Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Såklart har hus och bilar extremt mycket energi, men miljarder människor går dagligen runt med litiumbatterier i fickan och väldigt få problem trots dagliga cykler över årtionden

Absolut är det sjukt illa när det blir problem, men det är som sagt fortfarande väldigt sällsynt

Flera av de bilderna du länkade kan ha sekundära förvärrande faktorer som är svåra att sammanfatta

Vanliga varmvattenberedare är också explosiva om säkerhetssystemen fallerar (finns flera klipp, till exempel från Mythbusters på youtube), men det betyder inte att man ska sova dåligt om nätterna

Risken är inte stor, det är förhållandevis ovanligt. Men när det väl händer så håller nog de flesta med om att konsekvenserna är oacceptabla.
Det är väsentlig skillnad mot de små batterier som finns i mindre elektronik, upp till mobiltelefoner eller powerbanks. Dessa vet de flesta om riskerna med och kan begränsa konsekvenserna genom att ladda på rätt plats, vid rätt tid, ha brandvarnare etc. Börjar det då brinna är det hanterbart.
I de större batterierna är mängden elektrolyt (brännbart vätska) så pass stor att det vid fel kan bildas en explosiv gasblandning i rummet. Detta är väldigt svårt att skydda sig mot. En brandcell skyddar inte mot explosion. Det är rätt stora krafter, som bilderna visar.
I slutändan är det säkert en risk många är villiga att ta, men hur många känner till riskerna och de potentiella konsekvenserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Risken är inte stor, det är förhållandevis ovanligt. Men när det väl händer så håller nog de flesta med om att konsekvenserna är oacceptabla.
Det är väsentlig skillnad mot de små batterier som finns i mindre elektronik, upp till mobiltelefoner eller powerbanks. Dessa vet de flesta om riskerna med och kan begränsa konsekvenserna genom att ladda på rätt plats, vid rätt tid, ha brandvarnare etc. Börjar det då brinna är det hanterbart.
I de större batterierna är mängden elektrolyt (brännbart vätska) så pass stor att det vid fel kan bildas en explosiv gasblandning i rummet. Detta är väldigt svårt att skydda sig mot. En brandcell skyddar inte mot explosion. Det är rätt stora krafter, som bilderna visar.
I slutändan är det säkert en risk många är villiga att ta, men hur många känner till riskerna och de potentiella konsekvenserna?

Tror nog att bränder hemma är nog vanligare än batteriexplosioner , båda förstör bostaden och konsekvenserna är oacceptabla.

Och lösningen borde väl vara någon form av inkapsling som hanterar batteriet vid gasbildning och kväver den.... Vet att vi har fm200 på vissa ställen. Dock hanterar det inte explosioner

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

fan när man såg bilderna, jag som precis beställt 50kwh till (kommer ha 60kwh tot)
dom kommer dock stå i ett server/förråd aktiv ventilation som får agerar brand cell.
Jag ska inte visa frugan dom bilderna hon är redan nojig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

fan när man såg bilderna, jag som precis beställt 50kwh till (kommer ha 60kwh tot)
dom kommer dock stå i ett server/förråd aktiv ventilation som får agerar brand cell.
Jag ska inte visa frugan dom bilderna hon är redan nojig.

Inget att vara nojig över om man inte beställt batterierna från Temu.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Inget att vara nojig över om man inte beställt batterierna från Temu.

sant, vi hade dock precis ett litet batteri som exploderade under laddning hemma med rätt bra brännskador på vägg/golv
så när hon insåg storleken på det som ska installeras började hon noja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

sant, vi hade dock precis ett litet batteri som exploderade under laddning hemma med rätt bra brännskador på vägg/golv
så när hon insåg storleken på det som ska installeras började hon noja.

Rimligt egentligen

Jag skulle nog gå den andra vägen och förklara hur sällsynta sådana explosioner är

Det går också att förstärka så det riktas bort från huset om det går så illa

Permalänk
Medlem

Såg igår att regeringen röstade ja i Maj att ta bort 60-öringen 1 Januari 2026 och sänka avdraget från 20% till 15% redan nu från 1 Juli . Lite efter men ingen annan verkar ha skrivit om det här heller vad jag kan se

Lite tråkigt när man inte haft panelerna så länge och avbetalningen på dem blir längre. Men man får väl använda mer av elen själv helt enkelt. Redan nu har jag ändrat batteriet att sälja på morgonen och ladda mot mitten av dagen. Köper nog elbil nästa år också så blir ju bra att ladda den om/när det blir minuspriser då också.

Känns ju som att typ nästan ingen villigt kommer sätta upp paneler heller då det genast blir en extremt sämre deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Såg igår att regeringen röstade ja i Maj att ta bort 60-öringen 1 Januari 2026 och sänka avdraget från 20% till 15% redan nu från 1 Juli . Lite efter men ingen annan verkar ha skrivit om det här heller vad jag kan se

Lite tråkigt när man inte haft panelerna så länge och avbetalningen på dem blir längre. Men man får väl använda mer av elen själv helt enkelt. Redan nu har jag ändrat batteriet att sälja på morgonen och ladda mot mitten av dagen. Köper nog elbil nästa år också så blir ju bra att ladda den om/när det blir minuspriser då också.

Känns ju som att typ nästan ingen villigt kommer sätta upp paneler heller då det genast blir en extremt sämre deal.

Du skaffa väl inte paneler för att tjäna på 60 öringen?
Sedan om du har batteri med så hoppas jag du använder dom som balansering av din konsumtion av el nattetid.

Jag skaffa inte paneler för att tjäna pengar på 60 öringen utan för att få ner elkostnaderna det är där du sparar pengar för du slipper köpa el samt all påslag överföringsavgift/skatt/moms
Batteri skaffa jag för att använda mer el själv vilket har gjort att jag gått från ca 30% användning av egen producerad el till 60-70% att jag inte kan använda mer är för att då behöver jag mer batterilagring.
Så har gått från att köpa in 500-600kwh maj-juli till att bara köpa in 50-100kwh beror på dagar det regnat mycket och jag behövt ladda bilen.

Vintertid använde jag batterit för att kappa effekttoppar då dessa kostar en hel del.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du skaffa väl inte paneler för att tjäna på 60 öringen?
Sedan om du har batteri med så hoppas jag du använder dom som balansering av din konsumtion av el nattetid.

Jag skaffa inte paneler för att tjäna pengar på 60 öringen utan för att få ner elkostnaderna det är där du sparar pengar för du slipper köpa el samt all påslag överföringsavgift/skatt/moms
Batteri skaffa jag för att använda mer el själv vilket har gjort att jag gått från ca 30% användning av egen producerad el till 60-70% att jag inte kan använda mer är för att då behöver jag mer batterilagring.
Så har gått från att köpa in 500-600kwh maj-juli till att bara köpa in 50-100kwh beror på dagar det regnat mycket och jag behövt ladda bilen.

Vintertid använde jag batterit för att kappa effekttoppar då dessa kostar en hel del.

Det är väl klart att man inte skaffade enbart på grund av det. Men det blir ju en del med åren. Förra året så blev det 2300:- nånting vilket är en stor del av försäljningen då oftast när solen lyser är ju elen väldigt billig. Nu har jag hoppat mellan elbolagen för att behålla +10 öre, men de brukar oftast vara erbjuda +2 öre. Har vi då negativa elpriser så betalar du för att producera el.

Själv kan jag hantera det med lite automation och planering för det mesta, men hur många gör det?

Förra året låg vi på 53.6% egenanvändning. Lär gå upp med elbil som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag tror tyvärr vi går mot en framtid där vi stora delar av året kommer förlora pengar på att sälja till nätet, både i form av spotpris och troliga framtida elnätsavgifter. Tyvärr stödjer inte min anläggning, som jag fick med husköp, exportbegränsning så mitt extrema alternativ blir att stänga av anläggningen helt. Tyvärr kommer det nog bli det enda vettiga alternativet förr eller senare. Leverantören (Solis) jobbar eventuellt på en mjukvarulösning, men inget som finns idag.

Tur i oturen är väl att jag inte direkt betalat några större summor för anläggningen då den ingick vid husköp. Men de 250 KSEK som förra ägaren plöjde ner straxt innan de sålde till oss kommer sannolikt aldrig räknas hem.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag tror tyvärr vi går mot en framtid där vi stora delar av året kommer förlora pengar på att sälja till nätet, både i form av spotpris och troliga framtida elnätsavgifter. Tyvärr stödjer inte min anläggning, som jag fick med husköp, exportbegränsning så mitt extrema alternativ blir att stänga av anläggningen helt. Tyvärr kommer det nog bli det enda vettiga alternativet förr eller senare. Leverantören (Solis) jobbar eventuellt på en mjukvarulösning, men inget som finns idag.

Tur i oturen är väl att jag inte direkt betalat några större summor för anläggningen då den ingick vid husköp. Men de 250 KSEK som förra ägaren plöjde ner straxt innan de sålde till oss kommer sannolikt aldrig räknas hem.

Jag har en "Max. grid feed-in power (kW)" som jag kan sätta i FusionSolar, så borde gå att lösa med automation att sätta till 0 (eller så nära det går) om det blir så negativt att man går back under den tiden som är påverkad.

Vi gav väl knappt 200k (168.5k + ~25k för 5kWh året efter) för totalt 10.1kW och 15kWh batteri. Det känns nog som att man har fått det besparat/intjänat på runt 20 år. Säljaren försökte att det skulle ta 10 år vilket jag visste inte skulle vara hållbart, men hade ju hoppats runt 15 år.

Tyvärr är 3x5kWh på batteriet max och vi har inte plats för ett till batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Kör home assistant och kör igång en värmepistol vid överskott. Är det stort så kör igång 2 st

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag har en "Max. grid feed-in power (kW)" som jag kan sätta i FusionSolar, så borde gå att lösa med automation att sätta till 0 (eller så nära det går) om det blir så negativt att man går back under den tiden som är påverkad.

Vi gav väl knappt 200k (168.5k + ~25k för 5kWh året efter) för totalt 10.1kW och 15kWh batteri. Det känns nog som att man har fått det besparat/intjänat på runt 20 år. Säljaren försökte att det skulle ta 10 år vilket jag visste inte skulle vara hållbart, men hade ju hoppats runt 15 år.

Tyvärr är 3x5kWh på batteriet max och vi har inte plats för ett till batteri.

Far använda mer el så går du plus fortare 😁 bitcoin minea istället för att sälja etc.

Men du borde tjäna in mer än på 20 år (så länge du inte tagit lån)
Snittpris kWh (årsbasis)i SE3 är väl just nu ~ 140 öre ink allt
Snittpriset var 40 öre

Säg att du sparar 80 öre i snitt under året (överföring, moms etc) då behöver du snitta 16.6k kWh per år för 15 år, då har vi inte ens börjat räkna på om du kör timpris och balanserar med batterier genom köpa/nyttja/effekttoppar

Rimligt är nog 12-17 år då snittet är väl 20 000kwh/villa. Dock sker ju inte allt på sommaren 🙂

Sen kan du nog skaffa större batterier om du byter till en annan sort i framtiden 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Ser att det diskuteras hemmabatterier en del i tråden. Jag jobbar som brandingenjör och har kikat en del på risker kring energilagring via litiumjonbatterier. Värt att veta är att det finns en explosionsrisk med dessa typer av batterier. Det är svårt, nästintill omöjligt att helt skydda sig från denna risk vid invändig placering av batterierna. Även om det placeras i egen brandcell så kan dessa inte hantera en explosion. Se bilder med exempel på explosioner orsakade av hemmabatterier, elbilsbatteri och elcykelbatteri i Sverige och Europa.<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Kan du kontexualisera bilderna? Det du visat säger oss egentligen ingenting annat än att några bostäder gått sönder

Permalänk
Medlem

vi fick dom nya batterierna installerade förra veckan, jag måste säga att det är en väldigt trevlig känsla att se att köp av el ligger på 0, eller nja nästan 0, mätaren från eon säger att vi köper 0.4-0.6kwh per dag vilket är skumt för vi har gått på batteri och solceller konstant förutom när jag testat ladda/ladda ur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

vi fick dom nya batterierna installerade förra veckan, jag måste säga att det är en väldigt trevlig känsla att se att köp av el ligger på 0, eller nja nästan 0, mätaren från eon säger att vi köper 0.4-0.6kwh per dag vilket är skumt för vi har gått på batteri och solceller konstant förutom när jag testat ladda/ladda ur.

Att det fortfarande drar lite från nätet beror på att det synkar frekvensen på spänningen det vill säga 50hz så att det ligger lika så att ifall du inte har sol eller batteri som ger dig el så ska det inte hända en olycka som det kan bli om det inte är synkat till varandra.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9