Elsparkcykel från F1-ingenjörer når 160 knyck

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan behövas om man ska hänga med lycramännen på Stockholms cykelbanor.

Det är bara att tänka på cykelbanorna som en mindre farlig och mycket miljövänligare körbana. Du kliver ju inte ut i en trafikerad väg som ett skadebenägen nöt eller?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Ja. Det är parkerandet och bristen på trafikvett jag syftar på.. färdmedlet är smart men folket som använder dom är idioter

Jag håller med om att det är många som borde bli bättre på att parkera. Man borde kunna anmäla felparkerade elsparkcyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det är bara att tänka på cykelbanorna som en mindre farlig och mycket miljövänligare körbana. Du kliver ju inte ut i en trafikerad väg som ett skadebenägen nöt eller?

Skillnaden är att bilister brukar stanna för rött och övergångsställen.

Permalänk
Medlem

Finns nog inget form av fordon som jag gillar mindre, sen kan ingen eller följer de inga regler som finns för att köra dem.
Samt så gillar det elda ner bostäder när man laddar dem...

Men mer on topic så måste nog vara väldigt modig eller korkat för att köra så snabbt med en elspark, styrningen är rätt så sämst.
Rätt bra effekt dock, lite lagom med distans på den. Men som sagt inte så laglig att köra med på vägen.
Fast det har inte stoppat folk förr så det är säkert nån gör det.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Inför kännbara parkeringsböter för dess satans vägblockader.

Det kör runt företag i skåpbilar och fullständigt blockerar cykelställen vid mataffären osv.
Hastigheten eller effekten är inte det farliga med dessa, det farliga är att dom inte har några säkerhetsspärrar och kan stå och pipa som någon typ av reklampelare på privat mark.

Kombinera detta med deras låga tyngdpunkt vid krockar, där åkaren kastas av som en vante och den dom krockar med kastas nästan lika illa.

Det enda nöjet är när man kan göra en drive-by och välta ner dom i diket så att dom börjar gnälla.

Nu gäller detta gnäll mest vanliga sparkcyklar.

Inte nog med "parkeraivägen" :
Vissa ungar ska ha fanstyget med sig på bussar, inne i affärer.

Ser enormt löjigt ut när personer på ca 25 - 45 år kommer åkandes på dessa elsparkcyklar.

Brukar träffa en person i gul/svarta arbetskläder i "full pålle", givetvis utan "störtkruka".

Sen hände där ju en laddnings olycka (brand på 3:e vån/dödsfall, då "gubben" i lägenheten hoppade ut från balkongen p.g.a branden) på Dalhem i Helsingborg för tag sen.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Nu gäller detta gnäll mest vanliga sparkcyklar.

Inte nog med "parkeraivägen" :
Vissa ungar ska ha fanstyget med sig på bussar, inne i affärer.

Ser enormt löjigt ut när personer på ca 25 - 45 år kommer åkandes på dessa elsparkcyklar.

Brukar träffa en person i gul/svarta arbetskläder i "full pålle", givetvis utan "störtkruka".

Sen hände där ju en laddnings olycka (brand på 3:e vån/dödsfall, då "gubben" i lägenheten hoppade ut från balkongen p.g.a branden) på Dalhem i Helsingborg för tag sen.

Du vet att det finns en gubbgnälltråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Jag gissar att du inte jobbar inom sjukvården. Skadebilden är lik den om du skulle springa ditt allra snabbaste med skallen före rakt in i en bergvägg. Samma för den du kör på.

Aja, tids nog kommer en inskränkning av de här fordonen pga missbruk och de allvarliga skador de ger.

Det lär alltså vara något liknande som för cyklar

Vad det egentligen handlar om är att det är en ny trend där det finns en viss risk för skador. Det är garanterat att locka fram kärringen och förmyndaren i varje svensk.

Att folk kan skada sig gör det inte till ett problem som måste fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag håller med om att det är många som borde bli bättre på att parkera. Man borde kunna anmäla felparkerade elsparkcyklar.

Eller dom som kör på trottoar, händer hela tiden tycker det är sjukt hur respektlösa många är, och dom som åker 2 stycker på 1 nu i sommartider verkar också vanligare nuförtiden.

Hur ska man anmäla sånt?

Permalänk
Medlem

Aja, tids nog kommer en inskränkning av de här fordonen pga missbruk och de allvarliga skador de ger.

Dom skulle klassas som klass 2 mopeder istället!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Konceptet med en som går över 160 kan ju vara häftigt som så, men krävs knappast mycket för att det ska gå snett rejält.

Sen ang elsparkcyklar och liknande fordon är det reglerat, men följs långt ifrån alltid och huruvida polisen kontrollerar är mer oklart.

Men eldrivna fordon med tillräcklig kapacitet och kraft för att orka även med annat än platt terräng vore nog snarare positivt, om det gjordes rätt.
Det snackas om hållbarhet och elektrifiering, men ändå är dessa fordon officiellt reglerade lite väl hårt i vissa delar.

Med tillräckligt kapabla fordon, samt regleringar på rätt sätt, vore det nog snarare mycket lämpligt alternativ för många.

I viss mån kunde sådana ersätta såväl bil som cykel, i viss mån kollektivtrafik och gående.
Någon som idag har några km till arbete/skola/affär/liknande skulle sannolikt kunna välja ett sådant fordon istället, elektrifieringen ligger inte i att ersätta fossildrivna fordon för längre sträckor utan att ersätta dessa för kortare körningar inom samhällena.

De behöver även bli mer robusta och stadiga, dvs mindre en leksak för barn och mer ett fordon för vuxna.
Barnen kan få ha små sådana utan motor.

Men de behöver regleras och det måste också efterföljas, samt kontrolleras. Bl a genom:
-Krav på viss ålder och då inte bara 15, för att hindra att barn kör dessa, möjligtvis även krav på någon form av körkort/förarbevis.
-Får inte framföras i onyktert tillstånd.
-Krav på hjälm.
-Endast en person per fordon.
-Hastighetsbegränsning hur fort de får köras, inte vad fordonet klarar. Tillräckligt tilltagen för att vara ett alternativ till cykel vid t ex kortare pendling.
-Krav på trafikförsäkring inte fel, men då måste fordonen också kunna försäkras.
-Krav på laddningen/batterierna för att minska brandrisken.
-Krav på att visa hänsyn för gående, samt stopplikt vid övergångar.

Sen tydlig och kännbar påföljd för att bryta mot reglerna.

Gärna då EU-gemensamt för att skapa en större marknad för fordon med rätt egenskaper.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av seville57:

"Tänk er en 8 - 10 åring (utan störtkruka) i 160 km/h på en cykelväg/gångväg".

Blir till att ha akutvårdsplatser (bemannade dygnet runt) på varje cykel/gångväg i sverige.
Kommer väl snart en sparkcykel med en V8:a på.

Förbjud import av dessa huliganfordon.

Känner inte till någon sparkcykel med V8 (finns säkert...), men ett gäng i Australien gjorde en skateboard med V8 där man nog hade lite problem att få full utväxling på de 630 HP som motorn utvecklar.

https://www.drive.com.au/news/video-tony-hawk-to-ride-v8-powe...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Vad det egentligen handlar om är att det är en ny trend där det finns en viss risk för skador. Det är garanterat att locka fram kärringen och förmyndaren i varje svensk.

Nej, skadebilden och användningen är inte samma som med cyklar.

Alla fortskaffningsmedel vi har idag har regleras och krav ställts. Men det ska vi sluta med nu tycker du för det har varit av ondo? Du ser hellre att den största idioten är fri att skada andra fritt? Jag förstår inte logiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Problemet är inte om folk som kör fordonen skadas, problemet är hur dom kan skada andra med sin vårdslöshet och då framförallt vårdslöshet med motorfordon, el- eller bensin-drivna, spelar ingen roll.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Skillnaden är att bilister brukar stanna för rött och övergångsställen.

Och att fotgängare normalt ser sig för innan de spontant går rakt ut i vägbanan.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Nej, skadebilden och användningen är inte samma som med cyklar.

Alla fortskaffningsmedel vi har idag har regleras och krav ställts. Men det ska vi sluta med nu tycker du för det har varit av ondo? Du ser hellre att den största idioten är fri att skada andra fritt? Jag förstår inte logiken.

De är redan reglerade och både regler och efterlevnad räcker mer än väl. Förmyndarsverige ska t.om. vara "bättre" än resten av EU genom att begränsa hastigheten.

Livet är fullt av risker och främsta anledningen att det klagas på elsparkcyklarna är att det är något nytt, och folk älskar att störa sig på nya företeelser - särskilt om de medför någon form av risk eller störande moment.

2024 var det ~5.5ggr fler dödsolyckor med cykel jämfört med elsparkcykel (5 för elspark, 27 för vanlig cykel). Det är alltså vad det bråkas om.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Problemet är inte om folk som kör fordonen skadas, problemet är hur dom kan skada andra med sin vårdslöshet och då framförallt vårdslöshet med motorfordon, el- eller bensin-drivna, spelar ingen roll.

Vårdslöshet i trafik har varit straffbart sedan länge, ett brott som garanterat utreds vid allvarligare olyckor. Risken att utsättas för en elsparkscykelmarodör är ytterst liten och något man får lära sig leva med, snarare än att skrika efter mer regleringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Och att fotgängare normalt ser sig för innan de spontant går rakt ut i vägbanan.

Något säger mig att du inte har körkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Finns nog inget form av fordon som jag gillar mindre, sen kan ingen eller följer de inga regler som finns för att köra dem.
Samt så gillar det elda ner bostäder när man laddar dem...

Hur många totalt misshandlade elsparkcyklar finns det i Sverige och hur ofta eldar de ner en bostad eller står och brinner på trottoarerna? Kan inte vara långt ifrån försumbara siffror. Hade de varit bomber som en del vill få det till så hade det brunnit överallt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vårdslöshet i trafik har varit straffbart sedan länge, ett brott som garanterat utreds vid allvarligare olyckor. Risken att utsättas för en elsparkscykelmarodör är ytterst liten och något man får lära sig leva med, snarare än att skrika efter mer regleringar.

Allvarig olycka = minst 3 döda.
Jag utsätts för farligt parkerade elsparkcyklar dagligen, regler finns men dom efterlevs inte.
Det är knappast någon enskild person som gör det, utan det är företag som hyr ut dom som behöver tas i örat. Privatpersoner som äger en egen är sällan något problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Allvarig olycka = minst 3 döda.
Jag utsätts för farligt parkerade elsparkcyklar dagligen, regler finns men dom efterlevs inte.
Det är knappast någon enskild person som gör det, utan det är företag som hyr ut dom som behöver tas i örat. Privatpersoner som äger en egen är sällan något problem.

Det är kanske vad du tycker allvarlig olycka innebär, men det borde vara tydligt att det inte är vad jag pratar om.
Utsatt för farligt parkerade elsparkcyklar dagligen? Tvek på det. Jag brukar nyttja dem några gånger i veckan i Uppsala och Stockholm. Kan inte dra mig till minnes en enda farligt parkerad elspark. En och annan slarvigt parkerad kan man hitta, men det är inte många. Uthyrarna kräver också bilder på hur du parkerat och apparna gnäller om du försöker parkera på ett ställe som inte är godkänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är kanske vad du tycker allvarlig olycka innebär, men det borde vara tydligt att det inte är vad jag pratar om.
Utsatt för farligt parkerade elsparkcyklar dagligen? Tvek på det. Jag brukar nyttja dem några gånger i veckan i Uppsala och Stockholm. Kan inte dra mig till minnes en enda farligt parkerad elspark. En och annan slarvigt parkerad kan man hitta, men det är inte många. Uthyrarna kräver också bilder på hur du parkerat och apparna gnäller om du försöker parkera på ett ställe som inte är godkänt.

Det är inte min definition, det är vad som krävs för att SOS-alarm ska rycka ut.
Men okej, kanske lite överdrivet. 1 person som inte kan röra sig bort från vägen av egen kraft räcker nog, men en bruten arm skiter dom i, det blir 2 veckors kö på vårdcentralen.

Jag såg 3st elsparkcyklar parkerade mitt på cykelvägen till mataffären så sent som igår och jag har bara 1.5 kilometer dit, uthyrarna skiter väl i hur dom parkeras i Växjö, men kanske tickar taxametern för någon fortfarande, men det tvivlar jag på, för dom stod kvar på samma ställen på hemvägen också 45 minuter senare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Ja. Det är parkerandet och bristen på trafikvett jag syftar på.. färdmedlet är smart men folket som använder dom är idioter

Som vanligt då, största problemet med storstäder är invånarna i dem.

Är fan dags att avveckla storstäder, dra en gräns vid 99k!

Skrivet av HazZarD:

Eller dom som kör på trottoar, händer hela tiden tycker det är sjukt hur respektlösa många är, och dom som åker 2 stycker på 1 nu i sommartider verkar också vanligare nuförtiden.

Hur ska man anmäla sånt?

112 är numret till polisen för att anmäla pågående brott.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

På tal om elsparkcyklar, är det någon som vet hur många personer som skadas/invalidiseras/dör i Sverige varje år där elsparkcykel är inblandade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

På tal om elsparkcyklar, är det någon som vet hur många personer som skadas/invalidiseras/dör i Sverige varje år där elsparkcykel är inblandade?

Fem omkomna under 2024.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsar...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Haha vad är detta för tråd, årsmöte hos PRO? Detta är inte en elsparkcykel som kommer gå någon annanstans än på bana, kan rekommendera merparten av deltagarna att besöka en sådan, det är roligt.

Sen bör vi ta bort den mesiga wattbegränsningen på elsparkar allmänt, de är redan hastighetsbegränsade, finns ingen som helst logik i att begränsa effekt till 250W.

Permalänk
Medlem

Elsparkcyklar = Ytterligare en anledning att slippa röra på sig.

Säg att man ändå skulle vilja köra denna på allmäna vägar, vilken körkortsbehörighet skulle krävas? Tvivlar på att vanligt B duger, lätt eller tom tung MC?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Under min ungdom för många år sen, så hade jag en period Sveriges snabbaste Go-Ped, en sparkcykel med motor.
Rejält uppgraderad, och i slutändan hade den inga delar som var ”go-ped” original längre, motor, ram, däck, allt var bytt till bättre grejer.
Hade ett litet lustgas system, med en tub som satt fast i styret.
Jag är 2m lång, och vägde 90kg på den tiden, och det var inga problem för den att stegra o slänga av mig om jag gasa för hårt.
Använde den en sommar för att åka 1,5mil till jobbet varje dag.
Men mest användes den på Mantorp på olika bilträffar, dragracingtävlingar osv.
Väldigt kul, och den blev ständigt fotad.
Finns säkert någon här på forumet som minns den från den tiden.
Har tyvärr bara ett foto på den kvar från när den inte var i sin slutändiga form med motor osv.
Men alltid något 🤷‍♂️
Tyvärr har jag aldrig sett den efter jag sålde den på någon bilträff eller liknande, så vet inte vad som blev av den.
<Uppladdad bildlänk>

Får man fråga vad topphastigheten var på den? Nån skrev tidigare i tråden att som gjorde 200, låter ju helt sjukt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Hur många totalt misshandlade elsparkcyklar finns det i Sverige och hur ofta eldar de ner en bostad eller står och brinner på trottoarerna? Kan inte vara långt ifrån försumbara siffror. Hade de varit bomber som en del vill få det till så hade det brunnit överallt hela tiden.

Jobbar på ett fastighetsbolag och vi har några bränder per år pga laddning av elsparkcyklar. Det läskiga är att folk laddar dom i hallen vid ytterdörren över natten, så när dom börjar brinna finns det inget enkelt sätt att lämna lägenheten. Som jämförelse med andra bränder så har vi väl 5 gånger fler bränder pga glömt spisen på etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Får man fråga vad topphastigheten var på den? Nån skrev tidigare i tråden att som gjorde 200, låter ju helt sjukt.

Den hade ingen hastighetsmätare, men jag körde om bilar på 70väg med den största spindeln jag hade. (Egen svarvad)
Det var en balans mellan hur mycket acceleration du ville ha och hur snabbt du ville åka.
Men den accelererade i vissa band mer än du var bekväm med, även med största spindeln.
Den toppade nog dock inte över 100, gissningsvis runt 80-90kmh.
Och på en goped så tro mig, det är GALET fort.
Det var duktigt läskigt att stå på så liten platta i dom farterna och med så små hjul och HELT rakt styre med hjulet rakt under. (Speciellt med min längd och storlek på fötter)
Elsparkcyklarna är mycket stabilare än en goped.

Är möjligt att det han skriver om 200knyck stämmer, dock så var det i så fall inte en goped!
Om han snackar någon slags jetmotor (som jag aldrig sett, och jag var på mycket bilträffar på den tiden, så visst kanske. Jag kan inte vad deras potential är, men jag tror inte att det är 200kmh.
Jag sålde av min för nästan 20 år sen, och det kan absolut hänt annat under den tiden, även om jag är tveksam på att man kommer så mycket längre.
Jag hade största och den mest trimmade 2takt motorn med högst effekt som fans att beställa hem från usa på den tiden, + lustgas, förgasare, avgasrör, egen spindel osv osv det fans liksom ingenstans kvar att uppgradera utan att börja snickra på cross motorer, men då känns det inte som en goped längre.
Du är också begränsad till att inte ha plats för större spindel eller kugghjul (på bigfoot modellen)
Och motorerna har ett max varv och ingen växellåda.
Spindeln jag hade var verkligen så stor som bara gick även med modifikation.

Kan saker ha ändrat sig på 20år och jag missat det? Absolut!
Jag hängde dock mycket på amerikanska goped forum då, och dom kom inte längre heller.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Med tanke på hur oreglerade betydligt farligare fordon är så ser jag inte riktigt behovet. De får ju redan inte gå snabbare än 20km/h lagligt.

På allmän väg! På privat tomt finns inte dessa begränsningar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

På allmän väg! På privat tomt finns inte dessa begränsningar.

Finns det visst, tomten måste vara inhägnad är den inte det så gäller trafikreglerna.
https://lawline.se/answers/kora-bil-pa-inhagnat-omradeprivat-...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |