunde man kasta granater obegränsat snabbt, så länge förrådet räckte. Med 2.0 hade man obegränsat med granater, men en helt orimlig cooldown mellan varje kast. Så naturligtvis letade jag upp en mod som fixade det efter att ha spelat ungefär tre minuter med granat-cooldown och hatat det. Det finns massvis med väldigt bra moddar, som kan fixa små och stora saker man stör sig på, eller som gör saker smidigare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag upplever att de olika vapentyperna är rätt så lika jämfört grupp mot grupp. Så man kan gott välja en spelstil och "roll" för sin figur och spela så det matchar. Läs på om olika perks så du kan göra bra val i uppgraderingsträden utifrån vilka vapen och stridssätt du vill spela med. Vissa perks är helt meningslösa om man har en viss spelstil.

Jag spelar med en hel del moddar, mycket pga de idiotiska försämringarna som kom med 2.0. Tidigare kunde man kasta granater obegränsat snabbt, så länge förrådet räckte. Med 2.0 hade man obegränsat med granater, men en helt orimlig cooldown mellan varje kast. Så naturligtvis letade jag upp en mod som fixade det efter att ha spelat ungefär tre minuter med granat-cooldown och hatat det. Det finns massvis med väldigt bra moddar, som kan fixa små och stora saker man stör sig på, eller som gör saker smidigare.

Tack för svar!
Tycker det känns rätt rimligt med 2-3 granater och sedan en cool down på någon minut. Skönt att det är obegränsat, samt att ammo inte är några problem. Men då har jag inte testat innan patch såklart så vet inte hur jag upplevt om det ändrats.
Intressant att patchar förändrar spelet såpass.

Har läst att crafting i stort sett inte är så värt men att man kan komma över några recept till riktigt bra vapen.

Men sen kan man väl uppgradera vapen till en bättre tier vad jag fattat.

Börjar bli nöjd med vapnen jag hittat, men kollade på någon guide vilka som är bäst, och har bara något enstaka av dessa.

Sen alla kroppsmodifikationer eller vad det heter, cyberware, har i stort sett inte gjort något där än.

Ska nog läsa på lite om träden ja, just nu har jag fördelat lite jämnt över. Variationen är ändå.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Intressant att patchar förändrar spelet såpass.

Patch är inte en riktigt bra beskrivning av det. Jag skulle säga att skillnaderna är så stora att det kan ses som två olika spel. Och i mitt tycke inte till det bättre.
Jag hade gärna sett att jag som användare hade haft möjligheten att ha kvar det gamla spelet, det jag faktiskt köpte, i stället för att ha blivit tvångsuppdaterad till ett radikalt annorlunda spel med samma namn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

kan man få 5 sekunders versionen på vad dem ändrar i 2.3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

kan man få 5 sekunders versionen på vad dem ändrar i 2.3?

De har inte avslöjat någon direkt info än, men de sa att den kommer vara ungefär samma omfång som patch 2.2. Så inget jättestort, men ett antal schyssta förbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man hittar väl bättre vapen ju mer man spelar än craftar ? kör det till ps5 nu och tycker dom vapen man kan crafta är väl sådär jämfört mot det vad man kan få från att döda fiender men jag kan ju ha fel. Är bara lvl 25 nu

Permalänk
Medlem

Patchnotes 2.3
https://www.cyberpunk.net/en/news/51674/update-2-3-patch-note...

Handlade mycket om bilar och customisering, men en nyhet är att det också släpps till Mac.

Citat:

Update 2.3 also brings Cyberpunk 2077 to a whole new platform: Mac with Apple silicon! The game can be purchased via the Mac App Store and other PC storefronts. If you already own the game via GOG.com, Steam or the Epic Games Store, you can play it on your compatible device. To find out whether your Mac can run Cyberpunk 2077, please check the official requirements.

Permalänk
Medlem

Stöd för FSR 4 (Patch 2.3 tillsammans med kommande drivare från AMD)
och FSR 3.1 FG är också något att lyfta fram.

Permalänk
Medlem

Update 2.3 lands tomorrow on PC, PlayStation 5, and Xbox Series X|S! The update will also be hitting Cyberpunk 2077: Ultimate Edition on Nintendo Switch 2 at a later date — stay tuned for more detes!

Experience Night City in a whole new way — this patch introduces 4 new vehicles, the AutoDrive feature, self-driving Delamain cabs and more! It also contains updates for CrystalCoat™ and Photo Mode, as well as support for AMD FSR 3.1 Frame Generation, Intel XeSS 2.0 and HDR10+ Gaming on PC, among others.

