Program som känner av ljusstyrkan i rummet

Permalänk
Medlem

Program som känner av ljusstyrkan i rummet

Windows-lösningar är också välkomna, även om jag primärt använder Linux.

Mina androidtelefoner har alltid haft funktionen att de "känner av" hur ljust det är i rummet och därefter automatiskt ändrar ljusstyrkan på skärmen.
Jag antar att android använder mobilkameran som ljussensor.

Nu undrar jag:
Finns samma funktion till bärbara datorer som kör linux (eller windows)?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Windows-lösningar är också välkomna, även om jag primärt använder Linux.

Mina androidtelefoner har alltid haft funktionen att de "känner av" hur ljust det är i rummet och därefter automatiskt ändrar ljusstyrkan på skärmen.
Jag antar att android använder mobilkameran som ljussensor.

Nu undrar jag:
Finns samma funktion till bärbara datorer som kör linux (eller windows)?

De använder inte kameran, de har en luxsensor (för enkelhetens skull kallar jag den ljussensor) som känner av hur ljus det är. Vissa datorer har det också, men det mycket mer ovanligt att datorer har en sån sensor. Det kanske finns program, men det har jag inte kollat på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ska testas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

De använder inte kameran, de har en luxsensor

Tackar, där lärde jag mig något nytt.

Så har jag även något att kolla när jag läser spec. för bärbara vid framtida köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Tackar, där lärde jag mig något nytt.

Så har jag även något att kolla när jag läser spec. för bärbara vid framtida köp.

Jag tror iallafall de heter luxsensor. Inte helt hundra, däremot vet jag att det är en sensor, inte att den använder kameran

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hittar inga plugg and play lösningar tyvärr, har funderat på det här själv, och även närvaro och ljusmätare tillsammans.

Hittade https://www.yoctopuce.com/EN/products/usb-environmental-senso... tyvärr tror jag ett av problemen i en datorskärm är att det inte är enkelt och standardiserat (vad jag vet) att ändra ljusstyrkan på skärmen från datorn.