Ingen respons från Webhallen

Permalänk
Medlem

Det enda som levereras från Webhallen numera verkar vara reklam på youtube och TV, för även jag har en order som trots att varan ska finnas i "webblager", så har den inte skickats efter tre fulla arbetsdagar.

I mitt fall handlar det bara om ~230SEK, men lite irriterande är det. Speciellt som de inte ens var billigast.

EDIT: Varan ska nu ha skickats. Mycket till "speedpacking" var det ju inte tal om.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av eloj:

Det enda som levereras från Webhallen numera verkar vara reklam på youtube och TV, för även jag har en order som trots att varan ska finnas i "webblager", så har den inte skickats efter tre fulla arbetsdagar.

I mitt fall handlar det bara om ~230SEK, men lite irriterande är det. Speciellt som de inte ens var billigast.

Jag lade en beställning på lagervara i måndags med budbee som leveransalternativ och inget har anlänt till budbee än. Förväntad leveranstid var en dag, alltså dagen efter när jag lade beställningen vilket hade blivit tisdag. Men den är ännu inte hos budbee, en lagervara i massor för kring 600 kr. Jag skulle ha beställt från inet istället, då hade jag haft den i tisdags.

Permalänk
Medlem

Jag fick fel varor till min fördel. Jag kontaktade dem direkt via email men fick inget svar. Ska jag se det som att jag då får de grejerna?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag fick fel varor till min fördel. Jag kontaktade dem direkt via email men fick inget svar. Ska jag se det som att jag då får de grejerna?

Eftersom kundtjänst är avvecklad så är det väl enklast att göra det

Att folk fortfarande beställer är otroligt. Synd då jag köpt mycket från webhallen genom åren. Inet lär väl inte direkt sänka priserna när en konkurrent försvinner heller så trist för konsumenten.

Permalänk
Medlem

Så här säger Lawline.

Jag tolkar det som att du har försökt nå företaget för att kunna lämna tillbaka den felaktiga varan, men inte givits svar (jag utgår från att du har rätt kontaktuppgifter). Om inte företaget svarar inom skälig kan du ha rätt att behålla den felaktiga varan. Vad som är skälig tid är en bedömningsfråga, beroende på varans värde och egenskap kan tiden variera. Jag kan inte utläsa, genom din fråga, vad det är för slags vara och därmed kan jag inte riktigt svara på vad den skäliga tiden skulle innebära i detta fall.

Råd

Mitt råd är att avvakta med att sälja varan. Att ännu en gång kontakta företaget är inte behövligt enligt lag, men det hade underlättat för dig som privatperson att få ett givet svar. Risken med att du säljer varan för tidigt är att du kan bli skadeståndsskydlig till företaget (8 kap. 4 § KköpL).

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Eftersom kundtjänst är avvecklad så är det väl enklast att göra det

Att folk fortfarande beställer är otroligt. Synd då jag köpt mycket från webhallen genom åren. Inet lär väl inte direkt sänka priserna när en konkurrent försvinner heller så trist för konsumenten.

Va, när avvecklade de kundtjänst?
I onsdags eller?!

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Va, när avvecklade de kundtjänst?
I onsdags eller?!

jag tror han driver. något sådant hoppas jag inte de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

jag tror han driver. något sådant hoppas jag inte de gör.

Jag vet att personen driver.
Eller, rentav försöker tuta lögner i folk.
Troligtvis inte första gången heller.

Dock så tror jag att Webhallen har problem, eller buggar i sin mailsupport.
Jag skulle rentav inte vara förvånad om vad det än är för program som Webhallen använder, kanske rent av raderar emails av sig själv.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av D_River:

Jag skulle rentav inte vara förvånad om vad det än är för program som Webhallen använder, kanske rent av raderar emails av sig själv.

Ett råd är att sluta vara så godtrogen.
Det är knappast "buggar" eller lite strul med tekniken då uppenbara mönster kring webhallen visar sig gång på gång.
Skulle det vara som du säger så lider webhallen av grav inkompetens vilket skulle göra webhallen till en oseriös aktör. Dock så indikerar allt att webhallen är i livets slutskede där det tar lång tid att få sin beställda order, man svarar inte när kunder försöker kontakta, man förhalar medvetet supportärenden, man återbetalar inte kunder, etc..
Även detta gör webhallen till en oseriös aktör, man har sin handelsplats öppen för kunder men behandlar dessa som skit.

Den som fortfarande handlar från webhallen med allt detta i sin vetskap, den personen är.. ja, <insert ord som censurerar dig på swec>

Redigerade "Webbhallen" -> "Webhallen" så att D_River blir nöjd
Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Jäklar va du försvarar dom, buggar? kom igen läs dom senaste månaders klagomål här på kundtjänst som varken svarar eller återkopplar på telefon eller mail osv... det kan man inte skylla på buggar eller nåt.. känns mer som dom skiter i vilket bara tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jäklar va du försvarar dom, buggar? kom igen läs dom senaste månaders klagomål här på kundtjänst som varken svarar eller återkopplar på telefon eller mail osv... det kan man inte skylla på buggar eller nåt.. känns mer som dom skiter i vilket bara tyvärr

En person jag känner har iallafall fått svar från Webhallen, båda gångerna han mailade. Och detta är de senaste 2 månaderna typ, så att de inte svarar alls, stämmer inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

har ni tänkt på att det är sommarledigheter nu så typ alla är ute, ingen är inne o jobbar därav att det kanske är längre köer och sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

har ni tänkt på att det är sommarledigheter nu så typ alla är ute, ingen är inne o jobbar därav att det kanske är längre köer och sånt?

Fast det har ju varit problem i typ 6 månader? Har ju ingenting med sommarledigheter att göra

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Det finns rapporter från denna sida (och många fler) om liknande problem senaste 10 månaderna.
Att folk är "negativa" och försöker varna är att exakt samma förlopp skett vid tidigare konkurser av större butiker inom segmentet.

Vi vet att ekonomin inte är på topp efter ett par år av förluster och en skuld till skatteverket på 300 MSEK (eller vad den numera är). Moderbolaget komplett har det också rätt tufft.

Som någon tidigare nämnt så är det fritt fram att riskera sina pengar men inte alla har råd att förlora i värsta fall femsiffriga kr om det värsta skulle hända.

Med ur negativa hushållen är rent generellt till att spendera pengar och lyxkonsumtion inte direkt är det första folk spenderar på är det nog ingen dans på rosor för någon i branschen.

En mindre aktör hade inte vart positivt för oss konsumenter så hoppas de lyckas vända skutan men kommer invänta de rapporterna innan jag spenderar pengar där som lvl 15 / 10+ år kund.

Permalänk
Medlem

Vad händer om ni uppsöker någon av de fysiska butikerna, får ni omedelbar hjälp då?

Tänker det skulle vara svårt att ducka ansvaret med kunden framför sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Då skall man inte driva ett seriöst företag.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Har du tänkt på att klagomålen började långt innan sommarledigheterna?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har du tänkt på att klagomålen började långt innan sommarledigheterna?

Asså jag vet inte hur länge detta har pågått men jag tänkte att när jag går in till butiken med mina ärenden så löses det direkt. Men det var ett tag sen jag hade något problem med något jag köpt på webhallen. Lite tråkigt att läsa att det inte går så bra för dem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Asså jag vet inte hur länge detta har pågått men jag tänkte att när jag går in till butiken med mina ärenden så löses det direkt. Men det var ett tag sen jag hade något problem med något jag köpt på webhallen. Lite tråkigt att läsa att det inte går så bra för dem nu.

Supporten har varit underbemannad + att de flyttat huvudlagret.
De som säger att Webhallen konkar snart, eller liknande, de ska tas med en nypa salt, som det ser just nu.

Skrivet av user02151:

Ett råd är att sluta vara så godtrogen.
Det är knappast "buggar" eller lite strul med tekniken då uppenbara mönster kring webbhallen visar sig gång på gång.
Skulle det vara som du säger så lider webbhallen av grav inkompetens vilket skulle göra webbhallen till en oseriös aktör. Dock så indikerar allt att webbhallen är i livets slutskede där det tar lång tid att få sin beställda order, man svarar inte när kunder försöker kontakta, man förhalar medvetet supportärenden, man återbetalar inte kunder, etc..
Även detta gör webbhallen till en oseriös aktör, man har sin handelsplats öppen för kunder men behandlar dessa som skit.

Den som fortfarande handlar från webbhallen med allt detta i sin vetskap, den personen är.. ja, <insert ord som censurerar dig på swec>

Godtrogen?
Så, hur snart konkar Webhallen? Vilken månad?
Du menar väl Webhallen och inte webbhallen?
Jo, en fråga, har du aldrig haft problem med Klarna?

Skrivet av HazZarD:

Jodå, jag har läst trådarna.
Jag vet att folk har problem att nå de på mail, etc.
Så, det är att försvara Webhallen, när jag skriver att

Citat:

Dock så reagerar jag på när personer ljuger i sina skriverier.
Är det fel, enligt dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Supporten har varit underbemannad + att de flyttat huvudlagret.
De som säger att Webhallen konkar snart, eller liknande, de ska tas med en nypa salt, som det ser just nu.

Godtrogen?
Så, hur snart konkar Webhallen? Vilken månad?
Du menar väl Webhallen och inte webbhallen?
Jo, en fråga, har du aldrig haft problem med Klarna?

Jodå, jag har läst trådarna.
Jag vet att folk har problem att nå de på mail, etc.
Så, det är att försvara Webhallen, när jag skriver att Dock så reagerar jag på när personer ljuger i sina skriverier.
Är det fel, enligt dig?