Update 2.3 also brings Cyberpunk 2077 to a whole new platform: Mac with Apple silicon! The game can be purchased via the Mac App Store and other PC storefronts. If you already own the game via GOG.com, Steam or the Epic Games Store, you can play it on your compatible device. To find out whether your Mac can run Cyberpunk 2077, please check the official requirements.

Read the list of changes for more info:

Vehicles

Added 4 new vehicles, including several Side Jobs tied to acquiring them:

Yaiba ARV-Q340 Semimaru

Reward from a new side job (to unlock, complete The Hunt and The Beast In Me).

An additional side job unlocks the CrystalCoat™ feature for it.

Rayfield Caliburn "Mordred"

Reward from a new side job (to unlock, complete The Beast in Me: Badlands, The Beast in Me: Santo Domingo, Transmission, and Search and Destroy).

Yaiba ASM-R250 Muramasa

Reward from a new side job (to unlock, purchase 1 Yaiba vehicle, purchase at least 3 vehicles through AUTOFIXER, and complete Reported Crime: You Play with Fire...).

If you fail the side job, the vehicle can later be purchased through AUTOFIXER.

Chevillon Legatus 450 Aquila

Available for purchase on AUTOFIXER.

Introducing AutoDrive! This cutting-edge, autonomous driving feature will take you to your chosen destination (i.e. job objective or placed pin on the map). If you have no set destination, it will take you on a leisurely ride through the streets of Night City. Simply hop in any of your vehicles, make sure you're on a road, and hold H (PC) / Left Stick (consoles) to activate. This feature is disabled when you enter combat or when your vehicle is heavily damaged.
Implemented Cinematic Camera for AutoDrive. Hold Q (PC) / D-Pad Right (consoles) to activate. Sit back and enjoy cinematic views of Night City as you cruise toward your destination.
Self-driving Delamain cabs are now available on demand! Simply open the menu to call vehicles, then select "Delamain Cab" from the list to request a ride. This feature unlocks after completing the job Don't Lose Your Mind (regardless of outcome) and receiving a message from Delamain.
Rayfield's CrystalCoat™ is now available for vehicles from partner brands, including motorcycles. Additionally, the infamous hacker known as Cosmetic_Troll exploited a vulnerability and created a cracked version of Rayfield's CrystalCoat™ technology for lower-end vehicles. Please note, however, that some models do not support the technology, such as heavily modded nomad vehicles and job-related vehicles.
Fixed an issue where unique color schemes did not work properly on the Mizutani Shion MZ1 and MZ2.
Fixed an issue where unique color scheme could not be applied properly to the Villefort Deleon "Vindicator".

Photo Mode

Added 27 new NPCs that can be spawned in Photo Mode, including Rita Wheeler, the Cassel twins, fixers, Dum Dum, the iguana, Brendan, and more.
You can now switch between alternative outfits for NPCs spawned in Photo Mode.
You can now switch between V's saved Wardrobe outfits in Photo Mode.
Added a confirmation pop-up when exiting Photo Mode to prevent accidental exits after setting up the perfect shot.
Added more customization options to the Look-At Camera feature, including an option for only the character's eyes to turn toward the camera instead of their entire body.

Added multiple new stickers and frames, including iconic quotes and stylish overlays that let you turn your screenshots into Night City postcards – perfect for sharing memories from the City of Dreams.
Improved Depth of Field and moved it to the Camera tab.
Added a new Color Balance tab, allowing you to create your own custom filters.

Quality of Life & Accessibility

The game will now detect if the player is using inverted mouse button settings and automatically adjusts in-game button prompts accordingly.
Added an option to toggle aiming down sights in Settings → Controls.

Jobs & Open World

Cyberpsycho Sighting: Bloody Ritual - the "Crack the ritualist's shard" objective now properly disappears from the Journal after completing the objective.
Sex on Wheels - now properly appears in the Journal after receiving the message from Jake Estevez.
Shot by Both Sides - fixed an issue where selecting a specific dialogue option in the conversation with Bree created a nameless, iconless item in the player's Inventory.
Shot by Both Sides - fixed an issue where the button to go to the lower level didn't appear on the elevator panel.

Gameplay

Fixed an issue where, when using a controller in Trauma Drama, the controllable character would default to shooting upwards instead of forward.
Players can now drop more Cyberware Capacity Shards if some within the intended drop limit were previously missed.
Fixed an issue causing automatic weapons to fire slower than intended.
Fixed an issue where the Official BARGHEST Tac Vest didn't drop from the scripted Airdrop as intended.
The level 60 Engineer perk no longer activates the EMP blast outside of combat or after entering a vehicle.
Added an option to replay the gameplay tutorial at any time via Settings → Controls.

Miscellaneous

Added an option to tell Johnny to go away after you look at him for a short while when he appears in the passenger seat. He takes the hint and disappears as a passenger for a couple days.
Fixed an issue where the sound of V's Radioport could be randomly interrupted by the Radioports of nearby NPCs.
Fixed an issue where History by Gazelle Twin and Trash Generation played too loudly compared to other songs on the radio.
Improved the HDR Setting screen: fixed the HDR calibration preview so it correctly reflects the chosen settings, and clarified the description of the "Tone-Mapping Midpoint" setting.
Updated the End User Licence Agreement. You will be asked to accept it again when you load the game after updating.
Fixed several visual issues with missing, clipping, or floating textures.
Fixed several localization issues in various languages.

PC-specific

Added support for AMD FidelityFX Super Resolution 4 for compatible AMD GPUs. IMPORTANT: The FSR 4 option will not be available in the in-game settings until the supporting AMD driver is installed. Please note that the driver will be released at a later date.
Added support for AMD FidelityFX Super Resolution Frame Generation 3.1 for compatible hardware. It can now be used in combination with any upscaler.
Added support for ​Intel XeSS 2.0, with XeSS Frame Generation available on compatible hardware.
Added support for HDR10+ GAMING certified Intel GPUs. To enable this feature, your display must support the technology (Find My Display) and have "Game Mode" enabled. The HDR10+ GAMING toggle can be found in Settings in the Video tab.
Fixed an issue where the DLSS Super Resolution Preset would invisibly revert from the CNN model to the Transformer model after restarting the game, even though the UI still displayed the CNN model as active.
Added more detailed information to the DLSS Super Resolution Preset tooltip in Settings to help players choose the best option for their setup.
Added the ability to move the mouse cursor to a different display while in Windowed Borderless mode.
Increased the maximum save size from 12 MB to 15 MB.
It will now be possible to rebind the key used to jump out of vehicles with the Stuntjock perk.

Console-specific

Added VRR (Variable Refresh Rate) support for PlayStation 5 and Xbox Series X|S.
Fixed an issue where foliage was not properly affected by weather conditions on PlayStation 5.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Okej, jag tog texten nedan från Optiscalers discord. Har ej provat själv eller installerat nya uppdateringen.

What I did for this thing to work:
-9070xt
-added amdxcffx64.dll in the folder
-Renamed the game exe to MonsterHunterWilds.exe -> Ran it, turned on FSR4 in the driver -> game didn't show FSR4 at all -> turned off the game
-Gone to UserSettings.json in C:\Users\MyUserName\AppData\Local\CD Projekt Red\Cyberpunk 2077 on line 426 and 427 I changed to FSR4 and index of 3 respectively
-Launched the game, the 'FSR4' Active box in the driver started, and the game indeed has the FSR4 option the UI and it does look like FSR4

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Datavetare

Helt uppenbart att M-serie kretsarna är riktigt bra för spel, om utvecklaren faktiskt orkar göra en "riktigt" port.

Rätt cool (pun intended) att man i stort sett inte hör fläktarna om man kör 60 FPS target på en M3 Max. Går ändå att dra upp target till 120 FPS, då verkar den ligga i spannet 100-120 FPS med de inställningar som var taggade som optimal för min dator.

Gick förvånansvärt bra att köra med ray-tracing också (stöd bara på M3 och uppåt tror jag). FPS-värdet är väldigt stabilt, skalningen på MacOS-porten verkar vara mer "konsol-lik" i att FPS är fast medan renderings upplösning varierar vid behov.

Någon som hunnit testat på någon annan M-serie krets än?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte Ultimate Edition via GOG förra måndagen. Köpte licensen via Steam i januari 2023, men kände att jag ville äga spelet också. Spelade det som senast under mitten av september förra året. Tycker prestandan har blivit mycket bättre sen dess. Eller så är det för att spelet har fått bättre stöd av Proton, vad vet jag.

Kör allt på high/ultra med ray tracing påslaget. 50-120 FPS beroende på miljö. Fullt spelbart om ni frågar mig. Datorspecifikationerna kan ni hitta på airikr.me/uses/desktop.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Köpte Ultimate Edition via GOG förra måndagen. Köpte licensen via Steam i januari 2023, men kände att jag ville äga spelet också. Spelade det som senast under mitten av september förra året. Tycker prestandan har blivit mycket bättre sen dess. Eller så är det för att spelet har fått bättre stöd av Proton, vad vet jag.

Kör allt på high/ultra med ray tracing påslaget. 50-120 FPS beroende på miljö. Fullt spelbart om ni frågar mig. Datorspecifikationerna kan ni hitta på airikr.me/uses/desktop.

Cyberpunk 2077 har inget kopieringsskydd på Steam. När det gäller Steam och "äga" spel använder du en gammal fördom att alla spel på Steam är "hyrda" och att om du inte har Steam kan du inte spela spelet. Men så är inte fallet, utan det är från spel till spel och upp till utgivaren av spelet på Steam. Om du vill spela Cyberpunk 2077 från Steam utan att ha Steam igång så går du till spelmappen och kör RED launchern.

Det är helt ok att du gav mer pengar till CDPR, men nu fick du lite fakta av mig på köpet.

Edit: På Steam har de flesta spel kopieringsskydd, men det är inte alla. GOG är förstås klart bättre om man vill köpa spel utan skydd. Jag bara ville förtydliga, att det faktiskt släppt en del spel på Steam som är helt fria från skydd och går att behålla utan Steam om man har dem nedladdade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Cyberpunk 2077 har inget kopieringsskydd på Steam. När det gäller Steam och "äga" spel använder du en gammal fördom att alla spel på Steam är "hyrda" och att om du inte har Steam kan du inte spela spelet. Men så är inte fallet, utan det är från spel till spel och upp till utgivaren av spelet på Steam. Om du vill spela Cyberpunk 2077 från Steam utan att ha Steam igång så går du till spelmappen och kör RED launchern.

Det är helt ok att du gav mer pengar till CDPR, men nu fick du lite fakta av mig på köpet.

Edit: På Steam har de flesta spel kopieringsskydd, men det är inte alla. GOG är förstås klart bättre om man vill köpa spel utan skydd. Jag bara ville förtydliga, att det faktiskt släppt en del spel på Steam som är helt fria från skydd och går att behålla utan Steam om man har dem nedladdade.

Så du menar alltså att jag kunde ha aktiverat Cyberpunk 2077 i mitt GOG-konto för 0 kr, tack vare att jag har det på Steam? Oavsett är jag glad över att kunna stödja CD Project, för de gör ett fantastiskt jobb, både med de spel de skapar, och med GOG!

Alla spel på Steam är inte "köp nu och du äger det", utan "köp nu och du får en licens av spelet". Detta gäller även för Cyberpunk 2077. Lägg spelet i varukorgen hos Steam och gå till varukorgen. Där får du då veta att du endast köper en licens av spelet, enligt prenumerationsavtalet.

Eller har jag missförstått det hela helt fel?

Uppdatering
Såg din uppdatering av ditt inlägg, efter att jag hade publicerat mitt.

Ja, vissa spel på Steam har inget kopieringsskydd, men jag kan fortfarande inte ladda hem installationsfilerna och kunna installera ett visst spel när som helst, även utan internet. Plus, Steams avtal är mycket tydlig med vad som gäller, och jag gillar det inte. När jag köper en produkt så vill jag äga det. Säger ju sunt förnuft Därför köper jag alla spel via GOG nu för tiden. Det är knappt att jag vill använda Humble Choice längre.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rätt cool (pun intended) att man i stort sett inte hör fläktarna om man kör 60 FPS target på en M3 Max. Går ändå att dra upp target till 120 FPS, då verkar den ligga i spannet 100-120 FPS med de inställningar som var taggade som optimal för min dator.

Gick förvånansvärt bra att köra med ray-tracing också (stöd bara på M3 och uppåt tror jag). FPS-värdet är väldigt stabilt, skalningen på MacOS-porten verkar vara mer "konsol-lik" i att FPS är fast medan renderings upplösning varierar vid behov.

Vilken upplösning och scaling var den satt till i de två fallen?

Skrivet av Yoshman:

Någon som hunnit testat på någon annan M-serie krets än?

Baseline M4 Mac Mini 16gb med Tahoe-betan. Defaultinställningen var 1080 med det mesta på "high". Låst fps till 30 verkade hålla 30 hela benchmarken utan att dippa lägre.

