Problem med svart skärm/förlorad signal Samsung G80SD

Permalänk
Medlem

Problem med svart skärm/förlorad signal Samsung G80SD

Jag har ett väldigt irriterande problem med min Samsung G80SD som gör den nästan obrukbar. När jag spelar spel med HDMI-kabel så kan jag inte tabba ur spelen utan att skärmen blir svart i flera sekunder, samma sak när jag tabbar in och ibland händer det till och med utan att jag tabbar alls. Blir omöjligt att spela. Med DP-sladd funkar det bättre, men inte bra. Då får jag istället svart blinkande skärm med jämna mellanrum oavsett vad jag gör på datorn.

Ibland återhämtar sig inte signalen alls, och jag måste starta om datorn. Det händer speciellt ofta om jag försöker spela samtidigt som jag har någon video i Chrome som PiP. Och ibland när den återhämtat sig så är spelet trasigt/kraschat och hela datorns videoplayback trasig (alla videor är bara svart bild).

Har ett RTX 4090 och kör utan Gsync (eftersom det orsakar en mängd andra jobbiga problem som inte gör det värt besväret). Känns löjligt att så här påkostad hårdvara (dator+skärm) kan funka så uselt. Rant over... Tacksam för hjälp!

Permalänk
Bildexpert 📺

Rekommendationen är att spela i bordeless Window för då behöver signalen inte synkas om, vilket på moderna skärmar verkar ta ganska lång tid.

För HDMI finns det faktist en funktion för i princip sömlös omsynk kallas QMS, Quick Media Switching som finns hos moderna TV-apparater. Men bildskärmar är generellt alltid efter på moderna funktioner.

Problemet kan också förvärras av dåliga kablar. Om du märker att bilden försvinner/blir svart en kort stund mitt i spelen utan att du alt-tabbar så kan det vara så att kabeln gör situationen värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Rekommendationen är att spela i bordeless Window för då behöver signalen inte synkas om, vilket på moderna skärmar verkar ta ganska lång tid.

För HDMI finns det faktist en funktion för i princip sömlös omsynk kallas QMS, Quick Media Switching som finns hos moderna TV-apparater. Men bildskärmar är generellt alltid efter på moderna funktioner.

Problemet kan också förvärras av dåliga kablar. Om du märker att bilden försvinner/blir svart en kort stund mitt i spelen utan att du alt-tabbar så kan det vara så att kabeln gör situationen värre.

Tack för svar! Kör redan i borderless windowed mode, så det borde vara något annat som spökar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hazelberg:

Tack för svar! Kör redan i borderless windowed mode, så det borde vara något annat som spökar.

Då är det nog något annat ja. Jag kan inte skärmen exakt (Samsung är usla på tydliga beteckningar), men om det är en skärm med hög upplösning och hög frekvens är det mycket krångel med höga frekvenser. Pröva att köra med lägre frekvens, det kan vara en ledtråd.

Permalänk
Medlem

Var det inte något problem med alt tab i windows som gjorde att man inte kunde alt tabba ordentligt utan att erfara det du råkar ut för?

https://www.sweclockers.com/nyhet/41398-nu-har-microsoft-allt...

Kanske detta som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då är det nog något annat ja. Jag kan inte skärmen exakt (Samsung är usla på tydliga beteckningar), men om det är en skärm med hög upplösning och hög frekvens är det mycket krångel med höga frekvenser. Pröva att köra med lägre frekvens, det kan vara en ledtråd.

Yes, detta är 4k 240 Hz QD-OLED. Trist om så är saken, 240 Hz är ju en av de huvudsakliga säljargumenten. Är det skärmen, Windows eller spelen som är problemet? Funderar på om det är läge att reklamera eller om det tekniskt sett inte är något fel på skärmen i sig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hazelberg:

Yes, detta är 4k 240 Hz QD-OLED. Trist om så är saken, 240 Hz är ju en av de huvudsakliga säljargumenten. Är det skärmen, Windows eller spelen som är problemet? Funderar på om det är läge att reklamera eller om det tekniskt sett inte är något fel på skärmen i sig.

Det har varit en hel del frågor om just detta problem med de här 4K/240-skärmarna från Samsung och Nvidia-kort.