Vilken bok läste du senast?

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Mörkrets Ring 2 av 3 delar, av Victor Perumov. Del tre - Adamanten från Henna - verkar inte gå att få tag på, inte på engelska eller svenska i varje fall

Började läsa dem i hopp om att de skulle vara en värdig efterträdare till Sagan om Ringen-trilogin men blev tyvärr riktigt besviken. Upplever att den svenska utgåvan och språket rent generellt är stolpigt och fantasilöst.

Kan däremot rekommendera Svärdens väktare - Nekromantikern av samma författare. Myckey bättre när han får skapa sin egen värld och egna karaktärer med ett annat upplägg (finns inget tydligt gott eller ont utan alla har sin egen agenda)

Permalänk

Är hopplöst fast i Warhammer-universumet just nu, läser Undeath Ascendant 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningSnowman89:

Började läsa dem i hopp om att de skulle vara en värdig efterträdare till Sagan om Ringen-trilogin men blev tyvärr riktigt besviken. Upplever att den svenska utgåvan och språket rent generellt är stolpigt och fantasilöst.

Kan däremot rekommendera Svärdens väktare - Nekromantikern av samma författare. Myckey bättre när han får skapa sin egen värld och egna karaktärer med ett annat upplägg (finns inget tydligt gott eller ont utan alla har sin egen agenda)

Jag håller med om att den svenska översättningen av Alvklingan och Svarta Lansen som Ersatz gjort inte är en höjdare, men har inget annat språk att jämföra med. Har sett den på ryska i tysk bokhandel på typ Ebay, men det hjälper föga.

Svärden Väktare? Jorå, har allihopa. Läst flera gånger.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen jag skrev i den här tråden, så det har hunnit bli några böcker sen dess. Men jag tar bara upp den senaste här nu, för jag kommer inte riktigt ihåg vilka jag läst sen sist och exakt vad jag tyckte om dom.

Så, senast lästa bok för mig är Dark Intelligence (första boken i Transformation trilogin) av Neal Asher. Tyckte den höll måttet och var både underhållande och intressant läsning. Nu är ju Neal Asher en av mina favoritförfattare, så jag kanske är lite färgad, men jag tycker att han har en väldigt hög lägsta nivå. Det kanske inte är hans allra starkaste alster, men jag tyckte den var riktigt bra.

Nu ska det bli intressant att se hur det hela fortsätter i del två (War Factory).

Permalänk
Medlem

Japanese Cookbook, utgåva från 1973. Intressant att se hur det mesta verkar stabilt och oföränderligt i det japanska köket.

Permalänk
Medlem

Just nu håller jag på med andra delen i Petahertz-trilogin, skriven av Orest Lastow.
Nyskriven och mycket underhållande Sci-Fi roman.
Det är fattigt med Sci-Fi på svenska så jag köpte den på chans vid Bokus bokrea inkl en 30% rabattkod så jag fick serien billigt och bra. Den fick mestadels 5:or av läsare.
Hade jag inte gillat bokserien hade jag dumpat den i bokhögen på jobbet, det har hänt tidigare.
Men jag fick mig en mycket trevlig överraskning som är väl värd soffpotatistimmarna.
https://www.bokus.com/bok/9789189199019/varlden-ar-min/

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Klar med "Wheel of Time" serien igen (ljudböcker).
Otroligt seg att ta sig igenom, verkligen ett maraton (14 böcker, 25-40+ timmar stycket...).
Fått tvinga mig att inte hoppa över vissa delar som inte tillför nånting till handlingen.
Men den innehåller även väldigt tillfredställande stunder, ibland nånting som det byggts upp till över flera böcker.

Det mest slående och kanske irriterande är dock hur dom kunde misslyckas så fatalt med TV-serien när ursprungsmaterialet är fullständigt knökfullt av sido handlingar som var och en skulle varit betydligt bättre för TV formatet.
"inspired by" och "a different turn of the wheel", PHAW! som Cadsuane skulle sagt.

Min favorit är Androl och Pevara storyn.

Tänk en story som är ett gäng år efter att Rand lyckats med sitt uppdrag och världen hämtar andan efter det massiva kriget.
Pevara's röda ajah är såklart i kris, inte bara efter vad som hände i böckerna utan även för att deras huvudsakliga uppgift (att jaga manliga "channelers") de senaste 3000 åren inte längre finns.
Det "vita tornets" interna kriser är inte längre en hemlighet och makthavare världen över ifrågasätter om dom verkligen vill lyssna på råd från "Tar Valon".
Att det numera bara finns några hundra Aes Sedai kvar efter kriget gör ju inte saken enklare, Tar Valons forna makt är helt klart rejält förminskad.
Androl's "black tower" är inte heller i harmoni trots att det växer så det knakar.
Bara det faktum att deras medlemmar kan kallas manliga "Aes Sedai" är ju kontroversiellt.
Och åt vilket håll "svarta tornet" skall gå mot framtiden är ovisst, såklart försöker Tar Valon vara med och bestämma både direkt och indirekt.
Det finns även en hel del manliga "channelers" världen över som fortfarande är påverkade av "the taint", hur skall dessa hanteras?
Mitt i allt detta har vi Androl och Pevara, som definitivt är i harmoni med varandra (bundna till varandra via ömsesidigt "warder" bond).
Dom måste balansera sina faktioners politik med deras självpåtagna uppgift: att rensa bort kvarlevorna av "the dark one"'s trupper.
Inte bara är världen besudlad av "darkfriends" som överlevde "the last battle", det finns även mängder av "dreadlords" kvar som såklart inte gillar sin nuvarande situation och gör sitt bästa för att gömma sig.
Och som om inte det vore nog har vi även en handfull "forsaken" som överlevde, dom nöjer sig såklart inte med att hålla sig undan utan söker sig till maktpositioner.
/rant

Dold text

Hursomhellst så ser jag fram emot den dagen då AI blir bra nog för att:
"Skriv om wheel of time serien på terry pratchett vis"
skulle fungera.

Permalänk

Johan Falk de döda och de levande

Permalänk

The Devils av Joe Abercrombie. Abercrombie brukar laga en mustig soppa och ha färgstarka personporträtt, men denna gång är det ännu galnare än det brukar vara! 9/10

Permalänk
Medlem

Bill Gates Källkod.

En fantastik inblick i valda delar av det amerikanska samhället på 60 och 70 talet.

... och Microsoft me...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!