De har bytt system oxå vilket har orsakat problem bland annat med fyndvarupriserna.

Läste på deras Discord att ordrar inte alltid skickas från webblagret utan kan skickas från butik som har i lager vilket är nog orsaken till att en del ordrar inte går iväg i tid.

Permalänk
Medlem

Jahopp, jag beställde några saker från olika ställen i helgen.. Webhallen, Inet och Elgiganten.. Produkten från Elgiganten kom på morgonen idag (!). Galet snabb leverans. Inet kommer imorgon, men så beställde jag den produkten igår, de övriga 2 produkterna beställdes i lördags.
Beställde även från Webhallen innan jag såg denna tråd.. Ett moderkort. Dom hade det på kampanj och ska jag beställa det från annat ställe så kostar det 879:- mer. Har förskottsbetalat med Swish.. Känns ju inte så bra det här.
Bör jag avbeställa och hoppas mina pengar betalas tillbaka per automatik eller kommer man behöva bråka om det nu också.. Webhallen har ännu inte rört ordern.. Elgigantens order har redan kommit, Inets kommer imorn och den beställdes då också igår..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jahopp, jag beställde några saker från olika ställen i helgen.. Webhallen, Inet och Elgiganten.. Produkten från Elgiganten kom på morgonen idag (!). Galet snabb leverans. Inet kommer imorgon, men så beställde jag den produkten igår, de övriga 2 produkterna beställdes i lördags.
Beställde även från Webhallen innan jag såg denna tråd.. Ett moderkort. Dom hade det på kampanj och ska jag beställa det från annat ställe så kostar det 879:- mer. Har förskottsbetalat med Swish.. Känns ju inte så bra det här.
Bör jag avbeställa och hoppas mina pengar betalas tillbaka per automatik eller kommer man behöva bråka om det nu också.. Webhallen har ännu inte rört ordern.. Elgigantens order har redan kommit, Inets kommer imorn och den beställdes då också igår..

Jag tror nog att det kommer levereras så just det skulle jag inte vara så oroad för. Rent generellt är det dock alltid bättre att betala med kreditkort eftersom du då kan kräva tillbaka pengarna från kreditkortsbolaget om det mot förmodan skulle skita sig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ordern har nog hamnat på någon butik att skicka och de inte gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag tror nog att det kommer levereras så just det skulle jag inte vara så oroad för. Rent generellt är det dock alltid bättre att betala med kreditkort eftersom du då kan kräva tillbaka pengarna från kreditkortsbolaget om det mot förmodan skulle skita sig.

Jo, sant, äger dock inget kreditkort. Låter ju även som webhalldn inte gärna vill ta emot reklamationer, så vet inte ens om jag vill ta den huvudvärken. Kanske bättre att slanta upp och ta min vanliga webbutik, d.v.s. Inet.. Dock väsentligt dyrare där..
Både cpu och moderkort var i prisklassen 800-900 kronor dyrare hos Inet denna gång..

Skrivet av pt96hni:

Ordern har nog hamnat på någon butik att skicka och de inte gjort det.

Jo säkerligen. Frågan är vad som händer om man väljer att avbeställa ordern, finns ju en knapp för det. Kommer pengarna betalas tillbaka eller måste jag ringa och tjata på dom? Någon som vet när produkten inte skickats ännu?

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jo, sant, äger dock inget kreditkort.

Funkar med vad som helst det står visa eller mastercard på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Funkar med vad som helst det står visa eller mastercard på.

Yes det kanske det gör, men too late nu
Aja, bara vänta och se..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker vi ska ha lite nyansering i våra förväntningar Prisjämförelsesajter som prisjakt.nu eller komponentkollen granskar varje öre. Om Amazon är billigare tar vi de flesta och köper därifrån (det styr iaf marginalerna) - Det är en mycket hårdare konkurrens nu än för 10 år sedan. Webhallen / inet.. de har högre omkostnader och de har ändå tusen gånger bättre kundtjänst än Amazon.

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Tycker vi ska ha lite nyansering i våra förväntningar Prisjämförelsesajter som prisjakt.nu eller komponentkollen granskar varje öre. Om Amazon är billigare tar vi de flesta och köper därifrån (det styr iaf marginalerna) - Det är en mycket hårdare konkurrens nu än för 10 år sedan. Webhallen / inet.. de har högre omkostnader och de har ändå tusen gånger bättre kundtjänst än Amazon.

På vilket sätt är Amazons kundtjänst dålig?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Borde nog inte vara några problem.

Skrivet av blunden:

Räknas Klarna dit?
De är...
Jag försöker skippa Klarna, om alternativ finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

De har bytt system oxå vilket har orsakat problem bland annat med fyndvarupriserna.

Läste på deras Discord att ordrar inte alltid skickas från webblagret utan kan skickas från butik som har i lager vilket är nog orsaken till att en del ordrar inte går iväg i tid.

Ahh, den läste jag också.

Visa signatur