1080 utan scaling verkade pendla mellan 24-37 fps, 1440 med scaling var väl det som såg snyggast (-ish) ut och fortfarande var spelbart för en som är fps-okänslig. Scalingen och frame generation såg hemskt ut jämfört med DLSS på nvidiakort men det kanske delvis berodde på den låga upplösningen.

Summerat skulle jag säga att man kan få en "piratkopierad vhs"-upplevelse av CP2077 på den billigaste macen.

En PC för ca 20 lax ger i princip den fulla upplevelsen i 4k UHD, så det vore kul att se vad en M4 Pro klarar, eller hur mycket man måste lägga innan man kan köra iaf 4K/60 på en mac.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Vilken upplösning och scaling var den satt till i de två fallen?

2560x1440 med MetalFX resolution scaling håller 60 FPS helt stabilt (59<FPS<61 o man kör benchmark), utan scaling alls pendlar det mellan 50-60 FPS.

De två jag nämnde ovan var med förinställda upplösningen som på min dator är satt till halva skärmupplösningen (1728x1118).

Skrivet av 0cool:

Baseline M4 Mac Mini 16gb med Tahoe-betan. Defaultinställningen var 1080 med det mesta på "high". Låst fps till 30 verkade hålla 30 hela benchmarken utan att dippa lägre.

1080 utan scaling verkade pendla mellan 24-37 fps, 1440 med scaling var väl det som såg snyggast (-ish) ut och fortfarande var spelbart för en som är fps-okänslig. Scalingen och frame generation såg hemskt ut jämfört med DLSS på nvidiakort men det kanske delvis berodde på den låga upplösningen.

Summerat skulle jag säga att man kan få en "piratkopierad vhs"-upplevelse av CP2077 på den billigaste macen.

En PC för ca 20 lax ger i princip den fulla upplevelsen i 4k UHD, så det vore kul att se vad en M4 Pro klarar, eller hur mycket man måste lägga innan man kan köra iaf 4K/60 på en mac.

Har inte testat på vare sig min M1 MacMini eller M4 MacMini vi har på jobbet. Men rätt enkelt att se en rejäl flaskhals hos alla kretsar med iGPU som använder sig av dual-channel LPDDR4X/DDR5/LPDDR5X.

Även M4 MacMini som har väldigt snabbt LPDDR5X har ju en anemisk RAM-bandbredd för GPUn på endast 120 GB/s som också ska delas med CPU. M4 är lite unik i att den är kapabel att använda i stort sett hela den bandbredden redan vid enkeltrådade fall, och 120 GB/s är inte mycket för en GPU.

Så för spel tycker jag M1:an hade samma problem som jag känt på Intel/AMD iGPUer: även om beräkningskraften är OK känns det ändå "lite segt" med rätt variabel FPS (som delvis lär vara orsakad av att GPUn andas genom ett sugrör).

Hade en M1 Pro som jobbdator ett tag, den var långt bättre i spel men knappast någon dGPU ersättning. Så är det tyvärr fortfarande. M4 Pro har run 270 GB/s, så mer än dubbelt så mycket som "vanliga iGPUer", men ändå mindre än t.ex. (desktop) RTX5050 som ligger på 320 GB/s.

Är bara Max serien som har "dGPU-nivå" på bandbredd med 400 GB eller 550 GB (beroende på "lilla" eller "stora" iGPUn). Först nu är man på en nivå mellan 5060Ti och 5070, är ungefär där man ligger i GPGPU och nivån för spel är något lägre men ändå någonstans där.

Det går att få höga FPS med väldigt låga inställningar. Vilket inte är förvånande givet att M-serien idag är världens snabbaste CPU. Men spel är långt mer GPU-bunda och även om det handlar om en imponerande iGPU, är det fortfarande en iGPU med samma problem dessa alltid haft, relativt låg bandbredd mot RAM (om man inte gör som konsoler och kör GDDR som RAM).

Så den lite trista TL;DR är att man måste nog upp på Max-nivå för att man ska få desktop PC nivå, och då pratar vi PC-desktop mellanklassnivå, för spelprestanda. Men det är ändå i en laptop som kan köra AAA-spel <25 W.

Detta förklarar varför fläkten inte startar med inställningarna "recommended for you mac" (som låser vid 60 FPS), de verkar använda NPU för uppskalning!

GPU Power: 16635 mW ANE Power: 23 mW CPU Power: 6582 mW GPU Power: 18935 mW ANE Power: 26 mW GPU Power: 18882 mW CPU Power: 4637 mW

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer