GNOME Extension Caffeine
Jag har kört linux under flera års tid.
Den första skrivbordsmiljön jag testade var GNOME.
Även om jag testat nästan alla skrivbordsmiljöer som finns kommer jag alltid tillbaks till GNOME.
En av de första saker man lär sig med GNOME, är att om man vill ändra utseende eller funktion så installerar man en extension.
Olika extensions ger olika utseende och olika funktioner, så till den grad att det kan vara svårt att se att man kör GNOME.
Även om alla installerar olika extensions, så är det lätt att göra en top 10-lista på de vanligaste extensions som de flesta GNOME-användare antingen använder, eller känner till.
Caffeine är en extension som definitivt hamnar på top 10-listan; den gör så datorn inte går ner i sleep mode om den är inaktiv, t.ex. om man tittar på en video och därför inte rör tangentbord eller mus.
Även om jag installerat linux på dussintals datorer under årens lopp har jag aldrig haft problem med att datorn går ner i sleep mode, så jag har aldrig installerat Caffeine - förrän nu.
I våras fick jag en begagnad speldator som inte kunde uppgraderas till Win11, så jag installerade linux på den.
En av de problem jag hade med den var att den gick ner i sleep mode när jag tittade på video - så för första gången i min-linuxkarriär var jag tvungen att installera och använda Caffeine.
Vad var det som skiljde denna dator från de dussintals tidigare datorer som jag installerat linux på?
Jo, det är en speldator med Nvidia-grafik.
Jag försökte googla på fenomenet och fick inga träffar alls.
Är det någon mer än jag som upplevt samma fenomen, d.v.s. att Caffeine bara behövs ihop med Nvidia?
Och är det någon som vet varför?