Permalänk
Medlem

GNOME Extension Caffeine

Jag har kört linux under flera års tid.
Den första skrivbordsmiljön jag testade var GNOME.
Även om jag testat nästan alla skrivbordsmiljöer som finns kommer jag alltid tillbaks till GNOME.
En av de första saker man lär sig med GNOME, är att om man vill ändra utseende eller funktion så installerar man en extension.
Olika extensions ger olika utseende och olika funktioner, så till den grad att det kan vara svårt att se att man kör GNOME.

Även om alla installerar olika extensions, så är det lätt att göra en top 10-lista på de vanligaste extensions som de flesta GNOME-användare antingen använder, eller känner till.
Caffeine är en extension som definitivt hamnar på top 10-listan; den gör så datorn inte går ner i sleep mode om den är inaktiv, t.ex. om man tittar på en video och därför inte rör tangentbord eller mus.

Även om jag installerat linux på dussintals datorer under årens lopp har jag aldrig haft problem med att datorn går ner i sleep mode, så jag har aldrig installerat Caffeine - förrän nu.

I våras fick jag en begagnad speldator som inte kunde uppgraderas till Win11, så jag installerade linux på den.
En av de problem jag hade med den var att den gick ner i sleep mode när jag tittade på video - så för första gången i min-linuxkarriär var jag tvungen att installera och använda Caffeine.
Vad var det som skiljde denna dator från de dussintals tidigare datorer som jag installerat linux på?
Jo, det är en speldator med Nvidia-grafik.

Jag försökte googla på fenomenet och fick inga träffar alls.
Är det någon mer än jag som upplevt samma fenomen, d.v.s. att Caffeine bara behövs ihop med Nvidia?
Och är det någon som vet varför?

Permalänk
Skrivet av anthra:

Jag har kört linux under flera års tid.
Den första skrivbordsmiljön jag testade var GNOME.
Även om jag testat nästan alla skrivbordsmiljöer som finns kommer jag alltid tillbaks till GNOME.
En av de första saker man lär sig med GNOME, är att om man vill ändra utseende eller funktion så installerar man en extension.
Olika extensions ger olika utseende och olika funktioner, så till den grad att det kan vara svårt att se att man kör GNOME.

Även om alla installerar olika extensions, så är det lätt att göra en top 10-lista på de vanligaste extensions som de flesta GNOME-användare antingen använder, eller känner till.
Caffeine är en extension som definitivt hamnar på top 10-listan; den gör så datorn inte går ner i sleep mode om den är inaktiv, t.ex. om man tittar på en video och därför inte rör tangentbord eller mus.

Även om jag installerat linux på dussintals datorer under årens lopp har jag aldrig haft problem med att datorn går ner i sleep mode, så jag har aldrig installerat Caffeine - förrän nu.

I våras fick jag en begagnad speldator som inte kunde uppgraderas till Win11, så jag installerade linux på den.
En av de problem jag hade med den var att den gick ner i sleep mode när jag tittade på video - så för första gången i min-linuxkarriär var jag tvungen att installera och använda Caffeine.
Vad var det som skiljde denna dator från de dussintals tidigare datorer som jag installerat linux på?
Jo, det är en speldator med Nvidia-grafik.

Är det någon mer än jag som upplevt samma fenomen, d.v.s. att Caffeine bara behövs ihop med Nvidia?

Jag kör AMD-grafik. Tittar aldrig på video på den datorn, men spelar en del spel, där under vissa omständigheter skärmen ville släckas under pågående session om jag exempelvis bara använde joystick eller joypad. Slängde in Caffeine och har inte haft problem sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag kör AMD-grafik. Tittar aldrig på video på den datorn, men spelar en del spel, där under vissa omständigheter skärmen ville släckas under pågående session om jag exempelvis bara använde joystick eller joypad. Slängde in Caffeine och har inte haft problem sedan dess.

Det här har hänt mig också sedan jag bytte till Wayland när jag skaffade AMD grafikkort. I KDE löste jag det med att lägga till "kde-inhibit --power --screenSaver %command%" som startkommado i Steam för valt spel. Jag behövde emellertid fler kommandon som jag ville köra när jag startade mitt spel, vilket inte funkade i Steam. Så min slutliga problemlösning var att installera Gamemod där jag kunde lägga till script för att starta det jag ville starta när jag körde mitt spel och som samtidigt löste problemet med att skärmen gick i sömnläge när jag spelade. Lite på lyset när jag skriver detta, så vill ni ha mer info, fråga mig imorgon

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med Inställningar > Ström och slå av alla strömspararlägen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det här är lite därför jag skapade tråden.
Jag har ett halvdussin datorer hemma som kör GNOME i en eller annan form.
inte en enda gång under ett halvt decennium har jag varit med om att skärmen slocknat när jag tittar på film.
Jag har uppfattat det som att GNOME känner av att man tittar på video och därför inte stänger ner.

Första gången jag fick problem var i våras när jag fick speldatorn, därför trodde jag att det berodde på Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Självklart fungerar det.
Men jag har aldrig haft de här problemen tidigare. Alls. Och har därför aldrig behövt göra något för att det ska fungera.

Dessutom är Caffeine bara ett klick bort, medan det är lite småjobbigt att slå på strömsparläget efter man tittat färdigt på filmen.

Permalänk
Skrivet av lassekongo83:

Du vill ju oftast ha dem påslagna utom när du ser på film eller spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Med "sleep mode", menar du samma sak som "suspend", dvs att datorn går ner i strömsparläge, eller bara att skärmen släcks?
Om det är det förstnämnda så nej, det har jag aldrig varit med om, och då har jag kört linux sedan 2011 med många olika hårdvarukonfigurationer, med mestadels nvidia grafikkort.

Dock har jag på senaste varit med om att skärmen släcks efter ca 15 sek av inaktivitet (pop os, nvidia flavor) oavsett hur jag ställer in skärmsläckaren eller strömsparlägen. Det är dock lätt fixat med "xset -dpms".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Med "sleep mode", menar du samma sak som "suspend", dvs att datorn går ner i strömsparläge, eller bara att skärmen släcks?
Om det är det förstnämnda så nej, det har jag aldrig varit med om, och då har jag kört linux sedan 2011 med många olika hårdvarukonfigurationer, med mestadels nvidia grafikkort.

Dock har jag på senaste varit med om att skärmen släcks efter ca 15 sek av inaktivitet (pop os, nvidia flavor) oavsett hur jag ställer in skärmsläckaren eller strömsparlägen. Det är dock lätt fixat med "xset -dpms".

hmmm...
Nu när du säger det är det att skärmen släcks.
Datorn är inställd så att skärmen släcks efter 10 min och suspend efter en halvtimme - och det här händer efter c:a 10 min.